Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Er du en høflig bilist?

Autofil Bilsnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-11-22, 10:27   #1
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du en høflig bilist?

Opprinnelig lagt inn av Retz, her.

Du trenger ikke snu på hodet, Divine. Jeg bruker sidespeilene når jeg rygger, snur aldri på hodet og tar en kikk i bakspeilet når jeg skal estimere avstand bakover. Gammel bil uten ryggekamera.

Jeg tror det er nok til å gjøre meg kvalm i en stresset situasjon. Mye fram og tilbake med hodet. Mye mer enn når man sjekker speil under kjøring.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-22, 10:31   #2
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg tror det er nok til å gjøre meg kvalm i en stresset situasjon. Mye fram og tilbake med hodet. Mye mer enn når man sjekker speil under kjøring.

Men du må jo rygge UT igjen da? et er jo mye mer stress, der er jo potensielt andre biler som beveger seg og greier da.

Min far jobbet med bilskadeforsikring da jeg og min bror tok lappen. Så ja, han lærte oss å rygge-parkere. Og det er ryggeparkering som gjelder opp i avkjørsla til mine foreldre også. Eneste praktiske.

Men jeg kan ikke lukeparkere. Jeg har hatt kjøreskoletimere på det og med pappa, men i praksis, nei, jeg kan ikke lukeparkere.

Gammel 09-11-22, 09:35   #3
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil for øvrig kommentere at om jeg skulle blokkere eller et eller annet dumt, så er det aldri av egoistiske grunner, altså. Da har jeg bare feillest situasjonen. Da ønsker jeg meg et sånt "sorry"-skilt.

Gammel 09-11-22, 10:24   #4
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Ofte hørt i bil med meg "Jasså, ja ... Blinklys, da? Ekstrautstyr det, eller?"

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-22, 10:33   #5
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Jeg blir kvalm av å rygge ut også noen ganger. Men det er i alle fall noe jeg KAN. Må bare få tatt meg på tak og sette av tid og finne et sted hvor jeg kan øve på å ryggeparkere uten for mye stress og uten at noen ser på meg.

Jeg kunne lukeparkere en stund med den ene bilen jeg hadde. Men så hadde jeg ikke behov for å lukeparkere så mye lenger, så nå har jeg mistet den ferdigheten. Men det føles mindre viktig nå som jeg ALDRI parkerer i Oslo sentrum lenger. Det føles mye mer prekært å lære meg å ryggeparkere. Eller generelt å rygge. Jeg må rygge opp en bakke til hytta til venninna mi, og det får jeg ikke til. Har øvd masse, men ødelegger nesten clutchen på det hver gang. Og er så kvalm og stresset etterpå at jeg gråter hver gang. Heldigvis "truer" hun meg til å øve hver gang. Så jeg har blitt litt bedre, og noen ganger har jeg faktisk klart det. Jeg burde hatt mengdetrening, men jeg er ikke på den hytta ofte nok.

Gammel 09-11-22, 16:16   #6
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke helt, men jeg får litt inntrykk av at Maverick har hatt en dårlig dag i trafikken?
Selvsagt hilser man når noen slipper en frem. Nå skal det sies at det hender sjeldnere at jeg blir sluppet frem enn at jeg slipper frem noen. Flyt i trafikken er viktig, og hvis det f.eks står en bil og skal svinge inn/over mitt kjørefelt og det er lang kø både bak meg og ham - så slipper jeg gjerne gassen og vinker ham over. Når jeg kjører Tesla er jeg ekstra høflig. Og får ekstra mye drit. Ingen som gidder å slippe inn en Tesla, utenom andre Teslaer.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Av og til får jeg en sånn panikktanke om at "tenk om folk har avtalt signalisering i trafikken som jeg ikke skjønner?!" For eksempel at man signaliserer "fuck off bakskjermen min" ved å sette på vindusspyling og -viskere på bakruta selv om det ikke regner. Eller noe annet. Og så kjører jeg rundt og skjønner hverken hva jeg signaliserer selv, eller hva andre signaliserer til meg. (Det reflekterer nok en angst jeg har i livet generelt, tror jeg. )

Haha, sånn tenker jeg også noen ganger. Men én ting vet jeg - at om du har en dust på hengerfestet ditt på motorveien, så kan du spyle rutene foran. Hvis viskerene begynner å gå på bilen bak, så bør han ta poenget.

Gammel 10-11-22, 10:11   #7
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Ingen som gidder å slippe inn en Tesla, utenom andre Teslaer.

