Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Statskirken opphører i dag

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-12, 15:05   #81
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Statskirken opphører i dag

Ja jeg vet ikke helt hvordan eg skal begynne å svare på den der Malama.

Det får være opp til de kristne og ikke meg å mene noe om hvem de vil inkludere. Det er vel egentlig noe jeg bekymrer meg for i hht denne løsrivelsen da.

Jeg bare synes det er rart at noen vil si at "jeg er ikke kristen, men jeg bruker kirken til å døpe mitt barn". Man står jo og lover å bringe opp barnet i kristen tro?

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 15:06   #82
Daisy

Daisy sin avatar

Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Jolie, hvis man døper seg tar man jo et aktivt valg. Hvis man blir døpt så gjelder det små barn som blir aktivt valgt for.

Tre stk!
Gammel 15-05-12, 15:08   #83
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Komma, Daisy. Komma!

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 15:12   #84
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tok et aktivt valg, men døpte meg ikke. Jeg kunne gjort det, men ikke i kirken. I kirken er man alltid passiv i forhold til dåpshandlingen også der man aktivt har valgt det selv. Å la seg døpe er noe ganske annet enn å døpe seg.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 15:15   #85
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jolie... I noen veldig spesielle menigheter døper man seg selv og gjerne om igjen og om igjen. I de fleste kristne trossamfunn er det andre enn en selv som forretter dåpshandlingen.

Gammel 15-05-12, 15:17   #86
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Jolie, hvis man døper seg tar man jo et aktivt valg. Hvis man blir døpt så gjelder det små barn som blir aktivt valgt for.

Ja, jeg skjønner det. Jeg bare lurte på om menigheter som praktiserer voksendåp kategorisk anses som ytterliggående menigheter. Man har menigheter her i byen som praktiserer voksendåp, men de er medlemmer av DNK via Normisjon.

Jeg har ikke døpt barna mine. De får velge selv når den dagen kommer. Jeg kommer til å la meg døpe igjen om det blir den veien jeg ender opp på med tida.

Gammel 15-05-12, 15:17   #87
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jolie... I noen veldig spesielle menigheter døper man seg selv og gjerne om igjen og om igjen. I de fleste kristne trossamfunn er det andre enn en selv som forretter dåpshandlingen.

Der svarte du jo egentlig på det jeg lurte på i forrige innlegg. :P

Gammel 15-05-12, 15:34   #88
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her var det mykje synsing på snervert grunnlag. Eg prøver å kommentere litt av kvart her, for denne saken har eg lese ein del om.

For det første: for mindre tabloide innfallsvinkler til denne saken, anbefaler eg søkeordene kirkeforliket. Heile avtalen kan lesast her: http://multimedia.api.no/www.vl.no/a...l_1826620a.pdf . Dei viktigaste endringene er

• Utnemning av biskopar, prostar etc. blir flytta frå regjering til kyrkja.
  • Staten skal framleis finansiere kyrkja og kyrkja skal vere ein del av den offentlege forvaltninga vidare.
  • Kyrkja skal framleis ha ein særstilling i grunnloven, men andre livssyn og trussamfunn blir sidestilt med kyrkja.
  • § 2 blir endra til: ” Værdigrundlaget forbliver vor kristne og humanistiske Arv. Denne Grundlov skal sikre Demokrati, Retsstat og Menneskerettighederne.” Det betyr at "evangelisk-luthersk" (som er den "norske" retninga i kristendommen, blir fjerna og at den humanistiske arva blir likestilt med den kristne, samtidig som menneskerettane får større plass.
  • Finansieringsordning og gravferdsordning blir vidareførte, medan det skal oppnevnast eit utval som skal utrede andre seremoniar.

Endringane er små, og den største praktiske konsekvensen er dette med utjevning av biskopar. Grunnlovsendringa åpner derimot for andre endringar i lovverket. Det betyr at fridagar etc. ikkje blir berørt i første omgang.

For det andre: RLE-faget er forkortinga for religion, livssyn og etikk. KRL-faget blei ikkje godkjend av menneskerettsdomstolen i Haag. Det nåverande faget dreier seg om religion, då kristendommen som kulturarv og andre religionar, andre livssyn og filosofi og etikk. Dette er ein viktig del av allmennkunnskapen, fordi vi lever i eit stadig meir fleirkulturelt samfunn og fordi kunnskap skaperforståing og bryt ned fordommar.

For det tredje: folk har rett til fri på religiøse høgtidsdager, uavhengig av religion, både i skule og arbeidsliv.

