|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: KlassereiseJeg har vel også klassereist noe, men opplever den største "reisen" å være flyttingen fra veldig liten bygd via småby til storby. Det er fascinerende hvor mye mer segregert de fleste lever i byen, med en omgangskrets preget av sitt eget sosiale sjikt. I knøttebygda måtte vi i langt større grad pent omgås de som bodde der, enten det var "prestens barn" eller ungene til han alkoholiserte fyren som vikarierte som snømåker om vinteren. Aldersgrupper var også mer blandet i sosial omgang.
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Klassereise
Omgangskretsen min har aldri vært så homogen som da jeg studerte på Blindern og bodde på Grønland. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: KlassereiseJeg har nok klassereist. Et godt stykke. Ingen av besteforeldrene mine har hatt noen form for utdannelse. Fiskere med hjemmeværende koner. Mamma og pappa har fullført videregående, men ikke noe mer. Jeg var den første i familien som tok videre utdanning.
![]() |
#4 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: KlassereiseJeg har høyskoleutdannelse som første i min familie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Dette forstår jeg ikke helt. Fagbrev er vel for mange veien til en veldig bra jobb. Min bror kjører ambulanse f.eks og jeg tenker ikke at det er en "dårligere" jobb enn det sykepleier er. En bachelor i div universitetsfag synes jeg gir dårligere muligheter og ofte mye dårligere lønn enn mange fagbrev. Går mer på interesse enn mye annet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
Jeg følge jeg vokste utrolig mye på de årene på høyskolen på en helt annen måte enn hva jeg følte vidergående ga meg. Jeg ønsker at mine barn skal få oppleve den reisen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: KlassereiseMine foreldre reiste nok lenger enn meg. De er begge oppvokst på små gårder. Min reise er nok i større grad parallell, og handler mer om kultur enn klasse.
![]() |
![]() |
#8 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: KlassereiseLitt på siden: Jeg kom på noe en britisk kollega hadde sett på tv, en dokumentar der man hadde fulgt tett disse "subkulturene" eller hva man skal kalle det, der hele områder går på trygd i generasjon ett generasjon, jentene får flere barn med like mange fedre i god tid før de er myndige, etc.
![]() |
#9 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: KlassereiseJeg tror ikke lang utdannelse alene gjør at man skifter klasse. Jeg tror det er andre ting i tillegg, omgangsvenner, hobbyer, kulturelle innslag som avgjør.
![]() |
#10 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: KlassereiseJeg synes ikke klasseskillene kan defineres på samme måte mer. Før hadde vi jo mer renbarket arbeiderklasse, det føler jeg faktisk ikke at vi har mer.
![]() |
#11 |
kamerat
|
![]() Sv: KlassereiseJeg tenker at om man gir ungene sine vesentlig annerledes input enn man selv fikk som liten, da har man antagelig byttet klasse.
![]() |
#12 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
Hva slags innspurt tenker du da?
![]() |
#13 |
etterpåklokest
|
![]() Sv: KlassereiseJeg har vokst opp i arbeiderklassen (og mener bestemt at den finnes fremdeles) og har klassereist. Muligens var det anleggsarbeiderfaren min som klassesparket meg ut i verden, med lånekort på biblioteket, overraskende raus tilgang på bøker den skrale økonomien tatt i betraktning, et evig pes om lekser og karakterer og iherdig indoktrinering om NTHs herligheter og at om om man bare fikk seg en skikkelig utdannelse så slapp man "bli herset med livet gjennom". |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Yes, we can!!
|
Eller som min morfar gnålte om, langt inn i seniliteten: "Du må få det en utDANNelse! Ellers blir du bare gående og vaske ræva på gamle folk!"
![]() |
#15 |
kamerat
|
![]() Sv: KlassereiseDet er jo ikke så viktig om vi skal kalle det for arbeiderklasse eller noe annet, det vesentlige er vel helst innsikten om at det er ikke ubetydelige klasseforskjeller i i Norge.
![]() |
#16 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: KlassereiseSamtidig tror jeg det er for tidlig å si at vi ikke har tradisjonell arbeiderklasse i Norge, altså, og tenker det sier mye om hvilken middelklasseboble man lever i om man tror det.
![]() |
#17 |
kamerat
|
Jeg tror definitivt vi har en form for arbeiderklasse, men det er vel også riktig å si at den har forandret seg mye. Mange av industriarbeidsplassene har jo rett og slett forduftet.
![]() |
#20 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: KlassereiseBåde jeg og morfar vet/visste bedre, heligvis.
![]() |
|
|