|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
|
![]() Sv: Dugnadsånd (barnehage)Vi har ikke hatt dugnad i barnehagen. Hadde vi hatt, hadde en eller begge herfra stilt hvis ikke sykdom hadde kommet i veien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Dugnadsånd (barnehage)Jeg er helt på linje med Monsoon. Så lenge noen kan sette en realistisk pris på hva dugnadsarbeidet skal tilsvare i penger, bør det være helt greit å betale den og fravære med god samvittighet. Noen har mer penger enn tid, noen har mer tid enn penger. Jeg er ikke sosialist en gang, så jeg synes det er helt uproblematisk.
![]() |
#83 |
Stadig underveis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dugnadsånd (barnehage)
Hadde ikke noen gjort betydelig "dugnad" ville vel ikke barna våre hatt noen aktiviteter. Vi kan vel ikke forvente at staten stiller med fotballtrenere og denslags... og skal vi betale timesbetaling blir det dyrt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
superbruker
|
Er det noen her som har sagt at de ikke stiller på dugnad? Jeg har som sagt tidligere i tråden jobbet og ungene hadde trening de dagene det var dugnad. For oss er det uaktuelt å dra alene på dugnad med 3 barn. Da ville ikke den av oss som dro, vært til noe nytte, det har vi prøvd.
![]() |
#85 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Dugnadsånd (barnehage)Jeg syns for så vidt det er greit å kunne betale seg ut av dugnader, men jeg ser et aber med det også. Jeg ser for meg at f. eks. alenemødre med to jobber vil kunne føle seg litt mellom barken og veden.
I tillegg så er det alt ekstraarbeidet med å finne noen som er villige til å gjøre det for noen hundrelapper. Det er tid jeg faktisk helst ser at barnehagepersonalet bruker på mitt barn enn i telefonen.
![]() |
#86 |
Live and let live
|
![]() Sv: Dugnadsånd (barnehage)Det er veldig bra å gjøre en innsats for fellesskapet, men jeg kan ikke skjønne hvorfor det skal være et problem å få "hjemmelekser", eller kunne betale seg ut av en dugnad. Det må da være mye bedre enn å ikke kunne stille opp?
![]() |
#87 |
Peppy!
|
Akkurat det er jeg enig i, at man skal gjøre noe for fellesskapet. Jeg synes bare ikke det er riktig at fysisk oppmøte skal veie tyngre enn penger. Så lenge man bidrar, så må det være det viktigste. Og jeg er helt enig med apan i at det selvfølgelig kun gjelder såfremt man har en ordning hvor dette er satt i system. For øvrig innbiller jeg meg at en avtale med en vaktmesterordning to ganger i året ikke kan være vanskelig å organisere. Samtlige bygårder jeg har bodd i har hatt en slik avtale. Dette har vi betalt gjennom husleien, og oppgavene som tilfalt vaktmesteravtalen var av type som i andre gårder gjerne ble løst ved hjelp av dugnad. |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Glamorøs
|
Det igjen kommer an på størrelse. Vi bor i en bygård hvor det lønner seg å ha dugnad, og at vaktmesterjobben går på rundgang. Det ville blitt ekstremt mye dyrere å leie inn eksterne vaktmestertjenester. Sånn vil det ofte være for en barnehage også.
![]() |
#89 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dugnadsånd (barnehage)Samme problemet hos oss. Var få som møtte opp av de på vår avdeling, og jeg gremmet meg der jeg sto og vasket vinduer. Alle vinduene alene. Fordi det ikke var andre som kunne hjelpe til. Jeg syns det er super dårlig å ikke stille opp. Greit nok at ikke absolutt alle kan hver gang, men det bør være et flertall. Hadde ikke reagert dersom det kun var tre-fire borte, men når det er tre-fire som møter opp, da er det ille. Hos oss er det oppmøteplikt, og det sto det klart og tydelig.
![]() |
#90 |
I mål
|
Og jeg er enig tilbake. Det er tendensen jeg ser som hovedproblemet her, ikke enkelttilfellene som ikke kan eller som ønsker å betale isteden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dugnadsånd (barnehage)For andre året på rad la de dugnadsdagen i Storesøsters kommunale barnehage til samme dag som det er generalprøve på Kulturskolens danseforestilling. Vi kunne derfor ikke, og sa fra i god tid. Det var ikke noe problem heldigvis. Hadde det bare vært vanlig øving, hadde vi selvsagt stilt.
![]() |
#93 |
Passiv
|
Det gjør vi også! Og hvis ungene mine hadde vært med på like mye som "Lindamor", så hadde vi kuttet treningen den ene kvelden og reist på dugnad. |
![]() |
![]() |
|
|