Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Tror dere Huitfeldt må gå?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-09-23, 12:11   #81
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror dere Huitfeldt må gå?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Hun må føle seg så sint og skuffet over mannen sin! Fy fader, for et tilllitsbrudd!
Åkei, hun burde ha fulgt opp dette bedre, men likevel.
Fnys.

Jeg kan ikke forstå at dette betyr at hun må gå.

Jeg er underlagt samme regler, og vi blir grundig kurset flere ganger i året med eksamen og styr. Og ikke-etterlevelse er klar oppsigelsesgrunn.

Og sånn som jeg har mast på unger og ektefelle, uke ut og uke inn… Det er mitt ansvar, og mine konsekvenser. Så jeg syntes ikke veldig synd på AH, det er aldri nok å bare «si fra en gang». Man må minne på jevnlig. For det er viktige og riktige regler.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-23, 21:59   #82
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Fikk spørsmål om aksjevirksomhet allerede i fjor:

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/...-fjor/80136037

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-23, 15:04   #83
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har faktisk sluttet å bli forbauset over at det alltid dukker opp mer i politikersaker.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...talte-det-ikke

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Gammel 04-09-23, 18:50   #84
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Høst, her.

Jeg har faktisk sluttet å bli forbauset over at det alltid dukker opp mer i politikersaker.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...talte-det-ikke

Har sluttet å sto på politikerkasten som helhet. Det er jo bare jug, snyteri og nepotisme overalt. Jeg skal ikke si at jeg ikke ville falt for fristelsen til å tuske til meg goder og privilegier om jeg hadde vært i posisjon til det. Men i utgangspunktet er det vanskelig å se for meg at jeg skulle styre så langt unna det moralske kompasset mitt. Hva er de laget av, disse folka som tror det er noen regler for folk og noen helt andre for dem selv.

Sist redigert av Kaija : 04-09-23 kl 23:02.
Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-23, 21:29   #85
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror mange av den rett og slett er både naive og svimete også. Tror ikke politikere har dårligere moral enn andre.

Gammel 04-09-23, 21:37   #86
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Har sluttet å sto på politikerkasten som helhet. Det er jo bare jug, snyteri og nepotisme overalt. Jeg skal ikke si at jeg ikke ville falt for fristelsen til å tuske til meg goder og privilegier om jeg hadde vært i posisjon til det. Men i utgangspunktet er det vanskelig å se for meg at jeg skulle styre så langt unna det moralske kompasset mitt. Hva er de laget av, disse folka som tror det er noen regler for folk og noen helt andre for dem selv. ⁸

leter med lupe etter fotnote 8

Og kom på en ting som var snakket om i lunsjen for ikke så lenge siden. Jeg har jo en kollega-gjeng som er litt utenfor snittet av befolkningen, npe jeg vil påstå ofte gjør at vi har litt annerledes tema (og ikke minst innstillinger til tema) enn mange andre steder. men helt hvordan det kom opp husker jeg ikke. Men i alle fall det at i en del verden vil store deler av befolkningen ikke stole på en leder som ikke er korrupt. For en som ikke, når hen hadde muligheten til det, tusket til seg til seg og sin familie, hva var nå det for en dumskolling? Sånne folk er jo ikke noe å ha til leder, når de ikke engang har såpass til vett.

(Min fotnote, jeg jobber altså med tidligere misjonærer, barn av misjonærer og andre kristne og konservativt-kristne folk. Det påvirker mye rart av lunsjtema. Men denne var ikke helt klassisk, selv for oss. )

Gammel 04-09-23, 21:41   #87
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ingen grunn til å tro at politikere har dårligere moral enn andre. Kommer du med sånne påstander får du jammenmeig dokumentere dem med fakta. Jeg er ikke i tvil om at politikere, som andre eksponerte folk, sjekkes mer av journalister enn andre. Og slik skal det være. Og til orientering, det er bra mange tusen politikere i dette landet, i diverse politiske lokallag, fylkesting, kommunestyrer, kommunale og andre offentlige utvalg osv. Å lire av seg udokumenterte påstander om høyere kriminalitet er bare teit.

Strå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-09-23, 23:39   #88
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vel, de sakene som har vært om våre stortingspolitikere og statsråder på reiseregninger, pendler boliger m.m viser med all tydelighet at makt korrupterer. Jeg må innrømme at jeg er skuffet over at de ikke evner å følge skattereglene som alle i det private næringsliv har fulgt i nærmere 30 år. Og de fortsetter å bevilge seg goder. Jeg mener det må til en uavhengig komite som skal ordne med bevilgninger til representantene, og kriterefor å bli med der er at du ikke har hatt politiske betalte verv tidligere, Gjerne bakgrunn fra HR.

Mitt generelle inntrykk at er folk som ønsker goder er overrepresentert i politiske verv.

