Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-10-12, 11:48   #1
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns nesten det er rarere å ha et bastant "ikke drikke alene"-prinsipp. Om vinen er god med noen, så er den vel det alene også? Å drikke seg FULL alene er jo absolutt corny, men ett glass til tv-maten eller room service'en?

Men den er meir god saman med nokon. Og om eg er aleine vil eg heller bruke kaloriane mine på sjokolade.

Gammel 12-10-12, 11:52   #2
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Men den er meir god saman med nokon. Og om eg er aleine vil eg heller bruke kaloriane mine på sjokolade.

Det må du selvsagt ha lov til. Men jeg vil altså påstå at det ikke er noe mer problematisk å ville ha alkohol for smakens del, mer enn for det sosiale, enn omvendt. Egentlig så tenker jeg at det ligger en kobling "alkohol er til for beruselsens del, hva er ellers poenget?"-tanke i den der "ikke drikke alene"-greia, som er minst like problematisk.

Gammel 12-10-12, 11:56   #3
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor "hører det med"? Det er denne 1-1-sammenhengen mellom "sosialt" og "alkohol" jeg sliter med, på samme måte som jeg sliter med at en del familier automatisk må ha "kosemat" når de skal "kose seg". Man kan ikke bare "kose seg" med spill foran peisen. Det må boller og kakao til.

Hos oss er begrepet "kose seg" 100% relatert til mat. Så eg er like ille der.

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

At det hører med for deg, eller at det hører med til den sosiale sammenkomsten per se, sånn at det er rart/upassende at noen ikke drikker?

Nei, absolutt ikkje. At det høyrer med (og ja, det er et teit begrep) at det blir servert. Ikkje at det er rart/snålt/upassande/teit at nokon seier nei.

Det må du selvsagt ha lov til. Men jeg vil altså påstå at det ikke er noe mer problematisk å ville ha alkohol for smakens del, mer enn for det sosiale, enn omvendt. Egentlig så tenker jeg at det ligger en kobling "alkohol er til for beruselsens del, hva er ellers poenget?"-tanke i den der "ikke drikke alene"-greia, som er minst like problematisk.

For meg heng smak og beruselse tett sammen i grunn. Eg gjer jo litt av det samme med mat. Når eg er aleine heime så lage eg sjeldent GOD mat til meg sjølv. Eg har aldri sagt det er problematisk, det var det Candy som sa altså.

Gammel 15-10-12, 12:09   #4
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns nesten det er rarere å ha et bastant "ikke drikke alene"-prinsipp. Om vinen er god med noen, så er den vel det alene også? Å drikke seg FULL alene er jo absolutt corny, men ett glass til tv-maten eller room service'en?

Har ikke lest lengre enn til dette innlegget og må slå fast at jeg nok er alkoholiker. For jeg drikker både vin alene og vin "ganske ofte". Jeg kan helt fint finne på å ha meg et glass vin en helt vanlig onsdag kveld selv om det bare er me, myself & I som er hjemme. Vel, minus ungene da. Det gjør det vel neppe bedre. Og jeg gjør det kun fordi jeg synes at vin er godt. Men jeg har ikke sprit i huset, og ølen i kjøleskapet er sånn i tilfellet jeg får besøk av noen som liker det veldig godt.

Jeg antar at jeg la meg til ganske sydlanske alkoholvaner da vi bodde i USA. Der kunne jeg fint finne på å ha vin til lunsj også. OG kjøre etterpå - promillegrensen var jo 0,8 (det tok dog ganske lang stund før akkurat det ble noe jeg syntes var ok å gjøre. Men jeg kom dit). Jeg skammer meg ikke over det en gang, selv om jeg er veldig takknemlig for at vi har den promillegrensen vi har i Norge, og aldri kunne drømt om å ta så mye som en slurk alkohol og kjørt etterpå her. Man blir mindre oppmerksom etter alkoholinntak, og i Norge har vi vikeplikt, svinger, masse kryss og folk som går og sykler. I motsetning til Texas der kjørretningene er adskilt, man har full stopp, null vikeplikt og gående omtrent blir arrestert. Seriøst. Jeg vet om en som valgte å gå hjem etter en litt fuktig kveld, for så å bli stoppet av politiet og kjørt tilbake til bilen med beskjed om at det var bedre å kjøre enn å gå i Texas, selv når man hadde drukket...

