Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bøker du ikke kan fatte at andre ikke liker

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-04-07, 21:21   #81
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker du ikke kan fatte at andre ikke liker

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Det er akkurat som i Alistair MacLean, bortsett fra at det der er gjort med adskillig bedre humor.

"Den vakre, spedlemmete, nysgjerrige unge kvinnen med blondt hår og grønne øyne så ham dypt inn i de stålblå øynene hans... "Kjære, vær forsiktig!"

:fritt etter hukommelsen:

Men jeg liker McLean - og Bagley og Wilbur Smith. Wilbur Smith burde jo alle lese nå. Det er jo plutselig kommet en slik: "Ja, vi elsker Afrika"-bølge så da passer jo bøkene aldeles utmerket. Jeg liker også Kjell Hallbing og Margit Sandemo, men jeg skjønner godt at folk ikke liker dem også. Samme med Ringene Herre som jeg elsker, fantasy synes jeg er en typisk elsk-hat sjanger. Agatha Cristie er jo herlig, men liker man ikke krim så ...

Gammel 11-04-07, 21:55   #82
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min favorittbok ( lest i voksen alder ) er "White teeth" av Zadie Smith. At en av mine venninner kom til side 50 for så å legge den fra seg ... det kommer jeg rett og slett ikke over! Den er BRILLIANT!
Hun skrev boka da hun var helt tidlig i tjueårene, og at det går an å skrive så klokt og med så stor innsikt i menneskesinnet i så ung alder anser jeg som et bevis på at vi lever flere liv - og at Zadie Smith er en gammel sjel. ; )

Ellers må jo andres innspill selvfølgelig kommenteres;

Opprinnelig lagt inn av Snippa
Helt enig
Jeg har en liten teori om at alle som på død og liv ikke skal lese den ( Da Vinci Koden ), og fnyser av den, tror de er smartere enn alle andre...Jeg har hovedfag i religionshistorie, og grunnfag i litteratur, men nedlater meg fortsatt til å finne den underholdende

Slenger meg med på denne kommentaren, Snippa! Har en kamerat (tidenes største kultursnobb; ) som fortsatt er snurt for at Da Vinci Koden ble en bestselger. Han har lest masse om disse teoriene i andre bøker ( SERIØSE bøker, må vite!) - og han skal rett og slett ikke ha noe av at alle og enhver nå går rundt og påberoper seg kunnskaper om tempelridderne og desslike!

Jeg likte den - spennende&interessant.
Og "Angels&Demons" ELSKET jeg! Sikkert fordi jeg selv er så opptatt av at science&religion er to sider av samme sak - og ikke motstridende.

Alchymisten hadde jeg kanskje for store forventninger til.
Men har nettopp lest "Veronica decides to die" av samme forfatter, og den kan jeg varmt anbefale til alle og enhver. Det er en klok og innsiktsfull bok.

Og til slutt, Marian Keyes: Om noen skulle ta fatt på hennes forfatterskap ved å starte med "De desperates café" - ikke fortvil!
Den boken kommer ikke i nærheten av de andre bøkene hennes.
Min favoritt er "Rachel`s holiday". Alle de andre er også veldig gode. Hennes bøker har så god kvalitet, at jeg synes strengt tatt at de ikke hører hjemme i sjangeren "Chick lit".

Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 22:06   #83
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Møøse, her.

Jeg har ikke lyst til å lese den jeg.

Ikke eg heller.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 22:15   #84
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Og til slutt, Marian Keyes: Om noen skulle ta fatt på hennes forfatterskap ved å starte med "De desperates café" - ikke fortvil!
Den boken kommer ikke i nærheten av de andre bøkene hennes.
Min favoritt er "Rachel`s holiday". Alle de andre er også veldig gode. Hennes bøker har så god kvalitet, at jeg synes strengt tatt at de ikke hører hjemme i sjangeren "Chick lit".

Last Chance Saloon er et lavmål i Marian Keyes forfatterskap, kanskje bare overgått av Lucy Sullivan is getting married. Min absolutte favoritt er også Rachel's holiday.

