Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Informasjon om hvordan mat "virker"

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-01-18, 18:31   #1
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Informasjon om hvordan mat "virker"

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Men det er det jo ingen som bestrider, etter det jeg kan se.

Du kallte det nettopp flisespikkeri. Da framstiller du det som unødvendig å skille mellom disse sykdommene.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-18, 19:36   #2
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Du kallte det nettopp flisespikkeri. Da framstiller du det som unødvendig å skille mellom disse sykdommene.

Jeg liker flisespikkeri. Jeg kalte det unødvendig flisespikkeri fordi jeg mener det er ordkløyveri om symptomene på cøliaki, ikke sykdommen som sådan.

Pebbles: Alle kan selge produktene sine. Det er helt greit. Men da liker jeg at de kaller det butikk, og ikke et foredrag om ernæring, som man attpåtil betaler penger for å komme inn på. Jeg følte meg rett og slett litt lurt.

Gammel 20-01-18, 20:33   #3
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Jeg liker flisespikkeri. Jeg kalte det unødvendig flisespikkeri fordi jeg mener det er ordkløyveri om symptomene på cøliaki, ikke sykdommen som sådan.

Jeg vet ikke om jeg forstår hva du mener. Mener du at symptomene på allergi og cøliaki er like? Det er i så fall helt feil. Cøliaki kan være helt symptomfri, for eksempel. Helt til det oppdages fordi man for eksempel har fått tarmkreft, som man kan utvikle hvis man går for lenge med ubehandlet cøliaki.

Gammel 20-01-18, 18:44   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel ingen som bestrider at hun sier mye klokt og forskningsbasert, problemet er alt det som ikke er det.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-18, 19:09   #5
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke kritikken sv at hun selger produkter? Hva er galt med det? Jeg er veldig glad for sjokoladen med kokosblomstsukker.

Gammel 20-01-18, 19:47   #6
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner. Oppskriftene hennes er for det meste basert på ingredienser hun ikke selger selv. Jeg er lat og vil jo helst ha mange flere Nordstrand-produkter. Øverst på ønskelista er fermenterte grønnsaker.

Gammel 20-01-18, 19:49   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fernenterte grønnsaker finnes da i salg, selv om det ikke er hennes navn på dem.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-18, 19:51   #8
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Fernenterte grønnsaker finnes da i salg, selv om det ikke er hennes navn på dem.

Det eneste jeg finner er sauerkraut i helsekost. Men jeg bor ikke Oslo, så mindre utvalg her. Hvilke typer fermemterte grønnsaker finner du, og hvor?

Gammel 20-01-18, 20:10   #9
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Hvis man er lege ville jeg antatt at man har greie på å bruke rett terminologi. Mens hun sauser ting sammen.

Og miljø er ingen om himalayasalt som er mye bedre enn annen salt? Come on...

Gammel 20-01-18, 20:25   #10
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Hvis man er lege ville jeg antatt at man har greie på å bruke rett terminologi. Mens hun sauser ting sammen.

Og miljø er ingen om himalayasalt som er mye bedre enn annen salt? Come on...

Mens jeg mener at hun ikke sauser ting sammen. Nok om det. Jeg lever godt med uenigheten. Jeg mener det er mange andre der ute som er mye verre enn Nordstrand, og at hun er godt over på plussiden når det gjelder ernæring og kosthold.

Når det gjelder diskusjonen himalayasalt versus vanlig industrielt salt, mener vel mange at det er miljøvennlig fordi det ikke er industrielt raffinert, og heller ikke tilsatt noe, eller? Men der må jeg si at jeg ikke har lest meg opp.

Gammel 20-01-18, 20:59   #11
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Standard

Nei, jeg mener at cøliakiforeningen, astmaforeningen og Nordstrand er rimelig omforente om hva som er hva, etter det jeg kan lese. Selv har jeg ingen fagkunnskap om hverken cøliaki eller allergi. Men anser meg selv som kildekritisk.

Gammel 20-01-18, 22:25   #12
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Standard

Men nå sier du altså at det er greit at en lege kaller autoimmune sykdommer for allergi, siden Nordstrand faktsik gjør det? Cøliakiforeninga og spesialister i cøliaki derimot mener man må skille tydelig på dette og ikke omtale cøliaki som allergi.

Gammel 20-01-18, 23:12   #13
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Standard

Nei, det er ikke det jeg sier. Da tror jeg du må lese en gang til.

Gammel 20-01-18, 23:29   #14
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Her er et typisk Berit Noedstrand innlegg: https://www.beritnordstrand.no/glute...tart-pa-dagen/

Det er mye her som er bra, men samtidig er det en del udokumenterte påstander som jeg mener er utfordringen med henne. Hun sier at vi ikke har godt av gluten. Det er ikke dokumentert at gluten for friske er et problem. Hun skriver også at det er mye mer cøliaki i dag enn for 50 År siden, men vi spiser i dag mye mindre brød enn for 50 år siden, og er hun nå sikker på at det er mengden gluten som er problemet?
Hun bruker her tydelig ordet allergi om cøliaki. Greit nok så forklarer hun litt mer senere, men jeg tenker at som lege bør hun være klar på definisjonsforskjellen. Det fremstår ihvertfall merkelig at hun er så unøyaktig i sine forklaringer.

