Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

What's your cultural dealbreaker?

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-05-14, 10:19   #1
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: What's your cultural dealbreaker?

De som ikke vet eller mener noe særlig om noe som helst.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-14, 22:11   #2
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Jeg vet ikke. Sånn...FrP-rasisme, tror jeg. Eller det å åpent innrømme at man stemmer FrP, egentlig. Det gjør det vanskelig for meg å utvikle noe vennskap med folk, og i grunn å være høflig også. Og jeg har blokka hun på FB som stadig postet visdomsord om hvordan man uten unntak er sin egen lykkes smed samt hvor teit det er å være feit.

Ellers har jeg venner som har Kahlil Gibran-boka på en slags pidestall i stua, har deltatt i finn kjærligheten-reality på TV, jobber for VG Nett og konsekvent deler ord som bør henge sammen. Til og med noen som går jevnlig til homeopat og snakker mye om at det burde jeg også virkelig prøve. Det går veldig greit, altså.

Gammel 09-05-14, 22:34   #3
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Coelho er dealbreaker for min del. Og alt annet liksomklokt og oppstyltet.

Jeg kan høre veldig mye musikk og synes en del grusom lyttemusikk kan være strålende danse- eller festmusikk. Jeg har også varmet opp igjen i forhold til noe som har ligget brakk/vært avskrevet en stund, som Åge Aleksandersen fra tidlig 80-tall. Rednex i blodig alvor er noe annet enn Rednex på tøys og jeg tror en dealbreaker for meg er dem som ikke ubesværet beveger seg mellom alvor og moro når det gjelder musikk, men det igjen fordrer jo kulturelle referanser.

Alternativt er en dealbreaker, poste antivaksineinnlegg på facebook eller komme med idiotinnlegg av typen "i gamle dager brukte vi ikke hjelm/belte/vett og det gikk bra med oss" eller sånne "barnevernet stjeler barn" er en dealbreaker.

Gammel 09-05-14, 22:39   #4
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skulle ønske jeg var en sånn som hadde Cultural dealbreakers, men det har jeg ikke. Til det er omgangskretsen for liten, men jeg hadde digget å reist meg i venninnegjengen jeg var i en gang i tiden og sagt at "dessverre, hvis dere for alvor forklarer forskjellen på humanistisk og kirkelig konfirmasjon for barna ved å peke på at det er litt mer kristent i kirken, men ellers helt likt, så må jeg nok forlate dere og aldri mer komme tilbake."

Jeg går til FP om jeg vil diskutere sånne ting på ordentlig ekte. Det er en grunn til at jeg henger her en del.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-14, 22:43   #5
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også lest Isfolket minus den siste halvannen boken. Det var vel da han gærningen kom til liv igjen eller noe? Jeg husker bare at jeg var utrolig lei og tenkte at NUH! var det nok. Jeg var eldre, da, sommeren før første gym, trodde jeg - og jeg leste dem back to back, alene i farmors hus der min kusine lånte leilighet og jeg kræsjet mens jeg hadde sommerjobb. Jeg ble helt smårar, så ikke et menneske, siden jeg bodde alene og jobbet med å vaske etter arbeidstid. :ramblingon:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-14, 22:48   #6
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har lest et par isfolket-bøker. Det var ikke helt min greie, men jeg leser masse annet tøys. Marian Keyes, Stehanie Plum - bøkene og annet deilig hjernedødt. Jeg sluttet å lese skikkelige bøker mens jeg holdt på med hovedfag, og hadde en laaaang pause.

Gammel 09-05-14, 23:14   #7
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Hva er det å binge?

Gammel 09-05-14, 23:15   #8
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Hva er det å binge?

Engelsk "binge", som i "binge drinking/eating". Altså (for) store mengder på én gang.

- No. 4 -
Gammel 09-05-14, 23:16   #9
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg er mest skeptisk når folk snakker ned alt som er mainstream.

Ha, ha, du har en dealbreaker gående med samtlige i tråden, altså?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-14, 23:18   #10
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Tror faktisk ikke jeg har noen :raus:. Men er strengere når det kommer til politikk og religion. Anti-vaksine og veldig alternative mennesker som seriøst snakker om aura og krystaller.
Jeg liker ikke coelho og blir svett under en dem revyinnslag, men nøyer meg med lett himling. Eller forresten så er sånne rorbu-aktige vitser sånt som får meg til å stivne.

vixen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-05-14, 23:23   #11
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det en dealbreaker at jeg knapt vet noe om Paulo Coelho, bortsett fra at det finnes noen almanakker som heter det?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-14, 00:47   #12
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Ha, ha, du har en dealbreaker gående med samtlige i tråden, altså?