Jeg har ingen problemer med å bruke begrepet chick lit om bøker jeg liker. Synes ikke det er spesielt nedsettende - dette er virkelig bøker f eks mannen min ville hatt svært liten glede av. Og Marian Keyes er dronningen av chick lit! I den andre enden av skalaen finner vi Sophie Kinsella...

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 22:22   #85
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det gleder meg å høre at De desperates café langt fra er noe høydepunkt i Keyes' forfatterskap. Jeg kunne egentlig ikke tro at den ellers så utmerkede Xian hadde så dårlig smak, nemlig. Kan du ikke prakke på meg en av de bedre en dag?

Ang. Hvite tenner kom jeg aldri så langt som din venninne, Zoë. Den er et av mine ergerligste bomkjøp i Bokklubben noensinne. Kanskje jeg skulle gi den en ny sjanse..?

Sist redigert av Bluen : 11-04-07 kl 22:30.
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 22:30   #86
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Ang. Hvite tenner kom jeg aldri så langt som din venninne, Zöe. Den er et av mine ergerligste bomkjøp i Bokklubben noensinne. Kanskje jeg skulle gi den en ny sjanse..?

Jah!

Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 22:40   #87
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Det gleder meg å høre at De desperates café langt fra er noe høydepunkt i Keyes' forfatterskap. Jeg kunne egentlig ikke tro at den ellers så utmerkede Xian hadde så dårlig smak, nemlig. Kan du ikke prakke på meg en av de bedre en dag?

Men selvfølgelig! På originalspråket, vel og merke. Ingen av Keyes bøker er gode på norsk. Språket er så flatt og kjedelig. Det fulgte en norsk oversettelse med et blad jeg kjøpte en gang, og den kastet jeg faktisk. Jeg kaster ellers aldri bøker, men jeg vurderte den som for dårlig til å gi til loppemarked. Noen ganger står jeg i bokhandelen og leser mine favorittpassasjer i de norske oversettelsene mens jeg grøsser, bare for å plage meg selv.

Sitat:

Ang. Hvite tenner kom jeg aldri så langt som din venninne, Zöe. Den er et av mine ergerligste bomkjøp i Bokklubben noensinne. Kanskje jeg skulle gi den en ny sjanse..?

Nøyaktig det samme skjedde meg med den boken. Jeg kjøpte den på Gardermoen en gang, men selv en lang flyreise fikk meg ikke til å komme inn i den. Det er så irriterende, for jeg har hørt så mye pent om boken av folk jeg stoler på. Den bør nok få en ny sjanse, ja.

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 00:24   #88
HSJ73
Henger i stroppen

HSJ73 sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Og Marian Keyes er dronningen av chick lit! I den andre enden av skalaen finner vi Sophie Kinsella...

Dette er min erfaring også!

Når det gjelder bøker jeg ikke kan fatte at andre ikke liker, må det være Vindens skygge. I tillegg har jeg registrert at mange har slitt med Halvbroren, men den likte jeg kjempegodt.

HSJ73 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 10:15   #89
Møøse
I could be violet sky

Møøse sin avatar

Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av HSJ73, her.

Dette er min erfaring også!

Når det gjelder bøker jeg ikke kan fatte at andre ikke liker, må det være Vindens skygge. I tillegg har jeg registrert at mange har slitt med Halvbroren, men den likte jeg kjempegodt.

Ja, Halvbroren er kjempebra! (Hadde det gått an skulle du fått prikk både for at du ikke liker Parfymen og for at du liker Halvbroren, men så tette prikker kan jeg ikke gi )
Maskeblomstfamilien er bra den også, men den har jeg ikke hørt så mange fullrose?

Gammel 12-04-07, 10:27   #90
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

hehe jeg syntes Da Vinci-koden var riktig underholdende, men syntes Madonna-gåten var fryktelig teit.
Jeg undrer meg over det, for jeg synes Knut Nærum er veldig morsom. Men bøkene hans tiltaler meg ikke i det hele tatt. Både Litteraturhistorien hans (utrolig pubertal) og Døde menn går på ski (parodi på bla. Andre Bjerkes krim-bøker) var utrolig kjedelige og ikke-morsomme, etter min mening.

Neimen, men, men - Døde menn går på ski var jo hylende morsom!

