Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Stølebelte

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-12, 13:05   #81
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stølebelte

Bortsett fra at den er ikke arvet, derved forsvinner argumentet "den har emosjonell verdig for meg fordi det var mormor sin", den er kjøpt brukt. Da med et konebelte, muligens fordi den er kjøpt av noen som var gift eller "gammel nok", eller muligens altså en sånn "jammen, det er fint, så jeg vil ha selv om jeg er fjorten".

Uansett ser jeg ikke her argumentet i at de burde være ok for hennes datter å bruke det beltet, fordi hun kjøpte det sammen med bunaden, for det blir ikke det samme som andre som kjøper en ny bunad med et slikt belte?

Gammel 18-05-12, 13:16   #82
Magnolia
Stiv

Magnolia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

I og med at samfunnet endrer seg, så synes jeg ikke at man må være gift for å bruke konebelte. Men det blir litt feil å se det på nykonfirmerte 14-åringer, synes jeg. Konebelte kan brukes når man blir, i mangel på bedre ord, "voksen".

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Slik at de er klar over at når jeg - på 17.mai - går med trench coat utenpå, feil sokker og sjalet feil satt på og paraply, så er det like feil (i forhold til det orginale uttrykket) som det å ha stølebelte til en 14 åring.

Avsporing: Selv om man egentlig ikke skal gå med paraply eller regnjakke til bunad, så er det av og til intet alternativ på 17. mai. Jeg er ikke interessert i å ødelegge min dyrebare bunad med å være riktig antrukket og bli søkk våt.

Gammel 18-05-12, 13:23   #83
Plipp
Getting in tune

Plipp sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror at jeg, for min del, avslutter diskusjonen med å si at: på spesifiktgrunnlag har jeg fått det svaret jeg etterlyste, og som jeg videreformidlet til datteren min.
generelt grunnlag, er jeg uenig i mye av det som blir sagt, og synes det er mye snobberi og fordommer ute og går.

Gammel 18-05-12, 13:33   #84
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.

Sir Limpalot sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Fordommer spesifiserte du, men hva mener du er snobberi?
(Har blitt kalt mye rart, men aldri snobb, så nå er jeg spent. )

Gammel 18-05-12, 13:44   #85
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg er enig med Acsa, men har ikke bunad som kampsak lenger og lukker heller øynene for alt det rare folk får seg til å gjøre. Også er jeg litt crazy selv også som bruker andre søljer enn de som egentlig hører til bunaden min.

Jeg er også enig, men bunad er heller ikke min kampsak lenger. Ikke etter at datteren min bestemte seg for at hun ikke vil ha bunad, men vestlandsdrakt.

I går, på 17. mai, så jeg etter unge jenter med konebelte, men så ingen. Jeg bor i bunadsland, der kun et fåtall ikke går med bunad 17. mai. Her jeg bor er bunadstradisjonene så sterke og det bor et medlem av bunadspolitiet på hvert tun. Jeg har selv mer enn 10 bunader i hus (liv med stakker), mange gamle arvestykker, noe orginalt og noe gammel sammensatt. (Hardangervest med vanlig foldeskjørt feks.) Jeg hadde frarådet datteren min å bruke konebelte før hun var samboer/gift, rett og slett fordi hun da ville brutt en tradisjon og fått mange negative kommentarer. I alle fall om hun skulle båret bunaden her. Om hun skulle brukt bunaden sin i Bergen sentrum eller i Oslo tror jeg ikke hun hadde møtt samme fordommer, men her er lokale bunadstradisjoner veldig sterke.

Min yngste datter skal arve bunaden til mamma. Jeg må da brodere nytt belte til henne, mamma har konebelte og det kommer ikke til å bli brukt på konfirmasjonsdagen. Men sikkert seinere, så det blir oppbevart og tatt frem når alderen er der.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 13:52   #86
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så det var vestlandsdrakt yogainstruktøren min brukte i går. Hun er fra Bergen.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 14:08   #87
Magnolia
Stiv

Magnolia sin avatar

Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Så det var vestlandsdrakt yogainstruktøren min brukte i går. Hun er fra Bergen.

Ikke nødvendigvis, det finnes både Bergensbunad og Fanabunad. For ikke å snakke om alle bunadene fra området rundt som blir brukt av svært mange bergensere (Voss, Hardanger, Nordhordland, osv.)

Eller - var det støvler og sydvest hun brukte? :lyspære:

Gammel 18-05-12, 14:11   #88
era

era sin avatar

Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Det finnes da bunadsko i str 44?

Yepp...for menn ser skikkelig hot ut

Gammel 18-05-12, 14:46   #89
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magnolia, her.

Avsporing: Selv om man egentlig ikke skal gå med paraply eller regnjakke til bunad, så er det av og til intet alternativ på 17. mai. Jeg er ikke interessert i å ødelegge min dyrebare bunad med å være riktig antrukket og bli søkk våt.

Du ødelegger ikke bunaden ved at den blir våt. Du får bare lungebetennelse.

Opprinnelig lagt inn av Sir Limpalot, her.

him: Beltet var kjøpt, ikke arvet, så jeg skjønte ikke poenget ditt med at det ble pussig å lese om 14 åringer som vil gå med stølebelte fordi det er pent.

Jeg leste for fort, og leste feil. Du har rett, beklager

Gammel 18-05-12, 14:55   #90
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av era, her.

Nå måtte jeg sjekke mine i 38 mot mannens i 44. Hans var litt tyngre og større (naturlig nok), men ellers er det ikke mye som skiller. Men jeg har bunadsko med lav hæl, da.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 14:58   #91
Magnolia
Stiv

Magnolia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Du ødelegger ikke bunaden ved at den blir våt. Du får bare lungebetennelse.

