Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Dere har uføreforsikring, sant? Hvis ikke - skaff dere det!

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-01-12, 10:01   #1
Molly
Bør lage seg en tittel selv

Molly sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Dere har uføreforsikring, sant? Hvis ikke - skaff dere det!

Mannen har visst ikke uføreforsikring via jobben. Bra jeg sjekket. Noen som vet om det best og billigst via KLP eller LO? Og evt hvor det er enklest å få forsikring dersom man har issues?

Gammel 20-01-12, 10:02   #2
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uff, m^2.

Jeg har, dvs, det er i hvert fall en engangsutbetaling. Men ikke pensjon tror jeg.

Noen som vet om man har sånt automatisk gjennom SPK?

Gammel 20-01-12, 10:09   #3
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Noen som vet om man har sånt automatisk gjennom SPK?

Man har automatisk uførepensjon gjennom SPK, hvilket vil si at man - istedet for de 64% av 6G man får gjennom NAV, istedet får 64% av lønna si. (det er noe opptjeningsgreier der). Så SPK er jo genialt, egentlig. Jeg mener KLP er det samme. Men kun hvis man ikke var syk da man begynte, da. Da får man avkortning

Er man skikkelig "uheldig" jobber man kanskje redusert i utgangspunktet for å ta seg av barn og slikt. Da får man bare 64% av stillingsandelen sin av 6G fra NAV. Da begynner det å bli smått altså

Når jeg sier "ikke mange kronene" mener jeg ikke akkurat at det er billig, det blir mer relativt prisen av å ikke ha slik forsikring om man blir ufør.

Sist redigert av m^2 : 20-01-12 kl 11:00.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 10:17   #4
daffy

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Viktig innlegg!

De fleste er dobbeltforsikret så det gjelder for ulykker. Men det er faktisk mye mer sannsynlig å bli ufør av en sykdom enn enn av en ulykke.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 10:28   #5
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Jeg har på jobb, og den er ganske ok tror jeg. Men den faller vel bort om jeg slutter hos arbeidsgiver, og dermed kommer vel samme problemstilling opp ift helsen på det tidspunktet jeg slutter?

Burde jeg hatt en privat i stedet på grunn av det?

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 10:34   #6
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Jeg har på jobb, og den er ganske ok tror jeg. Men den faller vel bort om jeg slutter hos arbeidsgiver, og dermed kommer vel samme problemstilling opp ift helsen på det tidspunktet jeg slutter?

Jeg mener du har krav på å få videreført den forsikringen du har. (Men ta for all del ikke mitt ord for det.)

Jeg hadde en utrolig god forsikring der jeg jobbet før, men jeg valgte å avslutte den da jeg sluttet, for årsavgiften var helt usannsynlig høy for å videreføre den privat. Det var slik jeg endte opp med avkorting for svangerskap på min nye forsikring.

Hvis man antar at man alltid skal være medlem av det samme fagforbundet, er det et veldig lurt sted å sette uføreforsikringen sin: Det er ofte veldig gunstige forsikringer, og man bytter ikke nødvendigvis fagforening når man bytter jobb, så det er gjerne en forsikring som kan videreføres gjennom mange jobber.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 10:42   #7
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En helt annen ting, forresten;

veldig mange tror de har "ordentlig" forsikring på barna sine, mange har ulykkesforsikring men mangler den "ufør ved sykdom"-biten som egentlig er vel så viktig. Og mange tror kanskje det er jevnlige utbetalinger der det er en større (eller mindre) enkeltutbetaling. Greit å sjekke det

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 12:40   #8
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg mener du har krav på å få videreført den forsikringen du har. (Men ta for all del ikke mitt ord for det.)

Hvis den du har gruppelivsforsikring gjennom endrer på betingelsene på din forsikring (f.eks går fra 40G til 30G) så har du krav på fortsettelsesforsikring på differansen. Men hvis du slutter selv så tror jeg ikke du har noe krav på noe, for det er du som velger å slutte.

Sånn har jeg forstått det.

