|
|||||||
| Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Sånn passe sane
|
Sv: Skolestart for 5-åringer?Men tenker du at dette nødvendigvis betyr at han er skoleklar, Skremmern? Min 09'er kan også si noe i den gata, men det betyr absolutt ikke at han hadde hatt godt av å begynne på skolen nå. Og dette har selvsagt begynt etter at storesøster begynte på skolen i høst.
|
|
|
#2 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Skolestart for 5-åringer?
Jeg sammenligner han litt med søsteren på seks, og ja, han kunne absolutt startet på skolen nå. Klart han sier en masse greier som ikke alltid gir mening, jeg jatter jo med ham når han sier han ER Spiderman. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Skolestart for 5-åringer?Min treåring spør også stadig vekk når han kan begynne på skolen, og svarer omtrent det samme som fireåringen til Skremmeren når jeg spør hva han skal gjøre der. Men han forstår jo ikke hva det faktisk innebærer. Det er veldig lett å tenke at det er kjempekult helt til man faktisk må forholde seg til det. Dersom skole for femåringer ble en videreføring av barnehagen med mye lek, høy voksentetthet og individuelle tilpasninger, hadde jeg vært for. Men historien viser at det i beste fall er sånn i noen år.
|
|
|
|
#5 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Skolestart for 5-åringer?Guttene våre er nok forskellige, Input. Eller "krever" din norskopplæring, så han kan lese bøkene selv? Og ang. hva skolen innebærer, kommer jo det an på hvordan det er på skolen. Er det strengt regime med null mulighet for at urolige smårumper skal få muligheten til å roe seg litt ned, blir det veldig feil, men med et saktere tempo, tilpasset opplegg hvor ungene kan få fordype seg i fag; i matte, i norsk, i engelsk, i naturfag, har vi et glimrende utgangspunkt. Barnehagene gjør ikke det, fordyper seg i fag. Jeg hadde mine to i en Montessoribarnehage, og hadde alle barnehager vært sånn, skulle jeg ikke sagt et ord. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg vet ikke hva du mener med krever, men han var/er helt fortvilet fordi han ikke kan lese. Han oppdager at det finnes noe han ikke kan, bestemmer seg for å lære det og da er det det eneste jeg hører om helt til han kan det. Første gangen jeg opplevde det så "sterkt" var da han var ca 2,5 år og skulle lære forskjellen på høyre og venstre. Jeg er veldig overrasket (og litt misunnelig
|
|
|
|
#8 |
|
Borte
|
Jeg syns også det hørtes helt forferdelig ut, men det er jo sånn det er mange steder. Man skal ikke så mange år tilbake her heller før barn ble behandlet på lignende måte. Ses, men ikke høres er låta blant mange i den eldre garde fortsatt.
|
|
|
#10 |
|
Glamorøs
|
Sv: Skolestart for 5-åringer?Jeg syns konklusjonen er så merkelig: "Min barnehage fungerer dårlig for mitt barn, ergo gjør alle barnehager det, barn i Norge lærer for lite så vi må gi dem skole."
|
|
|
#11 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Skolestart for 5-åringer?Det er din konklusjon, Tallulah, ikke min. Jeg er superfornøyd med barnehagen vår, jeg. Flinke ansatte, fantastisk beliggenhet og med masse lek og aktiviteter. Men barnehage og skole er jo to forskjellige ting, det er et helt annet læringssett på skolen kontra i barnehagen, og spørsmålet er jo om tidlig skolestart har noe for seg. De fleste sier nei, og argumenterer for at behovet for læring blir dekket av fagplanen i barnehagen, det eneste jeg da påpeker, er at jo, barnehagen er kanskje utfyllende nok, men jeg savner fordypning i forskjellige fag og at opplegget med skolestarterene (siste året) intensiveres. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Glamorøs
|
Din barnehage er ikke utfyllende nok. Jeg syns ditt og Kirsebærs svar blir en merkelig sammenblanding av personlige opplevelser og hva man mener er riktig for flesteparten av befolkningen. Kirsebær begynte med å si at "norske barn holdes tilbake, og det er for lite læring når de er små". Siden dette er en generell uttalelse om alle norske barn lurte jeg på om hun hadde belegg for å si dette, eller om det var basert på egen erfaring. Det har hun ikke svart på, så jeg vet fremdeles ikke hva hun mener med påstanden.
|
|
|
#13 |
|
Sånn passe sane
|
Sv: Skolestart for 5-åringer?Det siste du skriver om opplegg for skolestarterne er jeg helt enig i og det har vi nå fått løftet opp hos oss. Det skal gjøres en del grep der. Så det er jo ikke sånn at ting ikke kan forbedres i barnehagen.
|
|
|
#14 |
|
Ringskrømt
|
Ja, og jeg tror spørsmål som tidlig skolestart kanskje rører litt i barnehagene og får dem til å ta grep, rett og slett. Så det er jo positivt. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Sånn passe sane
|
Sv: Skolestart for 5-åringer?Men Montessoribarnehagene har større voksentetthet, har de ikke?
|
|
|
#16 |
|
Ringskrømt
|
Ja, de har kanskje det? |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Yes, we can!!
|
Det TROR jeg ikke. Vår var litt dyrere enn makspris, men det var begrunnet i blant annet materiell, tror jeg. Og så var det større pedagogandel, fordi man både hadde det pålagte antallet førskolepedagoger og et visst antall Montessoripedagoger (som regnes som assistenter av kommunen, men lønnes høyere av barnehagen).
|
|
|
#18 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Skolestart for 5-åringer?Og så syns jeg det er fint at man faktisk til en viss grad kan velge mellom ulike retninger og fokus i barnehagen: I en friluftsbarnehage lærer man helt andre ting enn i en barnehage med hovedfokus på kunst og musikk. Begge deler er bra og gir barna masse, og det er strålende at den variasjonen finnes.
|
|
|
#19 |
|
Guardian of the galaxy
|
Noen ganger virker det som du tar ting så personlig, og har en lunte som selvantenner.
~Maybe it's time to heal~ Sist redigert av Kirsebær : 29-01-14 kl 13:33. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Glamorøs
|
Ja, det hender du provoserer meg, fordi det virker som du i det siste har begynt å påstå veldig mye, uten å backe det opp med noe som helst. Jeg vil ikke si at det er selvantenning, ei heller at "morra di" er korrekt respons.
|
![]() |
|
|