Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det greit med håndarbeid på møter, i undervisning o.l?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-04-14, 14:59   #81
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit med håndarbeid på møter, i undervisning o.l?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Synes det er veldig interessant at man på et møte ikke bare må følge med og delta, det er også viktig at man " ikke ser distansert ut", fordi man kan forstyrre andre som tror man ikke følger ordentlig med (og dermed selv mister evnen til å følge ordentlig med). Det er ikke nok at du kommer, følger med og deltar, du må også iscenesette deg selv (og antakelig er det da viktigere å se ut som om du følger med enn at du faktisk gjør det).

Det er interessant fordi at for 20 år siden var det veldig vanlig at det ble strikket på svært mange typer møter i profesjonelle sammenhenger. Det hang sikkert litt sammen med det som ihvertfall var min bestemors mantra - at man aldri skulle sitte med hendene uvirksomme (i skikkelig gamle dager hadde jo kvinnene også garnholdere til beltet, så de kunne strikke mens de gikk).

Det var som regel, som det nevnes over - større møter hvor den enkelte hadde begrenset taletid, og hvor man strikket på relativt enkle arbeider som man ikke trengte å følge med på.

Jeg strikker ikke i slike sammenhenger selv lenger, primært fordi jeg strikker mye mindre nå uansett, men jeg kjenner også på at det har blitt et kulturelt skifte, så og si.

Men guri så flott at vi er kommet så langt at kvinners hodevirksomhet er anerkjent, ikke bare håndarbeidet deres.

Gammel 22-04-14, 15:06   #82
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lite strikking på møtene i den kommunaltekniske verden også. I alle fall her. Det skal en del til før jeg blir distrahert uansett, og ville sikkert ikke latt meg irritere over det, men synes det er en pussig ting å holde på med når man sitter i møte. Har heller aldri sett noen holde på med f.eks scrapping, perling, origami eller blomsterbinding i møter.

Men det kommer kanskje an på hva slags møte det er snakk om.

Når jeg har undervist har det heller aldri plaget meg om noen har strikket, i den grad det har forekommet. Men nå er det kanskje sju år siden sist jeg underviste, og selv var jeg student på nittitallet, og da var det ikke blitt så moderne å strikke enda. Da jeg studerte var det mer vanlig at studentene sov eller leste VG i forelesningene.

Gammel 22-04-14, 15:11   #83
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Her skiller jeg litt.

Jeg strikker og syr på møter av fritids-syssel rettet art, dvs. i håndballhallen (ikke under kamp, da knekker pinnene), styremøte i husfliden, årsmøte til korpset o.l. hvor jeg selv ikke har en aktiv del som møteleder e.l.

På jobb - aldri!

Gammel 16-12-14, 18:52   #84
Bamsemums
Bør lage seg en tittel selv

Bamsemums sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

http://m.nettavisen.no/nyheter/her-s...g/8521186.html

Spikker i protest mot møtestrikking.

Herlig!

Gammel 16-12-14, 18:55   #85
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Downfall, her.

http://m.nettavisen.no/nyheter/her-s...g/8521186.html

Spikker i protest mot møtestrikking.

Herlig!

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-14, 19:02   #86
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Utrolig bra, han der spikkern!

Gammel 16-12-14, 19:51   #87
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Gammel 16-12-14, 21:31   #88
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Kul type, og han illustrerer utmerket mitt syn på saken, hehe.

Gammel 16-12-14, 22:28   #89
Belle2
Nybegynner

Medlem siden: Nov 2014
Belle2 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg også synest det er en uting. Det jeg likevel synest bør være akseptert er mobilfikling. Blir vanligere og vanligere å føre notater og referater på mobil. Det blir på en måte det samme som bruk av data i møter. Man kan ikke være sikker på hva man bruker den til, men må bare stole på at det har med møteaktiviteten å gjøre.

Belle2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-14, 10:45   #90
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 312
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Gjentar meg selv litt: Jeg for min del lar meg overhodet ikke provosere av spikking på møter. Spilling av Candy Crush fører til litt hevede indre øyenbryn men ikke noe mer. Jeg velger å anta at alle som er tilstede på et møte eller en forelesning er der fordi de har interesse av å være der, og synes at folk skal være mindre opptatt av hva andre gjør og mer opptatt av hva som foregår på møtet.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-14, 11:44   #91
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Gjentar meg selv litt: Jeg for min del lar meg overhodet ikke provosere av spikking på møter. Spilling av Candy Crush fører til litt hevede indre øyenbryn men ikke noe mer. Jeg velger å anta at alle som er tilstede på et møte eller en forelesning er der fordi de har interesse av å være der, og synes at folk skal være mindre opptatt av hva andre gjør og mer opptatt av hva som foregår på møtet.

(Men for å flisespikke () litt selv: strikking lager i hvert fall ikke så mye smårot på gulvet.)

