|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Privatskoler i Oslo
Det er dessverre mange skoler som gjør det slik. Noen (som den franske) gjør det bevisst for å ha oversikt over hvor mange elever de reelt sett har. De som søker må også takke ja til plass (med et urefunderbart depositum) før barnet har blitt tilbudt skoleplass fra feks nærskole. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Som med helsetjenester vil man nok også se at folk shopper skole i større grad og ikke minst kjøper bolig etter skolekrets. Selv om dette har foregått i Oslo over lenger tid tror jeg fortsatt det bare er begynnelsen på utviklingen vi ser nå. Folk er rett og slett lei av å vente på at den offentlige skolen skal kunne tilrettelegge i den graden de ønsker. Til skolens forsvar vil jeg si at det må være en utfordring uten sidestykke å ha en elevmasse som har så store variasjoner i hva slags utgangspunkt de har når de starter på skolen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ville ikke kalt det liksom-førsteklasse jeg da, for er vanlig undervisning (og de har lekser) i alle fag utenom norsk. Norsk begynner de med i andre klasse, men |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det var ihvertfall flere som fikk nei når mitt 2003 barn skulle videre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Det tenker jeg også. Klasseskillet eksisterer allerede i de større byene der man opererer med ressursterke og ressurssvake bydeler, for eksempel. Og med det også det flerkulturelle, eller mangelen på sådan, mangfoldet.
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean. 2008 2013 2015 Sist redigert av Vianne Rocher : 14-05-12 kl 21:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
maler
|
![]() Sv: Privatskoler i OsloDe mest "normale" privatskolene i denne byen er veldig fulle etterhvert ja, jeg tror det har blitt mer populært. Det var 2002-barnet vi vurderte inn der, og da var ståa sånn at det ikke var noe problem videre oppover, men det kunne jo ha endret seg det året han skulle ha begynt også det, vi valgte nærskolen. (Og angrer forsåvidt litt på det).
![]() |
#87 |
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Det er nettopp de som har evner til å stille kritiske spørsmål til skolen som bør bli så ikke det rakner fullstendig. Og det gjelder SÆRLIG om man taler varmt for en bred og inkluderende folkeskole. Mener man tilbudet er bedre i små og motiverte miljø med idealistiske, pedagogiske målsetninger bør man heller jobbe for at det offentlige får flere av disse skolene/det blir gratis å benytte seg av de. Utviklingen nå går motsatt vei. Ressurssterke flykter til privatskoler. Røkla samles i store, offentlige oppsamlingsheat og utfordringene sminkes med nye, flotte bygg og kreativ statistikk.
![]() |
#88 |
kamerat
|
![]() Sv: Privatskoler i OsloJeg er for en sterk, bred, offentlig skole og skeptisk til privatskoler, Brutus_, og har ungene mine på en særs blandet Oslo Øst-skole. Men det du sier er jo slettes ikke sant. Ressurssterke flytter stort sett ikke til privatskoler, de bytter skolekrets, sånn at det blir enormt stor forskjell fra skole til skole. Det er jo derfor det blir så infernalsk vanskelig å regulere.
Prima (0503) et Secunda (0505) “Do you find it easy to get drunk on words?" "So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.” (Dorothy L. Sayers, Gaudy Night) Sist redigert av Toffskij : 15-05-12 kl 10:51. Årsak: Til! |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Bedreviter
|
Det er da bare å nekte folk å flytte til en skolekrets med en bedre skole. Enkeltpenkelt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Privatskoler i OsloJeg har vært vill og gal og kjøpt nytt hus uten å vite noe pm skolekretsen det ligger i!
![]() |
#92 |
Bedreviter
|
Det er veldig stor forskjell, selv om det nok helst er slik at det er noen få som skiller seg ut i negativ retning, mot resten. Jeg kjenner ikke til at det er noen skoler som er åpenbart mye bedre enn de andre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
maler
|
Det er mulig, jeg vet for lite om andre skoler i byen her kjenner jeg. De fleste jeg kjenner er godt fornøyd både med skole og SFO. Men ja, når du sier det vet jeg om skoler med problemer. Jeg kjenner bare ingen som har unger der.
![]() |
#94 |
Kamerat Pære
Tja, jeg vet iallefall om ett par skoler, som i følge pedagogbekjente, stikker seg ut i positiv forstand her i byen.
![]() |
#95 |
maler
|
På hvilken måte da? Jeg blir nysgjerrig. Jeg vet om en som har et godt rykte i pedagogkretser, men jeg vet jo ikke om det er ut fra de samme kriteriene som foreldre velger etter.
![]() |
#96 |
Kamerat Pære
![]() |
#97 |
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Ja, det er en del av samme trenden det der. Og brenner de for en spesiell pedagogikk er det privat som gjelder. Til det må man være ressurssterk. Penger + godt hode + over gjennomsnittet interesse i barnets utvikling og evne til selv å forstå den. Og slik resosialiserer ulikhetene seg.
![]() |
#98 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Privatskoler i OsloFor samfunnets del så bør ungene mine helt klart gå i offentlig skole. Vi bor i en såkalt blandet skolekrets. Skolen er kjent for å være ålreit og er sikkert det. Jeg bare synes det er litt trist at jeg ser at skolen ikke kommer til å gi faglige utfordringer i basisfagene til det ene barnet vårt på en god stund. Da blir skolen en obligatorisk oppbevaringsplass, mens han går å venter på å bli tatt igjen av de andre.
![]() |
![]() |
#99 |
Off the map.
|
![]() Sv: Privatskoler i OsloJeg synes ikke det er så bra for samfunnet heller jeg at slike barn blir sittende inaktive. Mange blir bråkete, de lager uro i klassen, kanskje de får en ADHD-diagnose og blir dopet på medisiner. (ja, satt på spissen, I know)
![]() |
#100 |
kamerat
|
![]() Sv: Privatskoler i OsloDet mkj sa. Jeg synes absolutt ikke det er ok. Jeg skulle ønske det kunne løses på en fornuftig måte innenfor den offentlige skolen.
![]() |
|
|