|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Shake it out!
|
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Jeg synes ikke man skal få flere barn enn man har råd til når man får dem. Men at man skal ta hensyn til at man kan bli skilt og ufør blir litt søkt. Det er jo derfor man har er sikkerhetsnett, tross alt.
|
|
|
#2 |
|
En som trener
|
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?
Søkt å ta hensyn til at man kan bli skilt? Det er ikke akkurat en sjeldenhet å bli skilt (tilsier ikke statistikken at ca halvparten av alle ekteskap ender i skilsmisse da?) og sikkerhetsnettet kan jo ikke være ment å fange opp så mange. Jeg synes ikke det er søkt å ta hensyn til at man kan bli skilt eller ufør når man (hvis man kan) planlegger fremtid, jobb og familie. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?At man i det hele tatt kan snakke om fattig/dårlig råd ved inntekt over 500000 kommer av at et er alt for mange som tjener alt for mye her til lands og trekker priser og kostnader i været. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Det er alltid vanskelig å balansere "generelt lure ting å gjøre i livet"-utsagn slik at de ikke blir moralistiske og fordømmende. Ref "ikke smart å rave dritings og halvnaken og alene gatelangs midt på natten" mot "skylde seg selv om man blir voldtatt om man raver dritings pg halvnaken og alene gatelangs midt på natten".
|
|
|
#5 |
|
Live and let live
|
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Jeg blir litt satt ut av hvordan dere som skriver at man må ta høyde for alt mulig når man skal velge å få barn, og når man skal velge utdannelse. Jeg ser for meg, meg selv på ungdomsskolen. 16 år gammel, belastende hjemmesituasjon som krevde alt for mye av ressursene mine, orket ikke tanken på å ha tre nye år med akkurat samme fagene, og skulle ta et skolevalg. Gymnas var uaktuelt for meg, jeg skjønte at det ville jeg ikke orke nå. Så da valgte jeg hjelpepleier, - for stelle syke kunne jeg, det hadde jeg gjort hele livet mitt. Nå skal det sies at jeg har masse ressurser i meg selv, og har senere tatt høyskoleutdannelse med glans, for jeg skjønte at jeg ikke kunne fortsette i det belastende lavtlønnsyrket hele livet. Flaks for meg at jeg hadde det i meg, for så, tenker jeg videre på de i klassen min som bodde i de belastede områdene i byen, som hele tiden fikk de laveste karakterene, og stadig strøk på prøver. Hvilke gode gjennomtenkte valg tok de, når de sto der som 16åringer? Hva med hun som ville så gjerne, og strevde og strevde, men aldri kom over middels. Som gjerne ville bli lege, men ikke hadde evnene? Hvordan kunne hun velge annerledes enn det hun hadde evner til?
|
|
|
#6 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Alle skal nok ikke på sydenferier og ha to til tre aktiviteter pr barn og et stilig hjem. Velger man mange barn, mye lån, redusert stilling, må man se at det går på bekostning av noe. Det skal og bør være greit for de som jobber 100% og har gjeld etter evne. Så får det være viktig for staten å raskt støtte de barnefamiliene som som ikke har valgt å mangle inntekt eller får uforusette utgifter.
|
|
|
|
#7 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?DM: Det er vanskelig å være uenig i det du skriver, og jeg tror de fleste som har jobbet med mennesker fra alle samfunnslag vet hvor forskjellige folk er og hvor ulikt både fornuft og andre ressurser er fordelt i befolkningen. Selv om jeg skjønner dette, er jeg likevel uenig med de som mener at barn liksom er noe som er "utenfor" regnestykket når man planlegger livet sitt. Jeg mener at å bestemme hvor mange barn man skal få til en viss grad kan sidestilles med huskjøp og yrkesvalg. Man må se hva man har kapasitet til, både mentalt og økonomisk. Jeg er ganske overbevist om at Polyanna har rett når hun skriver at det at vi er født i et land med et så tettmasket sikkerhetsnett gjør at de av oss som hadde hatt muligheten til å planlegge og tenke før vi handler, føler at vi kan tillate oss å ikke gjøre det. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Jeg får ikke helt tak på hva du vil frem til, rine. Er det noen som er uenig i at hver og en av oss bør planlegge og tenke gjennom det man gjør? Det er takke seg selv-delen folk gjerne reagerer på, hvis f.eks livet skjer. Eller er det slik at du forbeholder deg retten til å moralisere i etterkant hvis alt ikke skjedde så gjennomtenkt som planlagt? |
|
|
|
|
|
#9 |
|
can-jur
|
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Jeg lurer på hvem som skal ha de lavt lønnede yrkene jeg?
