|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
This is normal!
|
![]() Sv: Spinn-off: Forventes det at alle undommer har ski?
Ok, jeg høyner med en far på over 90 år med svært dårlig balanse og vonde ben som fant seg en flat skiløype og gikk noen kilometer med barnebarnet. Klarer han, klarer de fleste.
![]() |
![]() |
#82 |
Tatt på
|
![]() Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?Nei, jeg synes ikke det kan forventes at alle ungdommer har ski. Heldigvis har skolen (og foreldrene i FAU) også den tankegangen. Snødagen som hele skolen skal på neste uke har alternativene alpint, langrenn og aking. Eneste som har krav er at de som skal stå alpint har gjort det før og de ikke kan forvente opplæring der.
![]() |
#83 |
kamerat
|
Jeg kan ikke med min beste vilje forstå hvorfor i alle dager jeg skulle det. Av plikt mot mitt land?
![]() |
#84 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, fordi det var obligatorisk på skolen...?
![]() |
#85 |
I mål
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
flisespikker
|
![]() Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?Og det er naturligvis ingen som ville finne på å kreve av skolen at barnet deres fikk tilpasset undervisning i for eksempel matematikk. Det ville jo være meningsløst, for alle oppegående barn takler jo matematikk, og hvis de ikke gjør det - ja, så får de bruke anledningen til å sitte og kjenne på følelsen av at de ikke får til alt her i verden.
![]() |
#87 |
En Som Trener
|
![]() Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?Ikke greit at skolen antar at man enten har ski eller deltar på alpint. Her har de alternativet aking, det er gøy og koster ikke noe i ekstra utstyr. Min 16 åring har ikke ski og skisko, men kan låne sin fars enn så lenge.
![]() |
#88 |
kamerat
|
![]() Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?Jeg lot av og til være å gjøre lekser jeg anså som meningsløse også.
![]() |
#89 |
This is normal!
|
![]() Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?
Hvis ski sto på timeplanen hver uke, antar jeg at opplegget ville være mer likt det som er f.eks. i matematikk. Men det er da ganske mange ting i skolen som man må gjøre selv om man kan være ganske dårlig til det. Folk uten gehør får ikke fritak fra sang. Om man aldri har tatt i en gitar, må man likevel prøve det selv om det ikke blir undervist nok til at man rekker å kjenne på følelsen av å få det til. Og målet med gitar, ski, badminton og andre aktiviteter som barn og unge er kort innom på skolen er vel ofte å skulle gi dem mulighet til å prøve et mangfold av aktiviteter. Det skulle ikke forundre meg om det står noe om det i læreplanene for de pratisk-estetiske fagene.
![]() |
![]() |
#90 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?Spørsmålet er hvor lista blir lagt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Dårlig husmor
|
Men det er forskjell på å måtte prøve noe og å måtte gjennomføre et opplegg som forutsetter at man allerede kan det, uten noen mulighet til å få opplæring. Å sende barn/ungdommer, som faktisk ikke kan gå på ski ut på en 7 km tur er jo bare idioti. Og å argumentere med at "da får de kjenne på at de ikke har prøvd å lære tidligere" er å gå helt bort fra skolens ansvar om opplæring. |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Helt enig. Og det gjør det veldig mye enklere å tilrettelegge for de med utfordringer som kanskje ikke kan gå langt på ski også, for eksempel barn med funksjonsnedsettelse. Jeg syns mange ganger skolen gjør tilrettelegging helt feil, slik at barnet som trenger tilrettelegging må gjøre helt andre aktiviteter enn de andre barna. På skolen vår har de også dratt til et jorde rett i nærheten der det har vært kjørt opp løyper. Da kan gutten i klassen med en sykdom som gjør at han ikke kan gå langt også være med på lik linje med de andre, han tar bare 1 eller 2 runder, mens de sprekeste kanskje tar 20.
![]() |
#93 |
Borte
|
Ja, for det sitter nok ingen barn rundt og kjenner på den følelsen i mattetimene.
![]() |
#94 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?Det forventes ikke her. Men kommunen har gratis utlånsbod. På barneskolen kan man velge mellom kort og lang tur, evt gåtur/skøyter. Noen kan også være på skolen med skøyter og aking, men det er mest for de små.
07 og 10 Sist redigert av Pelle : 07-03-18 kl 08:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
frakoblet
|
![]() |
#97 |
flisespikker
|
Hørtes det ut som jeg trodde det? Da var nok ironien min litt feilslått; jeg mente å prøve å formidle at vi neppe ville syntes det var OK dersom en mattelærer hadde sagt slike ting om elever som ikke greide å henge med.
![]() |
#98 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?Her har vi utstyr til utlån på skolen, ski i gymtimer hvert år og opplæring i ski som en del av kompetansemålene. Skidagen har kort og lang skitur og alpint for 5. - til 7. trinn og ski og aking for 1. til 4. trinn. Alle elevene klarer skiturene når de kommer så langt, men da har de jo hatt opplæring i 4 år først.
![]() |
#99 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?Jeg er nok litt for praktisk innstilt. Jeg er helt enig i at skolen bør stille med skiutstyr til de som ikke har dette. Og at det hadde burde være et tilbud om en kortere løype enn 7 km.
![]() |
![]() |
#100 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Enig. Det er tross alt ungdomsskolen vi snakker om her. Jeg regner med at det ikke er snakk om 7 km med skøyting i raskt tempo, men 3,5 km i rolig tempo, en god matpause, og 3,5 km i rolig tempo tilbake. Hvis det er såpass vanlig med ungdomsskoleelever som ikke mestrer dette så synes jeg det er litt rart at de legger seg på 7 km som korteste alternativ, og det burde skolen selvsagt få innspill på. De som overhodet ikke mestrer å gå på ski såpass burde jo heller få øve litt på basisferdighetene på et lite område, slik at de kanskje har litt bedre forutsetninger for å være med neste gang (men det beste hadde jo vært om de fikk inn dette i løpet av barneskolen).
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 07-03-18 kl 09:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|