Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Har du mat-tabuer?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-10-16, 22:32   #1
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du mat-tabuer?

Jeg er sikker på at jeg har flere enn deg, Lenam, og jeg er ikke det minste flau. Jeg har sjelden opplevd at det ikke er noe jeg liker i middagsselskaper (som vi for øvrig sjelden er i), og en del "mat", som østers, hjort og rein, går ned med en god slurk vin.

Jeg glemte forresten innmat, tunge og rogn på listen min.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-16, 22:34   #2
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg er sikker på at jeg har flere enn deg, Lenam, og jeg er ikke det minste flau. Jeg har sjelden opplevd at det ikke er noe jeg liker i middagsselskaper (som vi for øvrig sjelden er i), og en del "mat", som østers, hjort og rein, går ned med en god slurk vin.

Det meste går ned med en stor slurk vin ja.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-16, 15:54   #3
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg og du, Agenten. Vi kunne hatt mange fine middager sammen, uten å spise dyr i skogen og andre ting.

Jeg har spist o-skjell og kamskjell og kråkebolle; det går helt fint. Men man blir jo ikke mett av det. Dessuten fikk jeg allergisk reaksjon (ble rød i fladeisen og fikk elveblest, men det får jeg jo av alt mulig) av o-skjell, så da gidder jeg ikke akkurat dille med å skaffe det.

Gi meg noe som sier bæ eller mø, så er vi der.

Gammel 14-10-16, 16:25   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor vil man ikke spise rovdyr og vilt?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-16, 00:11   #5
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det aner jeg ikke. Rovdyr har jeg aldri prøvd, men jeg har ikke motstand i tankene. Vilt er for meg det mest etiske å velge om man spiser kjøtt: levd fritt, rask og uvarslet død.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-16, 17:02   #6
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skulle til å si nei, og jeg har ikke egentlig noe tabu, slik jeg ser det - for meg betyr det "urent", kulturelt betinget, mer enn noe annet. Men jeg sliter med innmat - hjerte og lunger, først og fremst, og det er mentalt og ikke smaksmessig. Lever klarer jeg å blokke ut. Omtrent sånn, ja.

Biller tror jeg hadde blitt vanskelig også, men jeg er en pragmatiker, så hvis jeg hadde vært lost i jungelen hadde jeg nok spist hva som helst. Just sayin'.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-16, 17:24   #7
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva som er virkelige tabuer og ikke er ikke så lett å definere synes jeg.

Makrell som spiser lik og det å ikke spise dyr man koser med er klassisk tabustyrt. Det gjelder vel også det med å spise hval.

Litt vanskeligere å definere det man bare synes er ekkelt siden ekkelt kan bety så mye. Ekkelt har ofte kultur som sterkt element, men ikke bare. Jeg syntes en del kinesisk mat var forferdelig ekkel. Det har selvsagt med kultur å gjøre og jeg tror også det er mytiske element i det, noe kineserne manglet på samme område.

Sånt er litt morsomt synes jeg.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-16, 17:29   #8
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg er enig i at å ikke spise makrell av andre grunner enn smak (som er god nok grunn i seg selv : dukker: ), er tabu. Noen sånne har jeg ikke, men jeg synes altså det er veldig ekkelt å tenke på at jeg spiser f.eks. lunge. Det blir kanskje et personlig tabu, men for meg er altså ordet veldig felleskulturelt betegnende, liksom.

- No. 4 -
Gammel 14-10-16, 17:35   #9
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enkelte ting er mer kulturelt ekkelt noen steder enn andre og bare at det er en utbredt oppfatning at noe er ekkelt kan skape en grunn"myte" om at en matvare er mer ekkel enn annet i en kultur.
Noen ganger har det åpenbare årsaker som kan forklares lett, men ikke alltid.

Jeg tror det at mange yngre nordmenn tenker på lunge som ekkelt har å gjøre med en mytedannelse i siste generasjoner å gjøre. Reiser man til et annet sted i verden er lunge ikke ekkelt i det hele tatt, selv om det ikke er veldig vanlig å spise.

