Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Slik blir barnet ditt en skolevinner

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-09-12, 09:43   #1
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinner

Opprinnelig lagt inn av Mrs. S, her.

Jeg synes det var trist lesing. Det legges vekt på at å gjennomføre lekser = skolevinner.

Hva skal foreldre gjøre, når de følger alle punktene, men fortsatt har barn som sliter stort med å gjøre lekser. Ikke pga dysleksi eller manglende kunnskap, men ukonsentrert? Han kan bruke 1 time på leksehjelp uten å gjøre noe. Klarer ikke å jobbe selvstendig i det hele tatt. Hjemme må han settes i gang, og holdes i gang. Kan bruke 2 timer på å skrive 1 side stavskrift.

Vi er altså tapere. Selv om vi følger boka på stort sett alt. Det er ingen fasit irl.

Det sier seg vel selv, at lekser er avgjørende i løpet av en lang skolegang. Det er det at dere følger opp leksene, og at han faktisk får gjort dem, som er det viktigste. Og at dere som foreldre ikke gir opp, men holder ut og holder hånd over prosessen. Egentlig så høres det ut som om leksehjelp ikke er noe poeng. Lekser er vanskelig og tidkrevende for mange, og jeg vet om en 5-klassing som anklaget mammaen si for å DREPE ham med matematikk når det røynet på under leksene hjemme

Gammel 17-09-12, 08:44   #2
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg glemte å si at her var det check på alt untatt en. For Mazungen har fått med seg at jeg er kritisk til en del ting. Som å legge obligatorisk skole til kvelden på Halloween.

Eller har korrigert direkte feil i lærebøker. Jeg synes ikke det er galt at barn ikke absolutt godtar alle autoriteter, også når de tar feil. Mazungen er så regelbundet at hun trenger å vite at det er noe som heter skjønn. Jeg mistenker at hun har arvet mine dysleksiproblemer, da hennes problemer er lik mine. Men hun er jo ikke under middels på nivå og får da ikke hjelp. Heldigvis finnes det private ressurser, men bare å bruke det er jo å kritisere skolen.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 14:21   #3
iben
oppbevares tørt

iben sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Grei liste. Jeg er spesielt streng på nr 3 som har med at lekser må komme foran fritidsaktiviteter osv. Kjenner mange som sender ungene sine på aktiviteter nesten hver dag rett etter skolen og jeg skjønner ikke når de får tid til å sette seg ned med leksene..

iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 22:23   #4
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes forresten det ville være synd å ta bort ordningen med permisjon i grunnskolen. Det er også vanskelig å ha et system for å vurdere hvem som er mest trengende.

Alternativet vil vel være at foreldre må skrive ungene ut av skolen ved slike anledninger og jeg vet ikke om det et så mange fordeler med det når det er snakk om under 10 dager fravær.

Enig i det. Men hvis de sier klart og tydelig fra om hvor lite ønskelig dette er slik at det ikke er noen tvil om det, gjør det ikke noe at rektor kan innvilge permisjon.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:25.