Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du vært på besøk i fengsel?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Har du væt på besøk i fengsel
Ja, det har jeg 43 25,29%
Nei, det har jeg ikke 125 73,53%
Vil ikke avgi svar, men vil se resultatet. 2 1,18%
Deltakere: 170. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-05-07, 22:11   #81
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du vært i fengsel?

Nei, aldri.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-07, 22:12   #82
Senna
Javel

Senna sin avatar

Hvor: The Sun
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Har aldri vært i fengsel eller på besøk i fengsel. Ikke kjenner jeg noen heller, så jeg lever nok i en beskyttet og lovlydig boble.

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Jeg lever i samme boble som Mim.

Jeg også.

Gammel 28-05-07, 22:14   #83
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, aldri.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-07, 15:33   #84
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du vært på besøk i fengsel?

Opprinnelig lagt inn av Peaches, her.

Har vært på besøk i fengsel kun de gangene jeg har spilt Monopol/Millionær

Jeg har aldri vært på innsiden av en fengsel, ikke engang på studietur på videregående.

Signerer denne.
Det er tydeligvis god plass i boblen til Mim.

Opprinnelig lagt inn av LilleLeo, her.

Nei, det har jeg ikke.

Du får gå deg en tur bortom.

Gammel 29-05-07, 15:46   #85
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har aldri, og håper jeg aldri "må".
Min bror satt visst i fengsel da jeg var liten, det fikk jeg vite for ca et år siden. Har desverre minst mulig kontakt med ham, så hadde han kommet i fengsel nå, så hadde jeg ikke vært innom nei. Men så vidt jeg vet er han heldigvis på lovens rette side.

Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-07, 17:45   #86
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vært på hva som var Ila Landsfengsel flere ganger. Jeg sang i et kor, drevet av KFUM, hvor vi var en salig røre av folk "utenfra" og folk "innenfra" som sang sammen. Det var veldig hyggelig - og ganske lærerikt, sånn med tanke på at det faktisk er mennesker på godt og vondt de som sitter inne også.

Gammel 29-05-07, 18:34   #87
Noba
🎈

Noba sin avatar

Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har vært på Ullersmo og på 2 av Ullersmos åpne anstalter (i jobbsammenheng). Jeg har sett veldig mye av hvordan det er på Ullersmo og det er ikke noen ferie nei. Men nå sitter vel de tyngste kriminelle på Ullersmo, så mulig det er ekstra "strengt" der?

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-07, 21:14   #88
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Jeg har aldri vært i fengsel hverken innsatt eller på besøk. Har to svogere og ei svigerinne som har sonet men det var så langt borte at det ikke gikk å besøke dem. Høres ut som jeg (eller sambo da ) kommer fra DEN familien. Begge brødrene hans ble tatt for fyllekjøring, han ene var pasasjer han andre bare satt i bilen uten å kjøre. Svigerinna mi satt for jenteslagsmål på byen.

Søskenbarnet mitt går fengselsbetjentskolen og ut fra hva hun sier tror jeg absolutt at det ikke er noe ferie de er på

Gammel 29-05-07, 22:17   #89
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vært på besøk i en del fengsler (6-7 kanskje?) i jobbsammenheng. Jeg har ikke et inntrykk av at fengselsopphold ligner på noen form for ferie, og synes egentlig sammenligningen (typisk Frp-argumentasjon) er tåpelig og kunnskapsløs. Jeg kunne sagt veldig mye om dette, men tror ikke jeg orker akkurat nå. Jeg er på linje med dem som tenker at behandling i fengselsoppholdet, og tett oppfølging i forbindelse med løslatelse (og etter løslatelsen) er viktig.

Gammel 30-05-07, 12:27   #90
bina
Ustabil

Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Når det snakkes om fengsel som ferie så snakkes det vel ikke om hvordan det ser ut i fengslet. (Standarden på rommene).

Jeg har aldri vært på besøk i fengsel.

Det som jeg tror noen ganger får sinnene i kok rundt norske fengsler er at her blir man liksom satt i fengsel som straff, og der får man et eget rom, faste måltider hver dag, utdanning og permisjoner. Hvor ble det av "straffen"? Det er mange kriminelle som har brukt soningstiden til å utdanne seg.

For andre, som kanskje sliter økonomisk og ikke har råd til å ta utdannelse kan det være frustrerende å tenke at hadde man havnet i fengsel ville man fått utdanningen gratis. Fengsel har også vært sammenlignet med eldreomsorg - hvor frustrerte eldre har sagt at det må være bedre å sitte i fengsel, for da får man i det minste enerom.

Kort sagt tror jeg ferie-sammenligningene skyldes at man ser at i fengslene får de innsatte ting som andre står i kø for å få.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 21:34   #91
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke vært og besøkt noen i fengsel, men jeg har vært på fest i det gamle kretsfengselet i Bergen. Verste feriekolonien jeg har sett.

