|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Pauset
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når ens utdanning går en til hodet ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
|
![]() Sv: Når ens utdanning går en til hodet ...Alle foretrekker vel å være sammen med likesinnede? Om det er utdanning eller interesse for traktorpulling som er fellesnevneren, hva så? Er man like arrogant som traktorpuller hvis man sier at man foretrekker å henge sammen med de som ser gleden i å montere spitfiremotorer på traktorer? |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
frakoblet
|
Hva legger du i "likesinnede", da?
![]() |
#84 |
Epikur
|
Vi har feks samme sinnelag, selv om vi ikke har samme eller like lang utdanning. Ikke har vi lik bakgrunn heller. Men arrogante er vi.
![]() |
#85 |
frakoblet
|
![]() |
#86 |
kamerat
|
![]() Sv: Når ens utdanning går en til hodet ...Jeg synes det er litt trist at flere av dere ser ut til å se på utdanning bare som utvendig pynt, jeg.
![]() |
#87 |
kamerat
|
![]() Sv: Når ens utdanning går en til hodet ...Nåja, det var kanskje litt spissformulert av meg, men særlig i Jessicas innlegg synes jeg å lese en holdning til utdanning som går på at utdanning neppe kan forandre noe vesentlig på et menneske, og at det ikke er særlig legitimt å se på utdanningen sin som en viktig del av seg selv. Det er vel og bra at utdanning neppe endrer personligheten til folk, men jeg tror den kan forandre ganske mye på hvordan man tenker. Og mange har et tett forhold til faget sitt og brenner for det, uten at det har noe som helst med et ønske om å vise seg. (Ofte er det snarere tvert imot.) Jeg sier selvsagt ikke at det ikke finnes folk som bruker faget sitt som hersketeknikk, men mon tro om det ikke oppfattes slik oftere enn det faktisk er slik? Det må jo være lov å vite best når det dreier seg om noe man faktisk har gått i dybden på?
![]() |
#88 |
Pauset
|
Utdanning gjør at man har reflektert og gått i dybden på en del ting. Det forandrer en helt klart som person. Man får en tyngde i forhold til det man har utdannet seg til. Selvfølgelig skal man få lov til å ut i fra at man tross alt har gått i dybden på, MEN det er måten man bruker sin tyngde. |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Epikur
|
![]() Sv: Når ens utdanning går en til hodet ...Jeg forbeholder meg retten til å vite best om en del ting bare jeg i hele Norge har forsket på. Faktisk. Er det frekt av meg? I tillegg vet jeg en hel masse om felter der det hersker en del myter. Om barn, husarbeid, kvinner, husmødre & yrkesaktive sådanne i en periode som mange glorifiserer feilaktig. Skal jeg la være å korrigere, for at folk ikke skal føle seg trådt på tærne?
![]() |
#90 |
Pauset
|
En skal selvfølgelig få lov til å bruke sin kunnskap og definitivt dele den med andre. Det jeg prøver å si er at man ikke skal være arrogant og hoverende overfor andre. Da mener jeg at man har mistet noe på veien. Selvom man har utdanning så betyr det ikke at man sitter med alle sider av en sak f.eks. Faktaopplysninger er jo gjerne kun et svar, men i andre sammenhenger der det kan være flere måter å se ting på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Når ens utdanning går en til hodet ...Jeg er enig med Tinetoff her: Utdannelse betyr for mange mye mer enn bare akkurat det papiret som beviser at man har fullført. |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
I mål
|
Jeg signerer Hatti her. Vel, min mann HAR studert noe, men han ble aldri ferdig med noe særlig. Imidlertid er det han som faktisk HUSKER noe historie for eksempel samt har alle de praktiske evnene i huset. Jeg er en liten pugghest og husker ikke ting som ikke interesserer meg (historie er ikke mitt fag. Men jeg gjorde det bra i det på videregående. Alt glemt). |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Epikur
|
En vanlig misforståelse er at historikere kan masse faktating. Det gjør vi ikke. Vi vet hvor vi kan slå opp faktatingene. Det vi derimot lærer er å være gjennomgående kritiske til det aller meste som serveres, noe du kanskje har fått merke i mange diskusjoner. Ingenting er god fisk før det kan bevises eller være overveiende sannsynlig. Ikke dveler vi ved gamle sannheter heller, dersom det kommer nye opplysninger på banen.
![]() |
#94 |
Epikur
|
![]() Sv: Når ens utdanning går en til hodet ...Apan; de aller fleste ikke-historikere slår meg i TP på historie. Og jeg skuffer stadig på årstallsfronten. Men jeg kan si noe om bakgrunnen for at ting skjedde, kanskje eller si noe om hvordan ting ble etterpå. Kanskje.
![]() |
#95 |
I mål
|
Ja, jeg vet det. Det var bare en illustrasjon av at akkurat hvor dyktig man har vært på skolen / i en utdanning ikke nødvendigvis sier noe om hvor mye man har å bidra med i ulike settinger. Gubben gjorde det hverken bra på skolen eller har studert, men han er interessert i det, og i enkelte tilfeller det vel så viktig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Epikur
|
Jepp. Akkurat.
![]() |
#98 |
Leser
|
Synes du det? Jeg har utdannelse, men jeg oppfatter ikke utdannelsen min som en vesentlig del av meg. For meg har heller ikke utdannelsen min endret på måten jeg tenker på - det var snarere tvert i mot. Jeg drev på med andre ting først, men da jeg kom bort i data passet faget til meg. Samme med fysikk første gangen jeg var borti fysikk var jeg fasinert. Jeg tror og håper at de fleste folk utdanner seg til ting de trives med og da tror jeg jo heller at faget passer til den du er heller en at man forandrer seg på grunn av fagkretsen. Håper jeg, da. Ellers er jeg vel en fortapt nerd, uten sosiale antenner.
Idoter finnes i alle leire. Jeg har også vært på fest med en 17 åring som visste mye mer enn meg (jeg var 25) - idioten irriterer meg enda! Det er lite som er så plagsomt enn idioter som ikke greier å innse at andre vet bedre enn dem selv. Men det er også plagsomt med idioter som tror de er mye bedre enn andre folk bare fordi de har vagget lengre rundt i korridorene på blinderen.
Alle folk utvikler seg jo ved å leve. Søsteren min påstår at hun lærte utrolig mye av å backpacke et år i Australia og plukke frukt. Og jeg tror henne. Jeg tror man lærer så lenge man prøver nye ting, så lenge man er nysgjerrig, så lenge man spør seg selv: "Hvorfor skjer dette? Hva gjør han nå? Hvordan skal jeg løste dette problemet" etc Jeg har lært masse om isolering av hus i sommerferien. Man trenger ikke å studere for å lære. Slik jeg kjenner deg hadde du lært noe uansett hva du hadde gjort i de årene.
![]() |
#99 |
Leser
|
Kult!
![]() |
#100 |
Bedreviter
|
Takk for det.
: skratter ved tanken på sjokk-him: |
![]() |
![]() |