Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva er ditt forhold til vin?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Hva er ditt forhold til vin?
Jeg er helt avholds 14 5,71%
Vin smaker grusomt 20 8,16%
Jeg kan til nød drikke vin hvis den er søt 4 1,63%
Jeg liker noen få typer rund og lettdrikkelig vin 22 8,98%
Jeg liker vin, men alt smaker ganske likt for meg 13 5,31%
Jeg liker vin, og «kan» noen flasker som jeg vet jeg liker 65 26,53%
Jeg liker vin og kan forskjell på noen druesorter og vinstiler, men er ikke noen ekspert 91 37,14%
Jeg liker vin og har ganske god greie på druesorter og vinstiler, og samler kanskje litt 12 4,90%
Jeg lever og ånder for vin, har spesialbygd vinkjeller og nekter å vaske vinglass i oppvaskmaskinen 0 0%
Brokkolivin 4 1,63%
Deltakere: 245. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-09-14, 14:52   #81
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er ditt forhold til vin?

Jeg svarte at vin smaker grusomt. Bortsett fra skikkelig friske musserende greier som ikke smaker for mye alkohol. Alkohol er ikke godt. Liker ikke øl heller. Men fruktcider liker jeg, spesielt hvis det smaker pasjonsfrukt. Savner den deilige "wine cooler" som fantes på 90-tallet.

Gammel 24-09-14, 14:53   #82
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg liker overhodet ikke vin. Man skulle ikke tro jeg er fransk.

Gammel 24-09-14, 14:54   #83
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker veldig godt øl også. Og en del typer brennevin; det drikker jeg riktignok sjelden, men akevitt til tung tradisjonsmat og en god cognac eller calvados til kaffen er alltid stas.

Gammel 24-09-14, 14:56   #84
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir så utrolig uvel av brunt brennevin, kvalm lenge før jeg rekker å bli full av det i alle fall. Det positive ved det er at mannen min alltid får to cognac i bryllup og sånt.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 15:21   #85
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

JJeg liker vin og kan forskjell på noen druesorter og vinstiler, men er ikke noen ekspert.

Men jeg samler bittelitt, da, selv om det ikke var et alternativ i det alternativet.

Jeg får derimot ikke ned øl. Det smaker så ...humle. Det fungerer godt i gryter og sånt, men ikke som drikke. Det er rart, for jeg er utrolig lite kresen og mener man kam lære seg å luke det meste.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 15:21   #86
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1272
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg drikker alt.

Øl er godt, og kvalitetsøl er veldig godt. Vin på et akseptabelt nivå er godt, god vin er veldig godt. Jeg klarer fint å skille mellom de forskjellige druene og distriktene, og vet hva jeg vil ha til forskjellige anledninger. Cava/champagne/prosecco blir nok aldri helt min greie, og jeg er ikke veldig glad i blankt brennevin (bortsett fra god vodka), men cognac og whisky er strålende og mottas med stor glede.

Og noen ganger finnes det ikke bedre terapi enn en flaske Jack Daniels og Tom Waits på spilleren. :innrømmer:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 15:24   #87
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg liker det meste innen vin, har litt peiling, men er ingen ekspert.

Jeg storkoser meg på restauranter med vinmeny hvor de setter sammen vin som passer perfekt til akkurat det vi får servert. Det klarer jeg ikke på langt nær like godt selv.

Gammel 24-09-14, 15:30   #88
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Den andre tråden fikk meg nesten til å bli avholds, for jeg syntes det var så utrolig irriterende å bli sett på som vrien/kjip/usofistikert/ ettellerannet å undre seg over, om en skulle ha lyst til å drikke vann en dag. Men bare nesten, heldigvis.

Så så. Jeg mener ikke det. Jeg tenkte det EN gang, om en venninne. Og jeg innrømmet at jeg skammet meg idet jeg tenkte tanken.