For det fjerde: nokon spør om barne-/voksendåp. Dette er ein omfattande teologisk debatt. Katolisisme og luthersk kyrkje praktiserer barnedåp, noko som er begrunna i det Jesus sa om at små barn skulle komme til han. Noko av symbolikken bak barnedåpen går på at tru er ei gåve ein får i dåpen, utan at ein kan gjere noko for det. Det er altså ikkje gjerningsbasert. Motstandarane av dette, pinsebevegelsen og baptistane praktiserer "dåp av truande". Dei kritiserer barnedåpen, fordi barnet ikkje kan ta eit kunnskapsbasert val på kor vidt det skal døypast eller ikkje. Dette er ei av dei største teologiske skillelinjene mellom dei ulike kyrkjesamfunna.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 15:55   #89
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Har man fri langfredag så har man da fri i påsken.

Påsken er jo litt lengre enn langfredagen i Norge da... Jeg tviler sterkt på at folk hadde sagt seg enige i at de fremdeles hadde fri i påsken i Norge, om man fjernet halve onsdagen, skjærtorsdag og påskedagene.

Forøvrig så er slike dager bare "bank days" her. Dvs at det er kontorrottene og lærerne som har fri. Det meste annet er fremdeles åpent, og alle andre må jobbe (eller ta feriedager).

Gammel 15-05-12, 16:02   #90
Guava

Guava sin avatar

Standard

Påsken i norske hyttefolks betydning er noe annet enn påskehøytiden i religiøs forstand. Jeg tror halve onsdagen og 2 påskedag er mer " hellig" for førstnevnte gruppe.

Gammel 15-05-12, 16:07   #91
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Halve onsdagen er det da slett ikke noen offentlig fridag i Norge.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 16:09   #92
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Halve onsdagen er det da slett ikke noen offentlig fridag i Norge.

Bare halvveis. Det er dyrt å betale folk etter kl 12.

Gammel 15-05-12, 16:42   #93
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Bare halvveis. Det er dyrt å betale folk etter kl 12.

Næsj, jeg har hatt mange jobber hvor dette har vært en helt normal arbeidsdag, med helt vanlig lønn.

Gammel 15-05-12, 17:35   #94
Daisy

Daisy sin avatar

Standard

Ja, tror det er normal arbeidsdag altså. Men i min forrige jobb hadde vi to halve fridager vi kunne benytte til lille julaften og onsdag før påske.
I nåværende jobb er dette vanlige arbeidsdager uten ekstra betaling.

Tre stk!
Gammel 15-05-12, 17:40   #95
Guava

Guava sin avatar

Standard

Jeg trodde det var temmelg vanlig å ha krav på 50% overtid etter 12 den onsdagen. Det gjelder i søle fall en god del offentlig ansatte+ en del industribedrifter.

Gammel 15-05-12, 17:46   #96
Daisy

Daisy sin avatar

Standard

Ikke i det private. Jeg tar fri med lønn uansett da, men har ikke KRAV på det.

Tre stk!
Gammel 15-05-12, 17:47   #97
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I det private varierer det, hvertfall.

Gammel 15-05-12, 17:49   #98
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Nope, ikke i det private. Og på min siste offentlige arbeidsplass jobbet vi til 14 den onsdagen.

Gammel 15-05-12, 17:51   #99
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg i det innlegget rettet ipadens mening om at kirken skulle være kroken, men så overså jeg en...

Altså, ja jeg sto i kirken og lovet å oppdra mine barn i den kristne tro. Og det gjør jeg, selv om vi ikke går i kirken. (for øyeblikket går Knerten dessuten i menighetsbarnehage med utvidet paragraf, men den nye etter flytting er ordinær)

Om noen vil si at de ikke er kristen, og likevel vil døpe sitt barn, så er det for meg også rart, men at man vil si at man ikke er en "aktivit utøvende kristen", men likevel vil døpe sine barn, så synes jeg ikke det rart.

Og nånsom vi er kommet over på den onsdagen. Dag før helligdager er sånn halvdagsgreie, butikkene stenger og ølsalg er ikke lov, og i min statlige jobb har jeg hatt fri fra tolv. De får jeg i min nye private også. Som nok i aller høyeste grad vektlegger fri på helligdagene i påsken også, jeg har skaffet meg en religiøs arbeidsgiver....

Gammel 15-05-12, 17:57   #100
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

For min del kunne man gjerne gjort alle de religiøse helligdagene flytende, med unntak av jula og 17. mai. De er viktige høytidsdager for veldig mange, og de har et innhold selv om man fjerner de kristne delene av det.

Himmelsprettfri tror jeg jeg ville flyttet til kvinnedagen. 1. mai blir værende som fridag for meg, og så kunne jeg feiret alle de nordiske nasjonaldagene.

(Og for de som vil protestere på at 17. mai er kristent: dere har ikke vært med på 17. mai-feiring på Sunnmøre).

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:34.