|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
| Se resultatene: Hvordan organiserer dere som har samborer/ektefelle økonomien? | |||
| Vi har fullstendig felles økonomi |
|
85 | 42,71% |
| Vi har felles regningskonto og separat økonomi for mat og eget forbruk |
|
18 | 9,05% |
| Vi har felles økonomi for faste utgifter og mat, men separat økonomi for eget forbruk |
|
78 | 39,20% |
| Vi har fullstendig separat økonomi |
|
18 | 9,05% |
| Deltakere: 199. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
maler
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiDen artikkelen synes jeg var litt sånn "jeg føler det sånn og da må alle andre føle det sånn de også", hvilket ikke alltid stemmer. Ulike familier og ulike utgangspunkt tenker jeg. Jeg og mannen har helt felles økonomi. Hadde jeg giftet meg med ny mann og hadde endel verdier og barn fra før hadde jeg nok ønsket en annen løsning.
|
|
|
#2 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiVi har felles post og, vi da.
|
|
|
#3 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiHer har vi tilgang til hverandres "alt". Mine venner vet det, så fortrolige greier kommer uansett ikke frem til feil person. Vi har uansett ingen interesse av å lese hverandres mailer, smser eller lignende, men vi har hverandres passord (har til og med samme passord på mye) og jeg gidder feks. ikke å lukke ned alle nettsider hver gang jeg forlater pcen. Har ingenting å skjule, så da har jeg ikke tenkt over det heller.
|
|
|
#4 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomi
Det er helt utenkelig at mannen skal ha tilgang til min Iphonekode osv, og jeg håper virkelig ikke at noen av mine nære venner har menn som kan lese deres private samtaler. Det er veldig sjelden jeg skriver fortrolige ting på sms eller Facebook-chat, men det jeg skriver er likevel ment for den/de personene som har mobilnummeret/profilen, ikke ektefellen/partneren. Riktignok er det vel noe i ekteskapsliturgien om at "to skal bli ett," men jeg tolker det iallfall ikke så bokstavlig. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Det er derfor alle vennene mine vet om dette, og vi deler jo PC så uansett om vi hadde "skjult" Facebook og lignende for hverandre så kunne det jo hendt at det hadde blitt sett av den andre uansett, ergo har jeg sagt til venner og familie at de ikke trenger å skrive ting til meg som absolutt ikke skal leses av mannen, sånn i tilfelle rottefelle. Har aldri vært noe problem. Aldri. Nå er mannen av den karakteren at han synes alt annet enn det som angår ham selv er dørgende kjedelig. Vi går ikke inn og leser hverandres mailer og PMer, vi har da normal folkeskikk.
|
|
|
#6 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Sånn har vi det også. Fullstendig uproblematisk. Men ingen av oss er inne og leser av den grunn. Det er jo ikke det det handler om for vår del ihvertfall. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Halloen!
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiJa, absolutt, Nextlife. Når folk sender mail til min mailadresse, skal de være sikre på at det bare er jeg som leser mailen, noe annet synes jeg er uhøflig. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
By the Sea
|
Ja, det er viktig for meg også.
|
|
|
#10 |
|
Halloen!
. Jeg har opplevd noe lignende, da med mann til venninne. Selv om jeg ikke skrev noe skadelig for noen av oss, var det litt ekkelt å oppdage at mannen hadde lest samtalen. Sikkert "mitt problem" som Floksa sier, men langt utenfor digital skikk og bruk i 2015, mener jeg. Skal partner eller unger lese mailer eller facebookchatter, bør man ha et felles navn på dem, ikke navnet til bare den ene i familien. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
can-jur
|
Mens jeg synes det er helt utrolig rart og definitivt uakseptabelt å ta slike ting på sms. Alle jeg kjenner har "fri flyt" på slike ting og å sende sensitiv info om unger på sms er helt utenfor.
|
|
|
|
#12 |
|
maler
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiDet kan godt hende mannen min kan iphone- og ipad-kodene mine, men han går da ikke inn og leser mail og meldinger for det? Det hadde jeg syntes var veldig rart. Selv om jeg ikke har noe å skjule.
|
|
|
#13 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiVi har det som HI, men gitt at vi har hver vår bank har vi to regningskontoer hvorav den ene brukes til huslånet og den andre til resten. Det er jeg som ordner med sparing, men det er til oss begge/barna, og så har vi felles matkonto, men hver vår brukskonto som disponeres av hverandre alt etter behov. Dette fungerer ypperlig, men så har vi nokså samme forhold til pengeforbruk. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiMin mann har få passord, så om jeg ville kunne jeg nok prøvd meg frem og fått tilgang til det meste. Noe som er fullstendig utenkelig, men i en nødsituasjon kunne jeg logget meg på både her og der. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiJeg kan passordet til mannen sin mobil, dvs streken han tegner på den. Han vet ikke koden min, og har heller ikke spurt om det. Jeg går selvfølgelig aldri inn på telefonen hans, jeg svarer heller ikke hvis noen ringer til han, og han ikke er der akkurat der. (Med mindre han ber meg om det da.) |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Rockesøster
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiJeg blir virkelig litt sånn
|
|
|
#17 |
|
maler
|
Teoretisk sett mulig å gå inn på den andres ulike kontoer: veldig vanlig. At man faktisk gjør det: ikke vanlig. Mannen kan de fleste av mine passord tror jeg. Jeg kan hans. Hadde vi ikke hatt respekt nok for hverandre og stolt nok på hverandre til å være sikker på at dette ikke ble brukt feil hadde vi jo ikke kunnet ha det. Det er en selvfølge at han ikke leser mine meldinger og min mail med mindre han blir bedt om det.
|
|
|
#18 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiVi har felles økonomi, men separate kontoer. Vi har hver våre PCer og telefoner og sjekker ikke hverandres PC/telefon, jeg tror ikke vi kjenner passordene til hverandre engang. Jeg har ingenting å skjule, men synes man kan ha et privatliv selv om man er gift. Og jeg synes det er greit at venner og kjente kan sende ting og vite at det er bare den det er ment for som får se det.
|
|
|
#19 |
|
© All rights reserved
|
Ja, jeg tror ikke det er uvanlig, i alle fall ikke i det kretser (både jobb og privat) der jeg ferdes. Å kalle det en symbiosetilværelse er forøvrig usaklig og barnslig, synes jeg. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Rockesøster
|
Det var ikke ment som kjipt når jeg kalte det for symbiosetilværelse, altså, men for meg som er ekstrenmprivat og bor i lag med en som er lik så fremstår nok det å ha tilgang til hverandres liv så fullstendig som symbiotisk.
|
![]() |
|
|