Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Snørestøvler til bunad

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-05-14, 20:13   #81
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Snørestøvler til bunad

"Pige fra Røldal i Hardanger" fra Digitalt Museum - et utrolig flott sted å gå på skattejakt!! (mange flere bilder på linken)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-14, 20:21   #82
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh, det er jo en vinterbunad, og den stakkars jenta låner tydeligvis pappas sko.

Gammel 12-05-14, 20:28   #83
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er sjelden man ser vinterbunaden på gamle bilder, egentlig. Den er jo veldig poppis nå, men var nok for mørk og stusslig for nasjonalromantikerne.

Men for en skattekiste! Takk!

Gammel 12-05-14, 20:42   #84
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men Røldal er jo ikke i Hardanger? :henger seg opp i uvesentligheter:

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-14, 20:44   #85
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Men det er en hardangerbundad, tror jeg. En venninne har en sånn, satt sammen av eldgammel stakk og nytt liv. Nydelig!

Gammel 12-05-14, 20:55   #86
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Røldal stavkyrkje ligger i Hardanger et sted...

Gammel 12-05-14, 21:00   #87
Señora

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Røldal hører til Odda kommune. Odda, tettsted, ligger innerst i Hardangerfjorden.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-14, 21:23   #88
m^2

m^2 sin avatar

m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men uansett, Digitalt Museum må dere se på! Der finner man gamle bilder av hus og byer og folk og stoffer og alt mulig rart, så mye fint å se på

På DigitaltMuseum finner du gjenstander, fotografier, kunst, bygninger, filmer og lydklipp. Du kan utforske 1 382 031 objekter, 25 utstillinger fra 141 ulike museum.

Gammel 12-05-14, 22:00   #89
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Señora, her.

Røldal hører til Odda kommune. Odda, tettsted, ligger innerst i Hardangerfjorden.

Njo. Men likevel. Tror ingen her ville kalt Røldal for Hardanger, selv om det ligger i samme fylke.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-14, 22:09   #90
Señora

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Njo. Men likevel. Tror ingen her ville kalt Røldal for Hardanger, selv om det ligger i samme fylke.

Det er jeg enig i, Røldal i Hordaland ville jeg sagt.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-14, 23:09   #91
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Det var ikke noe jeg fant opp altså, det stod på museumssiden som stod om det bildet jeg la inn Og på bildet forsåvidt.

(altså Røldal i Hardanger)

Gammel 12-05-14, 23:12   #92
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Røverdatter de finnes helt flate.

Min mor mener at støvler kom på slutten av 1800 tallet, og at før det brukte de tresko for det meste, og en slags skinnsko. Og at de rett og slett gikk i det de hadde.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-14, 23:40   #93
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Min mor mener at støvler kom på slutten av 1800 tallet, og at før det brukte de tresko for det meste, og en slags skinnsko. Og at de rett og slett gikk i det de hadde.

Ja, det kan nok stemme. Støvler kom fra midten av 1800-tallet ca, og selvsagt litt senere til bygdene.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-14, 08:25   #94
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Men "småsko med stor spenne" ser ut til å ha vært mye brukt på hardangerbunaden i hvert fall, ved siden av "hva vi nå har", nå som jeg har bladd gjennom skattkammeret m^2 delte.

Gammel 13-05-14, 09:37   #95
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg tror uansett jeg lander på at snørestøvler blir rart til min bunad.

Jeg er dessverre enig, for jeg synes snørestøvlene er finest. Men jeg tror ikke de passer til vår type bunad.

Gammel 13-05-14, 09:42   #96
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syens kanskje de passer best til bunader med litt kort stakk? Når det gjelder her jeg kommer fra (vestlandet) og kanskje flere steder, var bunadene kortere før visstnok. Den skal egentlig ha litt kort stakk. Så jeg skal få laget det nå, og så skal jeg ha støvler. Blir så bra! Håper den blir klar til neste år.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-14, 09:48   #97
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veldig mange bunader har fått lengre stakk utover 70-80-90-00-tallet, fordi man syns det var finest. Min har ganske kort stakk, men den skulle nok egentlig vært enda litt kortere.

Jeg googlet bunaden deres, Poly og Adri. Jeg syns ikke det blir rart med snørestøvler til den.

Gammel 13-05-14, 09:49   #98
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg tenker på den omtrent som Hardangerbunad i bruk og tradisjon, og jeg klarer ikke å finne et eneste bilde av (sommer)hardangerbunad med snørestøvler. Noen med ymse hverdagssko og hverdagsstøvler, men flest med lave sko med spenner. Så det blir feil, tenker jeg.

Gammel 13-05-14, 09:51   #99
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hm. Har lett på digitale museum etter klesdrakt fra Romerike, men får bare opp treff på selve bunaden. Med småsko.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-14, 09:52   #100
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Ja, jeg har jo avslørt meg som en noget mindre tradisjonalist enn mange andre her, så jeg personlig hadde virkelig ikke tenkt to ganger før jeg hadde valgt de skoene jeg ville. Særlig ikke når begge deler er bunadstilbehør. Men igjen, hver sin smak.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:14.