Jeg begynner å lure.

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Er det en dealbreaker at jeg knapt vet noe om Paulo Coelho, bortsett fra at det finnes noen almanakker som heter det?

Jeg har faktisk lest ei bok om han og skjønner ikke helt problemet alle FP-folk har med han. Men jeg er ikke så høykulturell av meg. Det var jo ei grei bok. Hverken mer eller mindre.

Gammel 09-05-14, 23:43   #13
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke så mange cultural dealbreakers, tror jeg. Bortsett fra joggesko og converse til bunad, da. Og Se og hør, både ukebladet og dets lesere.

Sist redigert av 007 : 10-05-14 kl 00:18. Årsak: s
007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-14, 00:40   #14
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror jeg ville hatt problemer med å innlede et forhold til en mann som var dypt inne i samtidsdans eller visse grener av performativ samtidskunst. Det er ikke noe å være stolt av, akkurat - deg tilstås med en viss skam som sikkert må tilskrives manglende kunnskap og påfølgende aggressiv underlegenhetsfølelse.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-14, 09:29   #15
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Paolo Coelho som dealbreaker, som i at man ikke klarer å forholde seg til mennesker som leser bøkene hans? Altså, hvor snobbete går det an å bli?
Denne tråden får ikke frem det beste ved FP, for så vidt greit nok det.

Gammel 10-05-14, 11:00   #16
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke jeg kommer på noen dealbrakere innen musikk og kultur. Det er klart, hvis noen sier at de liker svensk dansebandmusikk supergodt og gleder seg til neste sesong av Big Brother, så skjønner jeg jo at vi ikke har så mye til felles. Og hvis de begynner å snakke om alternativ behandling, så sier jeg rett ut at dette kan jeg ikke diskutere på høflig vis, men jeg nekter ikke å snakke med dem flere ganger av den grunn.

De eneste to virkelige dealbrakerne jeg kommer på i farten er rasisme og åpenbar kvinnediskriminering. (Det er mulig jeg rett og slett kan lage en sekkebetegnelse: "åpenbar diskriminering" og si at det er min dealbraker, forresten.) Slike folk gidder jeg ikke omgås, og det har hendt at jeg har gått i protest.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-14, 11:18   #17
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg binget også Jalna-bøkene.

Jeg også! Jeg har fått hele serien, og gleder meg til å se eldste kaste seg over dem. Hun liker de samme bøkene jeg gjorde og har samme hang til binging, hun leste alle Anne fra Bjørkely-bøkene på 6 uker i fjor og leser nå Ina-bøkene ustoppelig.

Når det gjelder danseband, så vil man kunne se at Bachs prinsipper for firstemmig koralsats er benyttet i store deler av skandinavisk dansebandkatalog. Bach er elsket fordi den måten å arangere på fungerer, folk elsker danseband fordi prinsippene er tidløse, men de vet ikke nødvendigvis hvorfor. Jeg liker dansebandmusikk når jeg skal danse, men stusser når jeg ser nabodamen hjemmefra har brukt dagen til å lytte til siste platen til Contrazt.

Gammel 10-05-14, 11:05   #18
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo, og folk som skryter av å snyte på skatten, naske i butikker eller på annen måte opptre åpenbart uhederlig, mister jeg temmelig fort respekten for. Og det sitter nok i en stund også.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-14, 11:08   #19
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jo, og folk som skryter av å snyte på skatten, naske i butikker eller på annen måte opptre åpenbart uhederlig, mister jeg temmelig fort respekten for. Og det sitter nok i en stund også.

Jeg liker heller ikke seriemordere eller misbrukere. Nesten like lite som de som siterer Kahlil Gibran.

Gammel 10-05-14, 11:08   #20
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Altså, jeg er åndssnobb så det holder, men jeg holder det da ikke mot folk at de har kunnskap om kuriosa? Jeg vet til og med at Aylar har gått medisinsk grunnfag. (Riktignok googlekunnskap etter at jeg måtte sjekke en fans iherdige påstand om at hun studerte medisin, som jeg innrømmer å ha nært en viss skepsis til. )

- No. 4 -
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:28.