Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Saft til hverdags

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Får barna saft til hverdagsmiddagen?
Ja, alltid 7 2,97%
Ja, ganske ofte 46 19,49%
Nei, sjelden 105 44,49%
Nei, aldri 75 31,78%
Annet (spesifiser i tråden) 3 1,27%
Deltakere: 236. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-06-13, 21:51   #81
Ina
i vesterled

Ina sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Saft til hverdags

Jeg drikker så godt som aldri saft, synes ikke det er noe godt. Eldste drikker funlight av og til (kanskje ett par glass i uka), yngste tror jeg ikke liker saft, hun liker iallefall ikke brus.

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 21:53   #82
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Vi drikker absolutt ikke saft. Fordi vi synes det er unødvendig og en uønsket vane. Ikke har vi sukkerfritt i hus heller. Men barna får yoghurt hver dag. .

Gammel 13-06-13, 22:13   #83
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har Fun light, og selv om vi har vann til maten, så kan de ta seg saft selv om de vil. Det er liksom ikke noen greie.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 22:24   #84
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Ja vi drikker ofte juice/saft (fun light) ect til middagen.. Ca 3 dager i uken kanskje...

Vann ellers.. Og melk til frokost/kvelds.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 22:27   #85
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selv om jeg er sukker-nazi, synes jeg faktisk (når jeg tenker meg om) at man kan ha et ok kosthold med et glass saft til middagen. Sett at man spiser grove kornprodukter, mye grønt og proteiner, mat med omega 3 etc til alle måltider, så kan ikke et lite glass tynn saft gjøre mye skade. Særlig ikke når den inntas sammen med et riktig sammensatt middagsmåltid, for da påvirker det blodsukkeret i svært liten grad. Det finnes mange som spiser mye verre enn dette, tror jeg. Det vil si, jeg vet det.

Selv har vi aldri saft i hus. Jeg er ikke vant til det og er streng på sukker. Dessuten skaper det dårlige vaner.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 22:54   #86
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss drikker vi enten vann til middag eller...tada..:Brus. Tro det eller ei, men vi har altså så elendig kosthold at det hender både vi og ungene drikker sukkerfri brus til maten. Eller aller helst etterpå.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 23:09   #87
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, vi drikker ikke saft. Litt juice til frokost, ellers er det vann som måltidsdrikk. Poden ber stort sett om vann til maten når det er flere ting å velge mellom, og vi voksne foretrekker også vann dersom det ikke er snakk om øl eller vin. (Vi er ikke spesielt tilbakeholdne med is og dessert, men akkurat søt drikke er ingen av oss glad i.)

Gammel 13-06-13, 23:28   #88
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bikket mellom sjelden og aldri og svarte "sjelden". Av og til til lørdagsgrøten, av og til til grillmat av og til til søndagsmiddagen. Men som oftest drikker vi eplemost når vi skal ha noe "ekstra", vi sliter med å drikke opp alt vi kjøper fra de 200 kiloene med epler vi leverer inn hver høst.

Men det er vann som er hoveddrikken, til middag og til tørst.

Og så drikker vi jo aldri brus, så viner godt innafor, tenker jeg.

(Det daglige frokostsyltetøyet vil nok likevel sjokkere mange, vil jeg tro. )

Sist redigert av Polyanna : 13-06-13 kl 23:48.
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 23:29   #89
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, og ellers er det juice stort sett bare i helgene (pga at det skal pusses tenner rett etter brødmat både morgen og kveld i ukedagene) og melk bare til brødmat.

Gammel 13-06-13, 23:36   #90
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ingen saftdrikking til ungene i det hele tatt utenom spesielle anledninger type at de er syke og må lokkes til å drikke ekstra eller at vi er i selskap eller slikt. Når det først er unntak så er det unntak, da får de velge fritt mellom det som blir tilbydt - eneste er at jeg forsøker å styre de litt om det serveres lightprodukter med kunstig søting, jeg foretrekker at barna som kan drikker "vanlig" med sukker.

Gammel 13-06-13, 23:39   #91
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi drikker vann til middagen i hverdagene, men i helgene får de et glass brus eller saft eller juice eller hva vi nå har i hus. Er det fint vær og vi sitter ute og spiser kan jeg blande en mugge saft med isbiter, og det hender også jeg setter frem litt saft da det er barn på besøk her. 2-3 glass i uka med søtt drikke i snitt ca.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 23:44   #92
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, ikke saft til hverdags. Ikke ellers heller, egentlig. Ungene får velge mellom varm saft og kakao på (skole)tur, men vil så og si bestandig kakao. Vil ikke akkurat definere kostholdet vårt som spesielt sunt, men det er som sagt ikke saften som utgjør det usunne.

Vet ikke om jeg ville ha brukt ordet "sjokkert", men jeg hadde blitt overrasket over unger som var vant til saft i hverdagen. Har ikke inntrykk av at det er så veldig vanlig?

