|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Drikkes det alkohol på julaften? | |||
Nei |
![]() ![]() ![]() ![]() |
51 | 22,47% |
Ja, de fleste tar seg et glass eller to |
123 | 54,19% |
Ja, men jeg og/eller min bedre halvdel gjør det ikke |
38 | 16,74% |
Annet (spesifiser gjerne) |
10 | 4,41% |
Julebrus, juleøl, julemust og brokkoli |
5 | 2,20% |
Deltakere: 227. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Drikkes det alkohol på julaften?Vi drikker lite men har øl, vin og akevitt fremme. Det er nok jeg som drikker mest, kanskje 2 glass rødvin gjennom hele kvelden.
![]() |
#2 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Drikkes det alkohol på julaften?
Her ble det åpnet 3 juleøl. 3 drakk et lite glass akevitt og jeg holder fortsatt på med rødvinsglass nr. 2.
![]() |
#3 |
Viser tenner
|
![]() Sv: Drikkes det alkohol på julaften?Vi er fire voksne og to ungdommer. Jeg, mannen og svigerfar drikker ett eller to glass øl/vin til maten, og mannfolka tar en akevitt. Etter pakkeåpning, og når ungene har trukket seg tilbake tar vi voksne et glass vin eller øl. Tjueåringen får tilbud om vin/øl til maten, men han drikker ikke det.
![]() |
#4 |
villende
|
![]() Sv: Drikkes det alkohol på julaften?Ja, men mannen drikker stort sett bare en eller to øl til maten, av og til en akevitt hvis det er andre som også skal ha en akevitt. Jeg dikker kanskje en øl, men kan like gjerne drikke brus eller god eplemost. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg tror de treffer en del. Det har jeg forsåvidt sett eksempler på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
© All rights reserved
|
Enig. (Igjen.) Men om den treffer de som er tankeløse og som lett kan moderere seg litt, så er jo det bra. Selv om jeg mener en del av antialkoholkampanjene grenser til hysteri. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Drikkes det alkohol på julaften?Det er øl og akevitt som er tilhørende drikke til vår julemat. Foreldrene mine feirer som regel med oss og drikken er viktig for maten for både dem og mannen min.
![]() |
#10 |
maler
|
![]() Sv: Drikkes det alkohol på julaften?Nei ingen av oss.
![]() |
#11 |
villende
|
![]() Sv: Drikkes det alkohol på julaften?Å ikke bli dritings på julaften syns jeg er en selvfølge. Men jeg tenker også at barna skal slippe å oppleve foreldre som endrer seg, som blir litt mer høylydte, ler litt høyere og blir litt blankere i øynene enn ellers, hvis de syns det er ubehagelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
maler
|
Man må også tenke på at barn ofte ikke har noe annet normalbilde enn de vokser opp med. Og de er veldig lojale. Sjansen for at de ikke kan og vil sette ord på et eventuelt ubehag er stor. Det er derfor de voksne som må vurdere uten innspill fra barna.
![]() |
#13 |
frakoblet
|
Jeg tror du har rett i at det er mange som bagatelliserer at de har alkoholproblemer. Jeg tror likevel at det er mange som faktisk klarer den balansen det er å drikke alkohol uten å bli fulle.
![]() |
#14 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Ja takk og pris. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
villende
|
Det er jeg ikke uenig i, spesielt når det kommer til det minste barna. Men jeg tror også det er viktig å ha en dialog med barna, når de blir eldre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: Drikkes det alkohol på julaften?Det er sjølvsagt greit å ha eit bevisst forhold til det. Det skal ikkje bli fyll! Me har ein slektning som ikkje klarer å styre seg når det blir servert alkoho. Ergo kan ingenting stå framme. Da skjenker me passe mengde til gjestene og setter bort flaska/flaskene.
![]() |
#18 |
Peppy!
|
![]() Sv: Drikkes det alkohol på julaften?Vi drikker vin til julemiddagen. Det er en del av julemiddagen, synes jeg. Det er små mengder, i fjor jul var vi seks voksne på én rødvinsflaske. Allikevel har sønnen min sagt at han synes ett glass er maks hva vi skal drikke, for han er skremt av filmene han har sett fra av-og-til-kampanjen. Han fikk sjokk da han så at vi hadde kjøpt tre flasker vin på polet. Så vi føler oss en smule mistenkeliggjort, og måtte forsvare oss med at det er til romjulen også, hvor vi har gjester til middag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Drikkes det alkohol på julaften?Vi har akevitt, til de som vil ha. Jeg tar kanskje en slurk. I år er vi alene, og vi snakket om at vi dropper akevitten, mannen vil heller ha en juleøl til maten. For serverer vi akevitt blir det lettøl/alkofritt ved siden av. Jeg er veldig glad i ingefærøl - det er jul for meg, så jeg drikker veldig gjerne det.
<<< When nothing goes right - go left >>> Sist redigert av Fløyel : 24-12-16 kl 14:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Drikkes det alkohol på julaften?Jeg blir å drikke vin til maten, og det blir nok en øl og en likør i løpet av kvelden. Men langt fra fyll. Jeg er vokst opp med fyll på slike dager og det skal ikke ungene oppleve.
![]() |
|
|