|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
|
![]() Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerneJa, det er mulig jeg sporet av, jeg brukte antageligvis anledningen til å blåse ut med grunnlag i hva jeg har lest i sånne forferdelige avisnettdebatter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerneJeg tror ikke tiggerne kan få seg jobb i Norge. Derfor er argumentet fra folk som mener de kan være her på likt grunnlag som andre arbeidsinnvandrere ugyldig.
![]() |
#83 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerneTror Candy mener barn som selger blomster og ting og tang på gaten i en del land?
![]() |
#84 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerneNå ER det vel også tilfelle at det ikke er så rent få som i tillegg til å tigge også bedriver kriminalitet, noe som gjør at til og med de som kunne tenkt seg å betale noen svart for å klippe gresset eller noe kvier seg for å gjøre det.
![]() |
#85 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerneJeg innrømmer at jeg har fordommer mot utenlandske tiggere. Jeg er ikke stolt av det, men skammer meg heller ikke. Jeg har ikke et problem med at andre har et annet syn på det, og respekterer at vi står mot hverandre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Getting in tune
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerne..
Svarer med Fadese sitt svar.
![]() |
#87 |
Getting in tune
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerne
Og så er jeg enig i innlegget til Tallulah. :lat:
![]() |
#88 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerneHadde jeg fått lov skulle Tallulah fått en diger grønn prikk hos meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Prettiest mess ever seen
|
Ja, er du det? Det er jo det jeg ikke er. Jeg tror ikke det er bra for henne eller hennes barn at det skal være nok penger å hente i tigging.
![]() |
#90 |
Rockesøster
|
Men hva er alternativet, liksom? |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerneJeg vet virkelig ikke. Men jeg er helt sikker på at det ikke er noen fremtid så lenge hun sitter her. Ikke for barna hennes heller.
![]() |
#92 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Man skal jo ikke gi til tiggernehttp://www.coe.int/t/dg4/education/r...eschool_en.asp |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerneAnnemede, nå blander du i en viss grad de norske sigøynerne og de som kommer for å tigge fra Romania. De som kommer for å tigge er ikke nødvendigvis nomader uten ønske om skolegang.
![]() |
#94 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerneMen hvordan få til skolegang når de ikke er velkomne noe sted? Hvor skal neste generasjon, som går livets skole og som tilvennes nøyaktig det samme livet som foreldre og besteforeldre, slå rot? |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Ser lyst på livet
|
Det er eller var i det minste mange som dropper ut av skolen, blant annet på grunn av manglende kunnskap eller kjennskap til majoritetsspråket. Det er også et problem, som kanskje kan sammenlignes med problemet serberne hadde i Kroatia,at de blir sett på som mindre intelligente, noe som fører til at majoritetsbefolkningen ikke ønsker å omgås minoriteten. Men også det at romanibefolkningen til en viss grad har skepsis mot hvite mennesker. Jeg vet ikke om det er gyldig lenger da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Man skal jo ikke gi til tiggernehttp://oslospeiderne.scout.no/dokument.php?dok=46 |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerneJeg gir ikke til tiggere, spesielt ikke de som har mobiltelefon de prater i mens de sitter på en papplate dagen lang. Slike folk er det flere av i nærheten av min jobb, de kommer i varebil hver morgen, fordeler seg ut på faste plasser, går rett når de drar til og fra, men skjelver og bruker stokk ellers i løpet av dagen. I tillegg fordeler de diverse tiggereffekter mellom seg, og de slenger masse søppel rundt der de pleier å sitte.
![]() |
#98 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
De har mange av de samme utfordringene i Øst-Europa. De sliter med å få romfolk til å se verdien av skolegang i det hele tatt. De bor i fattigslige områder som er bygget opp av myndighetene, men det blir ikke tatt vare på. Er det noen som husker de raserte sigøynerboligene i Oslo? Eller problemet med å få barna på skolen, tross mye oppfølging fra eget sigøynerkontor og andre instanser. Eller at butikkene nærmest stengte i Oslo sentrum når det ble slått leir. Det er mange års historikk som skaper de myter, holdninger og fordommer som man ser idag.
![]() |
#99 |
Klar
|
![]() Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerneJeg syns da virkelig at det å skape alternativer for tiggerne er et diskusjonstema i Norge, ikke bare hvordan vi skal usynliggjøre tiggingen. Det har blant annet vært satt fokus på hvor lite av støtten Norge gir til Romania som faktisk brukes direkte på de av rom-folket som trenger det mest. Er det her rasismen i Romania kommer inn? Eller er det Norge som er for godtroende når de bevilger penger? |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerneJeg gir noen ganger til et par kvinner som tigger i nærområde. Dette er tiggere jeg ser i øynene hver dag og hilser på. Jeg går også ofte forbi Sinsenkrysset og har ved noen anledninger tatt med poser mat og noen pledd. Jeg kjenner ansiktet på de fleste som sover der og jeg ser de mye på 17 trikken. Den gamle kvinnen på 72 år som har sovet der i hele vinter så vi senest på søndag.
![]() |
|
|