Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Erfaringer med innekatt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-02-16, 00:03   #81
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaringer med innekatt?

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Lykke til med katt, det blir nok veldig fint selskap for deg.
Jeg er en selverklært ikke-dyre-liker, men har funnet min indre kattedame i pusen jeg er "mormor" for. Han er en innekatt av rasen bengal, og jeg vet ikke om det er spesielt for den rasen eller generelt for katter, men han er skikkelig sosial og klok. Ber man han gå ut på verandaen og lufte seg så gjør han det, og han kommer i fanget og "snakker" til meg. Lager lyder som ikke er mjauing, men ser på meg og helt tydelig har noe å si.
Han er som sagt innekatt, og ser ut til å trives godt med det, men jeg tror det krever veldig mye av katteeier i forhold til aktivisering og stimulering å ha en innekatt.

Takk! Birma-oppdretteren vår er også oppdretter av Bengal, og jeg ble veldig fascinert av bildene av dem. Utrolig vakre katter, så elegante!

Jeg planlegger å gjøre om balkongen i andre etasje til "catio" (man har da Pinterest), og vi kan også bygge luftegård i hagen, om det ser ut til at katten kjeder seg. Vi får rett og slett se hvordan det går.

Gammel 05-03-16, 20:31   #82
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vårt nye familiemedlem ble født på skuddårsdagen, og er enten en brun- eller blåmasket Birma-gutt.

Gammel 05-03-16, 20:40   #83
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Han kommer til å få et flott hjem hos dere, uten tvil! Lykke til!

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-16, 21:38   #84
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ser fram til bilder!

Gammel 05-03-16, 21:42   #85
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Han kommer til å få et flott hjem hos dere, uten tvil! Lykke til!

Det er jeg enig i, ingen tvil om at han får det bra.
Gratulerer, gleder meg til bilder!

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-16, 21:48   #86
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Takk! Jeg får vurdere å lage en kattetråd i mer lukkede former. Vi er forresten godt i gang med å pusse opp og ominnrede vaskerommet, så det blir grei plass til kattedo.

Gammel 05-03-16, 21:54   #87
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Hvor: The edge of glory
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Gratulerer!!

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-16, 23:47   #88
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Så gøy! Det blir bra.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-16, 03:25   #89
Schnuppa
Livsnyter

Schnuppa sin avatar

Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Så spennende! Kattepusen kommer til å få det nydelig hos dere. Syntes dette er en utrolig fin og riktig beslutning med tanke på at du er såpass mye "låst" til hjemmet.
Gratulerer så mye, nå er det virkelig bare å telle ned tiden og glede seg.

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-16, 22:14   #90
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Å ! Så herlig! Gleder meg til bilder! Kattedo på vaskerommet er veldig greit. Du får supre matter som er laget til å legge foran også som samler opp evt. sand som havner utenfor. Jeg har kattedoer i 3 etg

Gammel 15-03-16, 22:59   #91
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Takk! Jeg har sett på sånne matter, og lurt på om de har noe for seg, ja. Jeg får sette det på handlelisten. Men vaskerommet er også bi-inngang, så der er gulvet uansett en salig blanding av tørket gjørme, sånn kunstgress-dryss, småsteiner og hybelkaniner. Litt kattesand til og fra...

Gammel 15-03-16, 23:43   #92
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Matter er kjempelure! Vår siameser kunne finne på å "tørke" seg bak ved å dra rumpa bortover gulvet, men han holdte seg som regel på matta og så samler den opp sand for ivrige sandskuffere .

Gratulerer med nytt familiemedlem snart da, det er utrolig koselig med katt altså!

Gammel 16-03-16, 23:20   #93
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Matte er bra ja! Jeg finner utrolig mye sand i matten, men lite rundt i huset.
Der er det mest kattehår ...

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-16, 00:10   #94
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Har blandede erfaringer med kattedo på vaskerom. dersom ventilasjonen er bra, og det ikke er gulvvarme, fungerer det kjempefint, men dersom rommet mangler ventilasjon, blir det ofte såpass fuktig i luften at klumpesand klumper dårlig, og det lukter mer. Varmekabler forringer plasten i doen, og fører også til dårlig lukt.

