Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kronikk i Dagbladet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-10-12, 17:35   #1
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kronikk i Dagbladet

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg synes det tyder på svak ledelse, mer enn noe annet, hvis folk får ture frem slik.

Jeg tenker i de baner også. Og det er ikke nødvendigvis noe som kun skjer på foreldremøter. Jeg har sittet på jobbmøter som har blitt slik også.

Å lede et møte med en gruppe som en klasses foreldre er, tror jeg er ekstra krevende, da. Og ikke alle skjønner møteformen og hva som foreventes. Jeg kan levende se for meg at en forelder går hjem og synes h*n har vært på en spennende paneldebatt, mens en annen går hjem fra samme møte og irriterer seg over avsporingen.

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Begrepet egoforeldre skremmer meg virkelig. Det er da deres jobb å være det

Først plasseres ansvaret for læring tydelig på foreldrene, og så er det galt om de stiller krav og har ønsker. Det skulle bare mangle. Jeg har sendt mannen på de siste foreldremøtene, jeg ser ikke helt poenget. Så lenge det er enveis informasjon ville jeg heller hatt det skriftlig.

Det er i alle fall antageligvis noe uklart for mange hvilken rolle det er ment at de skal ha. Man har ansvaret, men skal ikke stille spørsmål? Man har ansvar, men ingen medbestemmelsesrett? Hva har man egentlig ansvar for? Kanskje man kunne kommet et stykke på vei om man avklarte litt? Jeg er ganske sikker på at mange som oppfattes som forstyrrende elementer og "uoppdragne foreldre" selv oppfatter seg som engasjerte og ansvarlige.

Som lærerdatter i en familie full av pedagoger tror jeg at jeg har litt innsikt i hva som forventes osv. men jeg er ikke sikker på om jeg ville ha skjønt det av meg selv om ingen sa ifra.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-12, 13:45   #2
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sa jeg noe sted at det var en eller to? Det er dessverre mange i de to klassene der. Halvparten, kanskje? I hvert fall en god prosentandel av de som møter opp.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-12, 13:52   #3
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Sa jeg noe sted at det var en eller to? Det er dessverre mange i de to klassene der. Halvparten, kanskje? I hvert fall en god prosentandel av de som møter opp.

Mange tror automatisk at dette bare gjelder et bitte lite mindretall.

Gammel 14-10-12, 13:54   #4
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har vært velsignet med lærere som er gode møteledere. Praise the Lord!

For øvrig vil jeg gjerne legge til at i den grad jeg ikke er fornøyd med den norske enhetsskolen, er det fordi jeg synes den systematisk legger opp til å kreve for lite av en relativt stor gruppe barn, for mye av en annen gruppe barn, og at den krever akkurat passe mye av relativt barn (de såkalt gjennomsnittlige). Og da mener jeg faglig. Samtidig som skolemyndighetene utad later som om det ikke er tilfelle, og delegerer ned til enkeltlæreren å fikse problemet.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-12, 14:21   #5
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Så langt er jeg i hvert fall generelt svært fornøyd med skolen ungene går på. Det har vel kommet opp litt merkelige småting på foreldremøtene, men stort sett virker det som en gjeng med godt oppegående mennesker.

Hos en del har nok ikke nødvendigvis skolen førsteprioritering på en del ting, men jeg sitter ikke med inntrykket av at de prøver å "styre skolen" av den årsak. Det er en litt annen sak, men jeg synes det er litt "sprøtt" at 7-9-åringer har treningsaktiviteter omtrent hver dag - også i helgene. Litt skuffet over at så få har tatt seg tid til å ta hjem vennegruppene som skolen har satt opp. Av de fem som var i guttungens vennegruppe, lurer jeg på om det var vi og en annen familie som hadde gruppen hjemme.

Gammel 14-10-12, 14:40   #6
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen, og har nå vært på 5 foreldremøter i en blå bydel i en blå kommune med 64 foreldre av den presumptivt krevende og ressurssterke typen.

