|
|||||||
| Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
|
Sv: Utfører du arbeidsoppgaver som ikke er iht. utdannelse/stillingsbeskrivelseNår jeg leser om Amylin og hvordan klasserommet hadde vært dersom hun ikke vakset, blir jeg virkelig månebedotten. Hos oss har vi mange renholdere, og alle klasserom og ganger blir vasket HVER dag. Alle kontorene én dag i uken og gymsalene hver 14.dag. Garderobene én dag i uken.
|
|
|
#2 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Utfører du arbeidsoppgaver som ikke er iht. utdannelse/stillingsbeskrivelseStillingsbeskrivelse finnes ikke og jeg gjør ganske mye forskjellig på jobb som jeg aldri hadde trodd jeg skulle gjøre da jeg var under utdanning i hvert fall.
|
|
|
#3 |
|
heimføing
|
Sv: Utfører du arbeidsoppgaver som ikke er iht. utdannelse/stillingsbeskrivelseJeg er fremdeles fullstendig enig med Teofelia. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Utfører du arbeidsoppgaver som ikke er iht. utdannelse/stillingsbeskrivelse
Jeg tror det handlet om en utbredt offerkultur. Den kulturen sitter hardt hos mange og er i ferd med å ødelegge mye, ikke bare for læreres arbeidshverdag, men også hos mange andre offentlig ansatte. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
For min del handler det ikke om offerkultur, men om å dra et lass i samme retning. Men som sagt, vi har god renholder- og vaktmestertjeneste, så de gangene jeg gjør slike oppgaver så er det fordi a) jeg har anledning, eller b) det kan ikke ligge (har noen knust ei flaske så må det nesten ryddes opp, har syndebukken forsvunnet så gjør jeg det heller selv enn å la det ligge til renholderen kommer neste dag. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Rockesøster
|
Jeg tviler ikke på at noen renholdere har det slik, men på begge mine arbeidssteder har renholdspersonale høy status, og det er veldig klart hva de skal gjøre og hva vi skal gjøre, og vi andre leger til rette for at de skal gjøre jobben sin, og ikke plukke opp dritten etter oss. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
This is normal!
|
Sv: Utfører du arbeidsoppgaver som ikke er iht. utdannelse/stillingsbeskrivelseJeg skjønner ikke helt hva du mener, Darth. Hvis det ligger masse papir på pulten på kontoret mitt, blir ikke pulten vasket - naturlig nok. Hos oss blir renholderne verdsatt. De blir sett som like viktige for institusjonen som alle andre. Vi har mange hver dag som er inn i våre lokaler, så vi vet hvor viktig jobben renholderne gjør er for det helhetsinntrykket vi skal gi. De har flere ganger vunnet interne priser fordi de gjør en god jobb for fellesskapet.
|
|
|
|
#8 |
|
Fartsfantom
|
Nå gjør ikke jeg renholdsarbeide eller vaktmesteroppgaver, kun kjøkkentjeneste innimellom (ordne med kaffemaskinen, ta ut av og fylle oppvaskmaskinen). Jeg er på vgs. Jeg tror nok det er forskjell fra grunnkole til vgs, kommune til kommune, osv. Det jeg har hørt er at renholdsarbeidere noen steder har gode stillingsbeskrivelser der det står hva de skal gjøre og ikke gjøre, slik at det på noen plasser står at de ikke skal tømme søppelbøtta i klasserommene for eksempel, og lignende ting. Til læreren står det ingenting egentlig, en kan da få beskjed om at det må du gjøre. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
i tåkeheimen
|
Vi kan jo ikke bare la blodsøl/oppkast ligge? Og når renholderne har i sin instruks at de ikke skal ta det, da må jo vi. Nå vasker ikke jeg vinduer og denslags. Da hadde jeg virkelig satt foten ned. Lemping av møbler sukker vi over at vi bruker tid på hvert år, men renholderne har ikke lov til å løfte, så dersom gulvene skal bli vokset/bonet må vi fjerne møblene og sette de på plass igjen etterpå. Vasking inni skap gjør heller ikke renholderne. Elevene vasker elevhyller selv, men matrialskap må vi vaske. Mopping av gulv er det egentlig elevene som skal gjøre selv, men på de laveste trinnene må vi gå over etterpå, siden kvaliteten på moppingen ikke nødvendigvis er helt bra, og de før nevnte renholderne ikke vasker gulvet dersom det ikke er ordentlig moppet først. Kjempegod bruk av lærertid ...
