Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva boikotter du?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-11-12, 08:28   #1
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva boikotter du?

Hva er det for noe rart akkurat med Priorkyllingen? Er den tilsatt vann?

Det er noen ting jeg unngår å kjøpe, uten at jeg kan si at jeg aktivt boikotter noe. Pels og Ryanair kan vel nevnes.

Gammel 01-11-12, 08:28   #2
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Hva er det med scampi?

Vet ikke om jeg boikotter så veldig mye. Men kommer nok ikke til å kjøpe meg pels noen gang, men vet mamma har noe arvegods som jeg tror er ekte. Tobakksindustrien boikotter jeg vel siden jeg ikke røyker.
Glemte helt av Ryan Air.

Gammel 01-11-12, 09:24   #3
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er en jævel på å boikotte lokale butikker som oppfører seg som naut.

Jeg boikotter Nestle i større og mindre grad (først og fremst MME) - men det er jo ikke vanskelig nå som Knøtteliten er over 2. Jeg boikotter tobakksindustrien, som jeg har brukt mye penger på tidligere - jeg sluttet å røyke for 5 år siden.
Jeg boikotter treningssentre som ikke lar ansatte organisere seg, og det gjelder i grunnen alle virksomheter som ikke lar ansatte organisere seg, men jeg merker at ettersom jeg blir eldre blir jeg mindre idealistisk og mer integritetsløs - som Veronal.

Joh! Jeg nekternekter å kjøpe Yoplait-yoghurt til ungene. EU-yoghurt kommer ikke inn i mitt hjem.
Knotten pleier derfor å få mormor til å kjøpe yoplait-yoghurt når de drar på hytten.

Gammel 01-11-12, 09:27   #4
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

• Apple-produkter
  • Kommersielle radiokanaler
  • Se&Hør, Her&NÅ etc
  • VG og Dagbladet
  • Gudstjenester på TV og radio

Dvs. boikott er for meg et sterkt ord som innebærer ideologisk begrunnet motstand mot noe. Av tingene over er det vel kun siste punkt som kan sies å være i den kategorien..

Gammel 01-11-12, 09:30   #5
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg boikotter Imsdal vann og Imsdal med fruktjuice og vann pga. idiotiske reklamer.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-12, 09:33   #6
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Tja. Det har vært mye opp gjennom:

• Fransk vin og sennep i forbindelse med atomprøvesprengninger
  • Tyrkia på grunn av menneskerettighetsbrudd og kurdernes sak
  • Israelske produkter
  • Regnskogsmøbler
  • Forsøk på å boikotte kleskjeder på grunn av arbeidsforholdene til arbeiderne
  • Nestle
  • MacDonalds
  • VG
  • Se og hør kunne jeg muligens skrevet opp, men det er så utenkelig å kjøpe det at det blir en lettkjøpt boikott, i så fall - det gjelder i grunnen VG også
  • Burhønsprodukter
  • Pels
Og mere til. Nå har jeg nok imidlertid sklidd ut og kan ikke påstå at jeg konsekvent boikotter noe som helst unntatt produkter av tropisk tømmer. Jeg forsøker imidlertid alltid å velge det beste (etisk og økologisk sett) alternativet.

Gammel 01-11-12, 09:39   #7
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En ting jeg er veldig prinsippfast for å ikke benytte meg av er svart arbeid og grisebillige, østeuropeiske håndverkere og vaskehjelper. Enda så lyst jeg har på vaskehjelp.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-12, 11:25   #8
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

En ting jeg er veldig prinsippfast for å ikke benytte meg av er svart arbeid og grisebillige, østeuropeiske håndverkere og vaskehjelper. Enda så lyst jeg har på vaskehjelp.

Jeg også.

Ellers så boikotter jeg vel konsekvent lite og ingenting. Det finnes produkter/tjenester jeg helst velger bort, men noen konsekvent boikott er det ikke.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-12, 09:39   #9
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes mink/rev i bur er verre enn okse på bås fordi oksen får komme ut på sommeren (hva er det som er regelen nå, 12 uker?), men jeg synes uansett det er best med dyr som går mye fritt. Derfor kjøper jeg heller kjøtt fra villsau, elg og kje. Jeg tror de dyra som tradisjonelt brukes i pelsoppdrett har et langt større behov for område å bevege seg på enn mange av de andre dyrene vi har som husdyr. Dersom man ser på hvordan de oppfører seg i naturen så løper de langt, mye og over store områder. Jeg tror derfor de lider mer enn andre husdyr.

