Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Skikk og bruk på fly

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-06-19, 21:32   #1
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skikk og bruk på fly

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Det er den som vet at en trenger mer enn ett sete som har mulighet til å på forhånd gjøre noe med situasjonen. Den som havner tilfeldig ved siden av har ikke det. Det er jo umulig for andre å forutse, og umulig å gjøre noe med i et fullt fly.

Bortsett fra at det ikke er mulig. Har du fått det opp som forhåndsvalg? Jeg vet ikke engang om det er mulig å legge inn samme person to ganger. Og er det mulig er vi tilbake på å straffe store folk økonomisk. Å betale dobbelt for å fly er ikke greit enten man er lang eller bred.

Det jeg derimot HAR opplevd er å betale for to billetter på tog (jeg hadde med meg en stor hund) inkludert sitteplass. Og måtte gi den fra meg. Hunden satt selvfølgelig ikke i setet. Men jeg hadde betalt for det slik at han skulle slippe å ligge i midtgangen. Uten at det hjalp nevneverdig da konduktøren gav beskjed om at plassen skulle brukes.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-19, 21:35   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Bortsett fra at det ikke er mulig. Har du fått det opp som forhåndsvalg?

https://www.flysas.com/pl-en/fly-wit...eat-selection/

Sitat:

If you need an extra seat for more comfort or for medical reasons,* you can book the seat next to yours for a fee. Pre-order when you book through a travel agency or by contacting SAS Sales & Service**

*Extra seats may not be used to store extra baggage.
**If you’ve booked an extra seat, you’ll need to check in at the airport (not online).

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-19, 21:50   #3
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

https://www.flysas.com/pl-en/fly-wit...eat-selection/

Ingen dum løsning. Men det kommer helt an på prisen. Som ikke er oppgitt.
Der ser du hvor mye jeg flyr.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-19, 21:57   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Ingen dum løsning.

OK, så nå er det som for noen innlegg siden først ikke gikk an, deretter var diskriminering er nå "ingen dum løsning"?

Gammel 23-06-19, 23:38   #5
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Det er den som vet at en trenger mer enn ett sete som har mulighet til å på forhånd gjøre noe med situasjonen. Den som havner tilfeldig ved siden av har ikke det. Det er jo umulig for andre å forutse, og umulig å gjøre noe med i et fullt fly.

Dette. Jeg flyr mye og har heldigvis bare opplevd dette et fåtalls ganger, men det er virkelig ubehagelig. Dersom jeg selv hadde hatt behov for mer enn et sete hadde jeg virkelig undersøkt mulighetene i forkant.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-19, 22:20   #6
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Litt av utfordringen er at selv man får plass i et sete, så tar man utvilsomt opp en del plass når man er stor. Og mange av oss har kjent på det, spesielt når når man får nærkontakt med sidemannen selv om du passer i setet og får ned armlenene.

Men jeg viste heller ikke om at det gikk av å kjøpe et ekstra sete for et "gebyr". Har alltid trodd at man måtte kjøpe to seter til samme pris.

Heldigvis har jeg sluppet det, for da jeg var så stor at det kunne være aktuelt fløy jeg stort sett med barna og de tok knapt opp et halvt sete.

Gammel 23-06-19, 23:22   #7
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke det er noe forskjell på å betale ekstra for lang kropp enn for brei kropp.

Mannen er ikke overvektig, men han er veldig bredskuldret. Å sitte med han betyr at jeg sitter litt på skrå til flyet er oppe og vi kan ta opp armlenet og sitte behagelig tett sammen. () Han misliker å sitte i midten, for han kjenner jo veldig på at fremmede ved siden av han kan bli litt skvist. Han velger derfor sete ved vindu eller ved midtgangen slik at det er han som sitter vridd og ikke uskyldige medpassasjerer.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-19, 23:37   #8
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, jeg forstår ikke hvor du ser den holdningen du ikke kan sette fingeren på. Krenkorama så det holder.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-19, 23:56   #9
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, jeg forstår ikke hvor du ser den holdningen du ikke kan sette fingeren på. Krenkorama så det holder.

Hallo. Jeg føler meg ikke krenket i lillefingeren engang.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-06-19, 23:40   #10
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var vel mer muskelshaming det måtte være snakk om i det ene tilfellet for min del, isåfall.

Gammel 23-06-19, 23:42   #11
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Vil du si det er unaturlig å tenke på overvektige folk når det er snakk om at noen tar opp en tredjedel av setet ved siden av seg?

Gammel 23-06-19, 23:47   #12
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fersken, her.

Vil du si det er unaturlig å tenke på overvektige folk når det er snakk om at noen tar opp en tredjedel av setet ved siden av seg?

Nei, ikke unaturlig, men likevel ikke den eneste sannheten. En velger jo selv hva en legger i det, og hvordan en tolker.
Det er en brei rygg som er problemet, uavhengig om det er muskler eller annen overvekt.

Gammel 23-06-19, 23:55   #13
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Nei, ikke unaturlig, men likevel ikke den eneste sannheten. En velger jo selv hva en legger i det, og hvordan en tolker.
Det er en brei rygg som er problemet, uavhengig om det er muskler eller annen overvekt.

