Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Uniformert ungdom om uniformering

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-12-13, 20:33   #81
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Uniformert ungdom om uniformering

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Det er jeg enig i, man skal ikke ta av i kommentarene og man burde spesielt være varsom siden de ikke er voksne. Men nå er det vel sånn at de som har delt ikke vet at det er 3000 andre som har delt og har heller ikke oversikt over alle kommentarer her og der. At noen deler på FB og humrer litt ser jeg ikke hvor ille er. Og fy til foreldrene deres som eventuelt godkjenner eller ikke følger med, de burde kanskje ha tenkt lenger.

Jeg synes schempeschmart er et betegnede ord for hvordan de framsto. Jeg er faktisk veldig sjarmerende altså. :glorie:

Deg om det. De er 14 år. Folk har skrevet utrolig jævlige ting om dem på nett. Det har de virkelig ikke fortjent. Jeg blir skikkelig lei meg når jeg ser at voksne folk i digre horder synes det er greit å utsette unger for slik behandling.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-13, 20:36   #82
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Deg om det. De er 14 år. Folk har skrevet utrolig jævlige ting om dem på nett. Det har de virkelig ikke fortjent. Jeg blir skikkelig lei meg når jeg ser at voksne folk i digre horder synes det er greit å utsette unger for slik behandling.

Hva mener du med deg om det? Har jeg sagt at jeg synes det er greit at det er horder som trakasserer unger? Litt vrangbriller på. Men det må gå an å se litt objektivt på at de faktisk sto fram selv (med foreldres godkjennelse?) med et lite gjennomtenkt bilde og budskap, samt at unge nå vet hvordan sosiale medier fungerer.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-13, 20:38   #83
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er hjertens enig med Pøbelsara, og la faktisk ut en status om dette på morgenkvisten. Jeg synes det er drit at 8-10 voksne mennesker av mine FB-venner har delt dette bildet og lurer på hvordan i all verden vi skal tro at de unge skal lære seg om nettvett og mobbing når vi voksne holder på sånn.
Jeg blir skikkelig sur av det, og tenker at voksne folk bør huske at vi alle har vært 14-15-16 år og trodde vi var både velformulerte og smarte.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-13, 20:42   #84
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har faktisk ingen FB-venner som har delt dette, og tror det er slettet før jeg har fått lest noen kommentarer. Mulig jeg hadde reagert sterkere om jeg hadde sett det istedenfor at noen forteller hvor fæle de er.
Men var dette en twitterkommentar eller artikkel i Budstikka? Synes det er forskjell på å dele en avisartikkel på FB som det gjøres mye av enn at en twittermelding fra en fjortis blir spredd ukritisk.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 10-12-13, 20:44   #85
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg lo av bildet og bor i guttenes nærmiljø. Ingen av mine fb venner har delt bildet. Ergo tror jeg sted har litt med saken å gjøre, selv om noen mener det ikke har noe å si.

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-13, 20:45   #86
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva mener du med deg om det? Har jeg sagt at jeg synes det er greit at det er horder som trakasserer unger? Litt vrangbriller på. Men det må gå an å se litt objektivt på at de faktisk sto fram selv (med foreldres godkjennelse?) med et lite gjennomtenkt bilde og budskap, samt at unge nå vet hvordan sosiale medier fungerer.

Jeg sier "deg om det" fordi du skriver at de har stått fram selv og virker utrolig ufølsom når du sier at de "nå vet hvordan sosiale medier fungerer". Jeg synes det er fullstendig hjerteløst å mene at 14-åringer må sto for det de har gjort her, jeg antar at de overhodet ikke har klart å se hvilke konsekvenser det ville få. En annen ting er at jeg tenker at journalisten nok visste hva vedkommende gjorde og hvordan bildet tok seg ut.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 10-12-13, 20:49   #87
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Jeg har faktisk ingen FB-venner som har delt dette, og tror det er slettet før jeg har fått lest noen kommentarer. Mulig jeg hadde reagert sterkere om jeg hadde sett det istedenfor at noen forteller hvor fæle de er.
Men var dette en twitterkommentar eller artikkel i Budstikka? Synes det er forskjell på å dele en avisartikkel på FB som det gjøres mye av enn at en twittermelding fra en fjortis blir spredd ukritisk.

Det var en avisartikkel hvor de ble intervjuet om forslaget om at det skal innføres skoleuniform i Asker.

Gammel 10-12-13, 20:53   #88
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Jeg sier "deg om det" fordi du skriver at de har stått fram selv og virker utrolig ufølsom når du sier at de "nå vet hvordan sosiale medier fungerer". Jeg synes det er fullstendig hjerteløst å mene at 14-åringer må sto for det de har gjort her, jeg antar at de overhodet ikke har klart å se hvilke konsekvenser det ville få. En annen ting er at jeg tenker at journalisten nok visste hva vedkommende gjorde og hvordan bildet tok seg ut.

