Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Jeg blir provosert av barne-tv

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-08-12, 09:41   #1
lucifine
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Dec 2007
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Sv: Jeg blir provosert av barne-tv

Opprinnelig lagt inn av Arkana, her.

Hva med ordet "sabla" da? I følge ordlisten er det egentlig en omskriving av for satans og betyr pokkers, fordømt, forferdelig.

Det brukes fortsatt i Putti Plutti Pott. "Å så masse ved, sabla masse ved."

Haha nå ler jeg høyt! Bor som sagt i Bibelbeltet og her sier vi alle som en "sabla" når vi skal legge litt trykk på noe. Omg nå ler jeg av all "banningen" heromkring jeg ikke har visst om før nå. *later som om jeg ikke vet bedre*

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 09:44   #2
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av lucifine, her.

Haha nå ler jeg høyt! Bor som sagt i Bibelbeltet og her sier vi alle som en "sabla" når vi skal legge litt trykk på noe. Omg nå ler jeg av all "banningen" heromkring jeg ikke har visst om før nå. *later som om jeg ikke vet bedre*

Du får gjøre som grandtanten til min mor: Det verste hun kunne si var....hold dere fast....
FYRSTIKK!
Det er banneord med smell det tenker jeg.

Gammel 22-08-12, 08:46   #3
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg innser at jeg må begynne å skjerme ungene mine mer mot barne-tv.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 09:44   #4
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh, du har et barn som vet å sensurere, du noen!

Guttungen min kom hjem, i en alder av fire-fem år, og da hadde han lært å banne av HA, som gikk på naboavdelingen. (Alle ungene i gata har lært å banne av den gutten.)

"Du mamma... Veit du, HA, han sa faen i barnehagen han! Og da sa de voksne at det ikke er lov å si faen, for faen, det er et stygt ord det! Ikke sant, mamma, at faen er et stygt ord! Det er ikke lov å si faen!"

Jadda - fem, herlige, forbudte ord i en setning - og ikke noe kunne jeg ta ham på, for han hadde jo helt rett, sleipe ungen.

Gammel 22-08-12, 09:56   #5
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Åh, du har et barn som vet å sensurere, du noen!

Guttungen min kom hjem, i en alder av fire-fem år, og da hadde han lært å banne av HA, som gikk på naboavdelingen. (Alle ungene i gata har lært å banne av den gutten.)

"Du mamma... Veit du, HA, han sa faen i barnehagen han! Og da sa de voksne at det ikke er lov å si faen, for faen, det er et stygt ord det! Ikke sant, mamma, at faen er et stygt ord! Det er ikke lov å si faen!"

Jadda - fem, herlige, forbudte ord i en setning - og ikke noe kunne jeg ta ham på, for han hadde jo helt rett, sleipe ungen.

Smart liten jæ.... søtmons.

Gammel 22-08-12, 10:02   #6
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg må si jeg er glad hver gang det kommer barne-TV som ikke er så kronisk PK. Hisser meg generelt lite opp over barne-TV. Hvis det er noe som fenger ungene så er det OK for meg. Vi ser mest på NRK Super da, synes Disney blir veldig anmasende i lengden. Og overpedagogiske.

Å la være å sette på en film pga at noen sier 'pokker' - det kunne ikke falle meg inne. Og jeg greier ikke å sette meg inn i at det kan være noe man i det hele tatt vurderer. Storesøster på 8 ser på Pelle og Proffen, og der er det et mildt sagt saftig språk, noe sikkert minstemann på 4 også får med seg.

Jeg tenker at dette er en del av verden vi lever i, som man uansett må forholde seg til. Hvordan skal det bli voksne mennesker av folk som aldri får sitte alene i en bil før de blir 16, eller ikke se filmer beregnet på barn i sin egen aldersklasse. Her snakker massiv overbeskyttelse synes jeg.

Gammel 22-08-12, 10:07   #7
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Mkj: Det kunne ikke falle meg inn heller, virkelig ikke. Det skal være litt andre grunner enn ordet pokker for at vi ikke lar poden se filmen.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 10:52   #8
TripptrappTREsko
Bondesjakk(matt!?)

TripptrappTREsko sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
TripptrappTREsko har et hav av muligheter foran seg
Standard

Denne tråden reddet dagen!
Dokker e hylanes morsom!