Gammel 14-06-13, 00:27   #93
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tror forresten dette var mye vanligere da vi var små enn det er nå. Hjemme hos oss hadde vi nesten aldri saft da jeg vokste opp, mine foreldre var strenge på sukkerholdig drikke. Brus kun til bursdager, jul og 17.mai. Og på besøk hos gamle tanter. Men det var veldig vanlig med saft hjemme hos alle vennene mine, både til middag, brødmat, og som medbragt drikke til skolemåltidet. Samme med O'boy eller Nesquik, det var en selvfølge på bordet under brødmåltidene hos alle, unntatt hos oss (opplevdes slik i alle fall).

Svigerforeldrene mine ser ut til å mene at det er ett fett om ungene drikker saft eller vann til middag, og tilbyr gjerne ungene juice rett før de skal pusse tenner. Samboer er oppvokst på O'boy og sjokopålegg. Og røyking i bilen. Standard 70-talls.

Foreldrene mine ble nok sett på som sære og pripne, men de skilte seg uansett ut, som eneste innflytter sørfra i en liten nordnorsk bygd, så jeg tror ikke de brydde seg så hardt om det. Vi hadde i alle fall andre prinsipper hjemme hos oss enn hos de fleste vennene mine når det gjaldt kosthold m.m.

Sist redigert av My : 14-06-13 kl 00:32.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-13, 06:17   #94
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vært på FP lenge nok til å vite at dere ville reagere på at jeg brukte ordet sjokkert. Det er selvfølgelig mye som sjokkerer mer, men jeg brukte nok et såpass sterkt ord fordi saft til hverdagsmaten fremstår som en av de aller verste kostholdsvanene man kan gi et barn. Syltetøy til frokost hver dag, nugatti hist og pist, en Grandis en mandag er i en helt annen kategori for meg, fordi det er så mye lettere å stramme inn om det sklir ut, tror jeg. Har barnet først kommet dit at det ikke klarer å drikke vann til tørstedrikk og til middag, er den vanen vond å vende (og der snakker jeg av egen erfaring, jeg vokste opp med saft og brus til tørstedrikk).

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-13, 06:52   #95
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men å drikke saft en fredag og/eller lørdag innimellom er jo ikke det samme som at man er avhengig og ikke kan slutte? Dvs om man drikker vann resten av måltidene. Om man aldri drikker vann eller drikker saft stort sett til hvert måltid så blir det noe Anne.

F.eks. så drikker Herremnnen melk til frokost, melk på skolen og vann retten av dagen, foruten om det er noe ekstra festlig, da kan han drikke eplejuice eller saft. Det syns jeg at han skal få lov å fortsette med. Han liker ikke godteri, brus eller kaker, så det er hand utskeielse når det gjelder sukker.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-13, 06:57   #96
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Men å drikke saft en fredag og/eller lørdag innimellom er jo ikke det samme som at man er avhengig og ikke kan slutte? Dvs om man drikker vann resten av måltidene. Om man aldri drikker vann eller drikker saft stort sett til hvert måltid så blir det noe Anne.

F.eks. så drikker Herremnnen melk til frokost, melk på skolen og vann retten av dagen, foruten om det er noe ekstra festlig, da kan han drikke eplejuice eller saft. Det syns jeg at han skal få lov å fortsette med. Han liker ikke godteri, brus eller kaker, så det er hand utskeielse når det gjelder sukker.

Spørsmålet var jo om barna får saft til hverdagsmiddagen, ikke en fredag eller lørdag innimellom.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-13, 07:14   #97
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Ganske ofte, krysset jeg av for. Riktignok eplejuice (fra egen hage), men det blir kanskje litt av det samme.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-13, 07:16   #98
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Storm, her.

Spørsmålet var jo om barna får saft til hverdagsmiddagen, ikke en fredag eller lørdag innimellom.

ja, jeg ser den, men da ble mitt svar ganske ofte, og det syns jeg høres mye verre ut enn hva jeg føler at det i detvstore og hele er.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-13, 07:49   #99
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Storm, her.

Jeg har vært på FP lenge nok til å vite at dere ville reagere på at jeg brukte ordet sjokkert. Det er selvfølgelig mye som sjokkerer mer, men jeg brukte nok et såpass sterkt ord fordi saft til hverdagsmaten fremstår som en av de aller verste kostholdsvanene man kan gi et barn. Syltetøy til frokost hver dag, nugatti hist og pist, en Grandis en mandag er i en helt annen kategori for meg, fordi det er så mye lettere å stramme inn om det sklir ut, tror jeg. Har barnet først kommet dit at det ikke klarer å drikke vann til tørstedrikk og til middag, er den vanen vond å vende (og der snakker jeg av egen erfaring, jeg vokste opp med saft og brus til tørstedrikk).

Aller verste kostholdsvanen man kan gi et barn.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-13, 08:17   #100
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alltid vann til hverdagsmiddagen. Saft, juice og brus i helgen.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:20.