Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Klassereise

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-02-13, 12:20   #1
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Klassereise

Jeg har vel også klassereist noe, men opplever den største "reisen" å være flyttingen fra veldig liten bygd via småby til storby. Det er fascinerende hvor mye mer segregert de fleste lever i byen, med en omgangskrets preget av sitt eget sosiale sjikt. I knøttebygda måtte vi i langt større grad pent omgås de som bodde der, enten det var "prestens barn" eller ungene til han alkoholiserte fyren som vikarierte som snømåker om vinteren. Aldersgrupper var også mer blandet i sosial omgang.

Jeg har høyere utdanning enn mine foreldre, men de var både politisk aktive, holdt aviser og leste bøker. Samtidig var det fint lite museer, teater og reiser. Språket var veldig fattig, og jeg innså som voksen at jeg manglet veldig mange begreper til tross for at jeg satt med nesen i en bok fra femårsalderen. De var uansett så ubrukelige i foreldrerollen at det nok begrenset overføringen av kulturell kapital. Hva de synes om sine barns utdanningsvalg aner jeg ikke, for det er ingen som driver med sånne snakke sammen-greier i familien min. Jeg er litt usikker på om de egentlig vet hvilke utdanninger vi har.

Gammel 06-02-13, 13:42   #2
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Jeg har vel også klassereist noe, men opplever den største "reisen" å være flyttingen fra veldig liten bygd via småby til storby. Det er fascinerende hvor mye mer segregert de fleste lever i byen, med en omgangskrets preget av sitt eget sosiale sjikt. I knøttebygda måtte vi i langt større grad pent omgås de som bodde der, enten det var "prestens barn" eller ungene til han alkoholiserte fyren som vikarierte som snømåker om vinteren. Aldersgrupper var også mer blandet i sosial omgang.

Omgangskretsen min har aldri vært så homogen som da jeg studerte på Blindern og bodde på Grønland.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 14:31   #3
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har nok klassereist. Et godt stykke. Ingen av besteforeldrene mine har hatt noen form for utdannelse. Fiskere med hjemmeværende koner. Mamma og pappa har fullført videregående, men ikke noe mer. Jeg var den første i familien som tok videre utdanning.

Likevel, nyheter har alltid hatt en viktig plass på begge sider av familien. Bestefaren min er vel den som har pushet mest på at utdannelse er viktig, og at man må følge med på det som skjer i verden. Så jeg kjenner meg lite igjen med stereotypen av arbeiderklasse som hun beskriver i artikkelen. Men dårlig råd, ingen sommerferier utenfor Norges grenser og slikt. Det er gjenkjenbart.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 20:52   #4
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg har høyskoleutdannelse som første i min familie.

Morside består av mye fagbrev og fagskole. Besteforeldrene mine på den siden jobbet hardt og hadde gode jobber med grei lønn. Men generasjonen etter falt litt ned og ingen der har noe høyere enn fagbrev eller gode jobber. Men det har vert en familie som har vert opptatt av bøker, politikk (Bestefar var varaorfører i mange år for Ap), hva som skjer i verden, kultur osv..

Farsiden her har vert fiskebåteiere. Bestefar bygde opp familiebedriften fra liten fiskebåt til en ganske stor før den ble solgt for noen år siden. Mange i den familien har fagbrev og fagskole innen båt, fiskeri, shipper. Men heller ingen høyskoleutdannelse her.

Jeg er mest preget av min mors familie siden det er der jeg har vokst opp og tilbrakt mest tid sammen med.

Mannen kommer også fra arbeiderfamilie på vei opp. Han har ikke høyskoleutdannelse men jeg synes han har gjort en reise de siste årene uten. Han sitter i en stilling som tilsvarer at han hadde hatt en høyskoleutdannelse. Men han er ikke så interessert i verken bøker eller kultur.

Jeg ønsker dog at mine barn tar høyskole eller universitetsutdannelse, og gjerne et bedre valg enn hva jeg gjorde. Og vi leser mye bøker og ser på supernytt sammen.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 21:02   #5
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Jeg ønsker dog at mine barn tar høyskole eller universitetsutdannelse, og gjerne et bedre valg enn hva jeg gjorde. .

Dette forstår jeg ikke helt. Fagbrev er vel for mange veien til en veldig bra jobb. Min bror kjører ambulanse f.eks og jeg tenker ikke at det er en "dårligere" jobb enn det sykepleier er. En bachelor i div universitetsfag synes jeg gir dårligere muligheter og ofte mye dårligere lønn enn mange fagbrev. Går mer på interesse enn mye annet.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 21:15   #6
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Dette forstår jeg ikke helt. Fagbrev er vel for mange veien til en veldig bra jobb. Min bror kjører ambulanse f.eks og jeg tenker ikke at det er en "dårligere" jobb enn det sykepleier er. En bachelor i div universitetsfag synes jeg gir dårligere muligheter og ofte mye dårligere lønn enn mange fagbrev. Går mer på interesse enn mye annet.

Jeg følge jeg vokste utrolig mye på de årene på høyskolen på en helt annen måte enn hva jeg følte vidergående ga meg. Jeg ønsker at mine barn skal få oppleve den reisen.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 15:07   #7
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine foreldre reiste nok lenger enn meg. De er begge oppvokst på små gårder. Min reise er nok i større grad parallell, og handler mer om kultur enn klasse.

