Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvorfor skal man ikke drikke saft?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-01-15, 10:53   #81
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skal man ikke drikke saft?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Bare vann og kullsyre er ufarlig for tennene, så om du drikker Farris uten smak er du safe.

Er det? Jeg mener det har vært hevdet her inne at også kullsyren i seg selv kan tære på tennene, men det er mulig jeg har lest feil/overreagert.

Gammel 26-01-15, 10:55   #82
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Er det? Jeg mener det har vært hevdet her inne at også kullsyren i seg selv kan tære på tennene, men det er mulig jeg har overreagert.

I så fall hadde vi hatt et ganske stort problem, siden det også er CO2 (kullsyre) vi puster ut. Jeg har bare tannlegen jeg går til sitt ord for dette altså. Sånn for ordens skyld.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-15, 10:55   #83
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 26-01-15, 10:57   #84
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er det noe annet når CO2 er oppløst i vann, da. Den senker ph-en noe. Men ikke så mye, og CO2 er ganske flyktig.

Gammel 26-01-15, 10:58   #85
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

http://m.dinside.no/837278/er-kullsy...ig-for-tennene

Gammel 26-01-15, 10:58   #86
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nå er det noe annet når CO2 er oppløst i vann, da. Den senker ph-en noe. Men ikke så mye, og CO2 er ganske flyktig.

Jeg målte pHen i kullsyrevann (laget hjemme med SodaStream) til å være tilnærmet nøytral (noen unøyaktigheter blir det), så jeg tar det i grunnen med knusende ro.

Gammel 26-01-15, 11:20   #87
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg elsker at du har målt pH-en på alt mulig rart for oss, Input!

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-15, 11:22   #88
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg synes også det er litt småkomisk at mennesker som vanligvis roper ut etter forskningsrapporter og bevis for utsagn her setter den fullstendige mangelen på påviste skadeeffekter til side og argumenterer med at det ser teit ut og det er helt feil så det så. Mens te og kaffe er noe det er sosialt vanskelig å komme utenom og dermed er det greit selv om det på ingen måte er spesielt mye sunnere?

Enig. Og så blir jeg litt trassig av at man skal være så forbaska sunn hele tiden. Jeg elsker å terge min übersunne kollega, som ble rystet inn til sjelden over at jeg hadde en åpnet flaske Pepsi Max på kontorpulten min en mandag formiddag kl. 10, med å drikke så mye som mulig rundt henne. Jeg ser at hun har lyst til å si noe, jeg ser at hun får vondt både psykisk og fysisk av min lettsindige omgang med djevelvannet, men siden den første moralprekenen hennes ikke ha de ønskede resultater, kan hun vel ikke si noe.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-15, 11:22   #89
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må forresten tilstå at jeg har en flaske fun light i skapet. De er de eneste jeg har funnet som har limesaft, som er ganske god når man blander den supertynt. Men etter tre glass tre dager på rad fikk jeg vondt i magen igjen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-15, 11:28   #90
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg skriver "prøv å slutte med det", så mener jeg at dersom man ikke blir dårlig av å drikke aspartambrus, så virker det som man blir veldig dårlig av å slutte med det. Ikke at man MÅ slutte.

Men seriøst, Rine, ikke en eneste last utenom Pepsi Max?

Gammel 26-01-15, 11:30   #91
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Men seriøst, Rine, ikke en eneste last utenom Pepsi Max?

Det var selvsagt en spøk. Jeg er også way to much på SoMe. (For å nevne en av mange.)

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-15, 11:32   #92
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det var selvsagt en spøk. Jeg er også way to much på SoMe. (For å nevne en av mange.)

Min eneste last er at jeg drikker Tab X-tra. Ja, bortsett fra at jeg lyver litt av og til. F.eks. om laster.

Gammel 26-01-15, 11:32   #93
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker å ha litt laster. Laster er ofte ganske gøy.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-15, 11:35   #94
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Ja. Nettopp. Jeg blir litt oppgitt når andre voksne, som gjerne drikker både kaffe og alkohol, reagerer med sjokk og vantro når jeg drikker et glass Fun Light.

Eller når folk forteller meg at de kunstige søtstoffene lurer hjernen min, så jeg får mer søtsug og spiser mye mer. Jeg har en vekt i nedre del av normal BMI, så kanskje jeg ikke er så lettlurt, da?

Helt enig! Ble veldig overrasket over denne tråden. Og irritert. At det beskrives som teit at jeg drikker saft?! Jeg tror ikke det hadde fått stått uimotsagt om jeg hadde uttalt at jeg ikke skjønte vitsen med å spise sånn at man ble overvektig og at det var teit å spise så mye/ usunt når man kunne spist mindre/ sunnere.

Hmpf.

Gammel 26-01-15, 11:45   #95
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Det er så barnslig og umodent å drikke saft, assa.

(Hilsen fru 100-gram-sjokolade-om-dagen-og-gjerne-en-neve-seigmenn-attpå)

Gammel 26-01-15, 11:46   #96
Input

Input sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg elsker at du har målt pH-en på alt mulig rart for oss, Input!

Sånn er det å studere til å bli naturfagslærer.

Gammel 26-01-15, 11:53   #97
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Vi drikker saft rett som det er, til middag. Vi drikker vann, eller farris, eller brus også.

Gammel 26-01-15, 11:54   #98
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Polarisert tråd i starten med en pen utflatning etter en stund.

Selv foretrekker jeg rent, kullsyrefritt vann som tørstedrikk og matdrikk, det har jeg prøvd å venne ungene til også. Om noen drikker annet i nærheten av meg er da ikke noe jeg bekymrer meg særlig mye om. Og jodda, jeg drikker både kaffe, te, vin og øl med og uten alkohol. Jeg spiser syreholdig jågurt til frokost hver dag, så tannhelsen er sikkert ikke førsteprioritert hos meg.

Tilgjengelighet og pris er gode argumenter for å vanligvis velge helt vanlig springvann der det er drikkanes.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-15, 11:57   #99
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg målte pHen i kullsyrevann (laget hjemme med SodaStream) til å være tilnærmet nøytral (noen unøyaktigheter blir det), så jeg tar det i grunnen med knusende ro.

... men svært politisk ukorrekt med SodaStream, da.

:noeskareværra!:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-15, 11:58   #100
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg liker å ha litt laster. Laster er ofte ganske gøy.

Ja! Nettopp! Sånn er det.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:00.