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-14, 11:45   #92
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Å følge med og være delaktig i møtet er viktigst. Henda full av strikking, mobiler eller aviser, eller kniver, eller ei.

Gammel 17-12-14, 13:44   #93
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Hvis jeg underviser (spørs litt på tema), men svært ofte så er jeg avhengig av blikkontakt, toveiskommunikasjon både verbalt og fysisk for å gjøre en god jobb. Kvaliteten på min undervisning blir kraftig redusert dersom det er "støy" i mellom. Støy kan være candy crush og annen mobilfikling, strikking, spikking, surfing, endeløse kruseduller på notater osv.

Er det snakk om tørr forelesning hvor alt egentlig står skrevet på handouts og det ikke er noe poeng med engasjert forsamling så betyr det mindre. Slike forelesninger synes jeg det er gørr kjedelig å holde, men for enkelte tema er det også nødvendig.

Som student skyr jeg unna strikkere og flytter meg ofte hvis jeg ser at strikkere sitter i nærheten.
Jeg blir forstyrret og foretrekker andre ved siden av meg, men jeg sier ikke i fra.

Gammel 17-12-14, 14:16   #94
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg strikker aldri på møter, men da jeg satt tentamensvakt en hel dag forleden, så strikket jeg selbuvotter. Er det fy-fy? Jeg klirret ikke, bruker rundpinne av bambus.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-14, 14:34   #95
Mamari
Med nebb og klør

Mamari sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Mamari er populærMamari er populærMamari er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg strikker aldri på møter, men da jeg satt tentamensvakt en hel dag forleden, så strikket jeg selbuvotter. Er det fy-fy? Jeg klirret ikke, bruker rundpinne av bambus.

Ja - hadde blitt provosert om jeg hadde betalt en eksamensvakt som satt og strikket. Jobben er vel å være vakt - ikke å strikke.

Spikkeartikkelen var forresten bra den.

Mamari er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-14, 14:38   #96
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Så lenge du følger med på elevene samtidig, er det vel ikke noe problem.

Folk har forskjellige læringsstiler, noen følger best med når de kan gjøre noe med hendene samtidig. Jeg tror noe av kritikken mot f.eks. strikking på møter kommer av at mange ikke er klar over det.

Ville (nov. 07)
Gammel 17-12-14, 14:58   #97
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Folk har forskjellige læringsstiler, noen følger best med når de kan gjøre noe med hendene samtidig. Jeg tror noe av kritikken mot f.eks. strikking på møter kommer av at mange ikke er klar over det.

Pøh. Du synes du ser ministre i statsråd sitte og strikke? Det har selvsagt med hvor seriøs man ønsker å fremstå og hva som sømmer seg.

Gammel 17-12-14, 17:10   #98
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Min reaksjon har ikke noe med forestillinger om hvordan andre lærer å gjøre.

Gammel 17-12-14, 19:12   #99
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Pøh. Du synes du ser ministre i statsråd sitte og strikke? Det har selvsagt med hvor seriøs man ønsker å fremstå og hva som sømmer seg.

Å svare andre med "pøh", fremstår heller ikke så seriøst. De fleste av oss forholder oss vel til noe mindre formelle settinger enn statsråd.

Det er fullt mulig å ha både blikkontakt og å følge med selv om man strikker på et møte, akkurat som det er mulig å dette totalt ut uten å ha noe å fikle med (eller nettopp fordi man ikke har noe å fikle med).

Ville (nov. 07)
Gammel 17-12-14, 19:28   #100
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at det er forskjell på møter og møter. Jeg strikker i endel sammenhenger og konsentrerer meg stort sett bedre om jeg har noe å henge fingrene i, men det er ikke overalt det passer. Et krav for at det skal passe synes jeg er at man har bord/benk foran seg så ikke bevegelsene blir synlige for andre som har bruk for å konsentrere seg. Man må heller ikke lage lyd, og det må være nok plass så man kan sitte slik at man ikke forstyrrer sidemannen. Og man må selvfølgelig ha et strikketøy som ikke krever noe større av en selv, det sier seg selv.

Opprinnelig lagt inn av Guava

Hvis jeg underviser (spørs litt på tema), men svært ofte så er jeg avhengig av blikkontakt, toveiskommunikasjon både verbalt og fysisk for å gjøre en god jobb.

Dette bedres i endel tilfeller av å ha noe å henge fingrene i. Hvis det ikke er handouts og tung materie hvor man må skrive endel er det lett å falle ut hvis man ikke har noe som okkuperer resten av hjernen på et vis. Det blir ikke sammenlignbart med surfing sånn sett, men i enkelte tilfeller kan det sikkert forstyrre like mye, og da er det ikke greit. Å strikke nrå man skal ha en aktiv rolle ser rart ut.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:13.