|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
maler
|
![]() Sv: Forby rituell omskjæring av gutter?Er det helt umulig å tenke seg at jøder godtar en aldersgrense på omskjæring? Hva med muslimer?
![]() |
#82 |
flisespikker
|
![]() Sv: Forby rituell omskjæring av gutter?Bare sånn i tilfelle noen ikke leste denne tråden da den var ny: Mellom 110 og 120 amerikanske guttebabyer dør hvert år som følge av omskjæringsrelaterte komplikasjoner.
![]() |
#83 |
Passiv
|
![]() Sv: Forby rituell omskjæring av gutter?Nei, men da er de ikke det da? Eller så får de endre forskriftene sine? Med forbehold om at jeg ikke skjønner religion så bra, jeg kan ikke helt skjønne at man ikke kan utvikle seg uansett hvor smart eller nødvendig det er fordi det står noe i en bok som er skrekkelig gammel fra lenge før man fikk innlagt vann. |
![]() |
![]() |
#84 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Forby rituell omskjæring av gutter?Nei, det skjønner jo ikke jeg heller. Men for dem som tar troen sin bostavelig, så BLIR det vanskelig. For dem er det ikke bare å myse forbi et veldig strikt påbud.
![]() |
#85 |
Passiv
|
![]() Sv: Forby rituell omskjæring av gutter?Jeg er jo fristet til å si ganske enkelt at ok, om du er helt firkantet på å følge regler for medisinsk behandling som er utdatert med et par tusen år eller noe, så ok, greit, da er det nok ikke plass til deg nei. Er du villig til å oppdatere deg så er du hjertelig velkommen. |
![]() |
![]() |
#86 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Forby rituell omskjæring av gutter?De fleste religioner i verden er praktiserende. At en religion handler om noe inni hodet- personlig tro og personlige meninger som i tillegg gjerne er litt tabubelagt og intimt er ganske nord-europeisk og kanskje mer norsk enn noe annet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
|
![]() Sv: Forby rituell omskjæring av gutter?
Ja timingen er nok mindre viktig hos muslimer, men der tror jeg også det er ganske stor forskjell på de ulike retningene. Hvordan det er med "mellomreligionene" vet jeg ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Forby rituell omskjæring av gutter?Faren til mine gutter var heldigvis ikke i tvil, de skulle ikke omskjæres. Han er omskjært selv og fikk komplikasjoner som fortsatt merkes idag.
![]() |
#89 |
can-jur
|
Man kan ikke bruke relgion som grunn til å skjære i friske kroppsdeler.
![]() |
![]() |
#90 |
|
Det har jeg heller ikke sagt. Det jeg har sagt er at man ikke kommer særlig langt i dialog hvis man har sitt erkelutherske religionssyn i bånn. Man må møte dette med argumenter som går på barnets helse og smerte, ikke med argumenter som består i at de må praktisere sin religion på norsk protestantisk vis. Jeg ser noen slike tendenser i denne tråden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
maler
|
Gjør du? Jeg ser folk skrive at man ikke kan bruke religion som påskudd til å gjøre unødvendige inngrep på babyer, men ikke at man må praktisere religion på norsk?
![]() |
#92 |
can-jur
|
Jeg vil heller snu det på hodet og si at det er på tiden verden i sin helhet tar ett oppgjør med all det gale som gjøres og har vært gjort i relgionen sitt navn.
![]() |
![]() |
#93 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Forby rituell omskjæring av gutter?"Livredde for å fornærme" er vel å ta i. Men at folk har litt sperrer for å si at "vi har ikke plass til jøder i Norge (hvis dere skal være på den måten)" syns jeg jo ikke er så rart at folk har. Historien tatt i betraktning.
![]() |
#94 |
maler
|
Nei, det er ikke rart i det hele tatt. Og sånn skal det være, men akkurat når det kommer til kirurgiske inngrep på babyer synes jeg at det er gode nok grunner til å si at det er noe vi ikke skal drive med her i landet.
![]() |
#95 |
|
Jeg tror ikke problemene med å ta tak i omskjæringsproblematikken handler mest om jøder. Hadde det bare omhandlet jøder og historien hadde saken vært enklere i verdensmålestokk med tanke på lover. Jødene er en liten gruppe. En liten gruppe med en tung historisk baggasje, men dog. Historien gjør det komplisert, men antallet mennesker som praktiserer omskjæring er nok det største hinderet for å få på plass et lovverk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Leser
|
Er det ikke? Så vidt jeg vet må det være medisinsk personell som foretar omskjæringen? Klart hvis "hvem som helst" kan bedrive omskjæring, så er jeg enig med det at det er et større problem enn omskjæringen i seg selv.
![]() |
#97 |
Passiv
|
Jeg kan veldig lite om religion. For eksempel ante jeg ikke - kanskje fordi jeg er litt sløv - dette med at religion handler om praktisering av ritualer og ikke om personlig overbevisning. Ergo er jeg da ikke obs på problemet. Jeg forventer at en som trenger å tas hensyn til i forhold til sin tro forteller meg såpass, for å være helt ærlig. |
![]() |
![]() |
#98 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Forby rituell omskjæring av gutter?Når det ikke er lov å praktiskere omskjæring på jenter burde det ikke være problematisk å forby det for gutter, heller. For 2000 år siden ble man steinet, og kristne som ble revet i hjel av løver var en vanlig, hyggelig lørdagskveld. Vi fant ut at vi ikke gadd å tillate det her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Forby rituell omskjæring av gutter?Det er to veldig ulike standpunkter akkurat nå, der det ene er at helsevesenet skal foreta omskjæring, så trygt som mulig. Fordi et tross alt gjøres likevel, og at det er bedre at det gjøres i ordnede former. Og det andre er å forby det. Og mens vi dras mellom de to, så er vel hva som helst lovlig.
![]() |
#100 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Røykeloven hadde absolutt ikke noen indre autoritet da den kom, tvert i mot ble Kjønstad og Bondevik latterliggjort i en årrekke for det tåpelige forslaget. Heller ikke omskjæring av jenter hadde noen indre autoritet i miljøet det var aktuelt for, selv om enkelte var talspersoner - men de hadde jo nettopp flyktet fra den kulturen som omfavnet det. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|