Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Bør man pynte seg i kirka?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Se resultatene: Bør man pynte seg i kirka?
Ja, man bør ha på vanlige penklær. 22 19,13%
Nei, man kan gå i det man vil, bare det er helt og rent. 51 44,35%
Nei, klærne er ikke viktig i det hele tatt, kirkebesøket handler om andre ting 17 14,78%
Jeg går ikke i kirka, og kunne dermed ikke brydd meg mindre. 25 21,74%
Annet 0 0%
Deltakere: 115. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-09-14, 14:39   #81
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør man pynte seg i kirka?

Guava og jeg har vel faktisk motsatte inntrykk, sånn egentlig. Som sagt, jeg baserer mine utsagn på erfaringer fra menigheter i et nokså geografisk avgrenset område på Jæren, men jeg mener meg erfaren nok til at det stemmer ganske godt. Her.

I statskirkemenighetene (jeg vet det er feil å si statskirke lenger, men dere forstår hvilke kirker jeg mener) er tonen, og også bekledningen, mye mer formell enn i frikirkemenighetene. Gudstjenestene gir mye mer preg av høytid, og innbyr jo dermed også til oppkledning. Det er jo en viss forskjell for de fleste tror jeg, og trø inn i et kirkerom i en vanlig kirke, enn det som kunne vært et hvilket som helst lokale. Som er tilfelle for noen av frikirkene. Statskirkemenighetene har også en høyere andel kristne som har vært kristne hele livet og er vokst opp i kristne hjem, mens det i frimenighetene er større andel som har blitt kristen i voksen alder og med vidt forskjellige bakgrunner. Jeg går på møter i baptistkirken med folk jeg nesten skal love dere hadde skremt vannet av flere på søndagsgudstjeneste i statskirken. På søndag sang jeg først på formiddagsmøte i baptistkirken, og så på kveldsgudstjeneste i statskirken, og det er to forskjellige verdener.

Det jeg kan være enig i, er at en eventuell økonomisk tyngde kan bli mer synlig i en frikirkemenighet enn i den norske kirke, rett og slett fordi en større andel av inntektene kommer fra selve menigheten.

Gammel 23-09-14, 14:56   #82
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror kanskje det er mindre forskjeller klesmessig på Nord-Jæren enn en del andre steder i landet, selv om jeg husker høy lilla-skjerf-uno-goretex-faktor i domkirken, v-genser og penklærstil i sambandet, litt glættere stil hos Karisma og Zion. Også stor forskjell fra Storhaug til Stokka (noen år siden).

Jeg kunne fint troppe opp i Varden kirke i jeans og hettegenser, men hadde nok sett ut som en alien i Zion.

Litt morsomt med sånt synes jeg.

Adventister er nok blant dem som kler seg mest opp tror jeg. De gangene jeg har vært i på sabbatsgudstjeneste i adventkirke har det vært høy penkjole og dressfaktor.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-14, 14:59   #83
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg kan være enig i at de er litt glætte i Karisma.

Gammel 24-09-14, 19:08   #84
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selv liker jeg å hverdagspynte meg når det er en anledning til det - kirkebesøk (o det hadde vært aktuelt), teater, restaurant, kunstutstilling. Jeg synes det er litt hyggelig, rett og slett - men tenker ikke at det er nødvendlig.

Gammel 24-09-14, 19:13   #85
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vokst opp med at man pyntet seg i kirken. Ikke selskapskjoler akkurat, mer sånn foldeskjørt, bluse og fletter pyntet. Men så har jeg også vokst opp i en ganske konservativ familie.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 19:18   #86
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg går aldri i kirka, men jeg synes ikke man trenge pynte seg i teatret. Likevel husker jeg ennå høytidsfølelsen da jeg var i teatret som barn. Vi pyntet oss alltid litt, og det var spesielt å stå i foajéen i skjørt og kåpe som jentunge. Jeg er imidlertid enig med IzziCreo om at jeg liker tanken på at kultur er for alle, og bekledningen kan gjerne gjenspeile det.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 19:45   #87
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

I tenårene var jeg klokker og leste teksten i kirka, og jeg fikk nok noen sjokkerte blikk da jeg dukket opp i min sjokkrosa bukse med svart zmønster på.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:02.