Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-03-14, 13:04   #1
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Gir hytter uten vann og strøm og vei høy status, kulturell eller ei, i den utdannede villamiddelklassen, da? Det ser ikke sånn ut. Da tror jeg vi må tilbake til den romantisk anlagte fattigToffskij.

Bare dersom det er helt selvvalgt og man kunne ha kjøpt noe annet. I mitt miljø er det i hvertfall helt kult å snobbe ned med sånn hytte langt ute i gokk "en jakthytte nærmest, hvor det er ro og fred" mer enn å ha hytte med wifi i et hyttefelt.

Helst har man begge deler da.

Gammel 19-03-14, 23:06   #2
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og jeg er for øvrig ingeniør i uljo selv, hvis noen skulle lure. Men leser bøker og har piano.

Det har vi skjønt for lengst. Jeg tror nesten jeg vet hvilket firma du jobber i også, kanskje. Har vi arbeidet i samme?

Gammel 19-03-14, 23:18   #3
m^2

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og jeg er for øvrig ingeniør i uljo selv, hvis noen skulle lure. Men leser bøker og har piano.

jeg var overbevist om at du var blåruss jeg /

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 23:35   #4
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jeg har vært så travel i middelklassejobben min at jeg ikke har rukket diskutere.

Mannen og jeg har arbeiderklassebakgrunn (jeg var flereogtjue da jeg skjønte at det finnes virkelige mennesker som har piano hjemme, at det ikke var bare i bøker og på film) og er vel et eller annet sted i middelklassen nå, både økonomisk, utdanningsmessig og kulturelt.

Her en kveld spiste jeg middag med en gruppe hyggelige mennesker jeg møter gjennom jobben min, som alle var vokst opp i møblerte middelklassehjem. De la ut om jobbene de hadde hatt i industrien før, og alle disse annerledes menneskene de måtte forholde seg til der, og fikk norske industriarbeidere til og høres som som om de var fra Mars. Og sånt synes jeg er litt trist altså. Og merkelig. For så annerledes er ikke folka jeg vokste opp med fra folka jeg går på jobb med.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 13:37   #5
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Jeg har vært så travel i middelklassejobben min at jeg ikke har rukket diskutere.

Mannen og jeg har arbeiderklassebakgrunn (jeg var flereogtjue da jeg skjønte at det finnes virkelige mennesker som har piano hjemme, at det ikke var bare i bøker og på film) og er vel et eller annet sted i middelklassen nå, både økonomisk, utdanningsmessig og kulturelt.

Her en kveld spiste jeg middag med en gruppe hyggelige mennesker jeg møter gjennom jobben min, som alle var vokst opp i møblerte middelklassehjem. De la ut om jobbene de hadde hatt i industrien før, og alle disse annerledes menneskene de måtte forholde seg til der, og fikk norske industriarbeidere til og høres som som om de var fra Mars. Og sånt synes jeg er litt trist altså. Og merkelig. For så annerledes er ikke folka jeg vokste opp med fra folka jeg går på jobb med.

Dette reagerer jeg også på og vi har jo lik bakgrunn. De fleste av vennene mine fra vgs har lik bakgrunn som meg, men er i dag økonomer, realister, jurister,samfunnsvitere osv. Høy utdannelse har nok gjort at de fleste av oss plasseres i middelklassen økonomisk og kulturelt forsåvidt pr idag. Samtidig så har man jo med seg en bakgrunn som gjør at man reagerer på forestillinger om disse "dem" og "oss" man kan møte. Alle veier

Min mor vokste opp i et klassisk industrisamfunn og hun var veldig bevisst på dette med klasser. Hun er vokst opp med å neie til direktørbilen fra gruva og de skulle ikke leke med de på andre siden av bekken (ekstremt fasinerende hele opplegget). Hun flyttet til et typisk tradisjonelt jordbrukssamfunn der man er vant til en mye mer flat struktur da hun møtte min far. Det ble litt krasj.

Ellers enig med Esme om at de minst dannede er de som får andre til å føle seg dust.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 23:50   #6
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

jeg var overbevist om at du var blåruss jeg /

Polyanna.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 12:28   #7
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Haha, din matrise var morsommere, Toffskij! Men min har bilde av fattig-Toffskij!