Gammel 06-02-13, 19:13   #8
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Litt på siden: Jeg kom på noe en britisk kollega hadde sett på tv, en dokumentar der man hadde fulgt tett disse "subkulturene" eller hva man skal kalle det, der hele områder går på trygd i generasjon ett generasjon, jentene får flere barn med like mange fedre i god tid før de er myndige, etc.

Programlederen hadde spurt en av disse unge mødrene om hvilken klasse hun mente hun tilhørte. Først måtte han forklare hva han mente med klasse, og han sa noe sånt som "you know, working class, middle class, upper class", og jenta tenkte seg om og svarte "middle class". Programlederen var overrasket, og spurte hvorfor det, og hun svarte "well, I am not upper class, and I ain't working, am I, so I am not working class, either, so... "

Sånn a propos hva "klasse" egentlig er...

Gammel 06-02-13, 20:37   #9
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg tror ikke lang utdannelse alene gjør at man skifter klasse. Jeg tror det er andre ting i tillegg, omgangsvenner, hobbyer, kulturelle innslag som avgjør.

Jeg ser at mitt liv som voksen er annerledes enn mine foreldres liv. Mine barn er langt oftere på museum etc enn jeg selv var som liten. Jeg har også en helt annen type jobb og utdannelse enn de hadde. Økonomien min er også betydelig bedre enn mine tenåringsforeldre kunne skilte med.

Men betyr dette at jeg har skiftet klasse?

Gammel 06-02-13, 20:41   #10
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes ikke klasseskillene kan defineres på samme måte mer. Før hadde vi jo mer renbarket arbeiderklasse, det føler jeg faktisk ikke at vi har mer.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 20:42   #11
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at om man gir ungene sine vesentlig annerledes input enn man selv fikk som liten, da har man antagelig byttet klasse.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 20:58   #12
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg tenker at om man gir ungene sine vesentlig annerledes input enn man selv fikk som liten, da har man antagelig byttet klasse.

Hva slags innspurt tenker du da?

Flere reiser til mange land, de opplæres i flere språk, kunst og kultur er viktigere, mine barn deltar på flere aktiviteter. Vi forsøker å gi de ballast i forhold til oppførsel som jeg ikke har fått selv. På vektlegging av skole og lesing tror jeg det er ganske likt. Vi snakker mye om at man må øve og trene for å bli god i ting.

Gammel 06-02-13, 21:14   #13
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jeg har vokst opp i arbeiderklassen (og mener bestemt at den finnes fremdeles) og har klassereist. Muligens var det anleggsarbeiderfaren min som klassesparket meg ut i verden, med lånekort på biblioteket, overraskende raus tilgang på bøker den skrale økonomien tatt i betraktning, et evig pes om lekser og karakterer og iherdig indoktrinering om NTHs herligheter og at om om man bare fikk seg en skikkelig utdannelse så slapp man "bli herset med livet gjennom".

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 21:19   #14
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Jeg har vokst opp i arbeiderklassen (og mener bestemt at den finnes fremdeles) og har klassereist. Muligens var det anleggsarbeiderfaren min som klassesparket meg ut i verden, med lånekort på biblioteket, overraskende raus tilgang på bøker den skrale økonomien tatt i betraktning, et evig pes om lekser og karakterer og iherdig indoktrinering om NTHs herligheter og at om om man bare fikk seg en skikkelig utdannelse så slapp man "bli herset med livet gjennom".

Eller som min morfar gnålte om, langt inn i seniliteten: "Du må få det en utDANNelse! Ellers blir du bare gående og vaske ræva på gamle folk!"

Gammel 06-02-13, 20:44   #15
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo ikke så viktig om vi skal kalle det for arbeiderklasse eller noe annet, det vesentlige er vel helst innsikten om at det er ikke ubetydelige klasseforskjeller i i Norge.

Gammel 06-02-13, 21:54   #16
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Samtidig tror jeg det er for tidlig å si at vi ikke har tradisjonell arbeiderklasse i Norge, altså, og tenker det sier mye om hvilken middelklasseboble man lever i om man tror det.

Gammel 06-02-13, 22:07   #17
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Samtidig tror jeg det er for tidlig å si at vi ikke har tradisjonell arbeiderklasse i Norge, altså, og tenker det sier mye om hvilken middelklasseboble man lever i om man tror det.

Jeg tror definitivt vi har en form for arbeiderklasse, men det er vel også riktig å si at den har forandret seg mye. Mange av industriarbeidsplassene har jo rett og slett forduftet.

Gammel 06-02-13, 22:12   #18
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Eller som min morfar gnålte om, langt inn i seniliteten: "Du må få det en utDANNelse! Ellers blir du bare gående og vaske ræva på gamle folk!"

Ja, det er vel det en del omtaler sykepleieryrket som.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 22:09   #19
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Absolutt, og den økonomiske siden er helt forandret.

Gammel 06-02-13, 22:35   #20
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Både jeg og morfar vet/visste bedre, heligvis.

(det var dog ganske respektløst overfor andre pleieyrker, men, som sagt, han var senil og ikke veldig taktfull i utgangspunktet. Han pleidde også å si til min mor at "det hadde vært fint om du var enke. Da kunne du bodd her og stelt for meg. )

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:05.