For meg er det også et argument at vi ikke trenger pels. Jeg mener vi trenger kjøtt, ikke som i at vi ikke hadde overlevd uten, men som i at det har vært en del av menneskelig kosthold til alle tider. Det er derfor ikke aktuelt for meg å kutte kjøtt, og jeg synes vi skal bruke alt inklusiv skinnet på de dyrene vi dreper, og at det er en selvfølge at dyrene får ha det så godt som mulig mens de lever. Derfor kjøper jeg også bare egg fra en produsent der jeg selv har vært inne i fjøset og sett forholdene, og jeg kjøper bare kylling fra Stange og liknende.

Ellers ligger kanskje boikott av Nestlé meg nærmest hjertet. Jeg synes det er grusomt hvordan mødre i fattige land fortsatt lures til å gi MME i stede for å amme, og helt ufattelig at så mange barn dør som resultat av dette i dag, når problemstillingen har vært kjent og tatt opp så mange ganger over så langt tid.

Ellers fokusere jeg mest på hvilke produkter jeg velger, ikke hvilke jeg velger bort. Jeg prøver å kjøpe økologisk, kortreist, kvalitet, minst mulig unødvendig osv. Blir ganske mange ting som ikke blir med i handlekurven da.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-12, 09:41   #10
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Og si ikke at det ikke smerter med boikott altså! Min absolutte favorittsjooklade er After Eight, og den spiser jeg bare dersom jeg får den i gave. Sådeså!

Gammel 01-11-12, 10:08   #11
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fakse

Ellers ligger kanskje boikott av Nestlé meg nærmest hjertet. Jeg synes det er grusomt hvordan mødre i fattige land fortsatt lures til å gi MME i stede for å amme, og helt ufattelig at så mange barn dør som resultat av dette i dag, når problemstillingen har vært kjent og tatt opp så mange ganger over så langt tid.

Skjer dette fremdeles? Jeg trodde dette var for lenge siden.

Gammel 01-11-12, 10:13   #12
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Skjer dette fremdeles? Jeg trodde dette var for lenge siden.

Jeg leste en artikkel i sommer med oppdaterte tall, og det var skremmende og fælt å se hvor mye problemer dette fører med seg på daglig basis. Skal se om jeg finner den på nett, ellers kan jeg gjengi noen nøkkeltall når jeg finner igjen papirutgaven.

Gammel 01-11-12, 10:09   #13
star
bits and pieces

star sin avatar

star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Hvorfor boikotter dere scampi?

Gammel 01-11-12, 10:15   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Hvorfor boikotter dere scampi?

Ikke at jeg synes scampi er verre enn mye annet, men her er i hvert fall info om det:

http://www.vg.no/mat-og-drikke/artik...artid=10051210

Gammel 01-11-12, 11:01   #15
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Ikke at jeg synes scampi er verre enn mye annet, men her er i hvert fall info om det:

Nå spør jeg av ren uvitenhet, hva slags andre matprodukter gir så stor skade på natur og klima som disse scampifarmene i mangroveskogene?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-12, 11:38   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Nå spør jeg av ren uvitenhet, hva slags andre matprodukter gir så stor skade på natur og klima som disse scampifarmene i mangroveskogene?

Står litt om kjøttindustrien og miljøet her, og også om fisk.

Gammel 01-11-12, 10:16   #17
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Standard

Her er artikkelen om MME, les og gråt!

Gammel 01-11-12, 10:19   #18
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Standard

Scampi er egentlig navnet på norsk sjøkreps, og er et bærekraftig og flott produkt. Det man egentlig mener er kjempereker, kongereker og tigerreker som oppdrettes i asia med store miljøkonsekvenser. Les her.

Gammel 01-11-12, 10:27   #19
Effie
wizzzard

Effie sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 1
Effie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populær
Standard

Israelske produkter
Pels

Og så prøver eg å kun kjøpe produkter som ikkje er testa på dyr, men er ikkje alltid like flink.

Oppdrettsfisk såg eg nevnt over, eg vingler på den. Eg er veldig glad i fisk men blir så usikker på kva som er verst, oppdrettsfisk eller "villfisk" som er frakta jorda rundt før den hamnar i frysedisken. Så eg bør vel kjøpe meg fiskestang og boikotte det meste.

Gammel 01-11-12, 10:27   #20
star
bits and pieces

star sin avatar

Standard

Takk. Det var jeg ikke klar over. Har bare kjøpt en pose i hele mitt liv, men det blir med den ene da.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:43.