Det er ikke én som har tatt opp sitt barns zpezielle behov, eller krevd noe som ikke er i samsvar med connect-reglene. Det har blitt stilt noen kritiske spørsmål som jeg mener er helt betimelige, og de har stort sett blitt avklart på en konstruktiv måte. Det har blitt spurt om hvorfor man legger så mye vekt på løkkeskrift, og det tror jeg mange tenkte var en litt unødig prioritering, men vi fikk et saklig, pedagogisk betinget svar som ble umiddelbart godtatt. Og jeg ser at de hadde rett.

Det som har gitt høyest temperatur er den før nevnte spisesituasjonen (skolen beklaget at mange sendte så avanserte designermatpakker at mange ikke rakk å få i seg nok mat), og da var det tendens til sivilisert harnisk, særlig blant svenske ernæringsfysiologer som synes norsk matpakkekultur er bestialsk.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-12, 14:54   #7
mrc

mrc sin avatar

mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen, og har nå vært på 5 foreldremøter i en blå bydel i en blå kommune med 64 foreldre av den presumptivt krevende og ressurssterke typen.

Men kanskje også av dem som er litt mer reflekterte generelt?

(For det slår meg at de som har kommet med litt merkelige ting på foreldremøtene, gjerne er av dem med som ikke akkurat har mest utdannelse osv...)

Gammel 14-10-12, 15:24   #8
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Men kanskje også av dem som er litt mer reflekterte generelt?

(For det slår meg at de som har kommet med litt merkelige ting på foreldremøtene, gjerne er av dem med som ikke akkurat har mest utdannelse osv...)

Jeg vil jo tro at det er å trekke det litt langt, en og annen trophy wife og kirurg klarer vi nok å hoste opp. : dukker: Men de er kanskje godt oppdratt av tight og tydelig møteledelse. Det er aldri noen tvil om hvem som setter agendaen, og det har alltid startet med innlegg fra undervisningsinspektør eller rektor, nå senest med begge, siden de begge var nye i stillingen sin.

Jeg synes det tyder på svak ledelse, mer enn noe annet, hvis folk får ture frem slik.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-12, 15:58   #9
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg kjenner meg, heldigvis, ikke igjen i kronikken. Foreldremøtene har så langt vært velsignet fri fra lange diskusjoner og/eller krav fra enkeltforeldre. Nå skal det sies at vi har vært veldig heldige med lærerne så langt, så det har heller ikke vært noen grunn til misnøye.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-12, 16:18   #10
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Foreldremøtene mine sklir sjelden ut og jeg kan faktisk ikke huske at foreldre har tatt opp eget barn på disse. Kjenner likevel til "egoforeldrene" fra foreldremøter med eget barn, men helst fra barneskolen.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-12, 14:42   #11
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan også legge til at jeg har aldri opplevd lignende heller. Var vel ett tilfelle, hvor en forelder klagde over manglende mulighet til kjøling av yndlingens matboks, men det er vel det eneste.

Gammel 14-10-12, 14:48   #12
mrc

mrc sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg kan også legge til at jeg har aldri opplevd lignende heller. Var vel ett tilfelle, hvor en forelder klagde over manglende mulighet til kjøling av yndlingens matboks, men det er vel det eneste.

Det har for så vidt vært oppe her også. Og jeg er av dem som mener de burde ha muligheten. Problemet er vel kanskje her at noen klasser har muligheten, andre ikke. Hadde det ikke vært for at de hadde det først, er det ikke sikkert jeg hadde tenkt så mye på problemstillingen.

Når det er mat her som skal ligge til SFO-tiden på slutten av dagen, synes jeg at det er greit at det er kjøleskap tilgjengelig. Er ikke bare-bare å fortelle førsteklassingen heller om hvilke brødskiver som bør spises først pga. pålegget de gjerne vil ha ikke er så godt på slutten av dagen etter å ha ligget fra 0715 til 1500 i varme...

Slikt sett blir situasjonen gjerne noe annet nå enn når man selv gikk på skole, og man spiste kl. 11 og det ikke var lagt opp til at det skulle spises noe senere enn dette pga. SFO ikke eksisterte. En del unger er på SFO fram til kl. nesten 17, så det er klart at det blir liggende en stund...