|
|
|
#10 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Utfører du arbeidsoppgaver som ikke er iht. utdannelse/stillingsbeskrivelseNoen av skolene jeg jobbet på hadde ikke denne "dugnadskulturen". Felles for dem var at de fortsatt hadde enkelte eldre mannlige lektorer i staben. Husker en gang rektor ønsket å innføre en ekstra kartleggingsprøve. Det var noenlunde enighet om at det sikkert var lurt, helt til en eldre sur gubbe på bakerste benk hevet stemmen og spurte "og hva får vi betalt for dette, da?". Det endte med at kartleggingsprøvene ble lønnet etter sensortariff, og at det ble frivillig hvem som ville ta på seg oppgaven. Som student og løsvikar hadde jeg ingenting imot ekstra penger, og fikk de mesteparten av rettebunkene.
|
|
|
#11 |
|
heimføing
|
Sv: Utfører du arbeidsoppgaver som ikke er iht. utdannelse/stillingsbeskrivelseForøvrig synes jeg dette var interessant:
Jeg har som sagt alltid jobbet i mannsdominerte bransjer, og der har aldri vært noen kultur for dugnad eller ansattes sponsing av arbeidsplassen. Såvidt jeg forstår er lærer-, barnehage- og helsebransjen kvinnedominert. Har det med saken å gjøre? Tar man på seg for mye ansvar og fikser for mye? |
|
|
|
|
|
#12 |
|
|
Sv: Utfører du arbeidsoppgaver som ikke er iht. utdannelse/stillingsbeskrivelseÅ rydde knuste flasker tenker jeg ikke på som noe som er utenfor det man kan forvente å måtte gjøre på jobb. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Rockesøster
|
Det kan være temmelig akutt når du går tom for dopapir. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
|
Ja, men om dette skjer jevnt må rutiner hos dem som har ansvaret endres. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Utfører du arbeidsoppgaver som ikke er iht. utdannelse/stillingsbeskrivelseJa, det er det jeg mener noen, at det er rimelig at alle på en arbeidsplass hjelper til med å holde lokalene i orden. Det er ikke sånn alle steder. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Utfører du arbeidsoppgaver som ikke er iht. utdannelse/stillingsbeskrivelseVi hadde gardinsying på dugnad en kveld. Eller kanskje ikke dugnad, for vi fikk ta ut avspassering i ettertid. Vi samlet oss rundt symaskinene en fredagskveld med ost og vin som niste og hadde det både sosialt og fikk gjort noe nyttig. Og så fikk vi altså en fridag ved en seinere anledning. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Whatever, never mind
|
Sv: Utfører du arbeidsoppgaver som ikke er iht. utdannelse/stillingsbeskrivelseJeg er helt enig med Teofelia. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Shake it out!
|
Sv: Utfører du arbeidsoppgaver som ikke er iht. utdannelse/stillingsbeskrivelseArbeidsgiveren vår (kommunen) fikk det på et tidspunkt for seg at vask av doen utenfor vårt kontor ikke skulle vaskes av de som vaskes, men at vi måtte vaske den selv (vi hadde midlertidige kontorer hvor det var flere toaletter i tilknytning til kontorene). Vi ga beskjed om at det ikke var vår jobb, og at de fikk låse av de toalettene som de ikke ville vaske. De skulle også ha oss til å bære ut søppelet selv fra kjøkkenet. Vi takket fint nei takk til det også. Å utvide arbeidsområdet til noen for å redusere det for dem som egentlig skal gjøre det - for å spare penger - er ikke ok.
|
|
|
#19 |
|
Strikker
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Utfører du arbeidsoppgaver som ikke er iht. utdannelse/stillingsbeskrivelseStillingsbeskrivelse for min stilling har jeg aldri sett, men på lønnsslippen står det Assistent.
|
|
|
#20 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Sv: Utfører du arbeidsoppgaver som ikke er iht. utdannelse/stillingsbeskrivelseJeg har ikke sett noen stillingsbeskrivelse, men det nærmeste jeg kommer ting som har vært utdanningsirrelevant var å lempe noen flyttekasser frem og tilbake mellom ulike kontorer da lokalene våre ble pusset opp. Ikke fordi vi måtte gjøre det selv, sånn helt egentlig, men fordi de som skulle gjøre det kunne komme type "kanskje neste uke."
|
![]() |
|
|