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 20:27   #9
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Ja, jeg tror den vi har på jobb er god, Balanse, det er i alle fall det alle sier. Tror også den bare gjelder om vi er ansatt, antar det.

Gammel 20-01-12, 22:02   #10
Isa
--

Isa sin avatar

Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har lest litt om dette den siste tiden, og jeg synes det er så mye å velge i. Vi er kunde i Storebrand og der kommer forslaget opp med en "uførepensjon" med utbetaling på 1G i året. Det koster 648 kroner i måneden, bare for meg.

Hva er best? Uførepensjon eller kapital? Begge ? Når jeg begynner å lese vilkår, er det mye "forsikringen dekker ikke...".

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 10:29   #11
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Moren min tegnet forøvrig på meg da jeg var barn, men dumme 18-åringer må ha det inn med teskje når de får ansvaret selv. Mange små teskjeer faktisk.

Dobbelt-

Gammel 20-01-12, 10:34   #12
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har 22G på uføreforsikring, det samme på dødsfallforsikring.

Gammel 20-01-12, 10:42   #13
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Standard

Takk for tipset, Teofelia. Jeg tror jeg skal ta en runde på alle forsikringene mine.

Gammel 20-01-12, 10:52   #14
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har ja. Det koster skjorta, men jeg kan ikke gjøre noe med den. Jeg får garantert ikke flyttet den fra der jeg har den nå siden jeg har diverse på journalen min etter at jeg tegnet forsikringa da jeg var 18.
Mener jeg har både ved sykdom og ulykke.

Gammel 20-01-12, 10:59   #15
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har, men den er så full av klausuler at det skulle forbause meg om jeg fikk utbetalt noe den dagen det måtte bli aktuelt.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 11:16   #16
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har vært ut for det samme som deg (blodpropp i ung alder) og fått avslag.

Men nå har jeg tegnet en gjennom Fagforbundet (LO Favør)som ikke krever et årelangt egenerklæringsskjema. Ble medlem der i fjor.

Gammel 20-01-12, 11:24   #17
Molly

Molly sin avatar

Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av venla, her.

Jeg har vært ut for det samme som deg (blodpropp i ung alder) og fått avslag.

Men nå har jeg tegnet en gjennom Fagforbundet (LO Favør)som ikke krever et årelangt egenerklæringsskjema. Ble medlem der i fjor.

De skal ringe meg på mandag. Hva ber de om? Jeg lurer spesielt ifht mannen, han er under utredning for et par ting nå. Ikke noe som på kort sikt kan føre til uførhet, men det er ikke godt å si hva det betyr om noen år.

Gammel 20-01-12, 11:28   #18
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Molly, her.

De skal ringe meg på mandag. Hva ber de om? Jeg lurer spesielt ifht mannen, han er under utredning for et par ting nå. Ikke noe som på kort sikt kan føre til uførhet, men det er ikke godt å si hva det betyr om noen år.

Kan ikke huske at de krevde noen ting. Annet enn at du betaler inn giroen.
Du finner informasjon på http://www.lofavor.no/id/1305.0

Gammel 20-01-12, 11:29   #19
Molly

Molly sin avatar

Standard

Det er jo genialt. Blir sikkert dyrt nok, men alternativet kan bli mye dyrere.

Gammel 20-01-12, 16:15   #20
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 936
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er fortsatt begrensninger i den forsikringen, selv om de ikke ber om helseattest. Blant annet for alt du kjente til da du fikk den. :kort forklart:

Jeg har ikke den til LO, om det er den samme som Fagforbundet hadde. Den hadde en litt sjaber uføre-del.
Vi har gjensidig uføre og livsforsikring koblet til lånet på huset. Dvs. mannen fikk vel ikke uføre (har yrkesskade), og jeg bør bare ikke bli alvorlig syk av livmorhalskreft som den ikke dekker (fordi jeg er konisert).

Jeg fikk for øvrig avslag på forsikring da jeg var gravid med Knotten. For mange risikoer knyttet til fødsel, visstnok.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:37.