Gammel 14-10-12, 14:55   #13
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kan jo løses enkelt ved å kjøpe matboks med kjøleelement i. Hvilket er nøyaktig det samme jeg sa til moren på møtet. Storesøs sin mat holder seg veldig kald frem til lunsj og kjølig til 3-4. Det er noe med å vite hva en kan gjøre selv og hva man kan/bør "forlange" av skolen.

Sist redigert av Skremmern : 14-10-12 kl 15:00. Årsak: h
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-12, 16:53   #14
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På den andre siden er det jo ganske dyre bilder, så jeg skjønner godt at folk ønsker seg bilder som kan brukes til noe. Det er vel kanskje konseptet barnehagefoto som er håpløst i seg selv.

Jeg synes egentlig ikke at pasienter som prøver å få best mulig behandling, foreldre som krever undervisning tilpasset sitt barn eller foreldre i barnehage som krever en barnehagehverdag tilpasset sitt barns behov er vanskelige. Det må man få lov til tenker jeg, selv om ressursene er knappe. Prioriteringene er noen andres ansvar. Men det blir noe annet når man begynner å kreve særbehandling som ikke har noe med saken å gjøre (i sykehussammenheng kan kanskje de fødebrevene enkelte har med seg være et eksempel, jeg tenker da på de med krav om oljer, musikk og levende lys), i skolen all verdens dilling rundt en elev som ikke kan følge reglene eller i barnehagen en slags forventning om at de ansatte skal passe på hvert enkelt barns klær slik at de ikke blir borte og ikke får flekker. Men her som overalt ellers må det være lov å spørre så lenge man godtar et nei.

Gammel 14-10-12, 17:12   #15
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

På den andre siden er det jo ganske dyre bilder, så jeg skjønner godt at folk ønsker seg bilder som kan brukes til noe. Det er vel kanskje konseptet barnehagefoto som er håpløst i seg selv.

Jeg synes egentlig ikke at pasienter som prøver å få best mulig behandling, foreldre som krever undervisning tilpasset sitt barn eller foreldre i barnehage som krever en barnehagehverdag tilpasset sitt barns behov er vanskelige. Det må man få lov til tenker jeg, selv om ressursene er knappe. Prioriteringene er noen andres ansvar. Men det blir noe annet når man begynner å kreve særbehandling som ikke har noe med saken å gjøre (i sykehussammenheng kan kanskje de fødebrevene enkelte har med seg være et eksempel, jeg tenker da på de med krav om oljer, musikk og levende lys), i skolen all verdens dilling rundt en elev som ikke kan følge reglene eller i barnehagen en slags forventning om at de ansatte skal passe på hvert enkelt barns klær slik at de ikke blir borte og ikke får flekker. Men her som overalt ellers må det være lov å spørre så lenge man godtar et nei.

Det er FAU som bestemmer hvorvidt det skal tas barnehagefoto eller ikke, og for min del kunne man godt ha droppet hele greia. I hvertfall portrettbildene.

Vet du, de virkelig "håpløse" spør ikke. De sier bare "Jeg vil at Oda skal...".

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-12, 21:04   #16
mrc

mrc sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg synes egentlig ikke at pasienter som prøver å få best mulig behandling, foreldre som krever undervisning tilpasset sitt barn

Vel, at undervisningen i en del fag er tilrettelagt barnet er SVÆRT VIKTIG! Og på vår skole er det spesielt i norsk gjort individuelle tilpasninger for hva barna skal lese og gjøre. Og jeg ville vel tro at læreplanen her legger opp til at det skal gjøres slik.

