Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Privatskoler i Oslo

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-05-12, 20:54   #81
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 22
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Privatskoler i Oslo

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Å risikere å miste alle vennene man hadde fått det første året på skole ville gjort min jente svært usikker. Jeg finner det rart at en skole legger opp til slikt.

Det er dessverre mange skoler som gjør det slik. Noen (som den franske) gjør det bevisst for å ha oversikt over hvor mange elever de reelt sett har. De som søker må også takke ja til plass (med et urefunderbart depositum) før barnet har blitt tilbudt skoleplass fra feks nærskole.

Vi tenkte mye på skolevalg da Posøren skulle begynne, og var veldig inspirert av den tyske skolen og Skilpaddas meget gode opplevelse med Poden. Selv har jeg undervist på Montessori, og liker den pedagogikken godt. Det er i hovedsak et individuelt preg, men for oss var det ikke aktuelt med den avstanden det hadde blitt for oss - selv om reiseveien ikke hadde blitt mer enn 30minutter.

Vi landet på nærskolen, og er så langt veldig fornøyd. Det har selvsagt med læreren å gjøre, som så langt har klart å tilpasse undervisningen meget godt til en svært differensiert gruppe. Det er ikke perfekt, men vi ser at han trives godt og lærer noe nytt hver dag, både sosialt og faglig. Det er heller aldri for sent å bytte dersom det skulle vise seg at han stagnerer.

Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 20:55   #82
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er på et vis litt enig med deg her, Brutus (). Hvis det ender opp med å bli et klasseskille hvor de ressurssterke kan kjøpe seg ut av dårlige offentlige skoler, så er det svært negativt. Jeg ønsker meg et samfunn hvor alle unger, uavhengig av hvor ressurssterke foreldre ungene har, skal få en grunnleggende god utdannelse.

Problemet oppstår når man som foreldre ser at det tilbudet det offentlige kan gi, slett ikke er godt nok. Skal man da bare akseptere det, eller skal man se seg om etter alternativer?

Som med helsetjenester vil man nok også se at folk shopper skole i større grad og ikke minst kjøper bolig etter skolekrets. Selv om dette har foregått i Oslo over lenger tid tror jeg fortsatt det bare er begynnelsen på utviklingen vi ser nå. Folk er rett og slett lei av å vente på at den offentlige skolen skal kunne tilrettelegge i den graden de ønsker. Til skolens forsvar vil jeg si at det må være en utfordring uten sidestykke å ha en elevmasse som har så store variasjoner i hva slags utgangspunkt de har når de starter på skolen.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 21:03   #83
Mira

Mira sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Det blir jo litt annerledes, men egentlig ikke så mye. Betyr det du skriver at et barn risikerer å først måtte gå i barnehage noen år, så bli flyttet til liksom-førsteklasse for ett år, og deretter risikerer å måtte begynne i første klasse et annet sted? For i tilfelle så er det fremdeles snakk om litt for mange omveltninger på ganske kort tid.

Ville ikke kalt det liksom-førsteklasse jeg da, for er vanlig undervisning (og de har lekser) i alle fag utenom norsk. Norsk begynner de med i andre klasse, men
De går først et år på førskole (4 år), så i første klasse ( 5 år) fø de begynner i 2 klasse når de er 6 år.

Nå vet jeg ikke hvordan det er på steinerskolen og steinerbarnehagen, men her er det ikke noe skille imellom 1 og 2 klasse. De har samme mengde lekser, samme type undervisning. Skolen er delt inn i flere "grupper", og de tre minste skoleårene (førskole, 1 og 2) er infants, Det er større skille imellom 2 og 3 klasse (vanlig 1 og 2 klasse).

Det er kun de siste årene at det har blitt så fullt på skolen at de har måttet sagt nei til enkelte elever. Men ja, det veldig dumt at det er blitt slik.

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 21:05   #84
Mira

Mira sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det er snakk om at man kan velge å begynne her etter å ha gått i barnehage et annet sted for så å måtte begynne på nærskolen som 6-åring ja. Jeg tror dette er et nytt problem, da vi styret med dette for noen år siden var det ikke noe tema at man ikke fikk plass videre, det var i grunnen helt greit med plasser. Men jeg tror interessen har tatt seg opp for denne og tilsvarende skoler.

Det var ihvertfall flere som fikk nei når mitt 2003 barn skulle videre.
Nå er stort sett alle klassene oppover fulle, og har ventelister.

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 21:07   #85
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Som med helsetjenester vil man nok også se at folk shopper skole i større grad og ikke minst kjøper bolig etter skolekrets. Selv om dette har foregått i Oslo over lenger tid tror jeg fortsatt det bare er begynnelsen på utviklingen vi ser nå. Folk er rett og slett lei av å vente på at den offentlige skolen skal kunne tilrettelegge i den graden de ønsker. Til skolens forsvar vil jeg si at det må være en utfordring uten sidestykke å ha en elevmasse som har så store variasjoner i hva slags utgangspunkt de har når de starter på skolen.

