Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spin off - Status på studier og yrker

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-03-14, 14:53   #81
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spin off - Status på studier og yrker

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Men berre for å få oppklart det: er kjerna i problemet at eg stilte spørsmålsteikn ved at jus er vanskelegare ved sidan av jobb?

Jus er vanskeligere enn f.eks. historie eller samfunnsvitenskap, ja. Både ved siden av jobb og ellers...Tror jeg.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-14, 14:55   #82
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner en som tok jus- og medisinstudiet samtidig på normert tid. :bidrar:

Gammel 21-03-14, 15:03   #83
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ah, det glemte jeg. Jeg tror realfagsstudiene var ganske like NTH-studiene.

Jeg gikk på AVH (samfunnsfag) og bodde sammen med en NTH-er, og jeg kan virkelig ikke si at han var så fryktelig mye mer arbeidsom enn meg. Men det varierer vel kanskje en del fra fag til fag/linje til linje, og sikkert fra person til person. Noen av de som var nest aktive i baren på studentbyen vår var NTH-studenter.

Men at det gikk flere umotiverte "studerer, men aner ikke hva jeg skal bli" på AVH er jeg ikke i tvil om.

Gammel 21-03-14, 15:05   #84
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jus er vanskeligere enn f.eks. historie eller samfunnsvitenskap, ja. Både ved siden av jobb og ellers...Tror jeg.

Å sammenlikne på denne måten er omtrent umulig, tror jeg. Er det en mastergrad innen juss du snakker om, og hva er det du da sammelikner den med? "Historie og samfunnvitenskap" er jo noe veldig løst. Deler av historiefaget er samfunnsvitenskap. Jeg kjenner folk som har studert juss. Flere har jobbet ved siden av. Og hva er jobb ved siden av? Snakker vi 5 timer i uken eller 30 liksom.

Jeg synes resultatene i NOKUTs studiebarometer er mer interessante enn en del av synsingen i denne tråden.

Gammel 21-03-14, 15:07   #85
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Jeg gikk på AVH (samfunnsfag) og bodde sammen med en NTH-er, og jeg kan virkelig ikke si at han var så fryktelig mye mer arbeidsom enn meg. Men det varierer vel kanskje en del fra fag til fag/linje til linje, og sikkert fra person til person. Noen av de som var nest aktive i baren på studentbyen vår var NTH-studenter.

Men at det gikk flere umotiverte "studerer, men aner ikke hva jeg skal bli" på AVH er jeg ikke i tvil om.

Gikk ikke han maskin? Det var Gløshaugens partysvensker.

(Dukker og løper)

Gammel 21-03-14, 15:08   #86
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gløshaugen? Hvor er det?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-14, 15:10   #87
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sivilingeniørstudiene på NTH/NTNU. Trondheim.

Gammel 21-03-14, 15:29   #88
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg synest det var ei merkbar endring (som student) i 2003/2004 då dei innførte Kvalitetsreformen. Dette er kanskje synsefølete, sidan eg ikkje har tal på det, men eg høyrde om langt fleire medstudentar som strauk før enn etter denne omlegginga (eg har språk-, kultur- og samfunnsfag frå UiO). Og eg har inntrykk av at det heng saman med finansieringsordninga for universitet og høgskular. Finst det statistikk på bruk av karakteren E etter Kvalitetsreformen versus bruk av 3.9 før Kvalitetsreformen?

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-14, 15:32   #89
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Og er det kun skriftlige karakterer som ligger til grunn for standpunkt i alle fag altså?

På ungdomsskolen er det jo kun prestasjonen i vurderingssituasjoner som skal telles. Noe som betyr at en elev kan være muntlig aktiv til tusen i timene og virkelig være 6'er-kandidat der, men få en 2'er i standpunkt dersom han/hun gjennomgående gjør det dårlig i vurderingssituasjoner (teoretisk sett). Elevene skal være klar over hva som er en vurderingssituasjon og hva som ikke er det. Muntlig aktivitet i timene teller altså ikke lenger.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-14, 15:45   #90
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Er det vanskelegare eller treng ein andre evner? Eg spør ikkje for å kverulere, altså, eg er oppriktig nysgjerrig. Eg opplever nemleg ikkje at det er noko problem å seie at det går greitt å kombinere jobb med mange andre studier. Det er jo forholdsvis vanleg å kombinere jobb med både vidareutdanning og masterstudier. Det er jo ei prioriteringssak (sjølv om ein ikkje treng å anbefale det). Så eg skjønnar ikkje heilt kvifor det er så kontroversielt å skrive at det går greitt å kombinere jusstudier med jobb.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-14, 15:45   #91
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Gikk ikke han maskin? Det var Gløshaugens partysvensker.

