Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Sier du "Syden"?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Se resultatene: Bruker du begrepet Syden?
Nei, aldri. Med mindre jeg fleiper eller snakker med folk som strøk i geografi på skolen. 31 22,79%
Ja, vanligvis eller alltid. Det er da et helt greit begrep. 40 29,41%
Av og til. 61 44,85%
Brokkoli! 4 2,94%
Deltakere: 136. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-07-14, 02:00   #1
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sier du "Syden"?

Jeg bruker begrepet syden ja, men etter å ha lest denne tråden tidligere i kveld, så har jeg tenkt litt på når jeg bruker det.

Jeg kommer vel frem til at det i hovedsak brukes til typiske charterturer, og da før turen er bestemt og bestilt. Når målet er satt, så sier jeg hvilket land vi skal til.

Jeg tror også jeg bruker det når noen, uten å vise særlig stor interesse for svaret, spør hvor vi har vært i ferien. Da kan jeg godt svare syden, bare for å forenkle det hele. Men kun om det var type charter vi var på. Nå i sommer har vi ikke vært i syden, men i Spania, uansett hvem som spør.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 02:19   #2
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Syden er 80-tallets mest populære charterdestinasjoner i mitt hode. Jeg tenker (og sier) Syden om bl.a. Solkysten, Mallorca og Kanariøyene. Samtidig har jeg vært på Solkysten uten at jeg var på sydentur, mens charterturen til Vingland på Mallorca var reinspikka sydentur.

Gammel 18-07-14, 02:26   #3
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Bruker det av og til, og ungene bruker det av og til. Men vi snakker om stedet/landet.
I barnehagen var visst 'syden' status, uten at enkelte forstod at flere land inngikk der.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 07:04   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sier Syden. For meg er det et begrep mer enn et sted. Jeg vet ikke om ungene sier Syden, men de vet alltid hvilket land vi har vært i. (Eller; det kom litt overraskende på Knerten at Kreta var en del av Hellas, men han var 5 år da.)

Gammel 18-07-14, 09:50   #5
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da jeg bodde en periode i innlandet på Mallorca, brukte venninna og jeg å spørre hverandre om vi skulle ta oss en tur til Syden i kveld. Da mente vi å dra til Magaluf eller Palma Nova.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 10:07   #6
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Samtale mellom voksen og minsta i Bhg før vi reiste:
Voksen: reiser du til syden i morgen du da?
Minsta: nehei!!!
Voksen: joda, du reiser da i morgen du?
Minsta: men ikke til syden, jeg skal til SPANIA!

Så nei, vi bruker visst ikke syden. *ler*

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 10:20   #7
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Vi var i Portugal i fjor. Rutefly, leiebil og ulike hoteller. I Duoro-dalen var vi paa et hotell hvor det ogsaa var et par norske familier. Plutselig spurte sönnen min: "Mamma, de der er jo norske. Er dette Syden?" (Syden var nemlig et uttrykk som han bare hadde hört i Norge. ). Selv skjönner jeg jo godt hva folk mener med at de skal paa Sydentur, men bruker aldri uttrykket selv. Bortsett fra ironisk - "Söööööydenland"

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 11:13   #8
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Som flere helt sikkert har svart før meg; syden kan gjerne brukes som begrep ja, hvis vi vet vi skal til varmere strøk uten å vite helt hvor vi skal enda - eller vi snakker generelt om særlig området rundt Middelhavet. Men skal vi til Kreta, så skal vi til Kreta.

Gammel 18-07-14, 14:11   #9
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

AI kan være helt fint. Det er liksom ikke sånn at har man prøvd det så har man prøvd det. Det blir omtrent som å si at "jeg har spist ute på en lokal restaurant en gang og fikk fæl mat og vi ble syke etterpå, så det gjør jeg aldri igjen".

Jeg er enig i betenkelighetene med tanke på lokalt næringsliv, men jeg er likevel glad for at muligheten til ferie på boks finnes når man trenger det. Det har det jo gjort lenge. Problemet nå er at det har blitt så utbredt.

Gammel 18-07-14, 14:16   #10
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg misliker AI sterkt fordi jeg synes det er riv, ruskende galt at en horde turister som er mye rikere enn lokalbefolkningen skal okkupere de beste tomtene ved havet, mure seg inne på et lukket område, spise fra overdådige buffeter ( med alt det medfører av svinn - og fare for matforgiftning) og i stor grad utnytte alt det fine i landet de besøker ha å by på, mens pengene de betaler, havner hos de store internasjonale kjedene som har kapital nok til å bygge slike store hotellkomplekser. Det lokalbefolkningen i beste fall står igjen med, er noen dårlig betalte lavststusjobber. Det er moderne imperialisme og for meg oppveier ikke lett tilgang på mat og drikke og muligheten til billig ferie for de ulempene det medfører for et lokalsamfunn.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 17:02   #11
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg misliker AI sterkt fordi jeg synes det er riv, ruskende galt at en horde turister som er mye rikere enn lokalbefolkningen skal okkupere de beste tomtene ved havet, mure seg inne på et lukket område, spise fra overdådige buffeter ( med alt det medfører av svinn - og fare for matforgiftning) og i stor grad utnytte alt det fine i landet de besøker ha å by på, mens pengene de betaler, havner hos de store internasjonale kjedene som har kapital nok til å bygge slike store hotellkomplekser. Det lokalbefolkningen i beste fall står igjen med, er noen dårlig betalte lavststusjobber. Det er moderne imperialisme og for meg oppveier ikke lett tilgang på mat og drikke og muligheten til billig ferie for de ulempene det medfører for et lokalsamfunn.

