|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Jun 2016
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?Her er det bare jeg som har lappen, så dette er en helt fremmed problemstilling for meg. Jeg mener man trenger ganske mye mengdetrening for å være en god sjåfør, så damer som overlater det til mannen gjør seg selv en bjørnetjeneste.
Barna mine hadde liten tiltro til at menn kunne kjøre da de var små. De var overbevist om at kvinner var bedre sjåfører siden de stort sett fartet rundt med mamma og mormor, mens pappa og onkel var passasjerer |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Det kan alltid bli verre.
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?
Ja, for det var bare på femtitallet menn i snitt var mer opptatt av motoriserte ting og litt mer interessert i alt som brummer enn kvinner.
![]() |
#83 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det kan skje begge veier hos oss, men jeg må innrømme at jeg synes det er ubehagelig å bytte med mannen hvis han skal av, fordi jeg vet at mange Tenker Sitt. I dag var en sånn dag. Jeg hadde ikke sovet i natt, så han kjørte selv om han skulle av først. Ellers kjører jeg mest til og fra jobb nå, fordi jeg skal lengst. Før skulle han lengst, da kjørte han. Han kjører hvis jeg har høye hæler. Jeg foretrekker å bytte litt innimellom hvis vi skal langt, for han er så asosial som passasjer... Ellers kunne jeg gjerne kjørt hele veien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?Vi bytter kun hvis jeg insisterer, og det hender det jeg gjør. |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Smugleser
|
![]() Sv: Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?Nei, ikke i den situasjonen der, nei. I praksis kjører mannen mest på langtur, og han foretrekker å ikke sitte på med noen, hvis han kan unngå det. Sist langtur kjørte jeg bilen «hans» med ham som passasjer; han hadde glemt lommebok og førerkort.
![]() |
#87 |
Mother of Dragons
|
Altså, mannen min og jeg følger kjønnsrollene dønn på et par ting. Feks så er det jeg som baker mest og han som tømmer alt av utedoer.
![]() |
#88 |
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?Svarer bare på spørsmålet i overskriften, jeg. Nei, det har vi aldri gjort. Det er nok nesten hipp som happ hvem av oss som kjører, men jeg kjører nok noe oftere enn han. |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Klar
|
![]() Sv: Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?Både mannen og jeg har vokst opp med fedre som kjørte på langturer og når alle var med, og mødre som kjørte når de måtte. Sist redigert av Timar : 05-09-18 kl 22:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Bedreviter
|
Selvsagt gjør dere det slik fordi det er det dere foretrekker. Men er det så vanskelig å skjønne at det man foretrekker kan være styrt eller påvirket av kjønnsroller? Det er ingen som lever i en boble, og folks preferanser er i stor grad styrt av normer og forventninger. Hvilket selvsagt er en viktig grunn til at dere sliter med rekruttering av kvinner til bilcrossarrangementene deres også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Jeg anser meg som likestilt selv om jeg ikke liker å kjøre bil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Det kan alltid bli verre.
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Så klart vi blir påvirket av kjønnsroller, men det er vel ikke en grunn til at han skulle begynne å bake hvis han ikke har lyst?
Nei, hvis du ikke ser sammenhengen mellom å ha bilkjøring som hobby og å trives bak rattet er det lite jeg kan gjøre for å få deg til å forstå, tror jeg, utover å påpeke at det er en viss forskjell på å dekke et behov og å ha noe som hobby fordi man synes det er gøy.
Det er ikke vanskelig å skjønne i det hele tatt, tvert i mot er det en selvfølge.
![]() |
#93 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?Jeg er morgentrøtt, og hvis jeg må ha bilen så kjører mannen til jobb sin, også bytter vi på stasjonen og jeg kjører videre.
Sist redigert av amo : 06-09-18 kl 12:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?Jeg elsker foresten å kjøre bil.
![]() |
#95 |
Må man ha en tittel?
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?Jeg er av de som elsker å kjøre bil, men som også foretrekker å være passasjer når vi som par/familie er ute og kjører. Så ja, her kjører mannen som oftest, og om jeg kjører eller henter han, så bytter vi ofte plass slik at han kjører.
![]() |
#96 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?Jeg elsker også å kjøre bil, men alene og med høy musikk. Jeg kan kjøre og kjøre, og elsker de lange turene jeg tar noen gang som er på 2-3 timer for å besøke en venninne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Hekta
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?Jeg tror ikke dette handler bare om interesse, det handler også om at mange menn anser seg som bedre sjåfører enn damer, og får "neller" når de må sitte på og oppfører seg som dårlige passasjerer(det viser jo noen av svarene her i denne tråden).
![]() |
#98 |
Bedreviter
|
Jepp. Akkurat der er vi også. Mannen min vet at vi har Toyota og hvilken farge den har, men ikke hvor gammel den er, når den var på service sist eller hvor verkstedet der vi skifter olje ligger. Det hender at han fyller diesel, men det er også alt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
i tåka
Medlem siden: Dec 2011
![]() Sv: Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?Nei, kun dersom jeg er veldig trøtt eller allerede har kjørt langt og er lei. |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Veldig bra oppsummering!
![]() |
|
|