|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Tåler regn
|
![]() Sv: Kronikk i DagbladetEn meget dyktig lærer som jeg kjenner fortalte at foreldre har endret seg mye iløpet av de 20 årene hun har vært lærer. Alt var langt ifra positivt, selv om noe var det også. MEN som hun sa: " En del foreldre tror at vi skal behandle barna deres som prinser og prinsesser, og tåler ikke at vi stiller krav til barna deres. Og de er selv heller ikke så ivrig for å være med å bidra til at barna tenker fellesskap på visse områder hvor en må det." |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kronikk i Dagbladet
Jeg opplever det egentlig omvendt, at de lærerne som er tydelige og setter krav til barna, og seg selv, får applaus fra foreldrene på foreldremøter. De lærerne som bare setter krav til foreldrene, de kommer ikke så godt ut av møtet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Kronikk i DagbladetJeg kjenner meg godt igjen i artikkelen. Ikke fra tidligere arbeidsplasser, men fra trinnene til to av ungene. Jeg gruer meg til foreldremøtene der, både fordi det er usigelig kjedelig, og fordi det er utrolig flaut å sitte i gruppe med en gjeng foreldre som oppfører seg som komplette idioter. Både i eldstes og nest eldstes klasser har det vært mange sånne foreldre. Sist foreldremøte nå i høst, brukte f.eks en forelder mye tid på å prøve få lærerne til å legge opp lekser og timeplan sånn at det var lett å ta langhelg -han ville at enten fredag eller mandag skulle legges opp sånn at det desom tok langhelg nesten hver helg ikke gikk glipp av viktig undervisning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Men, når en eller to, av tjue foreldre, er navlebeskuende - da betyr det at nesten alle foreldrene er støttende i forhold til skolen. Er ikke det egentlig kjempebra? Trenger vi egentlig å gi så stor oppmerksomhet til de foreldrene som må ha alt på en bestemt måte? Lærere er for vennligsinnet når det gjelder prating på møter. Sånn er det på interne møter også. Lærere eier ikke møtekultur. Alt skal diskuteres og diskuteres. Hos oss sitter gjerne 27 lærere og venter, mens en eller to kverulerer med sjefen, under dekke av at det liksom skal gjelde oss alle, men det gjør det ikke - for oss andre er det rett og slett ikke så nøye, vi vil bare at møtet skal bli ferdig og at sjefen kan gjøre sin jobb, og vi vår. |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Kronikk i DagbladetSa jeg noe sted at det var en eller to? Det er dessverre mange i de to klassene der. Halvparten, kanskje? I hvert fall en god prosentandel av de som møter opp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Er frisk!
|
Mange tror automatisk at dette bare gjelder et bitte lite mindretall.
![]() |
#87 |
kamerat
|
![]() Sv: Kronikk i DagbladetVi har vært velsignet med lærere som er gode møteledere. Praise the Lord!
![]() |
#88 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Dette er jeg helt enig i! Det ER grader av behov for tilrettelegging, og synet på graden av behov kan nok variere fra foreldre til skole til fagpersoner... Men igjen, de tilfellene hvor foreldre kjemper barnas sak fordi de ser at ungene faller faglig eller sosialt på utsiden (diagnoser eller ei), blir noe helt annet i mine øyne, enn de tilfellene hvor fellesmøter brukes til å klage over gym på tirsdag eller Chrisanders behov for å MÅTTE sitte med WESC-capsen på i timen...
![]() |
#89 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Og da er det så flott, når en av de 27 (tause) andre, tar ordet og ber om at saken tas under 4 eller 6 øyne senere, siden resten av kollegiet ikke egentlig er så veldig opptatt av temaet
![]() |
#90 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Har du noe info om dette? Prøvde å google litt, men fant ikke noe om at Oslo kjørte en slik praksis ovenfor rektorer.
![]() |
#91 |
![]() Sv: Kronikk i DagbladetSå langt er jeg i hvert fall generelt svært fornøyd med skolen ungene går på. Det har vel kommet opp litt merkelige småting på foreldremøtene, men stort sett virker det som en gjeng med godt oppegående mennesker.
![]() |
#92 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Kronikk i DagbladetJeg kjenner meg overhodet ikke igjen, og har nå vært på 5 foreldremøter i en blå bydel i en blå kommune med 64 foreldre av den presumptivt krevende og ressurssterke typen.
![]() |
#93 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Kronikk i DagbladetJeg kan også legge til at jeg har aldri opplevd lignende heller. Var vel ett tilfelle, hvor en forelder klagde over manglende mulighet til kjøling av yndlingens matboks, men det er vel det eneste.
![]() |
#94 |
Det har for så vidt vært oppe her også. Og jeg er av dem som mener de burde ha muligheten. Problemet er vel kanskje her at noen klasser har muligheten, andre ikke. Hadde det ikke vært for at de hadde det først, er det ikke sikkert jeg hadde tenkt så mye på problemstillingen.
![]() |
#95 |
Men kanskje også av dem som er litt mer reflekterte generelt?
![]() |
#96 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Kronikk i DagbladetDet kan jo løses enkelt ved å kjøpe matboks med kjøleelement i. Hvilket er nøyaktig det samme jeg sa til moren på møtet. Storesøs sin mat holder seg veldig kald frem til lunsj og kjølig til 3-4. Det er noe med å vite hva en kan gjøre selv og hva man kan/bør "forlange" av skolen.
2003 2007 2009 2011 Sist redigert av Skremmern : 14-10-12 kl 14:00. Årsak: h |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Er frisk!
|
Jeg bor ikke i Oslo lenger.
![]() |
#98 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Jobber hun i Oslo, da?
![]() |
#99 |
Prettiest mess ever seen
|
Jeg vil jo tro at det er å trekke det litt langt, en og annen trophy wife og kirurg klarer vi nok å hoste opp. : dukker: Men de er kanskje godt oppdratt av tight og tydelig møteledelse. Det er aldri noen tvil om hvem som setter agendaen, og det har alltid startet med innlegg fra undervisningsinspektør eller rektor, nå senest med begge, siden de begge var nye i stillingen sin.
![]() |
#100 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Kronikk i DagbladetJeg kjenner meg, heldigvis, ikke igjen i kronikken. Foreldremøtene har så langt vært velsignet fri fra lange diskusjoner og/eller krav fra enkeltforeldre. Nå skal det sies at vi har vært veldig heldige med lærerne så langt, så det har heller ikke vært noen grunn til misnøye. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|