Hennes fremstilling av hvor «farlig» og usunt gluten er medfører høyst sannsynlig at endel begynner å kjøpe og spise glutenfri mat og matvarer, som i stor grad er mye mer usunne enn mange av de glutenholdige produktene.

Gammel 21-01-18, 00:53   #15
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Nordstrand presiserer at glutenfrie matvarer ikke er å anbefale for de er ofte næringsfattige og høyglykemiske. Hun anbefaler urkorn som naturligvhar mindre gluten. Moderne hvetemel er forandret fra den opprinnelige hveten til å inneholde mer gluten av hensyn til bakeegenskapene (luftigere bakst). Der gjør det vanskeligere å fordøye for alle, noen mer enn andre. Nordstrand er ikke den eneste som belyser dette. Det gjør også forskeren G. Enders som har skrevet «Sjarmen med tarmen».

Den nyeste forskningen om hvordan tarm- og fordøyelse påvirket kropp og hjerne tror jeg vil ha en enormt positiv innvirkning på folks livskvalitet i årene framover. Jeg er så glad for at Nordstrand har satt fokus på dette.

Gammel 21-01-18, 13:21   #16
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg syns scibabe sier mye fornuftig http://scibabe.com/survivingbsheadlines/

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-18, 12:02   #17
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pebbles: Jeg tror det med tarmen kommer til å koke litt ned, det også. Det er litt "silver bullet" over det også. Sånn AHA NÅ HAR VI FUNNET LØSNINGEN PÅ ALT!!

Det er garantert elementer av det som kommer til å vise seg å være nyttige og bra, akkurat som lavkarbo har vist seg å ha mye å si for metabolisme, ikke bare for kalorier inn minus ut.

Men disse tingene samvirker jo.

Og det snedige er at i all hovedsak så ender alt opp med sånn ca samme råd som alltid:

- Mye grønt, og litt frukt
- Mye korn og frø
- Ikke/lite sukker
- Mer fisk
- Mindre kjøtt
- Melkeprodukter om du tåler det
- Lite salt
- Lite prosessert mat

Rart at vi skal pakke det inn i så mye nytt hokuspokus hele tiden, egentlig.

Gammel 22-01-18, 19:56   #18
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Pebbles: Jeg tror det med tarmen kommer til å koke litt ned, det også. Det er litt "silver bullet" over det også. Sånn AHA NÅ HAR VI FUNNET LØSNINGEN PÅ ALT!!

Det er garantert elementer av det som kommer til å vise seg å være nyttige og bra, akkurat som lavkarbo har vist seg å ha mye å si for metabolisme, ikke bare for kalorier inn minus ut.

Men disse tingene samvirker jo.

Og det snedige er at i all hovedsak så ender alt opp med sånn ca samme råd som alltid:

- Mye grønt, og litt frukt
- Mye korn og frø
- Ikke/lite sukker
- Mer fisk
- Mindre kjøtt
- Melkeprodukter om du tåler det
- Lite salt
- Lite prosessert mat

Rart at vi skal pakke det inn i så mye nytt hokuspokus hele tiden, egentlig.

Ja, nettopp, rimelig lite ukonvensjonelt og tilsvarende lite å kritisere, skulle en tro.

For meg utgjør forskjellen at hun forklarer veldig godt hvilken funksjon de ulike matvarene har, utover at det er sunt, og det gir meg en ekstra motivasjon til å sørge for litt ekstra salat med olivenolje, bønner og linser. I tillegg, er det fokus på magehelse som utgjør hele forskjellen for meg. I motsetning til deg, tror jeg enorme fremskritt innen medisin og folkehelse vil henge på den knaggen i årene fremover.

Gammel 23-01-18, 11:55   #19
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pebbles, her.

Ja, nettopp, rimelig lite ukonvensjonelt og tilsvarende lite å kritisere, skulle en tro.

For meg utgjør forskjellen at hun forklarer veldig godt hvilken funksjon de ulike matvarene har, utover at det er sunt, og det gir meg en ekstra motivasjon til å sørge for litt ekstra salat med olivenolje, bønner og linser. I tillegg, er det fokus på magehelse som utgjør hele forskjellen for meg. I motsetning til deg, tror jeg enorme fremskritt innen medisin og folkehelse vil henge på den knaggen i årene fremover.

Litt av det vi er inne på nå er kanskje litt filosofisk, men også praktisk: Dersom årsakssammenhengen blir fremstilt så er det både irriterende fordi det er FEIL, men det er også potensielt skadelig, fordi folk kan ta feil valg (velge bort gluten helt og holdent, når det ikke er skadelig for dem og gjerne erstatte det med annet, og kanskje ikke finne det egentlige problemet).

Gammel 22-01-18, 13:49   #20
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Standard

Jeg pleier å sitere Michael Polland (forfatter og står bak dokumentaren Food Inc.), for han sier det enkelt og greit: "Eat food. Not too much. Mostly plants."

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:50.