Det tenker jeg også. Klasseskillet eksisterer allerede i de større byene der man opererer med ressursterke og ressurssvake bydeler, for eksempel. Og med det også det flerkulturelle, eller mangelen på sådan, mangfoldet.
Det er f.eks. velkjent (iallefall for meg) i Trondheim hvor de gode offentlige skolene ligger og selvsagt vet man også om de som har et heller frynsete rykte.
Skolene med godt rykte ligger, ikke overraskende, i de bydelene der den sosioøkonomiske profilen er velbemidlet og utdannelsesnivået blandt foreldrene generelt sett er høy. Det er med andre ord ikke områder hvor alle har muligheten til å etablere seg, og da er jo forskjellene allerede ett faktum.

Sist redigert av Vianne Rocher : 14-05-12 kl 21:17.
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 21:13   #86
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De mest "normale" privatskolene i denne byen er veldig fulle etterhvert ja, jeg tror det har blitt mer populært. Det var 2002-barnet vi vurderte inn der, og da var ståa sånn at det ikke var noe problem videre oppover, men det kunne jo ha endret seg det året han skulle ha begynt også det, vi valgte nærskolen. (Og angrer forsåvidt litt på det).

Jeg tenkte litt på det forleden dag, for meg er det en selvfølge at helsevesenet er bra og dekker de flestes behov. Men jeg ser jo i diskusjon med andre som ikke jobber i helsevesenet at jeg er litt indoktrinert, det er selvfølgelig for meg at enkelte tjenester prioriteres og andre ikke, og noe må man betale for selv. Jeg har ikke samme forståelsen når det kommer til det faktum at skolen ikke gir mine barn helt det tilbudet jeg kunne tenkt meg. Kanskje burde skoleverket på samme måte som helsevesenet etterhvert bli klarer på hva slags pakke som tilbys og hva man må betale ekstra hvis man vil ha?/digresjon

Gammel 14-05-12, 23:05   #87
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Jeg er på et vis litt enig med deg her, Brutus (). Hvis det ender opp med å bli et klasseskille hvor de ressurssterke kan kjøpe seg ut av dårlige offentlige skoler, så er det svært negativt. Jeg ønsker meg et samfunn hvor alle unger, uavhengig av hvor ressurssterke foreldre ungene har, skal få en grunnleggende god utdannelse.

Problemet oppstår når man som foreldre ser at det tilbudet det offentlige kan gi, slett ikke er godt nok. Skal man da bare akseptere det, eller skal man se seg om etter alternativer?

Det er nettopp de som har evner til å stille kritiske spørsmål til skolen som bør bli så ikke det rakner fullstendig. Og det gjelder SÆRLIG om man taler varmt for en bred og inkluderende folkeskole. Mener man tilbudet er bedre i små og motiverte miljø med idealistiske, pedagogiske målsetninger bør man heller jobbe for at det offentlige får flere av disse skolene/det blir gratis å benytte seg av de. Utviklingen nå går motsatt vei. Ressurssterke flykter til privatskoler. Røkla samles i store, offentlige oppsamlingsheat og utfordringene sminkes med nye, flotte bygg og kreativ statistikk.

Gammel 14-05-12, 23:23   #88
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er for en sterk, bred, offentlig skole og skeptisk til privatskoler, Brutus_, og har ungene mine på en særs blandet Oslo Øst-skole. Men det du sier er jo slettes ikke sant. Ressurssterke flytter stort sett ikke til privatskoler, de bytter skolekrets, sånn at det blir enormt stor forskjell fra skole til skole. Det er jo derfor det blir så infernalsk vanskelig å regulere.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)

Sist redigert av Toffskij : 15-05-12 kl 10:51. Årsak: Til!
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 23:33   #89
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg er for en sterk, bred, offentlig skole og skeptisk privatskoler, Brutus_, og har ungene mine på en særs blandet Oslo Øst-skole. Men det du sier er jo slettes ikke sant. Ressurssterke flytter stort sett ikke til privatskoler, de bytter skolekrets, sånn at det blir enormt stor forskjell fra skole til skole. Det er jo derfor det blir så infernalsk vanskelig å regulere.

Det er da bare å nekte folk å flytte til en skolekrets med en bedre skole. Enkeltpenkelt.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 23:40   #90
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer på om det er stor forskjell på skolekretsene i denne byen.

Gammel 14-05-12, 23:42   #91
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg har vært vill og gal og kjøpt nytt hus uten å vite noe pm skolekretsen det ligger i!