Gammel 24-09-14, 15:31   #89
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var vel i og for seg ikke du som mest ga meg den følelsen heller.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 15:36   #90
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Det var vel i og for seg ikke du som mest ga meg den følelsen heller.

Det var godt. Jeg hater virkelig å gjøre andre utilpass/ såret.

Gammel 24-09-14, 15:38   #91
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg prøvde en … vino tinto(?) en gang jeg var i Spania. Den var god! Den bør dere prøve.

Jeg slenger meg gjerne med på sommelierkurs med dere Toffie and Harrie! That would be ever so nice.

Gammel 24-09-14, 15:49   #92
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det var godt. Jeg hater virkelig å gjøre andre utilpass/ såret.

Ingen fare, jeg ble ikke verken utilpass eller såret heller - bare uenig og litt gretten.

Gammel 24-09-14, 15:53   #93
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Ingen fare, jeg ble ikke verken utilpass eller såret heller - bare uenig og litt gretten.

Det var iallfall godt du ikke ble avholds, da.

Gammel 24-09-14, 15:53   #94
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

For din egen skyld. : presiserer: Det er det samme for meg hva du er.

Gammel 24-09-14, 16:11   #95
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg liker vin, tar et glass da det faller seg slik, men går ikke rundt og har lyst på det eller gleder meg til helgen på grunn vindrikking eller noe sånt. Kjenner fint lite forskjell på ulike slag. Om jeg er trøtt og sliten får jeg lett hodepine av rødvin, og uansett er jeg fornøyd etter ett glass.

Om vi hadde blitt invitert bort og det ble fremhevet at det var kjøpt inn god vin hadde jeg nok smakt på den, men i lys av andre tråder de siste dagene har jeg kanskje slumpet til å fornærme noen med å heller ta vann eller farris til maten av og til. Den var jeg faktisk ikke klar over.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 16:23   #96
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

For din egen skyld. : presiserer: Det er det samme for meg hva du er.

Gammel 24-09-14, 16:28   #97
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Var litt redd for å rote meg inn i noe nytt i denne tråden, nå, altså.

Gammel 24-09-14, 16:34   #98
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg liker for øvrig ikke øl i det hele tatt, og jeg har virkelig smakt meg helhjertet gjennom hele spekteret av typer. Det er selve grunnsmaken jeg ikke liker, antagelig smaken av humle. Og da går det jo ikke.

Kan signere denne. Og nå som det er såpass lite humler rundtom er det kanskje like greit at vi ikke drikker opp det lille som er igjen.

Jeg elsker rødvin, men har ikke særlig peiling. Vet sånn ca hva jeg liker best, men kunne godt utvidet horisonten. Jeg kan spare på hvitvin, cava og rosevin, men rødvinen rekker ikke lagres særlig lenge her i hus.

Gammel 24-09-14, 16:39   #99
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har bestemt meg for å bli en vin-nerd. Hadde et høydepunkt forrige uke da jeg luktet at en vin var spansk (eik) - riktignok ble jeg ledd av fordi jeg satt på en spansk restaurant og spiste tapas, så de mente at jeg fikk for mye hint! (Men de hadde skotsk øl så det var definitivt ikke gitt av vinen var spansk, så det så! )

For meg er det nerdingen som er poenget. Jeg er ikke akkurat oppvokst i noe forfinet/avansert miljø og mat, vin, musikk, litteratur etc er ting hvor smaken "modnes". Jeg var like glad i posebernaissaus, hurtigris og drivhustomater da jeg var 14, som jeg er i mat nå. Og på samme måten som jeg elsket AC/DC da jeg var 14, liker jeg opera nå. Og sånn går nå dagene, og årene. Jeg synes det er helt latterlig at det skal være "mindreverdig" på noen som helst måte å ha en umoden smak.

Gammel 24-09-14, 16:44   #100
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg tror jeg må ha andre smaksløker enn folk flest, for jeg synes vin smaker vondt. Øl også. Og kaffe og kullsyrevann.

Endelig noen som er sånn som meg.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:38.