Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Opplys meg: ridning

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-08-13, 15:54   #81
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Opplys meg: ridning

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg har i alle fall hørt at "hestejenter driver ikke med tull" (overdreven fyll og sånt, tror jeg de mener), men aner ikke om det har noe hold i virkeligheten.

Her kan jeg slå til og fortelle at i amerikanske fengsler sitter det ingen som har spilt i korps!! (Dette kunne da datteren min fortelle etter å ha vært på et korpsseminar. Skulle gjerne ha hørt tonefallet det ble fortalt i. I USA er korpsspilling litt nerdete tror jeg. Fikk i alle fall med meg at den ene legen etter den andre i Greys anotomy hadde spilt i korps. )

Jeg har også sett forskningen som viser at hestejenter blir gode på ledelse, og det tror jeg gjerne på. Det å styre dyret er ledelse i praksis - og det du trener på blir du god på. Men man også trene på å dirigere i korps, eller være speiderleder i speideren, eller lagkaptein på fotball - som også er ledelse i praksis. (men klart, alle som rir, må kunne det. Alle på et fotballag er ikke lagkaptein)

Gammel 27-08-13, 15:59   #82
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Floksa, du misforstår virkelig. Det er ingen som ikke sier at det er flott med ridning. Det er ingen som sier at man ikke lærer noe nyttig.

Men du må da forstå at det er personavhengig? At det ikke er en universell sannhet at i alle staller er miljøet kjempegodt, at det er noe alle uansett bakgrunn kan drive med overalt i landet, og at alle hestejenter blir bedriftsledere?

For noen har tiden i stallen den innvirkningen, for andre er det andre aktiviteter som gir dem positiv utvikling.

Det er vel heller ingen som har påstatt at ridning er en garantert vei til suksess?

Hilde Hauge sin doktorgrad sier vel også noe om hvordan det å drive med hest er sammenlignet med andre grupper.

Klippet fra intervju:

Sitat:

– Kan ikke ungdommer få det samme ut av et hvilket som helst fritidsmiljø?
– Nei, for hesten er en genial brobygger for kontakt. Den er en felles interesse, den lyver eller baksnakker ikke, og du kan gjemme deg litt i hestemanen hvis noe er kjipt. Hesten møter ungdom der de er, og er også en form for sosial støtte, sier Hauge.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 16:04   #83
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Snuppa har ikke fått begynne på ridning selv om hun har etterspurt det, og pris var hovedargumentet vårt. Mest fordi jeg ikke vil at hun skal drive med en veldig dyr idrett som ikke alle i nabolaget har mulighet til å drive med.

Jeg er helt sikker på at ridning og hester er en flott ting å drive med, men det finnes masse flotte aktiviteter man kan fylle tiden sin med der vi bor. Hun spiller fotball og jeg ser at hun har ekstremt godt av det. Hun har virkelig vokst på å drive med lagidrett.

Gammel 27-08-13, 16:47   #84
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Mestringsevne
Undersøkelsen er tuftet på dybdeintervjuer og spørreundersøkelse av 350 aktive medlemmer i rideklubber, og Træen konkluderer med at det først og fremst er ansvaret for å ta seg av hesten som bygger jentenes mestringsevne og selvtillit.

Træen er hestejente. Just sayin'.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 16:55   #85
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

I tillegg vet jeg ikke om det er tatt med sosiokulturelle faktorer; siden ridning er en relativt dyr hobby kan det tenkes av jentene kommer fra ressursterke hjem hvor det ikke er utenkelig å går for lederstillinger.

Å være stalljente har berget flere fra mer ressurssvake hjem der jeg kommer fra. I hestemiljøet blir du akseptert selv om du ikke er god i idretten din, i langt større grad enn i et ballspillmiljø, der du må tas ut til et lag, få spilletid osv.

Det er akseptert å "henge" i stallen/på ridesenteret og gjøre småjobber for å få ri, og en må ta ansvar i langt større grad enn på andre fritidsaktiviteter, og jeg, som har erfaring fra rideskolemiljø, vet om flere som har hatt stallen som sitt andre hjem.

Mine unger går i korps, og det syns jeg er en fantastisk fritidsaktivitet, men det kan likevel ikke gi samme utbytte som en stall rent sosialt. Der er det øvinger, seminarer og turer og alt som er bra, men du kan ikke dra til korpset på samme måte som du kan dra i stallen.

Gammel 27-08-13, 17:21   #86
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Det med aksept varierer har jeg inntrykk av. Jeg opplevde et klart skille mellom hestejentene som fikk ny hest annethvert år, deltok på stevner land og strand rundt ++ og oss andre som hang der, hadde en ridetime i uka mot ørten timers jobbing og slikt.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 17:48   #87
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nolo, jeg tviler ikke på at alt det du forteller er sant. Men det er allikevel snodig å fremlegge det som en universell sannhet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 17:53   #88
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det er ikke en universell sannhet at alle hestefolk gjør det bra senere i livet, men det er sant at stallen kan brukes på en annen måte enn andre fritidsaktiviteter, for hestene er der jo uansett.