Jeg er den, jeg tenkte ikke så mye på brei rygg og skuldre. Mer på baken som skulle få plass mellom armlenene og at låra ikke skulle trenge seg over på det andre setet (som har vært mitt problem).

Gammel 24-06-19, 00:02   #14
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fersken, her.

Jeg er den, jeg tenkte ikke så mye på brei rygg og skuldre. Mer på baken som skulle få plass mellom armlenene og at låra ikke skulle trenge seg over på det andre setet (som har vært mitt problem).

I denne tråden er det ryggplass som er nevnt. Og breibeinte menn.

Gammel 23-06-19, 23:56   #15
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da jeg reiste til USA og måtte be flyverten komme med verktøy for å kunne slå opp armlenet fordi det var en spiss skrue under armlenet som boret seg smertefullt inn i låret mitt og ødela buksa mi, så skulle jeg gladelig ha betalt mer for å kunne sitte godt og samtidig ikke være til bry for sidemannen.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-19, 07:29   #16
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Vet en som kjøper ikke bare et, men to ekstra seter (dvs tre seter) fordi hen har behov for å ligge på flyreiser av medisinske årsaker. Det koster visst en god slump, men det er en prioritet å ikke la helsen hindre reisen på det punktet.

Min desidert mest annoying tur var en flight over dammen, hvor en ung kvinne non-stop, mer eller mindre, hydrerte seg med kremer og sprayer, så man satt i en f**ings parfymebutikk. Virket som en ukebladreportasje om lange flyreiser på steroider.

Ellers mener jeg, litt motstrøms, at man kan legge setet ned, men ikke smelle det ned så fort beltelyset plinger av, og man tar det opp igjen når det er servering og lar det være oppe, en stund. Gjør det ikke selv medmindre jeg skal sove, men syns det er ok.

Liker ikke de nymotens greiene hvor de henger en slynge på min seterygg så de selv kan hvile hodet og føtter ved å henge på mitt sete.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-19, 08:57   #17
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

La oss si at de to personene jeg fortalte om hadde havnet ved siden av hverandre i et stappfullt fly. En på vei til VM i bodybuilding og en på vei til slankeoperasjon, for å sette det litt på spissen. Ingen av dem hadde tatt opp behov for ekstra plass med flyselskapet. Det er fysisk umulig å få dem ned i setene, når de ikke kan bruke av nabosetet. Skal flyselskapet se seg rundt etter de minste personene i flyet, og flytte rundt på folk? Skal noen måtte gå av flyet? Hvem eier problemet da?

Shamingen i denne tråden går vel mer på å beskylde andre for diskriminering og dårlig menneskesyn.

Gammel 24-06-19, 09:08   #18
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Og for ordens skyld: Dette handlet aldri om personer som bare fyller opp litt ekstra, eller å sitte litt trangt, det er vel alle vant til å forholde seg til. Jeg hadde ikke så mye over halve setet mitt tilgjengelig, og måtte sitte med hoften inn mot setet, vridd inn mot sidemannen på andre siden. Den ene gangen førte det til vondt i ryggen flere dager av ferien. Jeg mener fortsatt det burde være skikk og bruk på fly å ta opp et behov for 1,5 sete med flyselskapet på forhånd, og at den som trenger ekstra plass eier problemet. Ingen andre kan jo vite om det på forhånd.

Sist redigert av Filifjonka : 24-06-19 kl 09:13.
Gammel 24-06-19, 10:26   #19
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har generelt høy toleranse for sånt som medpassasjerene ikke kan gjøre noe med (hylende baby, damen jeg satt ved siden av en gang som tydeligvis hadde en skade som gjorde at albuen hennes stakk stivt ut til siden, langt inn på min side av setet), men om jeg hadde havnet i den sittestillingen du gjorde, Fjonka, ville jeg tatt det opp med kabinpersonalet. Det er jo ikke greit at enkelte passasjerer kommer så dårlig ut, og det er flyselskapets jobb å løse det. For eksempel ved å sette bodybuilderen ved siden av en treåring.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-19, 10:26   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Å «eie et problem» brukes ofte slik Floksa gjør det altså. Nesten. Det er jo et slags tankeverktøy for å ta ansvar for å endre noe selv, der man ikke får endret situasjonen. Men å bruke det som en ansvarsfraskrivelse der man mener at det er den som blir utsatt for et halvt sete, tåfislukt eller barnespark i ryggen syns jeg kanskje er litt passiv-aggressivt. Og som Fjonka sier: som medpassasjer har man ingen mulighet til å endre det på forhånd.

Selvsagt, man kan ta ansvar for å si i fra når man sitter der, skvist. Men da kan man jo bli beskyldt for å fatshame, ser man her. Og jeg vet ikke om den store personen syns det er bedre, at nabopersonen sier i fra at man ikke får plass? Jeg syns helt klart at den som trenger tilrettelegging har ansvar for å fikse på forhånd. Det er da problemet kan håndteres, ergo er det der eieransvaret ligger.

Sist redigert av Tallulah : 24-06-19 kl 10:48. Årsak: skrivefeil
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:14.