Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fraråder folk å ha felles økonomi

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Hvordan organiserer dere som har samborer/ektefelle økonomien?
Vi har fullstendig felles økonomi 85 42,71%
Vi har felles regningskonto og separat økonomi for mat og eget forbruk 18 9,05%
Vi har felles økonomi for faste utgifter og mat, men separat økonomi for eget forbruk 78 39,20%
Vi har fullstendig separat økonomi 18 9,05%
Deltakere: 199. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-03-15, 14:36   #1
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fraråder folk å ha felles økonomi

Ja, det gjør en forbrukerøkonom i dagens Aftenposten.

Paret som blir intervjuet sier at det å ha egne penger til eget forbruk handler om frihet og identitet.

Jeg ser poenget. Men selv har vi 100% felles økonomi og har hatt det siden vi ble samboere tidlig i tjueårene (dvs vi har i mange år hatt hver våre kontoer før vi fikk en felles - men vi betraktet alle pengene som våre, og lånte hverandres kort etter behov).

Jeg ser jo at dette fungerer så godt hos oss kun fordi vi har et helt likt syn på økonomi og forbruk. Vi har et fonuftig men avslappet syn på penger, tror jeg vi godt kan oppsummere det med. Jeg liker veldig godt at ingen av oss "passer på" den andres forbruk og vi kommenterer aldri negativt at den andre har kjøpt noe vi selv strengt tatt ikke ser nytten eller behovet av. Men det er selvfølgelig osgå fordi vi stoler på at den andre ikke tar helt ville beslutninger. Dyre ting (over et par tusen) diskuterer vi alltid sammen først.

I lys av intervjuet ble jeg nysgjerrig på hva som er vanligst - felles eller delt økonomi? Og er dere fornøyd med den ordningen dere har, eller skulle dere ønske noe var annerledes?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:45.