Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-02-14, 13:25   #1
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Som sagt så tror jeg ikke man er helt der og jeg vet heller ikke om det er en riktig måte å angripe alt på, men jeg vil ikke undervurdere klærs symbolfunksjon og klærs betydning for identitet.

Men da må man ha som forutsetning at de fleste skoleungdommer kler seg svært forskjellig om man skal se nyttet av skoleuniform. Etter å hatt barn på skolen i noen år så har jeg sett (altså er jeg åpen for at jeg tar feil) at de fleste handler i samme butikker og noenlunde samme klær. Dagens barn er allerede uniformert etter en slags standard de har laget selv. Likevel mobbes det over en lav sko. Om det er CG de går med eller en skoleuniformsjakke må da gå for det samme? Det eneste man kan se på da er prisen, men hva vil den eventuelle uniformen koste og blir den mulig å kjøpe i forskjellige butikker slik at prisforskjellene vil synes likevel?

Gammel 11-02-14, 13:41   #2
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Men da må man ha som forutsetning at de fleste skoleungdommer kler seg svært forskjellig om man skal se nyttet av skoleuniform. Etter å hatt barn på skolen i noen år så har jeg sett (altså er jeg åpen for at jeg tar feil) at de fleste handler i samme butikker og noenlunde samme klær. Dagens barn er allerede uniformert etter en slags standard de har laget selv. Likevel mobbes det over en lav sko. Om det er CG de går med eller en skoleuniformsjakke må da gå for det samme? Det eneste man kan se på da er prisen, men hva vil den eventuelle uniformen koste og blir den mulig å kjøpe i forskjellige butikker slik at prisforskjellene vil synes likevel?

Helt enig i alt dette, men det du skriver her er heller ikke poenget mitt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-14, 13:23   #3
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså, hvis foreldre og barn er opptatt av å vise omverdenen at de har råd til å kjøpe dyrt, så finner de måter å demonstrere det på selv om ungene skal ha uniform på skolen. Jeg tror som flere, at mobbing er et symptom på noe som er fryktelig feil i miljøet, uavhengig av krav om Canada Goose (som vel nå har mistet noe av glansen) eller liknende.

Jeg kan ikke fri meg for å mene at dette med mobbing handler mye om foreldreskapte holdninger om hvordan vi behandler hverandre. Hvordan vi SKAL og BØR behandle og snakke om medelever, kollegaer, naboer og tilfeldige folk vi ser på TV. At alle går i jeans og collegegenser kommer ikke til å forandre det... "Ja" til å flytte mobberne, ikke mobbeofferet!

Gammel 11-02-14, 13:25   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Guava; grunnen til at mobbing blir dratt frem i denne tråden er fordi det er grunnen politikerne i Drammen har gitt som bakgrunn for sitt forslag.

Sitat:

The findings indicate that student uniforms have no direct effect on substance use, behavioral problems, or attendance. A negative effect of uniforms on student academic achievement was found.

Fra en studie fra 1998.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-14, 13:39   #5
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Guava; grunnen til at mobbing blir dratt frem i denne tråden er fordi det er grunnen politikerne i Drammen har gitt som bakgrunn for sitt forslag.

Fra en studie fra 1998.

Det er jeg klar over og studier kan finnes i hopetall på det feltet og de fleste kommer fram til at det ikke kan konkluderes noen veier med tanke på mobbing.

Jeg prøver å tenke litt rundt andre forhold som kan bety noe med tanke på felles bekledning eller ei.

Gammel 11-02-14, 13:45   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jeg klar over og studier kan finnes i hopetall på det feltet og de fleste kommer fram til at det ikke kan konkluderes noen veier med tanke på mobbing.

Nei, det finnes faktisk ikke studier i hopetall. Jeg forstår for øvrig hva du vil frem til, men jeg er fremdeles ikke enig med deg i at uniform er et godt virkemiddel.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-14, 13:55   #7
Guava

Guava sin avatar

Standard

Nei, det finnes faktisk ikke studier i hopetall. Jeg forstår for øvrig hva du vil frem til, men jeg er fremdeles ikke enig med deg i at uniform er et godt virkemiddel.

Skoleuniformer og funksjon er studert og belyst i veldig mange vinkler i vitenskapelige artikler og gjennom studier. Man finner lett de svarene man vil ha. Veldig mange er sterkt farget av sosiologiske forhold lokalt og kan ikke overføres på norske forhold.
Skal man bruke studier som er gjort må begrunnelsen for at nettopp "denne" studien bli brukt være sterk.

Jeg har forresten ikke sagt at uniform er et godt virkemiddel.

Gammel 11-02-14, 13:43   #8
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Ok, jeg forsto det slik at du mente at skoleuniform kunne være med å utligne forskjellene fra de forskjellige subkulturene, men da tok jeg feil. Beklager.