Tja, tja. Jeg mener vel egentlig at de fikk seg en lærepenge og at de forhåpentligvis blir mer gjennomtenkte etterhvert. Dog var det en hard og voldsom lærepenge, så sånn sett er jeg ikke helt ufølsom.

Men det setter ihvertfall søkelyset på hvor ufølsomme disse CG-jakkeungene er, tenker ikke på gåsa som mishandles for at de skal ha kul in-jakke. De kjører bare sin EGEN stil, må vite.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 10-12-13, 20:57   #89
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Jeg humret litt av bildet fordi jeg kjente meg så innmari godt igjen. Vi var akkurat kliss like i vår Levis 501 med grå umbrogenser med pologenser innafor. Sminken og håret vårt var helt likt, og jakkene kjøpt i samme butikk.

Jeg delte ikke bildet. For det første ville det vært like mye latterliggjøring av meg selv som fjortenåring som av dagens fjortenåringer, og i tillegg synes jeg kommentarene er ren netthets.

Jeg synes guttene er tøffe som stiller opp i media. De er like og kanskje er foreldrene rike, men det gir ingen voksne rett til å slenge dritt. Jeg er glad for at vi var skjermet når vi var kliss like fjortisser. Jeg hadde dødd om jeg møtte en slik hets på facebook, og det selv om jeg hadde uttalt meg om noe som kanskje var litt teit i noens øyne. Å ha sterke meninger i flokk hører fjortistiden til, og det helt uten at de skal bli mobbet for det.

Gammel 10-12-13, 21:00   #90
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns faktisk det er forskjell på å dele (og fnise) og å komme med harsellerende kommentarer. Jeg syns det første er ok, også når det er mange som gjør det. Det andre er ikke ok. Og hvordan vet vi om de selv opplever dette som massivt? De får jo ikke opp disse 3000 delingene på sin egen vegg, og saken har vel ikke vært noe særlig omtalt på vanlige medier?

Gammel 10-12-13, 21:01   #91
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns faktisk det er forskjell på å dele (og fnise) og å komme med harsellerende kommentarer. Jeg syns det første er ok, også når det er mange som gjør det. Det andre er ikke ok. Og hvordan vet vi om de selv opplever dette som massivt? De får jo ikke opp disse 3000 delingene på sin egen vegg, og saken har vel ikke vært noe særlig omtalt på vanlige medier?

Å joda, de vet. Hvorfor tror du saken er borte fra nett?

Sist redigert av Pøblis : 10-12-13 kl 21:16.
Gammel 10-12-13, 21:02   #92
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Tja, tja. Jeg mener vel egentlig at de fikk seg en lærepenge og at de forhåpentligvis blir mer gjennomtenkte etterhvert. Dog var det en hard og voldsom lærepenge, så sånn sett er jeg ikke helt ufølsom.

Men det setter ihvertfall søkelyset på hvor ufølsomme disse CG-jakkeungene er, tenker ikke på gåsa som mishandles for at de skal ha kul in-jakke. De kjører bare sin EGEN stil, må vite.

Seriøst? De gjør det greit liksom? Hvorfor stoppe der? Hvorfor ikke overfalle gamle damer i minkpels og helle rød maling over dem? Sette folk i gapestokk på torget hvis de sier noe teit?

Gammel 10-12-13, 21:05   #93
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Jeg humret litt av bildet fordi jeg kjente meg så innmari godt igjen. Vi var akkurat kliss like i vår Levis 501 med grå umbrogenser med pologenser innafor. Sminken og håret vårt var helt likt, og jakkene kjøpt i samme butikk.

Jeg delte ikke bildet. For det første ville det vært like mye latterliggjøring av meg selv som fjortenåring som av dagens fjortenåringer, og i tillegg synes jeg kommentarene er ren netthets.

Jeg synes guttene er tøffe som stiller opp i media. De er like og kanskje er foreldrene rike, men det gir ingen voksne rett til å slenge dritt. Jeg er glad for at vi var skjermet når vi var kliss like fjortisser. Jeg hadde dødd om jeg møtte en slik hets på facebook, og det selv om jeg hadde uttalt meg om noe som kanskje var litt teit i noens øyne. Å ha sterke meninger i flokk hører fjortistiden til, og det helt uten at de skal bli mobbet for det.

Ikke sant?
Jeg tror at mye av grunnen til at noen synes det er greit å mobbe, er at disse guttene har dyre jakker. Akkurat som om det er greit å være slem mot noen fordi de har dyre jakker? Eller er litt korttenkte?