Bina: Det er utenfor min fatteevne at noen kan se på et fengselsopphold på den måten du beskriver. De må jo mangle forestillingsevne aldeles fullstendig.

Gammel 30-05-07, 22:38   #92
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Det som jeg tror noen ganger får sinnene i kok rundt norske fengsler er at her blir man liksom satt i fengsel som straff, og der får man et eget rom, faste måltider hver dag, utdanning og permisjoner. Hvor ble det av "straffen"? Det er mange kriminelle som har brukt soningstiden til å utdanne seg.

For andre, som kanskje sliter økonomisk og ikke har råd til å ta utdannelse kan det være frustrerende å tenke at hadde man havnet i fengsel ville man fått utdanningen gratis. Fengsel har også vært sammenlignet med eldreomsorg - hvor frustrerte eldre har sagt at det må være bedre å sitte i fengsel, for da får man i det minste enerom.

Kort sagt tror jeg ferie-sammenligningene skyldes at man ser at i fengslene får de innsatte ting som andre står i kø for å få.

Dette er for meg aldeles ubegripelig argumentasjon. Jeg kan ikke fatte og begripe at noen tror det er fint å sitte i fengsel, eller at det ikke er noen straff bare fordi man får mat hver dag og anledning til å lese bøker eller ta noen eksamner.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 22:55   #93
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Nei, men jeg er litt nysgjerrig på det.
En venninne av meg sonet, men jeg ble ikke "bedt".

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-07, 13:06   #94
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Jeg svarte visst feil. Jeg har ikke besøkt noen i fengsel, men jeg har vært i flere fengsler i skole/jobbsammenheng.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-07, 13:06   #95
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vært på skolebesøk, altså med klassen min. Da så vi nok mer enn de fleste besøkende gjør.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-07, 13:29   #96
Line*
Expired

Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Ja, jeg har vært på besøk i fengsel.
Hadde en ubehagelig time med ransaking og diverse for å fortelle faren til mine barn at jeg overhodet ikke ville se/høre noe fra ham ever again. 14 år siden nå, tror jeg...
Hotell? Tja, han hadde i hvertfall lagt på seg 12 kilo på 3 mnd, og virket svært så frisk og fornøyd.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-07, 13:40   #97
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ikke besøkt noen i fengsel, men jeg har sunget med et kor jeg gikk i i et ungdomsfengsel i Tyskland. Ingen hyggelig opplevelse.

Sosionombroren min jobbet med forvaringsfanger tidligere. Tror jeg hadde hatt store problemer med å takle en slik jobb.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-07, 20:52   #98
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Hva gjør man på en skoletur til et fengsel?

Innrømmer gladelig at jeg ser for meg rene dyrehageturen, man går rundt og ser på de forskjellige innsatte på lik linje som man ser på dyr i bur.

Nei, ikke sånn akkurat. Vi så vel bare en av de innsatte og han hadde fått fri fra oppgavene sine for å snakke med oss, sammen med en av de ansatte.

Jeg gikk på sosial- og helsefag den gang da og for noen kunne det være aktuelt å søke på fengselsbetjentutdanning etterpå. Så vi besøkte fengselet på samme måten som vi besøkte sykehjem, sykehus, barnehager, legesenter og hva det nå var alt sammen.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 15:13   #99
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Ja, det har jeg.

Moren til en som var innsatt ( for et regelrett lite lovbrudd ) tryglet meg på sine knær om at jeg måtte -i hennes sted, besøke sønnen hennes for å levere ham noen personlige eiendeler. Dette fordi hun ikke torde å gjøre det selv ( fin frue ). Jeg var bare 19 år, "tøff" og brydde meg døyten. Det verste med hele besøket var når fengselsbetjenten kom inn med laken og håndkle. Da ble jeg litt uggen.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 21:47   #100
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Når det snakkes om fengsel som ferie så snakkes det vel ikke om hvordan det ser ut i fengslet. (Standarden på rommene).

Jeg har aldri vært på besøk i fengsel.

Tror kanskje du glemmer en detalj her som er VELDIG viktig.
Friheten som blir borte.
Det å kunne ta seg en tur ut når man selv vil, og da er det snakk om å ta seg en tur på verandaen bare altså. Friheten til å velge når man skal legge seg.
Friheten til å velge hva man skal ha til middag.
Friheten til å velge ganske mye egentlig.

Den firheten tar jeg heller framfor å få utdannelsen min betalt.
Det er dessuten ikke snakk om at de kan velge hva de vil av utdannelse heller.
Ikke minst, det er ikek sikkert de engang vil får muligheten til å praktisere hva de har lært, domfelte er ikek de som arbeidsgivere har på første plass når noen skal ansettes.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:36.