|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Shake it out!
|
Sv: All inclusive - ja eller nei?Jeg er som sagt en stor tilhenger av å bestille fly og hotell hver for seg, og å spise på s å restauranter. Det er ikke lenge siden jeg sa jeg hadde hatt min siste ferie til Syden.
|
|
|
#2 |
|
Nøttelitens medhjelper
Medlem siden: Jul 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: All inclusive - ja eller nei?Jeg har aldri vært på AI, men har bestilt det nå når vi reiser neste uke.
|
|
|
#3 |
|
Til tider hjulbeint
|
Sv: All inclusive - ja eller nei?Jeg skal på boksferie med AI for første gang i år. Vi skal ha med fire unger hvorav to så kresne at det grenser til det ekstreme pga særskilte behov. Tidligere ferier har vært et gnål uten like og lite trivelige pga matproblemer og siden disse barna har kost seg på AI med mor tidligere så vet vi det fungerer. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: All inclusive - ja eller nei?Jeg har bare vært på AI en gang, på en tur med storfamilien der vi var inviterte. Det var unektelig veldig praktisk, med en hel bråte med ganske små unger. Både å lage måltider selv og å drasse alle med pår restauranter og kafeer to ganger om dagen ville blitt et helt uoverkommelig stress.
|
|
|
#5 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: All inclusive - ja eller nei?Jeg kjøper den at det er lettvint, altså. Jeg bare synes ikke noe om at vi (rike nordboere) reiser til et fremmed land for å installere oss bak lukkede porter og leve luksusliv på prime-location--real-estate. Jeg synes egentlig det er litt kolonialistisk.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Tidsklemma
|
Sv: All inclusive - ja eller nei?Jeg har vært på Mallorca med AI og har vært veldig fornøyd med det.
|
|
|
|
#7 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: All inclusive - ja eller nei?Jeg synes for all del man skal kunne diskutere for og i mot ulike ferieformer, men synes det er litt arrogant og underlig at det er akseptabelt å rakke ned på denne typen ferie. At man beskriver køer og dårlig mat er jo greit, men at det er "trist at man ikke får sett mer av verden", dårlig hensyn til miljø osv blir jeg litt forundret over. Tror ikke mange hadde synes det var ok om jeg hadde sagt at det var trist for xxxs barn som bare fikk oppleve hytta i Sverige og ikke reise ut i verden.
|
|
|
#8 |
|
Glamorøs
|
Sv: All inclusive - ja eller nei?
Det er da slett ikke sammenliknbart. Problemet med (mye) AI er at man reiser ut i verden, med alt det medfører av reisetid, forurensing etc, og bosetter seg på et generisk sted om ikke viser noe av lokalkulturen, samtidig som mange av dem faktisk ødelegger lokalmiljøet. Man har altså allerede reist langt av gårde, men velger bort landet man faktisk er i.
|
|
|
#9 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
Nei, ikk arrogant å si noe om ulempene. Men det ble nevnt at det var trist at man dro på slike anlegg. Trist for hvem? Og det med hytta var ikke koblet mot miljø, men at man velger ulike ferieformer, at det ikke er trist selv om man ikke opplever fremmede kulturer.
|
|
|
#10 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg synes det er stor forskjell på charter og AI. På AI-ferie oppholder man seg inne på en resort hvor det kun er adgang for turister som har betalt - og det spiller liten rolle om man er i Karibien eller i Egypt.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Glamorøs
|
Nå snakker vi om All Inclusive, ikke charter generelt.
|
|
|
#12 |
|
kamerat
|
Nåh. Hvis man er på hytta i Sverige, da er man vel i Sverige på svenske premisser. Om man er på AI og holder seg til komplekset, velger man jo strengt tatt bort å forholde seg noe særlig til hvilket land man er i. Man har reist ut i verden, men man lar være å ta seg en titt på den når man først er der. Jo, jeg synes det er litt trist om folk konsekvent prioriterer sånn.
|
|
|
#13 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg er helt enig.
|
|
|
|
|
#14 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: All inclusive - ja eller nei?Jeg har vært på AI en gang, det var helt OK, og veldig lettvint. Vi hadde baby og fireåring, og var på resort i ingenmannsland. Jeg hadde nok gått på veggen hvis vi skulle vært der lenger enn en uke. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: All inclusive - ja eller nei?Jeg for min del har aldri hatt en oppfatning av at jeg ikke er turist selv om jeg har planlagt reisen selv. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Glamorøs
|
Sv: All inclusive - ja eller nei?Nå er det ikke slik at motsatsen til AI er backpackerturer til små avsidesliggende landsbyer i gokk heller da, slik jeg syns det blir fremstilt her.
|
|
|
#17 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: All inclusive - ja eller nei?Nei, det er vel mer hva slags turist man er. Ingen lokalsamfunn kommer vel uskadet fra å være med på verdiskapningen turisme gir, så det er jo en fordel om oppsiden er så stor som mulig. Men som sagt var inntrykket av dette egentlig ganske urørte lokalsamfunnet med en turistfabrikk som arbeidsgiver ganske sympatisk i forhold til en del andre steder.
|
|
|
#18 |
|
kamerat
|
Sv: All inclusive - ja eller nei?Sånn rent bortsett fra det lokalbefolkningsetiske, så velger jeg bort AI og store komplekser generelt fordi jeg også rent egoistisk ikke liker effekten de har på områdene de ligger i. Jeg foretrekker å bo i noe som i hvert fall ligner på en landsby, med ordentlige butikker og restauranter og kanskje til og med postkontor, med korte gangavstander langs hyggelige småveier. Jeg misliker sterkt å tråkke langs en eviglang støvete landevei til nærmeste utenom-komplekset-fasilitet.
|
|
|
#19 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
Ja, det er jo også et godt argument. Jeg la på meg 5 kg sist vi var på AI. Da er det bedre å måtte gå litt for å finne restauranter, brenner jo litt kalorier på det. Selv om det jo uansett gjerne blir litt ekstra når man er på ferie og skal kose seg. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: All inclusive - ja eller nei?Man må da ha lov å mene at noen valg er triste, uten at det betyr at man mener at folk ikke skal ha LOV til å velge slik?
|
![]() |
|
|