Gammel 14-10-16, 18:02   #10
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Eg og du, Agenten. Vi kunne hatt mange fine middager sammen, uten å spise dyr i skogen og andre ting.
-----
Gi meg noe som sier bæ eller mø, så er vi der.

Gleder meg, Ru. Bæ og mø holder. Og evt nøff. Og god vin til, seff.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

For meg handler det ikke om å ville, jeg liker ikke viltsmaken. Og ang. rovdyr, så er dette noe jeg ikke er vant til å spise, så da spiser jeg det ikke. Siden jeg ikke er typen som tester mye nytt.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-16, 14:08   #11
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gleder meg, Ru. Bæ og mø holder. Og evt nøff. Og god vin til, seff.

Nøff, så klart!

Sitat:

For meg handler det ikke om å ville, jeg liker ikke viltsmaken. Og ang. rovdyr, så er dette noe jeg ikke er vant til å spise, så da spiser jeg det ikke. Siden jeg ikke er typen som tester mye nytt.

Dette.
Jeg er ikke noe glad i viltsmaken.

Og så kom jeg på en ting til.
Det er selvsagt helt tabu å spise kenguru. eker på nick:

Gammel 15-10-16, 14:19   #12
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Nøff, så klart!

Dette.
Jeg er ikke noe glad i viltsmaken.

Og så kom jeg på en ting til.
Det er selvsagt helt tabu å spise kenguru. eker på nick:

Jeg spiser Guava

Gammel 14-10-16, 19:12   #13
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Alt av innmat klarer jeg ikke å spise. Det er både konsistensen, smaken, samt hva det er som gjør at det byr meg imot. Hund, katt, insekter og sære ting som testikler, sauehode osv er heller ikke noe jeg har noe som helst ønske om å spise.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-16, 00:16   #14
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Alt av innmat klarer jeg ikke å spise. Det er både konsistensen, smaken, samt hva det er som gjør at det byr meg imot. Hund, katt, insekter og sære ting som testikler, sauehode osv er heller ikke noe jeg har noe som helst ønske om å spise.

Du och jag.

Gammel 15-10-16, 14:22   #15
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 224
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har veldig mange ting jeg ikke tåler, så jeg har et begrenset mat-repertoar allerede. Det gjør blant annet at jeg synes det er vanskelig å eksperimentere noe særlig, derfor kan jeg nok oppfattes som kresen og vanskelig. Egentlig er det bare en generell redsel for å bli dårlig.

Gammel 15-10-16, 16:42   #16
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Noen som leste Magasinet i DN i dag? Jarra.

- No. 4 -
Gammel 15-10-16, 16:50   #17
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Noen som leste Magasinet i DN i dag? Jarra.

Nei, fortell!!!

Gammel 15-10-16, 16:59   #18
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Det er litt for langt til å gjenfortelle, men det handlet om 3-4 familier som valgte til dels svært spesielle matregimer for seg og sine barn. Mye vannkefir og ristede gresshopper og reinsdyrhjerte. Og mye redaksjonelt om hvordan intoleranse nærmest dyrkes på vegne av våre barn.

- No. 4 -
Gammel 15-10-16, 17:32   #19
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det tørka reinhjerte de mener? I så fall er det skikkelig godt snacks - bare synd det koster tusen kr kiloen. Tørkakjøtt og tørrfisk er jo gamle dagers snacks som nå plutselig er æsj for mange. Snodig.

Vet ikke om jeg har noen mat-tabuer. Nå vanker jeg bare innenlands så har aldri blitt presentert for øgler og insekter, så vet ikke hvordan jeg vil reagere på det. Men foreløpig er jeg åpen for det meste. Trur eg.

Og nå starter lutfisksesongen.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-16, 10:53   #20
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Jeg har vansker med å spise ny mat som jeg ikke er vent på fra barndommen. Har egentlig ingen tabuer, det er mer at jeg ikke VIL fordi det byr meg i mot; det meste på 007 sin liste, minus vilt som er det eneste kjøtt jeg kunne tenke meg hvis jeg skal spise kjøtt - de har i allefall levd et fritt liv. Nå velger jeg å være vegetarianer og har ikke tilgang på vilt, så spiser ikke det heller.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:11.