Gammel 27-08-13, 17:58   #89
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Tja. Mange staller har da like restrektive regler for å gå inn til hester utenom ridetimen som håndballhaller har om å henge med på andres trening.
Hos oss er den store samlingsplassen idrettshallen med fotballbanene utenfor. Det er alltid en ledig bane, og det er alltid masse unger i alle aldre der og trener, leker, ser på kamper osv.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 18:02   #90
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Nei, det er ikke en universell sannhet at alle hestefolk gjør det bra senere i livet, men det er sant at stallen kan brukes på en annen måte enn andre fritidsaktiviteter, for hestene er der jo uansett.

Men dette gjelder jo også feks fotball. Her hvor vi bor er det greit å dra på fotballbanen, for å spille med de som er der (eventuelt kikke på de kjekke guttene og/eller jentene).

Begge jentene mine har forresten ridd, og hele familien syntes det var stor stas. Jeg hadde satt pris på at de fortsatte, men eldste ville slutte da de gikk fra ponny til hest. Jeg tror jo mye av det som diskuteres i tråden er mer aktuelt for eldre ungdom, mine jenter kunne ikke ha "hengt i stallen" - det var så langt unna at de måtte kjøres, så i praksis ville det vært umulig for de å dra dit uten at vi voksne var med på laget.

Gammel 27-08-13, 18:06   #91
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Tja. Mange staller har da like restrektive regler for å gå inn til hester utenom ridetimen som håndballhaller har om å henge med på andres trening.
Hos oss er den store samlingsplassen idrettshallen med fotballbanene utenfor. Det er alltid en ledig bane, og det er alltid masse unger i alle aldre der og trener, leker, ser på kamper osv.

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Men dette gjelder jo også feks fotball. Her hvor vi bor er det greit å dra på fotballbanen, for å spille med de som er der (eventuelt kikke på de kjekke guttene og/eller jentene).

Begge jentene mine har forresten ridd, og hele familien syntes det var stor stas. Jeg hadde satt pris på at de fortsatte, men eldste ville slutte da de gikk fra ponny til hest. Jeg tror jo mye av det som diskuteres i tråden er mer aktuelt for eldre ungdom, mine jenter kunne ikke ha "hengt i stallen" - det var så langt unna at de måtte kjøres, så i praksis ville det vært umulig for de å dra dit uten at vi voksne var med på laget.

Ok, siden dere insisterer. Fotball er like bra som hestesport.

Gammel 27-08-13, 18:08   #92
him
Leser

him sin avatar

Standard

Ok, siden dere insisterer. Fotball er like bra som hestesport.

Nei, nei, fullt så ivrig vil jeg ikke argumenter! (Jeg kan ikke en gang reglene for fotball, ikke har jeg vært på kamp på Lerkendal heller. Jeg som jobber med å bli ækt trønder, sjø. Minuspoeng til meg.)

Gammel 27-08-13, 18:38   #93
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De som spiller har også instrumentene tilgjengelig hele tiden.

Gammel 27-08-13, 18:45   #94
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nja dere, se nå hvordan det gikk med hestejenta Märtha Louise.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 18:49   #95
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Gammel 27-08-13, 19:48   #96
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det gikk jo ganske bra med meg.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 20:21   #97
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

For Vesla betaler vi 3500 i semesteret, en gang i uka (45 min).

I tillegg betaler vi 400 pr privattime (bare hun og instruktør), vi prøver å få til en privattime hver gang hun har skolefri, kanskje 4-5 i semesteret.

Tilsammen omlag 5000-5500. Så kommer utstyr i tillegg. Og rideleir om sommeren, den i år kostet vel rundt 4000 for ei uke, tror jeg.

Hun rir (foreløpig) ikke stevner og slikt.

Det er ganske dyrt sammenlignet med andre idretter (tror jeg, etter tilbakemeldingene fra venner med barn i fotball, turn, langrenn, håndball osv.), men for Vesla er det veldig riktig, og hun elsker det. Så da prioriterer vi det slik. Men privattimer er feks type ting hun får "gavekort" på til bursdag osv.

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Snuppa har ikke fått begynne på ridning selv om hun har etterspurt det, og pris var hovedargumentet vårt. Mest fordi jeg ikke vil at hun skal drive med en veldig dyr idrett som ikke alle i nabolaget har mulighet til å drive med.

Stusset litt på denne - det har aldri falt meg inn å velge eller begrense valg av idrett ut fra hva andre i nabolaget har råd til. Er det et vanlig hensyn å ta? Vesla går på andre ting sammen med unger i nabolaget, men istedet for fotball (som ville vært helt uaktuelt for henne, hun har null interesse for det) så driver hun med riding. Jeg vet at det er unger vi kjenner som har fryktelig lyst til å ri som ikke får lov fordi det er dyrt (og jeg skjønner godt prioriteringen), men det vil ikke ha betydning for hvorvidt vi prioriterer ridning foran andre aktiviteter.