|
|
|
|
#10 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Tilbake til spørsmålet så vil jeg svare at i min verden fatter jeg ikke hvordan en familie med fire barn kan overleve på 685 000 i året. Det vil jeg definitivt kalle "fattig" i Norge.
|
|
|
#11 |
|
anglofil
Det er da virkelig mange som bevisst velger lavtlønnet yrker? (takk og pris). Jeg skjønner spørsmålet ditt men ikke enig i at folk ikke velger dette selv. Kvinner velger jo i stor grad lavtlønnet yrker fortsatt?
|
|
|
#12 |
|
can-jur
|
Ja...
|
|
|
|
#13 |
|
anglofil
Jeg skjønner hvor du vil men jeg synes det blir for enkelt med slike generaliseringer.
|
|
|
#14 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Ingen, selvsagt. Da må lønnen opp for å sikre rekrutteringen. Jeg tror da heller ikke folk velger å bli hjelpepleier fordi de tenker at "noen må tross alt gjøre det." |
|
|
|
|
|
#15 |
|
can-jur
|
|
|
|
|
#17 |
|
anglofil
Et et globalt perspektiv vil det jo alltid være flust av arbeidskraft til å fylle disse jobbene ikke sant? I store deler av "vår" verden fylles jo disse jobbene med en nærmest underklasse av mennesker som jobber fryktelig lange dager for lite lønn. Tror det eller ei men for mange mennekser er det å ha en "drittjobb" i Europa sosial mobiliet oppover stigen, ikke nedover.
|
|
|
#18 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Folk i lågtlønnsyrker er ikkje dumme, men nå er det ikkje det som er caset her, Floksa. Caset i HI er eit eksempel kor det å velje å vere utanfor arbeidslivet får ein til å passe inn i fattigdomsdefinisjonen. Er det riktig å bli definert som fattig, når ein prioriterer at ein av foreldra er frivillig heimeverande og den andre har ei inntekt på nesten 700K?
|
|
|
|
#19 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Men startet ikke dette med et forslag om at uansett hvor lite penger man har, så er man ikke fattig hvis situasjonen er frivillig? Så sier noen at det er frivillig å få barn. Men det er vel ikke det som menes med frivillig i denne sammenhengen? En ting er at man kanskje kan spore årsaken til fattigdommen tilbake til valg man har tatt. Men frivilligheten i definisjonen av fattigdom dreier seg snarere om dagens muligheter. Ser du noen vei ut av det, enten ved at det er tidsbestemt (studier) eller for eksempel at man kan velge å jobbe mer (en hjemmeværende), og likevel gjør det bevisste valget at mer tid er verdt dårlig råd.
|
|
|
#20 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Lønninger kan ikke stige på alle felt. Det jeg synes er veldig synd er at svært mange har alt for høye lønninger her til lands. Det er også et problem for norsk konkurransedyktighet. Når svært mange har høye lønninger endres samfunnet. I et samfunn med en relativt liten lønnselite vil ikke folk flest merke slikt. I Norge er lønnseliten stor og i enkelte geografiske områder veldig stor. Det blir lett å falle utenfor. Det er helt nødvendig at folk velger yrker som ikke har lønn på over 500k. Slike yrker kan ikke bare lønnes høyere uten store konsekvenser. Mennesker med vanlige jobber bør også kunne føde barn. |
|
|
|
![]() |
|
|