Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Dugnadsånd (barnehage)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-05-07, 15:51   #81
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dugnadsånd (barnehage)

Vi har ikke hatt dugnad i barnehagen. Hadde vi hatt, hadde en eller begge herfra stilt hvis ikke sykdom hadde kommet i veien.

Det kan ikke alltid passe for alle, men 3 av 22 er jo pinlig.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 16:44   #82
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt på linje med Monsoon. Så lenge noen kan sette en realistisk pris på hva dugnadsarbeidet skal tilsvare i penger, bør det være helt greit å betale den og fravære med god samvittighet. Noen har mer penger enn tid, noen har mer tid enn penger. Jeg er ikke sosialist en gang, så jeg synes det er helt uproblematisk.

For øvrig synes jeg det ser ut som at dugnadsånden har tatt helt overhånd, generelt sett. At man skal måtte stå på loppemarkeder og whatsnot i time på time for barnas aktiviteter? Og barnehagen? Vi har heldigvis ikke noen dugnadsplikt, og det setter jeg enda mer pris på etter denne tråden.

Nei, da JEG var ung … :gammel og sur:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 18:44   #83
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

For øvrig synes jeg det ser ut som at dugnadsånden har tatt helt overhånd, generelt sett. At man skal måtte stå på loppemarkeder og whatsnot i time på time for barnas aktiviteter? Og barnehagen? Vi har heldigvis ikke noen dugnadsplikt, og det setter jeg enda mer pris på etter denne tråden.

Nei, da JEG var ung … :gammel og sur:

Hadde ikke noen gjort betydelig "dugnad" ville vel ikke barna våre hatt noen aktiviteter. Vi kan vel ikke forvente at staten stiller med fotballtrenere og denslags... og skal vi betale timesbetaling blir det dyrt.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 19:12   #84
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Kjør og kjør, jeg lurer jo bare på hva som får folk til å tro at det de holder på med og deres tid er mer verdt enn andres. Om lindamor hadde sagt at hun var alene med en haug unger og hadde prblemer med barnevakt hadde hu hatt min fulle symati, men når noen ikke bidrar til felleskapet fordi de selv ikke prioriterer det blir jeg overrasket.

At andre synes at usolidarisk adferd er greit får så være, men man kan ikke vente å stå for slikt uten å få litt pepper.

Er det noen her som har sagt at de ikke stiller på dugnad? Jeg har som sagt tidligere i tråden jobbet og ungene hadde trening de dagene det var dugnad. For oss er det uaktuelt å dra alene på dugnad med 3 barn. Da ville ikke den av oss som dro, vært til noe nytte, det har vi prøvd.

Jeg kan ikke se i tråden at noen har sagt at de ikke vil stille opp på dugnad. Derimot har jeg sagt at jeg heller vil kunne betale for å slippe å stille på dugnad. Noen har vært enige, andre uenige i at det riktig. Jeg foreslo en sum på 500 kr. Det burde dekke det koster å leie inn en ungdom eller noen andre i 2 timer til å utføre den jobben til den som ikke stiller. Det skulle ikke være behov for fagfolk. Hvis det er behov for fagfolk, for å gjøre jobben, så gjør man et arbeid på dugnaden som ikke bør gjøres av foreldrene i utgangspunktet. Uten at det faller inn under teknisk/vedlikeholdsavdelingen til kommunen.

Gammel 19-05-07, 19:45   #85
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns for så vidt det er greit å kunne betale seg ut av dugnader, men jeg ser et aber med det også. Jeg ser for meg at f. eks. alenemødre med to jobber vil kunne føle seg litt mellom barken og veden.

Opprinnelig lagt inn av Lindamor

Jeg foreslo en sum på 500 kr. Det burde dekke det koster å leie inn en ungdom eller noen andre i 2 timer til å utføre den jobben til den som ikke stiller. Det skulle ikke være behov for fagfolk. Hvis det er behov for fagfolk, for å gjøre jobben, så gjør man et arbeid på dugnaden som ikke bør gjøres av foreldrene i utgangspunktet.

I tillegg så er det alt ekstraarbeidet med å finne noen som er villige til å gjøre det for noen hundrelapper. Det er tid jeg faktisk helst ser at barnehagepersonalet bruker på mitt barn enn i telefonen.

Jeg skjønner ikke hva som er så pyton med dugnader jeg da. Noen timer i året er ikke akkurat mye å ofre. Og syns man det er lite effektivt organisert, vel, så kan man faktisk ta ansvar å gjøre noe med det også.
Jeg syns det er hyggeligere å gjøre det i felleskap, men kan jeg ikke stille opp ser jeg ikke noe problem i å få utdelt en oppgave jeg kan gjøre på et senere tidspunkt.

Menmen, jeg er jo sosialist som syns det er OK å gjøre en innsats for felleskapet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 19:51   #86
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er veldig bra å gjøre en innsats for fellesskapet, men jeg kan ikke skjønne hvorfor det skal være et problem å få "hjemmelekser", eller kunne betale seg ut av en dugnad. Det må da være mye bedre enn å ikke kunne stille opp?

Ikke alle har samme overskuddet, er friske, har en A4 jobbsituasjon, er to om å dra lasset osv. Jeg er for valgmuligheter. Men selvsagt er det best å stille opp. Men kan man ikke, så er det jo greit å få lov til å bidra på sitt vis likevel.

Gammel 19-05-07, 20:10   #87
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Menmen, jeg er jo sosialist som syns det er OK å gjøre en innsats for felleskapet.