Jeg liker vin. Og jeg drikker veldig sjelden brus, juice, saft eller vann. Så når jeg skal ha noe annet enn vann til maten, ja da blir det et glass vin.

Men jeg tror ikke jeg kan defineres som alkoholiker. Jeg ikke drikke, og kan fint klare meg både en og to og tre uker uten om jeg ikke har noe i hus.

Sånn. Da skal jeg lese resten av tråden og se om det er noen andre enn meg som synes det er helt ok å drikke et glass vin til dagen syv dager i strekk helt uten at det er ferie, men bare fodi man synes vin er godt (og som deretter fint kan la være å drikke vin syv dager i strekk fordi det ikke frister med vin). Jeg tror rett og slett jeg har et veldig lite anstrengt forhold til vin.

Gammel 12-10-12, 11:49   #5
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg tar like gjerne et glass vin alene som sammen med mannen på kvelden. Noen ganger er det mer selskap i TV/internett enn i mannen uansett.

Gammel 12-10-12, 11:50   #6
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sa ikke at man blir alkoholiker av å drikke alene. Jeg sa at jeg ikke kan bli alkoholiker hvis jeg ikke drikker alene. Sikkerhetsnett.

Dette er med bakgrunn i at jeg både har vært veldig glad i rusfølelsen generelt, og er i en bransje med tradisjonelt svært høy risiko for alkoholisme. Når man er omreisende selger og har mang en kveld alene på hotell, er det ikke sunt å sitte i baren alene og ta 3 øl hver gang.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 11:53   #7
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg sa ikke at man blir alkoholiker av å drikke alene.

Sa du det såh!

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 11:53   #8
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På generell basis tror jeg det er veldig lurt å ha et sikkerhetsnett eller -ventil hvis man er glad i rus. Type drikker ikke sprit, drikker ikke på hverdager, drikker ikke før kl. 18, drikker ikke to dager etter hverandre - eller drikker ikke alene. Hvis man ikke er glad i rusen, trenger man ikke det, tror jeg.

- No. 4 -
Gammel 12-10-12, 11:55   #9
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På generell basis tror jeg det er veldig lurt å ha et sikkerhetsnett eller -ventil hvis man er glad i rus. Type drikker ikke sprit, drikker ikke på hverdager, drikker ikke før kl. 18, drikker ikke to dager etter hverandre - eller drikker ikke alene. Hvis man ikke er glad i rusen, trenger man ikke det, tror jeg.

Jepp. Smart. I en periode hadde jeg "drikkesituasjoner" omtrent daglig (ute og spiste, gratis vin på business class, på hotell, i loungen på kveldstid, på fest), og måtte ta bort noen av dem. Så da drakk jeg aldri på fly og aldri fra minibaren. Nå er ikke jeg så glad i rus, da, men kunne lett blitt det, tror jeg.

Gammel 12-10-12, 20:37   #10
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig glad i både vin og øl, men drikker egentlig alt for lite. Det er veldig sjelden jeg drikker noe på en ukedag og de fleste helger er helt alkoholfrie de også. Ikke av prinispp eller noen spesiell grunn, vi bare glemmer det.

Når jeg planlegger middager og selskaper er vinplanleggingen minst like morsom som matplanleggingen og det er ekstra artig å prøve nye ting fra bestillingsutvalget når man er godt planlagt og organisert. Jeg synes vin i grunnen er morsomst til mat. Det å finne de rette kombinasjonene, så totalen blir bedre en hver av enkeltdelene. O lykke!