Gammel 14-10-12, 17:30   #17
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Kie: ja, jeg synes det er spesielt å bevisst velge bort foreldremøter. Da er du med på å definere deg og ditt barn enda mer ut av fellesskapet, synes jeg.
Hvis du tar opp ditt barns utfordringer og problemer som har med fellesskapet å gjøre på møter, synes jeg det er en riktig ting å gjøre. Det jeg mener er å kaste bort tiden til andre foreldre, er spesifikke ting som kun har med ditt barn å gjøre uten at det influerer en eneste sjel ellers i klassen. Ting som man typisk tar opp i samarbeidsmøter eller på konferansetimer.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-12, 17:52   #18
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Kie: ja, jeg synes det er spesielt å bevisst velge bort foreldremøter. Da er du med på å definere deg og ditt barn enda mer ut av fellesskapet, synes jeg.
Hvis du tar opp ditt barns utfordringer og problemer som har med fellesskapet å gjøre på møter, synes jeg det er en riktig ting å gjøre. Det jeg mener er å kaste bort tiden til andre foreldre, er spesifikke ting som kun har med ditt barn å gjøre uten at det influerer en eneste sjel ellers i klassen. Ting som man typisk tar opp i samarbeidsmøter eller på konferansetimer.

Ok. Det er selvsagt en del av det, ja. Man havner utenfor den sosiale greia.
Samtidig har det også noe å gjøre med at man har begrenset tid også. Vi har veldig mye mer kontakt med skolen enn andre foreldre og noen ganger må man disponere den tiden man har etter beste evne. Det kan innebære at man forbereder barnet på neste skoledag fremfor å være på et generelt infomøte om leirskolen som man i ansvarsgruppa har planlagt for akkurat dette barnet gjennom 2-3 møter.

Jeg sier ikke at jeg ikke ser hva man går glipp av. Men jeg sier at det må veies opp mot andre ting og at relevans og nytteverdi har betydning. Og at man nødvendigvis må velge bort noe. Jeg har i det siste valgt bort det å sitte på foreldremøter som vitne til andres problemstillinger siden jeg synes det er litt sårt. Istedet har jeg sendt mannen, som ikke synes det er like kjipt. Tidvis kræsjer det med hans jobbing og da vurderer jeg også nøye før jeg "bruker opp" barnepass vi sårt trenger til avlastning. Å sitte der for syns skyld med gråten i halsen og nikke høflig til problemstillinger jeg så inderlig skulle ønske gjaldt oss, vinner ikke alltid førsteplass på prioriteringslista.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-12, 21:26   #19
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er mulig det skyldes at jeg selv er lærer og vet hva som er rimelig å forvente men det er helt åpenbart for meg at mitt barns individuelle behov ikke kan imøtekommes til enhver tid.

Det et muligens blitt kastet blår ii øynene på foreldre når det gjelder individuell tilpasning. Jeg var på et kurs i fjor hvor individuell tilpasning ble sammenlignet med en buss og ikke en taxi - i det ligger det at man ikke går til time med 25 individuelle opplegg (taxi), men at man kommer med et opplegg som et relevant og godt for de aller fleste. Mao - akkurat som en buss så gis det et tilbud som dekker stordelen av transportetappen, men man tilbyr ikke skyss fra dør til dør som en taxi gjør.

Det synes jeg er et godt og dekkende bilde som nok burde formidles til foreldre i større grad.

Gammel 14-10-12, 21:50   #20
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Det er mulig det skyldes at jeg selv er lærer og vet hva som er rimelig å forvente men det er helt åpenbart for meg at mitt barns individuelle behov ikke kan imøtekommes til enhver tid.

Det et muligens blitt kastet blår ii øynene på foreldre når det gjelder individuell tilpasning. Jeg var på et kurs i fjor hvor individuell tilpasning ble sammenlignet med en buss og ikke en taxi - i det ligger det at man ikke går til time med 25 individuelle opplegg (taxi), men at man kommer med et opplegg som et relevant og godt for de aller fleste. Mao - akkurat som en buss så gis det et tilbud som dekker stordelen av transportetappen, men man tilbyr ikke skyss fra dør til dør som en taxi gjør.

Det synes jeg er et godt og dekkende bilde som nok burde formidles til foreldre i større grad.

Mens jeg synes dette bildet viser at det ikke egentlig er snakk om individuell tilpasning. For man får ikke akkurat bytte buss heller. Det blir litt som å kalle det demokrati når man kan stemme på Partiet eller Partiet. Vi har individuelt tilpasset dette opplegget for å passe et gjennomsnitt av elevene.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:28.