Mye fordi skolegrensene er til vurdering, noe skal nedlegges, noe skal utbygges, noe nytt skal bygges, og det er derfor ikke helt gitt hvilken skole vi sokner til innen mine begynner på skolen.

Gammel 14-05-12, 23:50   #92
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer på om det er stor forskjell på skolekretsene i denne byen.

Det er veldig stor forskjell, selv om det nok helst er slik at det er noen få som skiller seg ut i negativ retning, mot resten. Jeg kjenner ikke til at det er noen skoler som er åpenbart mye bedre enn de andre.

På SFO derimot er forskjellene veldig store, er mitt inntrykk.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 00:12   #93
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er veldig stor forskjell, selv om det nok helst er slik at det er noen få som skiller seg ut i negativ retning, mot resten. Jeg kjenner ikke til at det er noen skoler som er åpenbart mye bedre enn de andre.

Det er mulig, jeg vet for lite om andre skoler i byen her kjenner jeg. De fleste jeg kjenner er godt fornøyd både med skole og SFO. Men ja, når du sier det vet jeg om skoler med problemer. Jeg kjenner bare ingen som har unger der.

Gammel 15-05-12, 00:32   #94
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Tja, jeg vet iallefall om ett par skoler, som i følge pedagogbekjente, stikker seg ut i positiv forstand her i byen.

Gammel 15-05-12, 00:34   #95
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Tja, jeg vet iallefall om ett par skoler, som i følge pedagogbekjente, stikker seg ut i positiv forstand her i byen.

På hvilken måte da? Jeg blir nysgjerrig. Jeg vet om en som har et godt rykte i pedagogkretser, men jeg vet jo ikke om det er ut fra de samme kriteriene som foreldre velger etter.

Gammel 15-05-12, 00:43   #96
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Standard

På hvilken måte da? Jeg blir nysgjerrig. Jeg vet om en som har et godt rykte i pedagogkretser, men jeg vet jo ikke om det er ut fra de samme kriteriene som foreldre velger etter.

Nei, det er jo ett poeng.

Det er pedagogiske modeller, nytenking, kvalitet på lærerstab, evne til individuell tilrettelegging, miljø blandt ansatte og elever osv. det stort sett går i.

Har skolene slike ting på stell og ett godt rykte blir jo gjerne trenden at skolen blir attraktiv blandt dyktige lærere.

Men "kvaliteten" på foreldrene er selvsagt en like viktig faktor, tror jeg da. Og plasseringen på de gode skolene er ikke helt tilfeldig.

Gammel 15-05-12, 00:51   #97
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg er for en sterk, bred, offentlig skole og skeptisk privatskoler, Brutus_, og har ungene mine på en særs blandet Oslo Øst-skole. Men det du sier er jo slettes ikke sant. Ressurssterke flytter stort sett ikke til privatskoler, de bytter skolekrets, sånn at det blir enormt stor forskjell fra skole til skole. Det er jo derfor det blir så infernalsk vanskelig å regulere.

Ja, det er en del av samme trenden det der. Og brenner de for en spesiell pedagogikk er det privat som gjelder. Til det må man være ressurssterk. Penger + godt hode + over gjennomsnittet interesse i barnets utvikling og evne til selv å forstå den. Og slik resosialiserer ulikhetene seg.

Gammel 15-05-12, 06:33   #98
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For samfunnets del så bør ungene mine helt klart gå i offentlig skole. Vi bor i en såkalt blandet skolekrets. Skolen er kjent for å være ålreit og er sikkert det. Jeg bare synes det er litt trist at jeg ser at skolen ikke kommer til å gi faglige utfordringer i basisfagene til det ene barnet vårt på en god stund. Da blir skolen en obligatorisk oppbevaringsplass, mens han går å venter på å bli tatt igjen av de andre.

Så det er bra for samfunnet, men ikke så bra for knerten. Og som moren til knerten er det han jeg tenker aller mest på.

Gammel 15-05-12, 07:33   #99
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes ikke det er så bra for samfunnet heller jeg at slike barn blir sittende inaktive. Mange blir bråkete, de lager uro i klassen, kanskje de får en ADHD-diagnose og blir dopet på medisiner. (ja, satt på spissen, I know)

Jeg synes heller ikke det er OK at man som samfunn sier seg fornøyd med at disse barna ikke får utnyttet sitt potensiale. Vi snakker ofte høyt om å være et kunnskapsbasert samfunn, være langt framme på forskning. Men om vi ikke tar vare på de talentene som finnes så har vi som samfunn tapt.

Gammel 15-05-12, 07:39   #100
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det mkj sa. Jeg synes absolutt ikke det er ok. Jeg skulle ønske det kunne løses på en fornuftig måte innenfor den offentlige skolen.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:30.