Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Drikkes det alkohol på julaften?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Drikkes det alkohol på julaften?
Nei 51 22,47%
Ja, de fleste tar seg et glass eller to 123 54,19%
Ja, men jeg og/eller min bedre halvdel gjør det ikke 38 16,74%
Annet (spesifiser gjerne) 10 4,41%
Julebrus, juleøl, julemust og brokkoli 5 2,20%
Deltakere: 227. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-12-16, 13:07   #1
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Drikkes det alkohol på julaften?

Vi drikker lite men har øl, vin og akevitt fremme. Det er nok jeg som drikker mest, kanskje 2 glass rødvin gjennom hele kvelden.
Vi blir 15 til bords og regner med at det holder med en flaske rødvin og 5 øl. Det tåler ungene å se. Aldri vært noe fyll hos oss.
Det går mest julebrus og cola hos oss.

Gammel 24-12-16, 23:25   #2
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Vi drikker lite men har øl, vin og akevitt fremme. Det er nok jeg som drikker mest, kanskje 2 glass rødvin gjennom hele kvelden.
Vi blir 15 til bords og regner med at det holder med en flaske rødvin og 5 øl. Det tåler ungene å se. Aldri vært noe fyll hos oss.
Det går mest julebrus og cola hos oss.

Her ble det åpnet 3 juleøl. 3 drakk et lite glass akevitt og jeg holder fortsatt på med rødvinsglass nr. 2.

Gammel 24-12-16, 13:15   #3
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Vi er fire voksne og to ungdommer. Jeg, mannen og svigerfar drikker ett eller to glass øl/vin til maten, og mannfolka tar en akevitt. Etter pakkeåpning, og når ungene har trukket seg tilbake tar vi voksne et glass vin eller øl. Tjueåringen får tilbud om vin/øl til maten, men han drikker ikke det.

Gammel 24-12-16, 13:28   #4
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, men mannen drikker stort sett bare en eller to øl til maten, av og til en akevitt hvis det er andre som også skal ha en akevitt. Jeg dikker kanskje en øl, men kan like gjerne drikke brus eller god eplemost.

Foreldrene min drikker ikke, og har aldri gjort det. Fra barndommen er jeg vant til at det drikkes moderat, hvis det serveres alkohol i familieselskaper.

Jeg har aldri opplevd ubehag i forbindelse med alkoholservering på julaften, og er veldig var på at barnas opplevelser. Jeg syns det er vondt å tenke på at det er barn som opplever julefeiringen som fæl, på grunn av fyll og bråk, og voksne som ikke begrenser seg selv om det er barn til stede. Kampanjen til Av-og-til gjør meg trist, fordi jeg dessverre er usikker på om den treffer de den burde treffe. Og det tror jeg gjelder mange av alkoholkampanjene.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-16, 13:31   #5
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tviler veldig på at den treffer de den virkelig burde treffe, de drikker uansett.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-16, 13:39   #6
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg tviler veldig på at den treffer de den virkelig burde treffe, de drikker uansett.

Jeg tror de treffer en del. Det har jeg forsåvidt sett eksempler på.
Om de treffer bare noen så er det viktig likevel.

Det er også en del unger som ser kampanjene og som av den grunn tør å si i fra.

Det drikkes alt for mye i jula, men de fleste som drikker for mye drikker i følge seg selv ett glass vin eller to til maten.
Så drikker mange bare ett eller to glassvin til maten, men det er ikke dem kampanjene er rettet mot. Vet man med seg selv at man aldri har vært det minste påvirket sammen med unger har man da ingen grunn til å la være å drikke det ene eller de to glassene.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-16, 13:41   #7
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Enig. (Igjen.) Men om den treffer de som er tankeløse og som lett kan moderere seg litt, så er jo det bra. Selv om jeg mener en del av antialkoholkampanjene grenser til hysteri.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-16, 13:45   #8
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis kampanjene faktisk treffer noen de burde treffe, så er det ikke noe som er bedre enn det.

Gammel 24-12-16, 13:47   #9
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Det er øl og akevitt som er tilhørende drikke til vår julemat. Foreldrene mine feirer som regel med oss og drikken er viktig for maten for både dem og mannen min.

Jeg drikker ikke øl så da blir det brus, eller kanskje vin til meg. Alt ettersom hva som kommer på bordet, mest sannsynlig brus. Kanskje jeg tar meg litt vin utpå kvelden når alt har roet seg.

Ingen blir dritings på julaften hos oss.

Gammel 24-12-16, 13:52   #10
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei ingen av oss.

Sånne kampanjer treffer noen. Om de får noen til å tenke seg om er det fint. Det er ikke bare åpenbar fyll som kan oppleves trøblete for unger, og å bli minnet på å tenke gjennom om det man gjør er lurt kan være bra også for de som ikke har alkoholproblemer. Kommer man fram til at det er greit så er det jo det.

Gammel 24-12-16, 13:54   #11
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Å ikke bli dritings på julaften syns jeg er en selvfølge. Men jeg tenker også at barna skal slippe å oppleve foreldre som endrer seg, som blir litt mer høylydte, ler litt høyere og blir litt blankere i øynene enn ellers, hvis de syns det er ubehagelig.