Gammel 10-12-13, 21:06   #94
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Vi vet jo ikke hvordan de opplever dette, men da jeg så dette i går kveld tenkte jeg med gru på hvordan jeg ville reagert om det gjaldt min datter.
Jeg ville syntes at de som delte dette var noen skikkelige haters som ikke greide å huske at man som tenåring lever litt i sitt eget univers og snakker og handler deretter.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-13, 21:08   #95
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Ikke sant?
Jeg tror at mye av grunnen til at noen synes det er greit å mobbe, er at disse guttene har dyre jakker. Akkurat som om det er greit å være slem mot noen fordi de har dyre jakker? Eller er litt korttenkte?

Jo, man kan være slem mot de som er korttenkte og tenker mer på uniformering og kulhet en dyrevelferd og at andre kanskje ikke har råd til dyr jakke. Da kan man henge dem ut på Facebook og Twitter, si stygge ting og tenke enda styggere ting. For det er bare en lærepenge. Er vi riktig heldige lærer de noe av det, uten at vi helt vet hva de skal lære.

Om ikke annet lærer de kanskje at voksne mennesker også kan være jævlig korttenkte og slemme.

Gammel 10-12-13, 21:09   #96
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg er einig i at dette er utruleg dårleg håndtert av Twitter- og facebook-mobben. Og eg trur ikkje dette handler om dunjakker til 8000 på biletet. Eg har høyrd voksne lærarar vitse om alle dei individalistiske svarthåra emo-ungdommane som kjem inn på Medie- og kommunikasjon og skil seg frå resten av skulen på akkurat same måte som dei 59 andre på same linje. Det er like ufint.

Fjortenåringane identifiserer seg med kvarandre og skil seg frå kvarandre gjennom å kle seg som dei andre i gruppa. Og det gjer voksne folk og. Bil, interiør, musikksmak, heimelaga muffins og strikkaplagg, Boden-kjolar og instagrambilete av meatfree monday-middagen... Sjølv om fjortenåringane er ekstreme, er det ikkje bare Askerungdommen som deler seg sjølv og andre i grupper gjennom stil og klesval.

Eg synest det er bekymringsverdig at tenåringar må jobbe på Narvesen frå 17-01, for å ha råd til å kjøpe dunjakke, og slit med å rekke skulearbeidet fordi ekstrajobben er så krevande. Dette går ut over utdanninga deira. Men eg trur ikkje skuleuniform er løysinga, dei som er opptatt av å vise fram kor mykje pengar dei har, gjer det. Innfører vi skuleuniform, vil dei mest sannsynleg bytte ut dunjakka med dyre vesker, sko eller tekniske dingsar som dei kan vise fram. Gruppetilhøyrigheit er viktig for tenåringar og det går det neppe an å ta bort. Det hadde vore mykje finare om dei voksne kunne fokusert på å jobbe med haldningar og sjølvtillit og eige forbruk for å vise barna at ein ikkje treng støtte bedriftar som napper fjør frå levande gjess eller farge håret svart for å passe inn.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-13, 21:12   #97
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 182
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke sant?

Prisen på jakkene var jeg på ingen måte klar over da jeg lo av bildet. Det var at de var helt kliss like som gjorde at jeg lo.

Men det er sannsynligvis ikke meg du sikter til heller. Det var mange, mange som delte i min feed, men kommentarene gikk på at "Disse gutta frykter å måtte se like ut?" osv. Jeg synes det er langt mindre alvorlig

Gammel 10-12-13, 21:12   #98
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg lo av bildet og bor i guttenes nærmiljø. Ingen av mine fb venner har delt bildet. Ergo tror jeg sted har litt med saken å gjøre, selv om noen mener det ikke har noe å si.

Nåja, så godt som alle de i min feed som har delt dette er fra vestkanten, faktisk. Og ingen, verken av dem, eller dem som har kommentert det (som er både herfra og derfra) har nevnt jakkemerker eller bosted.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-13, 21:12   #99
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Jo, man kan være slem mot de som er korttenkte og tenker mer på uniformering og kulhet en dyrevelferd og at andre kanskje ikke har råd til dyr jakke. Da kan man henge dem ut på Facebook og Twitter, si stygge ting og tenke enda styggere ting. For det er bare en lærepenge. Er vi riktig heldige lærer de noe av det, uten at vi helt vet hva de skal lære.

Om ikke annet lærer de kanskje at voksne mennesker også kan være jævlig korttenkte og slemme.

Jepps. Det har de lært nå. Til de grader.

Gammel 10-12-13, 21:12   #100
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Seriøst? De gjør det greit liksom? Hvorfor stoppe der? Hvorfor ikke overfalle gamle damer i minkpels og helle rød maling over dem? Sette folk i gapestokk på torget hvis de sier noe teit?

Jeg sier ikke at det er greit at horder er ondskapsfulle og veldig slemme i kommentarer, men det er greit at de får vite hvor dumt det framsto ja.

Gutt 2002 og jente 2005
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:47.