|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Statskirken opphører i dagJa jeg vet ikke helt hvordan eg skal begynne å svare på den der Malama.
![]() |
#82 |
![]() Sv: Statskirken opphører i dagJolie, hvis man døper seg tar man jo et aktivt valg. Hvis man blir døpt så gjelder det små barn som blir aktivt valgt for.
![]() |
#83 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Statskirken opphører i dagKomma, Daisy. Komma! |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Statskirken opphører i dagJeg tok et aktivt valg, men døpte meg ikke. Jeg kunne gjort det, men ikke i kirken. I kirken er man alltid passiv i forhold til dåpshandlingen også der man aktivt har valgt det selv. Å la seg døpe er noe ganske annet enn å døpe seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
|
![]() Sv: Statskirken opphører i dagJolie... I noen veldig spesielle menigheter døper man seg selv og gjerne om igjen og om igjen. I de fleste kristne trossamfunn er det andre enn en selv som forretter dåpshandlingen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Kom ut av tellinga.
|
![]() Sv: Statskirken opphører i dag
Ja, jeg skjønner det. Jeg bare lurte på om menigheter som praktiserer voksendåp kategorisk anses som ytterliggående menigheter. Man har menigheter her i byen som praktiserer voksendåp, men de er medlemmer av DNK via Normisjon.
![]() |
#87 |
Kom ut av tellinga.
|
Der svarte du jo egentlig på det jeg lurte på i forrige innlegg. :P
![]() |
#88 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Statskirken opphører i dagHer var det mykje synsing på snervert grunnlag. Eg prøver å kommentere litt av kvart her, for denne saken har eg lese ein del om.
Endringane er små, og den største praktiske konsekvensen er dette med utjevning av biskopar. Grunnlovsendringa åpner derimot for andre endringar i lovverket. Det betyr at fridagar etc. ikkje blir berørt i første omgang. For det andre: RLE-faget er forkortinga for religion, livssyn og etikk. KRL-faget blei ikkje godkjend av menneskerettsdomstolen i Haag. Det nåverande faget dreier seg om religion, då kristendommen som kulturarv og andre religionar, andre livssyn og filosofi og etikk. Dette er ein viktig del av allmennkunnskapen, fordi vi lever i eit stadig meir fleirkulturelt samfunn og fordi kunnskap skaperforståing og bryt ned fordommar. For det tredje: folk har rett til fri på religiøse høgtidsdager, uavhengig av religion, både i skule og arbeidsliv. For det fjerde: nokon spør om barne-/voksendåp. Dette er ein omfattande teologisk debatt. Katolisisme og luthersk kyrkje praktiserer barnedåp, noko som er begrunna i det Jesus sa om at små barn skulle komme til han. Noko av symbolikken bak barnedåpen går på at tru er ei gåve ein får i dåpen, utan at ein kan gjere noko for det. Det er altså ikkje gjerningsbasert. Motstandarane av dette, pinsebevegelsen og baptistane praktiserer "dåp av truande". Dei kritiserer barnedåpen, fordi barnet ikkje kan ta eit kunnskapsbasert val på kor vidt det skal døypast eller ikkje. Dette er ei av dei største teologiske skillelinjene mellom dei ulike kyrkjesamfunna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Shake it out!
|
Påsken er jo litt lengre enn langfredagen i Norge da... Jeg tviler sterkt på at folk hadde sagt seg enige i at de fremdeles hadde fri i påsken i Norge, om man fjernet halve onsdagen, skjærtorsdag og påskedagene.
![]() |
#90 |
|
![]() Sv: Statskirken opphører i dagPåsken i norske hyttefolks betydning er noe annet enn påskehøytiden i religiøs forstand. Jeg tror halve onsdagen og 2 påskedag er mer " hellig" for førstnevnte gruppe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
![]() Sv: Statskirken opphører i dagJa, tror det er normal arbeidsdag altså. Men i min forrige jobb hadde vi to halve fridager vi kunne benytte til lille julaften og onsdag før påske.
![]() |
#96 |
![]() Sv: Statskirken opphører i dagIkke i det private. Jeg tar fri med lønn uansett da, men har ikke KRAV på det.
![]() |
#99 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Statskirken opphører i dagJeg aner ikke hvor mange ganger jeg i det innlegget rettet ipadens mening om at kirken skulle være kroken, men så overså jeg en...
![]() |
#100 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Statskirken opphører i dagFor min del kunne man gjerne gjort alle de religiøse helligdagene flytende, med unntak av jula og 17. mai. De er viktige høytidsdager for veldig mange, og de har et innhold selv om man fjerner de kristne delene av det.
![]() |
|
|