Akkurat det er jeg enig i, at man skal gjøre noe for fellesskapet. Jeg synes bare ikke det er riktig at fysisk oppmøte skal veie tyngre enn penger. Så lenge man bidrar, så må det være det viktigste. Og jeg er helt enig med apan i at det selvfølgelig kun gjelder såfremt man har en ordning hvor dette er satt i system. For øvrig innbiller jeg meg at en avtale med en vaktmesterordning to ganger i året ikke kan være vanskelig å organisere. Samtlige bygårder jeg har bodd i har hatt en slik avtale. Dette har vi betalt gjennom husleien, og oppgavene som tilfalt vaktmesteravtalen var av type som i andre gårder gjerne ble løst ved hjelp av dugnad.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 20:15   #88
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Dette har vi betalt gjennom husleien, og oppgavene som tilfalt vaktmesteravtalen var av type som i andre gårder gjerne ble løst ved hjelp av dugnad.

Det igjen kommer an på størrelse. Vi bor i en bygård hvor det lønner seg å ha dugnad, og at vaktmesterjobben går på rundgang. Det ville blitt ekstremt mye dyrere å leie inn eksterne vaktmestertjenester. Sånn vil det ofte være for en barnehage også.

Som jeg sier så er jeg ikke totalmotstander av å betale seg ut av dugnader, men jeg liker ikke tendensen. Jeg er for øvrig enig med Apan.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 20:25   #89
Levic
Bør lage seg en tittel selv

Levic sin avatar

Hvor: Nær Oslo
Levic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Samme problemet hos oss. Var få som møtte opp av de på vår avdeling, og jeg gremmet meg der jeg sto og vasket vinduer. Alle vinduene alene. Fordi det ikke var andre som kunne hjelpe til. Jeg syns det er super dårlig å ikke stille opp. Greit nok at ikke absolutt alle kan hver gang, men det bør være et flertall. Hadde ikke reagert dersom det kun var tre-fire borte, men når det er tre-fire som møter opp, da er det ille. Hos oss er det oppmøteplikt, og det sto det klart og tydelig.

Gammel 19-05-07, 21:35   #90
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det igjen kommer an på størrelse. Vi bor i en bygård hvor det lønner seg å ha dugnad, og at vaktmesterjobben går på rundgang. Det ville blitt ekstremt mye dyrere å leie inn eksterne vaktmestertjenester. Sånn vil det ofte være for en barnehage også.

Som jeg sier så er jeg ikke totalmotstander av å betale seg ut av dugnader, men jeg liker ikke tendensen. Jeg er for øvrig enig med Apan.

Og jeg er enig tilbake. Det er tendensen jeg ser som hovedproblemet her, ikke enkelttilfellene som ikke kan eller som ønsker å betale isteden.

Det er forøvrig helt klart at det vil ta tid å organisere ekstern innleie av folk, følge opp oppmøte, betale ut lønn etc etc, når dette skal skje med enkeltpersoner, der antallet er avhengig av hvor mange som ikke kommer. Det tar også tid å følge opp innbetaling fra dem som ikke møter, tipper jeg.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 21:40   #91
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med glitter og apan.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-07, 19:49   #92
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For andre året på rad la de dugnadsdagen i Storesøsters kommunale barnehage til samme dag som det er generalprøve på Kulturskolens danseforestilling. Vi kunne derfor ikke, og sa fra i god tid. Det var ikke noe problem heldigvis. Hadde det bare vært vanlig øving, hadde vi selvsagt stilt.

Tidligere, når vi hadde Storesøster i privat barnehage, skrev vi jo under på at vi ble med på egeninnsats i forhold til vedlikehold o.l., så vi har raket og ryddet, klippet plen og måkt snø, vasket og malt. Av og til har vi deltatt på en bestemt dugnadsdag, andre ganger har vi fått lov til å finne dag selv.

Ad andre aktiviteter barna er med på:
For meg er det helt underlig hvordan enkelte foreldre kan stå på sidelinjen i forbindelse med aktiviteter barna deres deltar på, og surmule fordi det skal selges lodd eller bakes en kake. Lurer av og til på om de samme menneskene legger merke til den enkeltinnsatsen ANDRE foreldre (voksne) legger for dagen ved å være trenere, lagledere, kasserere, sekretærer osv osv i ulike aktiviteter. Herregud så enkelt det må være å transportere de håpefulle til og fra trening, møte eller øving som gjennomføres i ANDRES regi, for så å himle med øynene når det kommer en lapp hvor det bes om en innsats for å få råd til nytt utstyr e.l...

Gammel 20-05-07, 20:33   #93
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nova, her.

Jeg stiller. Jeg skaffer barnevakt om nødvendig.

Det gjør vi også! Og hvis ungene mine hadde vært med på like mye som "Lindamor", så hadde vi kuttet treningen den ene kvelden og reist på dugnad.

De siste årene har dugnadsarbeidet vært organisert på en god måte hos oss. Alle foreldre må skrive seg opp på ulike jobber. De som sitter igjen med ubrukte timer blir etterhvert kontaktet og tildelt oppgaver. De kan tilpasse tidene selv. F. eks. hvis det skal males inne, så avtaler de helg med styrer.

De som ikke stiller må betale kr 300 per time, men de siste årene har ikke dette vært et problem, for når det er så godt organisert stiller de fleste opp. Styreren "unntar" enkelte foreldre pga. deres situasjon, det synes jeg også er bra. De siste to årene har jeg sittet i styret og dekt min timer på den måten.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:49.