Det aller viktigste er at barna opplever at foreldrene er villige til å høre på hvis barn syns alkohol er vanskelig og/eller skummelt. Og, ikke minst, ta hensyn til det. Man skal ikke kimse av barns behov for å ha en voksen til stede som er helt edru. Ikke fordi de trenger noen som kan kjøre, men fordi mange barn trenger at det er en voksen der som er helt som vanlig. De aller fleste er det med bare ett glass innabords, men man bør være seg bevisst hvordan man reagerer på alkoholen man drikker. Og om barna opplever det som greit.

Gammel 24-12-16, 14:05   #12
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Å ikke bli dritings på julaften syns jeg er en selvfølge. Men jeg tenker også at barna skal slippe å oppleve foreldre som endrer seg, som blir litt mer høylydte, ler litt høyere og blir litt blankere i øynene enn ellers, hvis de syns det er ubehagelig.

Det aller viktigste er at barna opplever at foreldrene er villige til å høre på hvis barn syns alkohol er vanskelig og/eller skummelt. Og, ikke minst, ta hensyn til det. Man skal ikke kimse av barns behov for å ha en voksen til stede som er helt edru. Ikke fordi de trenger noen som kan kjøre, men fordi mange barn trenger at det er en voksen der som er helt som vanlig. De aller fleste er det med bare ett glass innabords, men man bør være seg bevisst hvordan man reagerer på alkoholen man drikker. Og om barna opplever det som greit.

Man må også tenke på at barn ofte ikke har noe annet normalbilde enn de vokser opp med. Og de er veldig lojale. Sjansen for at de ikke kan og vil sette ord på et eventuelt ubehag er stor. Det er derfor de voksne som må vurdere uten innspill fra barna.

Gammel 24-12-16, 14:23   #13
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Dere som skriver at det ikke blir fyll, tror dere de som drikker for mye kommer til å skrive om det? Eller tror dere vi som har hvit jul egentlig mistenker dere alle for flatfyll på julaften?

Jeg tror du har rett i at det er mange som bagatelliserer at de har alkoholproblemer. Jeg tror likevel at det er mange som faktisk klarer den balansen det er å drikke alkohol uten å bli fulle.

Gammel 24-12-16, 14:28   #14
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg tror du har rett i at det er mange som bagatelliserer at de har alkoholproblemer. Jeg tror likevel at det er mange som faktisk klarer den balansen det er å drikke alkohol uten å bli fulle.

Ja takk og pris.
Det hadde vært dønn trasig på mange vis om alle som smakte alkohol drakk seg fulle hver gang.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-16, 22:32   #15
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Man må også tenke på at barn ofte ikke har noe annet normalbilde enn de vokser opp med. Og de er veldig lojale. Sjansen for at de ikke kan og vil sette ord på et eventuelt ubehag er stor. Det er derfor de voksne som må vurdere uten innspill fra barna.

Det er jeg ikke uenig i, spesielt når det kommer til det minste barna. Men jeg tror også det er viktig å ha en dialog med barna, når de blir eldre.

Min eldste ble også veldig skremt av både fokus Supernytt har på alkohol rundt høytider, og av Av-og-til-reklamene. Da har det vært viktig å kunne snakke med ham om at det han ser på filmene ikke nødvendigvis blir en realitet, selv om andre barn opplever det. I tillegg har vi i perioder ikke drukket i det hele tatt, av hensyn til ham. For å vise at selv om vi syns det er kos med vin og øl, så er det ikke avgjørende for kosen.

Fasiten for kvelden er forresten 1,5 juleøl på mannen og 0,5 juleøl på meg. Nå har gjestene nettopp gått, barna er skyflet i seng og vi roer ned med film, nett og brus.

Gammel 24-12-16, 13:55   #16
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Det er sjølvsagt greit å ha eit bevisst forhold til det. Det skal ikkje bli fyll! Me har ein slektning som ikkje klarer å styre seg når det blir servert alkoho. Ergo kan ingenting stå framme. Da skjenker me passe mengde til gjestene og setter bort flaska/flaskene.

Gammel 24-12-16, 13:56   #17
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Mann,mamma og pappa tar max to glass til maten. Jeg drikker ikke.

Gammel 24-12-16, 13:58   #18
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi drikker vin til julemiddagen. Det er en del av julemiddagen, synes jeg. Det er små mengder, i fjor jul var vi seks voksne på én rødvinsflaske. Allikevel har sønnen min sagt at han synes ett glass er maks hva vi skal drikke, for han er skremt av filmene han har sett fra av-og-til-kampanjen. Han fikk sjokk da han så at vi hadde kjøpt tre flasker vin på polet. Så vi føler oss en smule mistenkeliggjort, og måtte forsvare oss med at det er til romjulen også, hvor vi har gjester til middag.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-16, 14:40   #19
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har akevitt, til de som vil ha. Jeg tar kanskje en slurk. I år er vi alene, og vi snakket om at vi dropper akevitten, mannen vil heller ha en juleøl til maten. For serverer vi akevitt blir det lettøl/alkofritt ved siden av. Jeg er veldig glad i ingefærøl - det er jul for meg, så jeg drikker veldig gjerne det.
Ungene drikker julebrus.

Sist redigert av Fløyel : 24-12-16 kl 14:56.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-16, 15:20   #20
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg blir å drikke vin til maten, og det blir nok en øl og en likør i løpet av kvelden. Men langt fra fyll. Jeg er vokst opp med fyll på slike dager og det skal ikke ungene oppleve.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:02.