Og sånn til slutt - Vesla startet tidlig, slik at det i begynnelsen ikke var så veldig store krav til utstyr. Lånehjelm, gode sko, grei bukse liksom. "Investeringer" med tanke på utstyr og privattimer begynte vi først med når vi så at dette virkelig var tingen for henne, og hun vet at det på grunn av blant annet kostnadene forplikter med tanke på å ta det seriøst.

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 20:31   #98
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Høst, her.

Stusset litt på denne - det har aldri falt meg inn å velge eller begrense valg av idrett ut fra hva andre i nabolaget har råd til. Er det et vanlig hensyn å ta? Vesla går på andre ting sammen med unger i nabolaget, men istedet for fotball (som ville vært helt uaktuelt for henne, hun har null interesse for det) så driver hun med riding. Jeg vet at det er unger vi kjenner som har fryktelig lyst til å ri som ikke får lov fordi det er dyrt (og jeg skjønner godt prioriteringen), men det vil ikke ha betydning for hvorvidt vi prioriterer ridning foran andre aktiviteter.

Vi tenker i hvert fall på sånt. Sikkert fordi vi bor i et område med ganske store økonomiske forskjeller. Vi tenker det samme rundt klærne de får. Men jeg ser at vi ikke er helt konsekvente. Vi reiser jo på ferier som ikke alle andre i nabolaget har råd til.

Jeg sier ikke at jeg mener at alle andre skal tenke på det heller, men det er noe vi gjør.

Gammel 27-08-13, 20:33   #99
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Hvorfor koster det noe å ha hesten på fôr? Man hjelper og avlaster jo eieren på den måten? :uvitende:

Det blir som å lease bil
Noen andre tar herket og ansvaret, fikser kontrakter og stall og forsikring og utstyr og kjøper inn hesten. Man betaler en sum penger for å komme inn og "være hesteeier" og ta evt. tilhørende oppgaver i stallen de dagene man betaler for.

----

Det ingen har sagt noe om så langt jeg har fått lest nå er den veldig positive effekten ridning har på fysikk. Det styrker kjernemuskulatur, balanse, gir bedre holdning, balanserer pusten og gir dypere åndedrag (og dermed minsker det stress og skulderspenninger) og jeg har til og med fått meg fortalt (jeps, en av de beste kildene, I know, men det var tross alt av rideterapeuten på Beitostølen Helsesportsenter) at når rir på en hest i (fri) skritt vil hjerterytmen til rytteren og hestens takt og "tredimensjonale" bevegelse falle sammen og roe seg i en helsebringende helhet (, men det er jo en positiv ting, da) på grunn av måten hestens bevegelser også beveger rytteren. Man kan også finne mental ro og avslapning gjennom å ri, det er har en veldig "meditativ" effekt.
Terapiridning og hesteterapi for funksjonshemmede, psykisk utviklingshemmede, mennesker med forskjellige psykiske utfordringer, og mennesker med forskjellige skader, stive muskler osv - avhengig av skaden selvsagt - har også veldig god effekt fysisk som psykisk.

Men det har altså uansett en positiv effekt på "alle" sånn utover at det er knallgøy og utvikler lederegenskaper og det sosiale og alt det andre som hittil er nevnt.

Og det har korps og :hestejente og korpsfrik:

Sist redigert av m^2 : 27-08-13 kl 20:45.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 20:49   #100
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine unger går i korps, og det syns jeg er en fantastisk fritidsaktivitet, men det kan likevel ikke gi samme utbytte som en stall rent sosialt. Der er det øvinger, seminarer og turer og alt som er bra, men du kan ikke dra til korpset på samme måte som du kan dra i stallen.

Det er jeg faktisk uenig i
Det spørs bare hvor mange korps du "pådrar deg" og hvilke miljøer du henger i. Du er ikke nødt til å sitte foran en dirigent med 40 andre på en onsdags kveld for å kunne spille musikk, alene eller sammen med andre. Det kan også være veldig lærerikt og sosialt å lytte til andre øve/spille. Men det er jo litt på "skillelinja" mellom korps og musisering da, for å si det sånn.
Men at det kan være vanskeligere å navigere og finne fram til enn å bare dra på stallen, er jeg enig i.

Samtidig er det ikke bare-bare å være 12-15 år og reke innom stallen på utkikk etter småjobber og en hest å ri heller, du skal ha en viss selvstendighet og selvsikkerhet for å tørre det. (Spesielt når du ikke har foreldre i ryggen, vil jeg tro? ) Det er jo ikke sikkert man ender som en del av noen gjeng på stallen heller, ri kan man jo gjøre alene. Eller at stallen er stor nok til at det er noe miljø a la vennegjeng. Deler av ungdomsårene red jeg f.eks på en stall med 3 voksne menn og ei på ... 20? 21? noe sånt, og en voksen dame på 50 elns som eide stallen. Det var hyggelig det, men mer sosialt enn korps? Næh. Og ja, jeg vet det er ett eksempel bare.

Sist redigert av m^2 : 27-08-13 kl 21:01.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:39.