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 20:41   #11
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg drikker garantert mindre enn snittet. I hjemmesituasjonen (hjemme vi som familie), er det maks 4-5 enheter i løpet av året. I 'festlige lag' hender det jeg slår meg løs, men det begrenser seg til et par-tre ganger i året. Og utover det kam det bli noen øl med jobben, men det er også mer sporadisk.

Gammel 12-10-12, 20:45   #12
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Jeg elsker allslags vin. Øl er også greit, men drikker det ikke så ofte. Jeg regner meg og mannen for innenfor normalen. Typisk hos oss er at han tar en øl fredags kveld og jeg ett glass vin. Lørdag pleier vi dele en flaske. Det hender mannen tar en øl til middag i ukene også, litt avhengig av middagen.

I ferier blir det mer. Jeg liker ikke alkohol i solsteiken, men vi tar gjerne en flaske på deling på kveldstid.

Jeg drikker sjelden mer enn tre enheter, liker å være lett beruset i festlig lag, men ikke dritfull.

Vi drikker selv om ungene er der, men siden vi sjelden har barnevakt, har vi med ungene i middager osv, og da kjører en av oss.

Jeg drikker ikke alkohol dersom en av ungene er syke.

Gammel 12-10-12, 20:50   #13
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har forresten ingen problemer med å ta et glass eller to foran ungene. Det er helt greit at de kan se et moderat alkoholforbruk.

Når det gjelder et "normalt" alkoholforbruk så synes jeg godt at man kan drikke mer enn hva jeg gjør og fortsatt være innenfor normalen, men hvis ikke det er helg hvis det ikke er alkohol på bordet, synes jeg det blir litt voldsomt.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 20:55   #14
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Det er ikke krise uten alkohol i helgene hos oss, altså. Bare for å presisere. Men det er koselig med vin. Og stearinlys. Og smågodt.

Gammel 12-10-12, 11:55   #15
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Taxi er også offentlig transport, Poly. Kollektivtransport også, hvis man er mer enn én.

- No. 4 -
Gammel 12-10-12, 11:56   #16
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Taxi er også offentlig transport, Poly. Kollektivtransport også, hvis man er mer enn én.

Ja, JEG syns jo det. Men min mann kommer ikke på tanken en gang. I hans familie vekker de heller en slektning mitt på natten for å bli kjørt til sykehus, for eksempel, heller enn å ringe taxi. De ble veldig forundret da jeg spurte hvorfor det.

Gammel 12-10-12, 11:59   #17
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Standard

Ja, JEG syns jo det. Men min mann kommer ikke på tanken en gang. I hans familie vekker de heller en slektning mitt på natten for å bli kjørt til sykehus, for eksempel, heller enn å ringe taxi. De ble veldig forundret da jeg spurte hvorfor det.

Drosje (som det heiter her. Ringe du til taxi her i bygda får du en Per-Leif på tråden som svare med "Dråssje". ) er jo for fintfolk, Polyanna! Eg har blitt litt bedre da. Men for min kjære, som er erkesunnmøring, sitte det langt inne i bruke slikt.

Gammel 12-10-12, 12:02   #18
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn er det med det med en av de gamle i min familie. Det er ikke måte på hvor mye styr som skal lages for å slippe å ta taxi. Det er type 7 minutter å kjøre til jernbanen og da må man organisere og styre i gang hele familien for å få kjørt en bil dit og hentet den før et visst klokkeslett så det ikke skal blir parkeringsavgift og hva_har_du. Å få noen til å kjøre fra nabokommunen klokken fem om natten for å bringe vedkommende til samme jernbane har også forekommet. Det henger overhodet ikke på greip, men det nytter ikke å si noe heller.

Vi er ikke vestlendinger resten av oss, men denne personen må jo ha noen sunnmørske aner eller et eller annet.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 12:00   #19
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Candy sa det visst ikke hun heller, en gang, så vi argumenter visst mot stråmenn her.

Gammel 12-10-12, 12:00   #20
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Standard

Candy sa det visst ikke hun heller, en gang, så vi argumenter visst mot stråmenn her.

Men det er skikkelig kjedelig. Så vi kan seie at Candy sa det.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:00.