(Dukker og løper)

Stemmer.

Men han spinnville partyløven på Huset gikk fysikk.

Gammel 21-03-14, 15:59   #92
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Er det vanskelegare eller treng ein andre evner?

Nettopp! Jeg synes du har mange veldig gode innlegg her Alfa.

Tid brukt ved lesepulten er ikke det eneste som teller med tanke på studierelevant arbeid.
Jeg har studert fag som både er "lesesalsfag" og fag hvor man egentlig får bedre grunnlag for eksamen om man engasjerer seg i ting på fritiden underveis mens man leser.

Å bestå språkprøver var umulig uten en god del pugging. Å komme til eksamen uten å kunne oversette og uten å skjønne grammatikk og uten å kunne bøye ord var ensbetydende med stryk. Det var fag son krevde mange timer på lesesal.

Fag som gikk på fremføring og presentasjon kunne man lese masse teori om, men det som var gull verd der var å delta i sammenhenger på fritiden hvor det kunne praktiseres skikkelig.
Jeg må også si at det for enkelte fag var mye å hente ved å ha ekstrajobb.

Noen fag er i seg selv veldig lesetunge. Andre fag krever praksis, refleksjon og evne til å se helhet som man ikke kan lese seg til.
Jeg studerte med enkelte som scoret ekstremt høyt i lesetunge fag, men som ikke klarte seg gjennom refleksjons og praktiske fag.

Jeg studerer nå også sammen med en del sivilingeniører. Det er litt morsomt å se at sist fag vi tok var noe en del av siv.ingene tok lett, mens jeg virkelig måtte jobbe hardt. Faget vi tar nå er motsatt. Det har nok ikke bare med fagbakgrunn å gjøre, men måte å tenke på.

Sist redigert av Guava : 21-03-14 kl 16:09.
Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-14, 16:23   #93
Trixie

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bruker i alle fall en full arbeidsuke på mine studier (barnehagelærer).
Jeg vet også at studiet har utviklet seg voldsomt de siste årene, og fått mye høyere krav, og bra er det. Jeg mener også at høyskolene burde strøket flere. For øvrig var vi 60 studenter som begynte og i underkant av 40 som går ut fra mitt kull.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-14, 16:38   #94
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere kan godt konkludere med at det går helt fint å kombinere jus med jobb, folkens. Prettyplease?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-14, 16:44   #95
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Dere kan godt konkludere med at det går helt fint å kombinere jus med jobb, folkens. Prettyplease?

Full jus-progresjon og full jobb? Og to barn på toppen? Jeg kan ikke si jeg føler for å si "pyttsann" akkurat.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-14, 16:50   #96
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Full jus-progresjon og full jobb? Og to barn på toppen? Jeg kan ikke si jeg føler for å si "pyttsann" akkurat.

Nja, ikke helt full jobb, håper jeg.

Time will show. :egoavsporing:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-14, 16:52   #97
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Elevene skal være klar over hva som er en vurderingssituasjon og hva som ikke er det. Muntlig aktivitet i timene teller altså ikke lenger.

Joda, muntlig aktivitet kan telle. Men da skal elevene være klar over (helst skriftlig) at de vurderes muntlig i dette kompetansemålet og at det er kunnskapen, ikke aktiviteten, som teller.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-14, 16:54   #98
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nja, ikke helt full jobb, håper jeg.

Time will show. :egoavsporing:

Men hva vet nå jeg. Jeg har ikke så mye som et vekttall i jus. Det er sikkert lett som en plett.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-14, 17:12   #99
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg jobbet ca 40 timer i uken ved siden av medisinstudiet, hadde ikke barn da. Man trenger noen perioder hvor man har bare studiet å tenke på og sørge for at studiet er hovedfokus. Jeg jobbet typisk (fleksibelt med konsulentoppdrag av forskjellig slag) fra kl 17-18 til 22-23. 08-16 hverdager og 09-17 i helger var forbeholdt studiet.

Gammel 21-03-14, 17:43   #100
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Joda, muntlig aktivitet kan telle. Men da skal elevene være klar over (helst skriftlig) at de vurderes muntlig i dette kompetansemålet og at det er kunnskapen, ikke aktiviteten, som teller.

Ja, og da har du jo, som du selv sier, presisert for elevene at dette er en vurderingssituasjon, at det er kunnskapen som teller og ikke aktiviteten.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:22.