Jeg vet at dette gjelder enkelte steder, men er det ikke forskjell på om disse resortene ligger på steder med lokalbefolkning eller om de ligger i hele turistmaskinbyer eller såpass langt i ødemarken at små restauranter og lokalbefolkning ikke finnes?

I Egypt finnes det knapt lokalbefolkning der sydengjestene er. I. Luxor og Kairo er det slik, men rundt resortene på Sinai og Hurghada er vel det meste storbuisness ser jeg for meg. Om man der spiser AI eller på Wendys eller Pizza Hut går vel nesten på ett ut så lenge man tipser betjeningen.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 19:01   #12
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

I Egypt finnes det knapt lokalbefolkning der sydengjestene er. I. Luxor og Kairo er det slik, men rundt resortene på Sinai og Hurghada er vel det meste storbuisness ser jeg for meg. Om man der spiser AI eller på Wendys eller Pizza Hut går vel nesten på ett ut så lenge man tipser betjeningen.

Er det alternativene mener du?

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 20:20   #13
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Er det alternativene mener du?

På enkelte turiststeder i Egypt er det intet autentisk, ingen lokalbefolkning og ikke annet enn restauranter med likedan eierskap som de store resortene og kjedene.

Da snakker jeg ikke om byen sharm eller byen hurghada. Der finner man en og annen tilnærmet lokal greie, men det er bare så vidt.

Ikke at det er noe å trakte etter uansett, men det finnes vel knapt et eneste sted der som ikke er kontrollert av de relativt pengesterke.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-14, 05:49   #14
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

På enkelte turiststeder i Egypt er det intet autentisk, ingen lokalbefolkning og ikke annet enn restauranter med likedan eierskap som de store resortene og kjedene.

Da snakker jeg ikke om byen sharm eller byen hurghada. Der finner man en og annen tilnærmet lokal greie, men det er bare så vidt.

Ikke at det er noe å trakte etter uansett, men det finnes vel knapt et eneste sted der som ikke er kontrollert av de relativt pengesterke.

Så trist! Jeg har alltid hatt lyst til å reise til Egypt, men mannen er svært lunken - nærmere kald. Så da har han vel rett, det er ikke noe for oss. Jeg hadde ikke taklet å tilbringe x antall uker inne på en resort. :grøss:

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 14:18   #15
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Amen, Pøblis!

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 15:00   #16
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Hvis vi nå skal tenke hva som er lurt (i alle fall for miljøet) burde vi vel alle unngå bruk av fly og holde oss hjemme i Norge? Eventuelt kun bruke NSB om vi skulle noen plass?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 15:10   #17
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Hvis vi nå skal tenke hva som er lurt (i alle fall for miljøet) burde vi vel alle unngå bruk av fly og holde oss hjemme i Norge? Eventuelt kun bruke NSB om vi skulle noen plass?

Det er klart. Men når man nå reiser et sted, synes jeg det er greit å tenke over hva man gjør når man er der. For meg er det viktig å støtte oppunder lokalsamfunnene jeg besøker. Jeg liker idylliske småbyer med rare butikker og små restauranter, derfor handler jeg i butikkene og spiser på restaurantene.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 15:12   #18
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Det er jo ikke akkurat en nyhet at det er teit å reise 4-5 turer til utlandet med fly hvert år.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 15:11   #19
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bruker syden som et begrep om en type ferietur. Det er badeferie til de typiske sydendestinasjonene i Europa som Spania, Hellas osv.
Jeg ville aldri brukt syden når jeg snakker om destinasjon, ergo kan jeg fint si at jeg skal på sydentur til Kreta. Det sier noe om typen ferie jeg skal ha (late dager på stranda).

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 16:38   #20
Odelia

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Det hender jeg sier syden i fullt alvor, men da som en betegnelse på sydligere strøk (eks "Vi vurderer å dra til syden fremfor Danmark om et par år") som i at bestemmelsessted er høyst usikkert, men at det i alle fall dreier seg om sydligere strøk enn Danmark. Dersom vi hadde bestilt, eller vært i, Alicante, Rhodos, Kreta, osv hadde jeg brukt dette i omtale. Jeg kan ikke se at det skal være noe fordummende over en slik bruk. I kontrast kan jeg godt si at jeg har lyst til å se mer av Norden, som i besøke flere av de nordiske landene, men igjen uten henvisning til et spesifikt land/sted fordi det ikke er bestemt enda.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:32.