Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Definisjonen av by, bygd, bondeland osv?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-10-12, 21:08   #81
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Definisjonen av by, bygd, bondeland osv?

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Men tenk så deilig å slippe å være avhengig av ferje? Det går jo bort så mye tid...

40min er ikke så ille. Ferjene går stort sett hver halvtime og man må rekne med både stengt tunell og lange køer på bysiden. Samt bomprisen blir latterlig høy.

Det blir nok bra med en fastlandsforbindelse, men vet ikke om det er den beste løsningen.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 21:13   #82
millact
Bør lage seg en tittel selv

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Men tenk så deilig å slippe å være avhengig av ferje? Det går jo bort så mye tid...

Ja, det gjør jo det, men tenk så mye hyggeligere! Hurtigferja burde kommet tilbake, den var topp. Den gikk forresten i dag vet jeg.

Gammel 19-10-12, 21:15   #83
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Liker ferjeturen jeg. En god måte å våkne på om morgenen og en plass å gire ned på vei hjem fra jobb. Eneste er på fredager da alle byasene skal på hytten, da er det litt styr.

Gammel 19-10-12, 21:17   #84
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ferje er ok, men vi har tre ferjer til hytta. Med Ryfast og den nye broen ved Jelsa blir det bare en.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 21:19   #85
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Det blir sikkert en vane med ferja Jeg synes bare det er et irritasjonsmoment de gangene jeg skal over fjorden (enten i 'deres' retning eller nordover..).

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 22:02   #86
millact

millact sin avatar

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Liker ferjeturen jeg. En god måte å våkne på om morgenen og en plass å gire ned på vei hjem fra jobb. Eneste er på fredager da alle byasene skal på hytten, da er det litt styr.

Ja, og før alle helligdager.

Jeg pendlet et par år, lurer på hvordan jeg orket. Men da gikk Stavanger og jeg fikk lest utrolig mye bøker.

Gammel 19-10-12, 22:08   #87
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Standard

Det går utrolig godt å pendle, iallefall når hvor jeg har en jobb som betaler drivstoff, ferje og lønn fra ferjekai til ferjekai. Alt blir en vane og jeg blir nok vant til ryfast også, men jeg jubler ikke.

Gammel 19-10-12, 22:13   #88
millact

millact sin avatar

Standard

Det er vel endel år til Ryfast kommer. Vi kan jo håpe at noe går galt underveis, at den ikke kan bygges.

Gammel 19-10-12, 22:13   #89
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg syns Oslo, Bergen, Trondheim, Ålesund, Halden, Fredrikstad og Stavanger er byer. Det meste annet er større eller mindre tettsteder.

Ålesund, men ikke Drammen? Og Halden?

Gammel 19-10-12, 22:14   #90
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Standard

Er vel 2018 den skal være ferdig, det er jo ikke så skrekkelig lenge til. Vuderer om vi må kjøpe leilighet e.l. til barna nå mens prisene er til å leve med eller hva vi skal.

Gammel 19-10-12, 22:17   #91
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Og Sandnes?

Eller skal man si som Valen; 'Sandnes, Sandnes, kor i helvete e Sandnes?'

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 22:20   #92
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har bodd i to bygder, bor i den ene fortsatt, og her er det 110 innbyggere. Minste byen jeg har vært i, som jeg vil kalle by, er Alta.

Gammel 19-10-12, 22:32   #93
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Farsund er for eksempel småby og har vært det i generasjoner. Lyngdal derimot har vel bystatus nå og har flere servicetilbud enn Farsund, men mangler småbysjela. Det er et tettsted slik jeg ser det.

Ja, det er et godt eksempel. Farsund er mer by for meg enn Lyngdal.

Gammel 19-10-12, 22:34   #94
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Bor vi på bygda? Jeg mener selv jeg bor i by selv om stedet ikke har bystatus. Vi er jo 5 min unna Sandnes (som er by).

Vi bor vel mindre enn 10 minutter i fra hverandre, men jeg bor øde. Vi bor jo midt i ingenting, bondegårder på alle kanter.

Gammel 19-10-12, 22:39   #95
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var på tur i området ditt en gang, Niobe! Det var virkelig flott der, men guri malla, midt i ødemarken, ja.

Gammel 19-10-12, 22:41   #96
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg var på tur i området ditt en gang, Niobe! Det var virkelig flott der, men guri malla, midt i ødemarken, ja.

Folk tror gjerne de har kjørt feil, og så dukker boligfeltet opp av intet rundt svingen. Lite trafikk her. Man må bo her for å vite at veien finnes. Jeg vokste opp i andre enden av kommunen, og var 19 første gang jeg hørte om dette stedet. Men så har det blitt veldig mange ganger større siden den gang, da.

Gammel 19-10-12, 22:42   #97
Callisto

Callisto sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Jeg digger Voss som nekter å bli by selv om de kan blir det.
Det er nesten 15.000 innbyggere på Voss og på Vangen bor det over 5000. Men, de vil ikke være by!

Gammel 19-10-12, 22:43   #98
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg kjenner noen der borte. Pm-er.

Gammel 19-10-12, 22:49   #99
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I følge de som har vokst opp i denne byen bor jeg på bondelandet. Jeg bor 5km unna olav trygvason.

Gammel 19-10-12, 22:51   #100
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Jeg tror det har noe med utforming, arkitektur og alder å gjøre. Og må understreke at jeg vet definisjonen på by altså, dette er rent følelsesmessig. Og det er mange steder jeg har glemt. Damen, Moss og Sarpsborg er småbyer, kan hende Halden burde være i den kategorien også, egentlig.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:51.