Gammel 18-03-14, 12:30   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Haha, din matrise var morsommere, Toffskij! Men min har bilde av fattig-Toffskij!

Den var min.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 12:28   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er en med musikk:

Jeg syns Bourdieu er ganske overførbart, jeg.

Gammel 18-03-14, 13:05   #10
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Jeg skulle til å si det - mange av "disse" har jo begge deler.

Gammel 18-03-14, 13:31   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Omformulerer: Er det bare de med høy kulturell kapital som kalles middelklasse? Nå går det helt rundt for meg.

Gammel 18-03-14, 13:34   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Omformulerer: Er det bare de med høy kulturell kapital som kalles middelklasse? Nå går det helt rundt for meg.

Og overklasse. Jeg tror man ville omdefinert en person fra arbeiderklassen til middelklasse om vedkommende hadde høy kulturell kapital. Eller så ville de havnet i den litt rare haugen sammen med Outlandnerdene som er litt sånn udefinerbare.

Gammel 18-03-14, 13:36   #13
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker på at alle som ikke har både lav økonomisk og kulturell er middelklasse, at det er en stor sekkebetegnelse som både omfatter de med bare høy kulturell kapital og med bare høy økonomisk kapital.

Gammel 18-03-14, 13:39   #14
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg tenker på at alle som ikke har både lav økonomisk og kulturell er middelklasse, at det er en stor sekkebetegnelse som både omfatter de med bare høy kulturell kapital og med bare høy økonomisk kapital.

Njæ, er du skytebas, tjener en mill i året og Se og Hør-abonnent, er du arbeiderklasse, etter min mening.

Gammel 18-03-14, 13:43   #15
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Njæ, er du skytebas, tjener en mill i året og Se og Hør-abonnent, er du arbeiderklasse, etter min mening.

Nei, det mener jeg er feil at det blir samme gruppe som de som har veldig dårlig råd, skytebasen har helt annen innflytelse på samfunnet, helt andre prioriteringer og helt annen trygghet enn de som er lavtlønnet.

Gammel 18-03-14, 13:49   #16
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Nei, det mener jeg er feil at det blir samme gruppe som de som har veldig dårlig råd, skytebasen har helt annen innflytelse på samfunnet, helt andre prioriteringer og helt annen trygghet enn de som er lavtlønnet.

Men arbeiderklasse (i hvert fall i øvre enden av skalaen) i Norge har ikke spesielt dårlig råd. De fleste håndverkere tjener jo rimelig greit, og er vel definitivt arbeiderklasse (forutsatt lav kulturell kapital, hvilket har lite å si for inntektsnivået i disse yrkesgruppene).

Gammel 18-03-14, 13:37   #17
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ah, så både fattig-Toffskij og ingeniøren i uljå, men ikke de rike operagjengerne og ikke elektriker-Jens?

Gammel 18-03-14, 13:39   #18
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Ah, så både fattig-Toffskij og ingeniøren i uljå, men ikke de rike operagjengerne og ikke elektriker-Jens?

Nei, jeg ville kategorisert ingeniøren i uljå som arbeiderklasse. Høy utdannelse, høy inntekt, men lav kulturell kapital. Var det ikke sånn du beskrev vedkommende?

Ellers ville jeg nok i større grad bare forholdt meg til Bourdieu-matrisen, og plassert vedkommende i forhold til den. Vi har klasser i Norge, men mulig begrepene er litt utdatert.

Gammel 18-03-14, 13:41   #19
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Ja, jeg tenker på det sånn. Selv om de to gruppene ikke nødvendigvis har noe til felles interessemessig og ikke møtes på ferier, så ligger de noenlunde likt på hierarkiet i samfunnet. Tja.

De som har både høy økonomi og høy kultur definerer høy middelklasse for meg, da må man ha begge deler, både penga og smaken.

Gammel 18-03-14, 13:42   #20
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva med de rike operagjengerne som ikke egentlig liker opera men har abonnement fordi kollegaen og naboen har det, da?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:53.