Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Gode dialektord

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-06-07, 15:12   #81
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode dialektord

Opprinnelig lagt inn av Nova, her.

Det er forresten noen som fortsatt sier pæler (eller pælær) til gummistøvler, koe for tyggegummi og blekker til blader.

Kåe sier de i Trysil. Blekke kunne jeg nok ha sagt, men jeg oppfatter det egentlig mer som (litt avdanka?) slang enn dialekt.

Gammel 04-06-07, 19:31   #82
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi sa biblaren, bænnaren om biblioteket og bensinstasjonen.

Sist redigert av Karamell : 04-06-07 kl 21:08.
Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-07, 21:07   #83
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Da jeg fødte på Gjøvik for noen år siden, sa jeg nei takk til lystgassen. Jeg sa den var så krekslig. Jordmor holdt på å le seg i hjel, for det ordet hadde hun aldri hørt før. Da lurer jeg på: Er det er sørlandsk ord? Trodde det var et vanlig ord som alle visste hva betydde, jeg ...

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

"kjesken" (hvordan i alle dager staver man det?) - er å være sulten på noe godt - i Lillesand, der vi har hytte. "Godtesyk", som vi sa det der jeg kom fra.

"kræksli' " og "sjesken" er to av mine favoritt-adopterte ord fra venninna mi fra Arendal! ( Og ja - det er definitivt dialekt ; )

Da jeg tråkket mine barnsben i Nord-Trøndelag, var toppen av lykke å sykle til kiosken for å kjøpe " roinn-ko" ( Donald-tyggis , den var rund) !

Ellers så savner jeg å kunne bruke ordet "snipsjur". Det er riktig så betegnende på frekke og ubehagelige damer i alle aldre.

Gammel 04-06-07, 21:26   #84
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

bænnaren....

Beinnjar er noe HELT annet en bensinstasjon for meg altså

Gammel 04-06-07, 21:45   #85
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Gammel 04-06-07, 21:47   #86
Fara
Tenker fortsatt dobbelt

Fara sin avatar

Hvor: Stjørdal
Fara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Mormor brukte "elte" på den måten, Enhjørning, så jeg skjønner hva det betyr.

Andre gode ord: Noen ganger når det er så mye snø at man må nøyes å grynne, kan det hende at man ikke hæres å gå ut, og da skal man ikke vør å gjøre det. Og da kan det hende man erklærer at "æ ser det ikkje likt å gå ut i dag!".

Et annet ord som jeg ikke er sikker på om det finnes en bokmålsversjon av, er "sla[n]gna". Jeg tror jeg fant opprinnelsen i Falk&Torp en gang, men nå husker jeg ikke hva det var. Det brukes i alle fall om mat som egentlig/opprinnelig skal være sprø, men som har blitt slapp/myk - gulrøtter eller småkaker, for eksempel. "Krumkaken har logge så lenge at dæm har blitt slagna."

Dette sier jeg. Og noen av de andre ordene du referer til.

Gammel 05-06-07, 09:38   #87
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Samme her.

Gammel 05-06-07, 09:41   #88
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Det må vel bety "legge/sette igjen" - "glemme" kan det ikke være: "Kan jeg glemme sykkelen i gangen, tro? Ja, da gjør jeg det!"

Jepp - å legge igjen noe.
Det brukes både om man legger igjen noe hjemme (fordi man ikke trenger å ha det med) og om man glemmer noe et sted.

Og selv skjønte jeg ikke at det var et "rart" ord før jeg flyttet sørover.

Gammel 05-06-07, 20:03   #89
Left
Passiv

Standard

Svar med sitat
Gammel 07-06-07, 14:21   #90
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg lurte veldig på hva "disel`n på bussn ha speika" betydde!
Har en venninne som bruker uttrykket "Devli rota" også.

Dævli rota hadde jeg nesten glemt. Men det må ha vært frykelig kaldt den første vinteren...

Bergenserne har mange fjonge ord som jeg er blitt litt glad i. Undikk og hallaien, i tillegg til at de bøyer navn: Gunnaren og Karien.

Men egentlig er jeg jo trønder (trondheimspie) og er svak for snavvel (godis) og småpian/veikjan (småjenter).

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-07, 14:22   #91
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Snavvel kjøper vi forresten på benserten.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-07, 14:58   #92
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Snavvel kjøper vi forresten på benserten.

Ja. - og Pimp nå om sommeren. (pimp er et trøndersk ord, er det ikke?)

Gammel 07-06-07, 15:33   #93
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Hvor: Oslo
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg vet ikke om det egentlig er dialekt, eller om det var et slags moteord, men jeg husker at vi brukte 'frakk' om noe som var tøft/spennede/gøy.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-07, 15:34   #94
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja. - og Pimp nå om sommeren. (pimp er et trøndersk ord, er det ikke?)

Er ikke pimp navnet på en sånn lang saftis, da? Jeg trodde det var det den het, jeg.

Gammel 07-06-07, 15:34   #95
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaz, her.

Jeg vet ikke om det egentlig er dialekt, eller om det var et slags moteord, men jeg husker at vi brukte 'frakk' om noe som var tøft/spennede/gøy.

Det er et dialektord der mannen min kommer fra. Jeg hadde aldri hørt det før jeg fikk ei venninne fra Moelv-traktene.

Gammel 07-06-07, 17:42   #96
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Er ikke pimp navnet på en sånn lang saftis, da? Jeg trodde det var det den het, jeg.

Vi kalte det bare saftpose, evt. Mr Freeze. Navnet pimp hadde jeg faktisk aldri hørt før man hadde en diskusjon om hva det het på NM.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:13.