TripptrappTREsko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 14:58   #9
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

Mkj: Det kunne ikke falle meg inn heller, virkelig ikke. Det skal være litt andre grunner enn ordet pokker for at vi ikke lar poden se filmen.

Nå skal det sies at min 4-åring har forbud mot Karius og Baktus. Han får ikke en gang lov til å snakke om dem. Men det er ikke fordi jeg har noe i mot Karius og Baktus, men fordi han er livredd for dem. Vi har prøvd eksponeringsterapi. Det medførte likbleik, livredd gutt som ikke tørte å gå en meter uten å holde en voksen i handa.

Gammel 22-08-12, 11:09   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå kom jeg på sønnen til ei venninne av mamma (mange herrens år siden, dette her), som ikke fikk lov til å se "Donald i ville vesten" fordi Donald hadde en pistol der. Sønnen var 6 år, tror jeg.

Gammel 22-08-12, 11:28   #11
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min mor banner aldri, men en gang har jeg hørt henne si "sutle!". Da hadde hun fryktelig vondt altså.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 11:31   #12
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sutle ta! Jo, det fungerer, det.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 12:01   #13
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Min mor banner aldri, men en gang har jeg hørt henne si "sutle!". Da hadde hun fryktelig vondt altså.

Åå.. "Søren sutle!" .. det var et kraftuttrykk hos mormor.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 12:26   #14
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Min mor banner heller ikke. Og blir helt stressa hver gang jeg er i nærheten av noe som likner banning - som "pokker", som i mitt hode ikke er banning. Og jeg er ikke mindre barnslig enn at jeg noen ganger sier det bare på trass, og når hun korrigerer meg og sier "ikke bann! Milfrid", så svarer jeg "jeg er voksen og kan si hva jeg vil."

Gammel 24-08-12, 09:08   #15
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork

Kjøkkenskriveren sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har egentlig ikke noe imot moderat og situasjonsriktig bruk av banneord, det er en del av språket og kulturen -- men i "situasjonsriktig" ligger bl.a. implisitt at man må se an sitt publikum, og jeg prøver så godt jeg kan å unngå regelrett bannskap foran barn; bruker da i høyden kvasi-uttrykk av typen "søren" eller "fillern". Eller eventuelt uartikulerte primal-lyder hvis jeg f.eks. tråkker på en hard plastleke med skarpe kanter.

Men unger lærer uansett. Her om dagen kjørte jeg for eksempel bil mens fireåringen satt i baksetet, og så måtte jeg bremse litt ekstra i en rundkjøring fordi det var en tulling som ikke kunne bruke blinklyset riktig. Ikke noen farlig situasjon, men irriterende, og jeg brukte et eller annet av de kvasi-uttrykkene (har glemt hvilket, men det var ganske harmløst). Guttungen svarte umiddelbart: "Herregud!"

Forøvrig er det min mening at Timmy-tid er det beste på barne-TV i moderne tid.

Gammel 25-08-12, 09:47   #16
Alias
Med nebb og klør

Alias sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
Alias er litt kulAlias er litt kul
Standard

Etter denne tråden har jeg lagt merke til hva ungene disponeres for hver gang vi gir etter for "sjå jaktfilm, værssåsniiiill?"... Der florerer gode uttrykk!

Gammel 25-08-12, 10:01   #17
Olifant
Fersk i gamet

Olifant sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Var og så Hakkebakkeskogen på Riksteatret i går. Søren der også du. glad jeg har høy terskel og slipper å boikotte Egner og Vestly.

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-12, 10:15   #18
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

På blåbærtur i går med noen førskolebarn: "Her va det pinade ikke mye bær" Her va det pinade seriøst mye bær"
Jeg var litt sånn usikker på hvor mye fokus dette skulle få.

Ellers så sier ikke mine barn verken pokker eller søren, skal de banne gjør de det ordentlig og sier helvete eller faen, dette kom etter at storebror begynte på skolen. Det har heldigvis gått over, men en periode var det mye.

I barnetv legger jeg ikke merke til verken pokker eller søren, og jeg legger vel egentlig heller ikke merke til handlingen heller.

Gammel 25-08-12, 10:30   #19
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stakkars Søren Jensen i Danmark som har et banneord til navn. TENK om han hadde presentert seg for noen i denne tråden. Gulp.

Gammel 25-08-12, 10:54   #20
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 53
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Ps. Hvis man drar i munnvikene mens man sier Peter Pan... Herlig ulovlig i min barndom.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:13.