Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva skal du ha til dessert på julaften?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-12-13, 09:49   #1
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal du ha til dessert på julaften?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg ser at mange tar desserten til kakebordet og det blir så utrolig feil for meg. Svigers gjør det, og jeg klarte bare såvidt skjule skuffelsen første jula der oppe. For meg er det kjemperart å gå fra bordet etter "fin middag" uten dessert. Og kakebord er kakebord, det er noe ANNET.

Helt enig. Dessert hører til middagen og spises ved bordet.

Gammel 05-12-13, 09:52   #2
indie
Bør lage seg en tittel selv

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg ser at mange tar desserten til kakebordet og det blir så utrolig feil for meg. Svigers gjør det, og jeg klarte bare såvidt skjule skuffelsen første jula der oppe. For meg er det kjemperart å gå fra bordet etter "fin middag" uten dessert. Og kakebord er kakebord, det er noe ANNET.

Helt enig! Til en så høytidsstemt og fin middag må man ha dessert. Spiser heller lite dersom jeg er mett.

Vi pleier å ha riskrem med mandel, men det liker jeg dessverre ikke. Noen ganger har vi derfor hatt to desserter, andre ganger tar jeg en porsjon bare for syns skyld.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-13, 13:13   #3
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Vi pleier å ta riskremen når vi åpner pakker, men det er fordi vi har spist mer pinnekjøtt til dessert før vi går fra bordet. Vi pleier å være så mette at det ligger i alle fall et par-tre stykker strak ut på golvet, med tilhørende jamring. Ikke plass til noen søt dessert før litt seinere.

Gammel 07-12-13, 19:18   #4
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Tilslørte bondepiker er juledessert over alle juledesserter her i huset.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-13, 10:12   #5
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dessuten har man alltid plass til dessert.

"Det sklir innimjødlo (innimellom)" sa alltid mamma. Dessuten er vi jo biologisk utstyrt med dessertmage - når vi får litt søtt i munnen så utvides magesekken littegrann for å gi plass til en liten søtsak. (Det har jeg lest er bevist!!).

Gammel 05-12-13, 13:20   #6
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tull og tøys. Alle har plass til dessert.
http://www.forskning.no/artikler/2011/desember/307106

Sitat:

Situasjonen er vel kjent for de fleste. Etter to gode serveringer av ribbe, julepølser, medisterkaker, surkål og saus er magen spent som en middels fotball. Du er så mett at den siste pølsesnabben må bli på tallerkenen.

Men når karamellpuddingen kommer på bordet, er det på mirakuløst vis plass til den også.
Nå får nettopp dette dessertmiraklet en fysiologisk forklaring.
Sukkeret i søtsakene stimulerer nemlig en refleks som utvider magesekken, skriver seniorforsker Arnold Berstad og assistentlege Jørgen Valeur fra Lovisenberg Diakonale Sykehus i siste utgave av Tidsskrift for Den Norske legeforening.

Gammel 05-12-13, 14:16   #7
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Jepps.
Det er derfor det er så greit med puddingdessert. Den bare sklir ned. Uansett.
Karamellpudding, Creme Brulèe, Panna Cotta.

Gammel 05-12-13, 14:20   #8
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg tar som dere ser, dette med dessert dødsens alvorlig.

Gammel 05-12-13, 14:29   #9
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dessert er alvorlig! Jeg regner med dere har pinnekjøtt på julaften. Da ville jeg også tatt desserten rett etter. Men etter ribbemiddagen føles det ofte helt greit med et lite mellomrom. Avanserte greier dette.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-13, 14:37   #10
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har mandel i risgrøten på lillejulaften. Jeg har trasset gjennom den tradisjonen til tross for at mannen hater grøt så inderlig. Han får slippe de 364 andre dagene, lissåm. (han må ikke spise altså, men det er den ene dagen jeg ikke tar hensyn til at han ikke liker det, vi andre fire elsker nemlig risgrøt og kunne hatt det en gang i uka).

Dessert rett etter ribbemiddagen er en umulighet. Vi må ligge minst en halv time på sofaen og akke og stønne over hvor mette vi er. (guri, for noen ekle i-landsvaner vi har. :grøss: )

Gammel 14-12-13, 00:44   #11
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Vi har desserten lenge etter middag og gaveoppakkingen, da er vi nesten ikke stinne lenger. Siden cirka 1980 har vi hatt yougurtkrem med julekaker. Supergodt for alle uten Mellomste (19) som ikke liker de hakkede nøttene/valnøttene, henne lager vi en egen skål til. Gleder meg.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-13, 14:48   #12
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med deg, Polyanna. Dessert er dessert og den skal spises umiddelbart etter middag. Ved middagsbordet. Kakene skal serveres til kaffen og det kan godt være etter en pause.

Jeg er ikke så glad i ribbe at jeg blir proppmett så jeg sparer meg alltid (med glede) til riskremen etterpå. Liker den best hos mamma, for hun serverer den med rørte jordbær.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-13, 14:51   #13
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg vurderer en bittliten crême brulèe og appelsinsalat. Den sklir nok godt.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-13, 14:58   #14
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det høres ut som en dessert med god gli.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-13, 15:07   #15
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Nei, dessert ved bordet er en selvfølge hos oss. Kakene som serveres etterpå, derimot, gjøres det ikke særlig innhogg i.

Gammel 05-12-13, 15:15   #16
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt enig med Polyanna, dessert ved middagsbordet.
Vi spiser en utrolig god, men mektig karamellpudding. Den er laget på fløte og eggeplommer, og blir derfor mer kompakt enn de tradisjonelle puddingene.
Den serveres med karamellsausen fra formen, cognackrem og tuiles, og lages natt til julaften over en skikkelig kosestund med min mor (om vi feirer i lag), eventuelle døtre som er hjemme, rødvin og julemusikk

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-13, 15:20   #17
mina
Strikker

mina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Vi har alltid karamellpudding til dessert. Jeg er et skikkelig tradisjonsmenneske og har verdens beste karamellopppuddingoppskrift!

Jeg bruker hovedsaklig lettmelk og litt fløte eller H-melk, og den blir så lett og glatt og nydelig! Ikke tung og kremete.

Gammel 05-12-13, 15:52   #18
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Karamellpudding skal jeg gå med på at "glir nedimellom", men riskem? Not at all, det er jo MAT det, mettende, og slett ikke egnet som dessert etter middag man har spist mer av enn man har godt av. Og pinnekjøtt er tusen ganger bedre enn riskrem, så ikke søren om jeg spiser mindre middag for å ha plass til den desserten.

*Lite begeistret for tradisjonen*

Vi spiser den som dessert da. til kakebordet har vi... kaker. Og rester av riskremen siden det alltid er for mye. Og frukt og snop. Og... siden vi egentlig av alt dette blir saltsugen: kalde middagsrester som vi spiser enda litt senere. Gjerne når ungene er i seng.

Mye god mat i jula, men riskremen er ikke min spesialitet, nei. Jeg skal nok lage det, men jeg gleder meg mye mer til å lage til middag og en FRISTENDE dessert når vi skal ha middagsgjester en gang i romjula. Og når jeg bare får litt juleerfaring og sånn, kommer jeg til å vurdere noe annet julaften også, mnen ungene kommer til å protestere... de elsker jo riskrem...

Gammel 05-12-13, 15:55   #19
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Riskremen er ikke noe å skryte av syns jeg heller, men de rørte bærene til - DET er godt det!

Gammel 05-12-13, 16:05   #20
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Jeg elsker pinnekjött, og naar jeg spiser det, har jeg aldri lyst paa eller plass til dessert etterpaa.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:54.