Gammel 11-02-14, 16:37   #9
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

:digresjon:

Lurer på hvordan en del ungdom opplever det å gå fra vgs. til å bli student. Å bevege seg fra en sfære der du betyr noe ut fra riktige klær, popularitet, et.c, til å havne i et miljø der det du presterer/bidrar med i mye større grad definerer deg. For det er gjerne veldig lukket og trygt i disse skolemiljøene. Interne forhold, regler, definisjoner, som bare gjelder for akkurat den institusjonen. Litt som i fengsler, slik de er beskrevet på tv. Så møter de en verden der ingen bryr seg hvem som er kjæreste med hvem, der det å være for pen/'sexy' (opphengt i dette) kan bli oppfattet som 'dum', og der du ikke når fram om du ikke viser til resultater. (Den usedvanlig deilige biten med å bli voksen for oss som ikke var 'der').

Og de forstår det jo ikke. Jeg har av og til hatt lyst til å snakket til en gjeng 15-åringer, og virkelig knust det absurde verdensbildet og verdisynet som en del av dem har. At de de bare har noen få år på seg i denne bobla, og så svisj - bortevekk.
Det er ikke en bærekraftig utvikling. Det holder ikke å være stolt av mamma og pappa (og det de er villig til å bruke på deg) i det lange løp. Det gjør deg ikke mer verdifull. Det er mye viktigere å få til noe selv, og rett og slett være en grei person.

Men de hadde vel bare ledd seg ihjel, så jeg får sørge for å indoktrinere mine egne.

Sist redigert av Dronningen : 11-02-14 kl 16:53.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-14, 16:48   #10
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg er med på den tanken Dronningen, når det gjelder de som er "innenfor". For meg, som var litt outsider, var det lykken på jord å bli student.

Men når det er sagt så opplevde jeg ekstremt lite merkepress/gruppepress på videregående. Det var først og fermst på ungdomsskolen at dette var et problem. Muligens på grunn av noen "raddiser" med sterk personlighet i klassa på videregående, som høyt og tydelig tok avstand fra det meste. Det med popularitet var heller ikke like aktuelt på videregående som på ungdomsskolen, på langt nær, siden de "populære" og de etablerte klikkene fra ungdomsskolen ble i stor grad splittet og blandet med tilsvarende fra andre skoler, som hadde helt andre koder igjen, så videregående var mer som en litt gradvis overgang fra ungdomsskolen til universitetet.

Gammel 11-02-14, 17:39   #11
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Lurer på hvordan en del ungdom opplever det å gå fra vgs. til å bli student. Å bevege seg fra en sfære der du betyr noe ut fra riktige klær, popularitet, et.c, til å havne i et miljø der det du presterer/bidrar med i mye større grad definerer deg. For det er gjerne veldig lukket og trygt i disse skolemiljøene. Interne forhold, regler, definisjoner, som bare gjelder for akkurat den institusjonen. Litt som i fengsler, slik de er beskrevet på tv. Så møter de en verden der ingen bryr seg hvem som er kjæreste med hvem, der det å være for pen/'sexy' (opphengt i dette) kan bli oppfattet som 'dum', og der du ikke når fram om du ikke viser til resultater. (Den usedvanlig deilige biten med å bli voksen for oss som ikke var 'der').

Og de forstår det jo ikke. Jeg har av og til hatt lyst til å snakket til en gjeng 15-åringer, og virkelig knust det absurde verdensbildet og verdisynet som en del av dem har. At de de bare har noen få år på seg i denne bobla, og så svisj - bortevekk.
Det er ikke en bærekraftig utvikling. Det holder ikke å være stolt av mamma og pappa (og det de er villig til å bruke på deg) i det lange løp. Det gjør deg ikke mer verdifull. Det er mye viktigere å få til noe selv, og rett og slett være en grei person.

Men de hadde vel bare ledd seg ihjel, så jeg får sørge for å indoktrinere mine egne.

Jeg jobber rett ved BI. Det gjelder ikke der, det er det høy faktor av å vise seg og pappas lommebok frem.

Gammel 11-02-14, 18:32   #12
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

For oss også, til tross for at vi har bare ett barn. Sønnen min klatrer og herjer, og har nesten ikke bukser uten hull på knærne. Han skifter som regel klær hver dag, bortsett fra kanskje bukser på vinteren når han har på utebukse utenpå. La oss også si at uniformen besto av lys overdel og mørk underdel slik at de ikke kunne vaskes sammen, så måtte vi hatt ganske mange skift, og kanskje vasket flere, halvfulle maskiner.

Jeg ser ikke for meg at Hiawata hadde brukt uniformstøyet utenfor skolen, så det ville komme i tillegg til alt annet tøy han allerede trenger. Vi bruker ikke mye penger på barnetøy, kjøper mye brukt og på salg, men liker å finne ting som er litt anderledes. Som svoren individualist og estetiker gjør det meg vondt at barn ikke skal få utrykke hvem de er gjennom tøy, og at man ikke heller skal jobbe mot å akseptere dette.