Jeg merker at når jeg kjører den lille, supersøte bilen, så er folk ekstra greie i trafikken - tror de blir blide av den oransje, ille erten, de også.

Gammel 09-11-22, 10:36   #8
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Lukeparkering er ganske enkelt når man er nær nok bilen man skal rygge inn bak, har riktig vinkel og gjør det sakte.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-22, 10:37   #9
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Lukeparkering er ganske enkelt når man er nær nok bilen man skal rygge inn bak, har riktig vinkel og gjør det sakte.

Nei.

Gammel 12-11-22, 12:03   #10
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lukeparkering driver jeg ikke med. Jeg synes ikke det er noe lett i det hele tatt. Betaler heller masse penger i et parkeringshus enn å stresse med noe jeg ikke får til.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-11-22, 11:52   #11
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Tror det er noe med å vite når man er nær nok og hva som er riktig vinkel som gjør at det er mange som ikke synes det er så enkelt

Jeg lukeparkerer og synes jeg er ganske flink, men jeg kan ikke forklare hva det er som gjør at jeg får det til.

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-22, 12:05   #12
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av sindrome, her.

Tror det er noe med å vite når man er nær nok og hva som er riktig vinkel som gjør at det er mange som ikke synes det er så enkelt

Jeg lukeparkerer og synes jeg er ganske flink, men jeg kan ikke forklare hva det er som gjør at jeg får det til.

På samme måte som jeg lukeparkerer uten å være flink, og overhodet ikke skjønner hvorfor jeg alltid ender på halv tolv en halvmeter fra fortauskanten!

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-22, 12:17   #13
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Jeg lærte i sin tid at når du rygger inn (alltid rygge!) så skal du rette opp når du ser halvparten av enden på bilen bak i bakvinduet. Det funker.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-22, 10:42   #14
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Divine, du må flytte til et sted med gateparkering, da slipper stresset taket etter at du har tvangsøvd på lukeparkering hver gang du kommer hjem.

Da jeg bodde ved kanalen i byen, så var en av lørdagsformiddag avslappings greiene mine, så sette meg ned med en kopp te ved vinduet og le av alle idiotene som prøvde å parkere med snuten inn først. (Det går ikke når kanalen har all'e av trær som er plassert sånn at man akkurat kan lukeparkere imellom 2 trær)

Gammel 09-11-22, 10:46   #15
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Divine, du må flytte til et sted med gateparkering, da slipper stresset taket etter at du har tvangsøvd på lukeparkering hver gang du kommer hjem.

Ja, drømmen min er å flytte til Majorstua. Men jeg ser for meg at bankrådgiveren får sitt livs latterkrampe om jeg skulle foreslå dette. Uansett, der trenger jeg jo ikke bil – so problem solved.

Gammel 09-11-22, 10:55   #16
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Er høflig, bruker blinklys og blir utrolig provosert av de som ikke gjør det og de som ikke hilser.

Gammel 09-11-22, 13:55   #17
Unicorn
Står på egne ben

Unicorn sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Det våte Vestland
Unicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populær
Standard

Kjører stort sett bare på smale vestlandsveier, og da hilser jeg alltid, og jeg er rask med å slippe frem andre. Anser meg selv som en meget høflig bilist. Og jeg takker alltid med et blink med blinklyset når jeg blir sluppet forbi.

Gammel 09-11-22, 15:35   #18
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Jeg smiler, hilser og bruker ALLTID blinklys.

Og så kjefter jeg mye på alle andre udugelige bilister.
Hva er det med trangen til å skifte fil midt i rundkjøringen når det er to felt inn og to felt ut!

Gammel 09-11-22, 17:16   #19
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fersken, her.

Hva er det med trangen til å skifte fil midt i rundkjøringen når det er to felt inn og to felt ut!

Jeg er sikker på at noen tar skjermen min hver uke, men med tuting har jeg klart meg. Mistenker at enkelte vil spare et minutt i kø, men å skifte fil i svingen ut og uten å sjekke at det er ledig.. Og ikke høflig da.

Gammel 09-11-22, 16:18   #20
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og blinklys må man bruke. Særlig i rundkjøringer, både til venstre og høyre. Jeg hadde en passasjer en gang, som tydeligvis syns jeg blinket litt for tidlig. "Åååå, så fliiink du er til å blinke!" (les med dustestemme). Men jeg setter alltid på blinklyset 5-8 sekunder før jeg sakker farten. Sånn som man skal.

Hun kjører Audi.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:29.