Også et hjertesukk fra damen som klappet på 17 ulike katter i går. En hadde blitt tygd på av en rev, og har akkurat kommet seg etter en brokkoperasjon, forårsaket av revebittet. Den andre hadde blitt redd for mennesker etter at noen barn kasta steiner på henne, mens hun lå og diet kattungene sine som var født ute. Nr 3 tilbragte sine tre første levemåneder på jakt etter fiskeavfall sammen med 30 søsken, søskenbarn, tanter og onkler på et bruk på Senja. Nr 4 var en bengal på 4 år som har blitt omplassert en rekke ganger. Høyt premiert og svært vakker, men en energibunt med høy stemme som bare oppfyller rasebeskrivelsen perfekt. Omplassert fordi den lange rekken med eier bare ville ha den fine katten uten å sette seg inn i hva slags dyr han egentlig var.
Jeg skulle ønske det var strengere krav til oppdrett her i landet, av både hund og katt! For det første er det så stor overskudd på hjemløse katter, at dyreverneren i meg synes det burde blitt totalforbud mot avl inntil alle de hjemløse ikke var hjemløse lengre. I stedet avles det ganske ukritisk, og oppdrettskatter opptar potensielle hjem en hjemløs stakkar eller to sårt hadde trengt, bare fordi dustete folk ønsker seg katter med et bestemt utseende (noen tenker på lynnet i det hele, men som regel er det utseende som teller). I tillegg har man jo det helsemessige aspektet, med arvelige sykdommer, deformiteter og adferdsproblemer. /slutt hjertesukk

Gammel 17-03-16, 01:00   #95
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Som sagt, så er det vaskerom/bi-inngang, så rommet er godt ventilert. I tillegg har vi tørketrommel med varmepumpeteknologi, så det blir aldri varmt/fuktig der inne. Det er heller ikke varmekabler i den enden av rommet som kattedoen skal være.

Sist redigert av Niobe : 17-03-16 kl 01:25.
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-16, 15:06   #96
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Jun 2009
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Hvor får man tak i en slik matte? Vi har kattedoen i gangen, fungerer greit. Har kattedo med tak, og det er stor forskjell på kattesand i forhold til hvor mye det lukter. Vi kjøpte i begynnelsen en ganske dyr type som stinket helt grusomt, før vi gikk over til en helt ordinær fra vanlig matbutikk som ikke luktet i det hele tatt. Nå er det heldigvis snart sommer, og da er de ute nesten hele døgnet.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-16, 15:11   #97
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Geitrams, her.

Hvor får man tak i en slik matte? Vi har kattedoen i gangen, fungerer greit. Har kattedo med tak, og det er stor forskjell på kattesand i forhold til hvor mye det lukter. Vi kjøpte i begynnelsen en ganske dyr type som stinket helt grusomt, før vi gikk over til en helt ordinær fra vanlig matbutikk som ikke luktet i det hele tatt. Nå er det heldigvis snart sommer, og da er de ute nesten hele døgnet.

Biltema har til under 20,- Like fin og grei som de dyre på dyrebutikken.

Gammel 17-03-16, 15:11   #98
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Jeg har sett sånne matter i zoobutikker på nett.

Kattesand, ja. Da jeg jobbet i zoobutikk for 15 år siden (!), så var det Ever Clean kattesand eller Litter Pearls som var tingen. Har det kommet noe nytt og revolusjonerende på markedet siden den gang?

Gammel 17-03-16, 15:16   #99
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg har sett sånne matter i zoobutikker på nett.

Kattesand, ja. Da jeg jobbet i zoobutikk for 15 år siden (!), så var det Ever Clean kattesand eller Litter Pearls som var tingen. Har det kommet noe nytt og revolusjonerende på markedet siden den gang?

Ja det har jo det, bla. pelletsdo, men de to er fortsatt blandt de beste etter min mening. Felleskjøpet sin klumpesand er også god, og langt billigere. Jeg som har fire katter som går på do inne kjøper der. Alle mine kan gå fritt ut,men foretrekker å gå inn på do, helt fint for meg, da graver de ikke i bedene hos meg eller naboer. Har do i alle husets etager.

Gammel 17-03-16, 15:21   #100
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Ja det har jo det, bla. pelletsdo, men de to er fortsatt blandt de beste etter min mening. Felleskjøpet sin klumpesand er også god, og langt billigere. Jeg som har fire katter som går på do inne kjøper der. Alle mine kan gå fritt ut,men foretrekker å gå inn på do, helt fint for meg, da graver de ikke i bedene hos meg eller naboer. Har do i alle husets etager.

Ja, jeg har lest om de pellets-greiene, men jeg er ikke overbevist om at det er verd å teste. Med bare én katt så tenker jeg at prisen på sanden ikke er så viktig, det blir ikke en formue uansett. 10 liter Ever Clean koster 168 kr på zoopermarked.no. Det er hvertfall en del billigere enn i de lokale dyrebutikkene.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:27.