Skal man først gjøre dette, så må man gjøre det skikkelig. La oss sette ned en barneklærkomite som kan lage en farge- og formnorm som kan være gjeldende for hele landet. Selvsagt kan foreldre kjøpe andre klær i utlandet, men det som selges i butikkene og brukes på skolene/barnehagene/offentlig støttede fritidssysler må følge barneklærnormen. Fargekoden kan tidligst endres hvert 10. år, slik at man er sikker på at klærne kan arves og slites ut. Evt kan staten etablere klesbibliotek hvor man kan låne det man trenger. Selvsagt tillates ingen forskjeller ut fra kjønn, alder, religion, eller noe annet.

Jeg syns politikerne i Drammen kan finne noe annet å ta tak i.

Gammel 11-02-14, 19:35   #13
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg jobber rett ved BI. Det gjelder ikke der, det er det høy faktor av å vise seg og pappas lommebok frem.

Eller mammas?

Forbausende mange av de unge studentene jeg vet om som bor her jeg bor og har dyre jakker type Parajumpers og CG, har jobbet for å skaffe seg dem selv

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 00:00   #14
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Vi har BI i nabolokalet, og joda vi ser at det er en viss stil på noen, men likevel er det jo kompetansen som teller 'in the end'. Studier gir jo også et nytt miljø, gjerne litt ulike aldere, og varierte livssituasjoner for enkelte. Litt mer realistisk liv å forholde seg til. De lærer muligens noe om økonomi der også.

Gammel 12-02-14, 00:21   #15
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også "bodd ved" BI, har studert samfunnsvitenskapelige fag på Dragvoll (NTNU, frie fag), har jobbet på institutt for marin teknikk på Tyholt, har tatt videreutdanning på fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi på Gløshaugen, og kan vel skrive under på at det er svært forskjellig kultur ved ulike studieinstitusjoner.

BI er ikke representativ for det gjengse universitetsmiljø, for å si det slik.

Gammel 11-02-14, 16:53   #16
Dronningen
Pauset

Standard

Jeg var heller ikke av de kule/pene/fyll inn hva som måtte passe. Det var heller ikke et veldig merkepress, men det var ganske definerte rammer på vgs. Alle tilpasset seg bare sine roller på en måte. Så jeg husker også det å bli student som befriende. For meg ble det litt uttesting egentlig rundt hvem jeg skulle/kunne/ville være. F.eks. kunne jeg ikke pynte meg noe på vgs, for da ville jeg jo 'trodd jeg var noe', så det var alltid litt neddempet. Ikke skille seg ut. Mens som student - og voksen - så kan jeg være akkurat den jeg vil. Det liker jeg.

Gammel 11-02-14, 19:39   #17
Guava

Guava sin avatar

Standard

Jeg har en mistanke om av mange av studentene som bruker opptjente penger på ekstremprisede klær er rimelig bra sponset i utgangspunktet.

Gammel 11-02-14, 19:45   #18
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en mistanke om av mange av studentene som bruker opptjente penger på ekstremprisede klær er rimelig bra sponset i utgangspunktet.

Mulig det, men jeg kjenner mange foreldre som overhodet ikke sponser eller applauderer slike kjøp. Samtidig som man faktisk ikke kan bestemme hva myndige barn bruker pengene sine til. men det er klart at mange unge studenter får økonomisk bistand i større eller midnre grad fra foreldrene siine.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-14, 20:01   #19
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Mulig det, men jeg kjenner mange foreldre som overhodet ikke sponser eller applauderer slike kjøp. Samtidig som man faktisk ikke kan bestemme hva myndige barn bruker pengene sine til. men det er klart at mange unge studenter får økonomisk bistand i større eller midnre grad fra foreldrene siine.

Ja om studentene skal finansiere seg selv med husleie, strøm,telefonutgofter , mat og alt annet som man trenger i tillegg til rene studieutgifter ser jeg ikke for meg store muligheter til dyre kleskjøp selv om man jobber mye.

Bor man for eksempel gratis hjemme i studietiden er man pr def sterkt sponset.

Gammel 11-02-14, 22:24   #20
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Ja om studentene skal finansiere seg selv med husleie, strøm,telefonutgofter , mat og alt annet som man trenger i tillegg til rene studieutgifter ser jeg ikke for meg store muligheter til dyre kleskjøp selv om man jobber mye.

Bor man for eksempel gratis hjemme i studietiden er man pr def sterkt sponset.

Jeg hadde fått mange dyre kleskjøp for alt jeg brukte på øl i studietiden. Jeg prioriterte det ikke. Men ei venninne av meg jobbet mye mer enn meg, hadde bedre betalt jobb i ferien, festet litt mindre, og hadde flere dyre GoreTex-jakker, dyr sykkel, og ikke minst DYRE ski (flere par). Men bodde helt kummerlig. Jeg vet med sikkerhet at hun ikke ble sponset hjemmefra. Hun prioriterte dyrt sportsutstyr framfor andre ting. Men dyre ski og dyr sykkel vekker ikke like mange reaksjoner som en CG-jakke eller andre merkeklær.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:32.