Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Mat som ikke er hva den gir seg ut for å være?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-03-13, 20:29   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat som ikke er hva den gir seg ut for å være?

En halv dagsdose av salt på en porsjon av ett måltid, før du regner salt i ris, pasta, poteter, saus, dressing, etc, det er drøyt, altså!!

Gammel 03-03-13, 20:54   #2
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg aner ikke, heller, men det er stor forskjell på "inneholder 1,2 % salt" og "har blitt innsprøytet med løsning med 1,2 % salt". Utfra det hun sa, hørtes det ut som det første, men logisk sett tror og håper jeg på det siste. Vi får vente på fasiten.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-13, 21:41   #3
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De resterende 2 % må jo være tilsatt vann, IzziCreo.

Gammel 03-03-13, 21:42   #4
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

De resterende 2 % må jo være tilsatt vann, IzziCreo.

Nå leste jeg nærmere ja - isted leste jeg vann og salt 1%

Gammel 03-03-13, 21:55   #5
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser en del sier "les på pakken", men jeg må innrømme at det aldri har falt meg inn, før noen diskusjoner her på FP, at kyllingfilet skulle inneholde annet enn kyllingfilet, liksom. Jeg leser jo, om jeg lurer, på blandingsprodukter, men hvis jeg antar at noe er "ren vare", så kommer jeg aldri på å dobbeltsjekke det. Derav denne tråden.

Gammel 03-03-13, 21:58   #6
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var ganske mye mediafuzz da den saltvannsinnsprøytede kyllingen kom, ja. Det ble kalt svenskekyllingen, og de påsto at det ble gjort fordi mange foretrakk den "svenske måten" rent smaksmessig.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-13, 15:56   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

konsulenten, jeg skulle til å legge inn sammen link.

jeg kjenner at jeg blir helt av sånne her formuleringer:

Sitat:

interne smakstester sier at deres blanding smaker best for det norske markedet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-13, 16:52   #8
konsulenten
Passiv

Standard

Jeg reagerte også på akkurat den uttalelsen der. Please ekskluder meg fra det norske markedet i denne sammenhengen.

Svar med sitat
Gammel 04-03-13, 17:03   #9
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Det skulle selvsagt stått:

Sitat:

interne smakstester sier at med denne blandingen sprøytet inn, vil vi tjene x-antall mer pr. kilo. Vi leker jo ikke butikk heller og å gjøre noe kun for kunden uten at vi tjener på det, det skulle tatt seg ut

Gammel 04-03-13, 16:59   #10
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Ja, herregud, de smaker jo ikke guac engang Forstår ikke at det er marked for det jeg, men jeg må vel bare innse at det er mye jeg ikke forstår meg på når det kommer til hva som selger av mat i butikkene. Jeg ble bl.a. himmelfallen da jeg hørte hvor mange tonn forssen lasagne som ble kjøpt i Norge hvert år

Gammel 04-03-13, 17:05   #11
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Jeg kikket akkurat på meierismør og Kviteseidsmør. Den ene er dobbelt så dyr som den andre. Innholdet var helt likt, bortsett fra at meierismøret har tilsatt D-vitamin, Kviteseidsmøret har mye mer salt. Betaler man altså bare for saltet, eller er prosessen så unik at smøret er verd flere tiere ekstra?

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-13, 21:50   #12
konsulenten
Passiv

Standard

Kviteseidsmør er laget på syrnet fløte så prosessen er litt mer omfattende enn for meierismør som er laget på ubearbeidet fløte.

Svar med sitat
Gammel 04-03-13, 21:55   #13
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Det er ikke bare å lese i full fart på pakningen heller, man må nesten bruke tredobbelt tid på handleturen og forske på nett underveis for åfå med seg hva man spiser. Forbrukerrådet sier

Sitat:

Det er også en tendens at en del produsentene benytter seg av produktnavn som spiller på ingredienser som av mange oppfattes som sunnere, trendy, kostbare eller mer autentisk. Vi fant eksempelvis 7-korn baguette som inneholder under 1 prosent av syv ulike kornslag. Vi fant også surdeigsbrød som inneholdt gjær, mens den tradisjonelle surdeigen ikke inneholder gjær i det hele tatt. Spelt er nok et eksempel på en hyppig brukt og populær ingrediens som ikke er like dominerende i ingredienslisten som i reklamen. Som en kuriositet fant vi også marsipankake uten spor av mandler, men en rekke ulike tilsetningsstoffer var til gjengjeld godt representert. Totalinntrykket er at mange produsenter ynder å fortelle romantiske historier om tradisjonsrike oppskrifter og hjemmebakst, selv om ingredienslisten forteller en annen historie.

Påleggskategorien spenner vidt over mange ulike typer og kategorier, og er fant vi en rekke eksempler på at produktnavnet ikke gjenspeiler produktets sanne innhold. Tradisjonelt er betydningen av begrepet filet et langt kjøttstykke som man finner langs ryggraden på slaktedyr. I dag vil man kanskje heller bruke filet om et fiske- eller kjøttstykke som er benfritt. De fleste påleggsprodukter som er laget av fjærkre og som selges som filet er stort sett en sammensetning av kyllingkjøtt, kalkun, høne og tilsetningsstoffer. Eksempelvis inneholder ”kalkunfilet naturell” 53 prosent kalkunfilet og 30 prosent høne, i tillegg til en rekke tilsetningsstoffer, uten at dette kommer frem på pakningen. ”Kyllingfilet naturell” inneholder 58 prosent kyllingfilet og 25 prosent hønefilet.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-13, 21:58   #14
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Blåbærjuice er som regel hovedsakelig juice av drue og eple, og litt blåbær, fordi det er billigere med drue og eple, men blåbær selger på antioksidantinnhold...

Gammel 04-03-13, 23:45   #15
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Blåbærjuice er som regel hovedsakelig juice av drue og eple, og litt blåbær, fordi det er billigere med drue og eple, men blåbær selger på antioksidantinnhold...

Ja, og det er så sinnsykt frekt!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-13, 22:02   #16
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Standard

Jeg vet ikke om det er tilfelle nå, men det er ikke lenge siden "Kjøttboller av kylling" fra Den StolteHane kunne skilte med følgende innhold:

MUK (38 %), kalkunkjøtt (33 %), vann, skummetmelkpulver, salt, løk, krydderblanding, dekstrose, potetfiber, rapsolje. Med andre ord, de inneholder ikke kyllingkjøtt (MUK er per def. ikke kjøtt)

Gammel 04-03-13, 22:43   #17
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Leste på innholdet på Remas Solvingekylling nå, og der står det ikke noe om salt. Bare 100% kylling.

Gammel 05-03-13, 08:46   #18
Molly
Bør lage seg en tittel selv

Molly sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Leste på innholdet på Remas Solvingekylling nå, og der står det ikke noe om salt. Bare 100% kylling.

Det stemmer. Det er den som heter "Godt kjøp" som har innsprøytet saltvann.

Gammel 04-03-13, 22:47   #19
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mens jeg ikke finner karbonadedeig uten vann og salt. Kjøttdeig, ja, men ikke karbonadedeig.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-13, 22:55   #20
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg så det et eller annet sted for en stund siden, var det Meny, tro? Den smakte veldig "blekt", syns jeg, men det er kanskje fordi jeg er vant til saltet?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:27.