Gammel 12-04-07, 12:04   #91
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, Halvbroren er kjempebra! (Hadde det gått an skulle du fått prikk både for at du ikke liker Parfymen og for at du liker Halvbroren, men så tette prikker kan jeg ikke gi )
Maskeblomstfamilien er bra den også, men den har jeg ikke hørt så mange fullrose?

Jeg likte også Halvbroren, men ikke Parfymen
(Men likte ikke andre bøker av Lars.S Chr.)

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 12:18   #92
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke lest Jane Eyre jeg. Har ingen bøker av henne heller (jo - en på norsk, men det gjelds vel ikke). Hint hint

Hm? Mener du at du ikke har noen bøker av Charlotte Brontë? For Jane Eyre har såvidt jeg vet skrevet få bøker, bortsett fra at hun er medforfatter av boken Don't Get Mad-Get Even: The Fine Art of Revengemanship.

Gårsdagens lunsj var visst tidspunktet for denslags opplevelser. Jeg satt sammen med ca. åtte mennesker med stort sett doktorgrad eller professorkompentanse i engelsk, hvorav en syntes at alt av Dorothy Sayers var tamt og kjedelig, og resten aldri hatt lest noe av henne eller ikke hadde hørt om henne.

Gammel 12-04-07, 12:22   #93
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Hm? Mener du at du ikke har noen bøker av Charlotte Brontë? For Jane Eyre har såvidt jeg vet skrevet få bøker, bortsett fra at hun er medforfatter av boken Don't Get Mad-Get Even: The Fine Art of Revengemanship.

atdetvar??
Tuller du? Jane Eyre er jo en romanfigur, ingen forfatterinne.
Boken:
Don’t get mad-get even : the fine art of revengemanship / Jane Inder and Hilary Eyne

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx

Sist redigert av tiddelibom : 12-04-07 kl 12:23. Årsak: måtte finne forfatterne av boken du viste til
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 12:23   #94
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tuller aldri. http://www.amazon.co.uk/Dont-Get-Mad...6372974&sr=1-4

Gammel 12-04-07, 12:24   #95
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tuller aldri. http://www.amazon.co.uk/Dont-Get-Mad...6372974&sr=1-4

Åpenbart en feil hos Amazon. Jeg fant boken i Library of congress

http://catalog.loc.gov/cgi-bin/Pwebr...PID=7808&SID=1

Groucho Marx
Gammel 12-04-07, 12:25   #96
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg satt sammen med ca. åtte mennesker med stort sett doktorgrad eller professorkompentanse i engelsk, hvorav en syntes at alt av Dorothy Sayers var tamt og kjedelig, og resten aldri hatt lest noe av henne eller ikke hadde hørt om henne.

Jeg tror jeg må begynne å jobbe et annet sted.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 12:26   #97
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Standard

Men jeg synes denne ser ut som den kan være skrevet av Jane Eyre, helt i tråd med den kvalmende "Reader, I married him" delen av boka. http://www.amazon.co.uk/Prayers-Hear...6373663&sr=1-5

Gammel 12-04-07, 12:28   #98
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Han som syntes det var tamt og kjedelig skal kanskje eksaminere i Strong Poison og Gaudy Night på en muntlig. Stiller du i stedet?

Gammel 12-04-07, 12:30   #99
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Standard

Men jeg synes denne ser ut som den kan være skrevet av Jane Eyre, helt i tråd med den kvalmende "Reader, I married him" delen av boka. http://www.amazon.co.uk/Prayers-Hear...6373663&sr=1-5

Hm. Tydeligvis er Jane Eyre her illustratør:

Prayers from the heart / written and compiled by Conover Swofford ; illustrated by Jane Eyre

(jeg har mer tiltro til Library of congress når det gjelder katalogisering av bøker, enn jeg har til Amazon, nemlig)

http://catalog.loc.gov/cgi-bin/Pwebr...12063104&SID=2

Groucho Marx
Gammel 12-04-07, 12:30   #100
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Det er jo et veldig viktig moment for trivselen på arbeidsplassen at alle de ansatte er lidenskapelig forelsket i Lord Wimsey såvel som i Dorothy Sayers.

På min jobb er jeg overmåte heldig hvis noen vil diskutere en Linn Ullmann-bok. Og så ligger det stadig sære, sære datablader på do.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:41.