Jo, du risikerer at den mister fasongen, spesielt skjørtet. Gårsdagens store smalltalkemne var historier om folk som hadde fått foldene i skjørtet ødelagt, hvite skjorter og strømper som aldri ble helt hvite igjen, osv. Ikke vil jeg ha lungebetennelse heller.

Gammel 18-05-12, 20:05   #92
Plipp
Getting in tune

Plipp sin avatar

Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sir Limpalot, her.

Fordommer spesifiserte du, men hva mener du er snobberi?
(Har blitt kalt mye rart, men aldri snobb, så nå er jeg spent. )

Ja, ja. Jeg skulle avslutte lenger oppe, men: hvis du leser noen av de svarene jeg har skrevet tidligere i tråden, så har jeg skrevet noe om hva jeg synes er snobberi.

Btw. Jeg har ikke en eneste gang nevnt at jeg kunne tenke meg at min datter gikk med stølebeltet fordi det var arvet og derfor av emosjonell verdi. Det står i HI at den er kjøpt ( second hand, men ny) med beltet.
Dessuten: Det er jeg som gjerne ville hun skulle bruke det, fordi jeg synes det er så flott! Hun har ikke hatt lyst, og ville vi skulle finne ut mer om hva som er "Riktig" først.

" Noen" glemmer å få med seg sammenhengen ved å lese først.

Gammel 18-05-12, 20:52   #93
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mikset litt der, når jeg skrev den var arvet. Sorry.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 21:11   #94
Plipp
Getting in tune

Plipp sin avatar

Standard

Beklager, den ble kanskje litt morsk. Jeg synes bare det tok av litt her, men jeg venner meg aldri helt til det.

Gammel 18-05-12, 23:24   #95
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av era, her.

Det finnes opp til 44 for damer også. Det øverste paret her, for eksempel:

"Store sko" har utsalg i Oslo hvor man får helt utmerket service. Eller du kan kjøpe via postordre.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 00:29   #96
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er utrolig merkelig å bruke titusenvis av kroner på et tradisjonsplagg, og så gi beng i tradisjonene. Hvorfor kjøper man ikke bare en festdrakt eller en vanlig kjole da? Hele poenget med bunaden er jo historiene og tradisjonene rundt dem?

Jeg har en sølje som ikke hører til, men som jeg bærer med stolthet fordi den er etter min farmor (som jeg er oppkalt etter), høytidelig overalt av min kjære og rare tante, noe som gjør meg rørt bare å tenke på, siden den var mammaen hennes sin, som hun mistet som liten jente. Men arvede søljer er jo en sterkere tradisjon enn den tradisjonen for akkurat den og den søljen. Min datter bruker da min gamle sølje i halsen til sin sunnmørsbunad, selv om den ikke passer til hennes, men den er arvet, og da er det greit.

Andre har et arvet liv sammen med en annen arvet stakk, noe jeg også syns er i tråd med tradisjonen, om det er gjort med en viss kunnskap.

Men å bare velge et konebelte fordi "SEEEE! Shiny! Jeg syns den blankeste er penest!", det syns jeg er litt fjollete.

Gammel 19-05-12, 00:57   #97
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Det nevnes i en annen tråd her inne, og jeg så flere iført dette i dag: Bunad og hijab. Kjempeflott, synes jeg, men hva synes bunadpolitiet?

Kommer an på hvordan Hijaben ser ut. Det beste er jo om de velger en bunad med hijablignende skaut/lue.

Gammel 19-05-12, 01:02   #98
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når det gjelder søljer så har jeg i alle fall lest om Beltestakken at man bruker det man har av evt arvesøljer før man kjøper nye. Mamma har alle mine arvede søljer, så jeg har bare nye til min.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 01:13   #99
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Det nevnes i en annen tråd her inne, og jeg så flere iført dette i dag: Bunad og hijab. Kjempeflott, synes jeg, men hva synes bunadpolitiet?

Jeg synes ikke hijab og bunad hører sammen. Ikke fordi hijab er et religiøst hodeplagg, men fordi det ikke er et hodeplagg som hører sammen med en bunad. På samme måte som cap og bunad, eller ull-lue og bunad.
Jeg synes heller ikke et gullkors utenpå skjorte/sølje hører sammen med bunaden. Eller Davidstjernen båret som smykke. Hva som henger innenfor skjorten er opptil hver enkelt, men bunader har egene smykker (søljer) og egne hodeplagg. (For de bunadene som har det.) Det samme gjelder sko, jeg synes det blir feil å gå med sandaler, gammer eller støvler til bunaden. Det finnes sko som hører til bunaden og da synes jeg man skal bruke disse.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 02:44   #100
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns det er utrolig merkelig å bruke titusenvis av kroner på et tradisjonsplagg, og så gi beng i tradisjonene. Hvorfor kjøper man ikke bare en festdrakt eller en vanlig kjole da? Hele poenget med bunaden er jo historiene og tradisjonene rundt dem?

Og hvis alle "gjør som de vil" helt uten hensyn, så er det vel ikke mange av disse igjen, tenker jeg. Tradisjoner må jo pleies for å vare - ellers endres de. Og det er jo for så vidt greitt, men synes vi ikke at bunadshistorien er for viktig til å bli nedprioritert til et garderobe/motevalg?

(Men jeg er erketradisjonell og brukte en liten formue på å bytte mine blå kantebånd til grønne da jeg giftet meg - tradisjonen tro.)

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:02.