Gammel 05-09-23, 06:10   #89
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eller så viser det at de ikke setter deg godt nok inn i lovverket. Jeg er så lei av alle påstander om at alle politikere er mennesker som søker makt for å tuske til seg goder.

Gammel 05-09-23, 07:33   #90
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Vel, de sakene som har vært om våre stortingspolitikere og statsråder på reiseregninger, pendler boliger m.m viser med all tydelighet at makt korrupterer. Jeg må innrømme at jeg er skuffet over at de ikke evner å følge skattereglene som alle i det private næringsliv har fulgt i nærmere 30 år. Og de fortsetter å bevilge seg goder. Jeg mener det må til en uavhengig komite som skal ordne med bevilgninger til representantene, og kriterefor å bli med der er at du ikke har hatt politiske betalte verv tidligere, Gjerne bakgrunn fra HR.

Mitt generelle inntrykk at er folk som ønsker goder er overrepresentert i politiske verv.

Har du dokumentasjon på det? Er det virkelig sånn at folk som tar politiske verv oftere enn andre bryter regelverket? Eller er det det at de oftere, som seg hør og bør, blir skrevet om? Kommer du med en påstand to ganger får du jaggu meg bakke den opp med fakta.

Gammel 05-09-23, 07:35   #91
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Standard

Men bør det ikke ligge en særlig plikt på de som er satt til å forvalte fellesskapet til å aktivt faktisk sette seg inn i lovverket? Og, ikke minst, så har de jo en helt uovertruffen tilgang på objektiv rådgivning om ikke bare lovverket de skal følge, men ganske sikkert også om hva som vil være fornuftig å gjøre (selv om det ikke alltid er lovpålagt). Og nei, de er sikkert hverken verre eller bedre enn folk flest, men burde de ikke holde seg selv til en høyere standard enn «folk flest» med den tilliten de får?

Gammel 05-09-23, 07:44   #92
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Standard

Selvsagt skal folk med verv sette seg ekstra godt inn i regelverket, men det er ikke greia. Jeg spør om dokumentasjon på påstanden om at politikere oftere bryter regelverk og lovverk enn andre grupper i samfunnet. Og det vil ikke den som kom med påstanden gi meg. Det eneste jeg finner er en DN-artikkel fra 2003 og den tar kun for seg hvilke partiers politikere som er omtalt for lovbrudd i en gitt periode. Den sier ikke noe om forholdet mellom de med og de uten politiske verv.

Gammel 05-09-23, 07:44   #93
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Med makt følger ansvar, tross alt. Jeg synes virkelig ikke vi skal gi slipp på det.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-23, 07:51   #94
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Med makt følger ansvar, tross alt. Jeg synes virkelig ikke vi skal gi slipp på det.

Er det noen som mener det? Selvfølgelig skal folk i posisjon måles etter en høyere krav enn folk uten. Og selvfølgelig vil folk i posisjon, som seg hør og bør, oftere bli eksponert for oppmerksomhet enn andre. Men derfra til å påstå at politikere generelt bryter loven oftere enn andre, det er ganske drøyt og må belegges med fakta.

Gammel 05-09-23, 07:57   #95
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Har du dokumentasjon på det? Er det virkelig sånn at folk som tar politiske verv oftere enn andre bryter regelverket? Eller er det det at de oftere, som seg hør og bør, blir skrevet om? Kommer du med en påstand to ganger får du jaggu meg bakke den opp med fakta.

Hva slags dokumentasjon ønsker du? Jeg snakker om det etterlatte inntrykket av våre stortingspolitikere. Forsterket av hvilke goder det ble bevilget i forbindelse med sammenslåingen i Viken. For eksempel absurde møtegodtgjørelser for allerede lønnende fulltidspolitikere. Jeg kjenner altså ikke til saker i næringslivet der man i forbindelse med fusjoner får dobbelt lønn for utvidet ansvar, det er jo ikke uvanlig med bonusavtaler i sånne settinger riktignok. Ønsker du at jeg slal linke til mediasaker om dette? Så har jeg ikke tid nå, men kan gjerne finne frem saker til deg.

Gammel 05-09-23, 08:01   #96
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Standard

Hvor mange var det som fikk restskatt av pendlerboligsaken feks, det var tildels snakk om større beløp. Og kom ikke å si at det er vanlig å ha folkeregisteret addresse på gutterommet samtidig som du får dekket husleie av arbeidsgiveren din, feks. Vi har ganske streng oppfølging av lønn og HR på regelverket.

Gammel 05-09-23, 08:04   #97
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Standard

Jeg er helt enig i at det bør forventes at alle følger et regelverk, og særlig de som er med og vedtar det. Politikere er helt avhengig av tillit og må oppføre seg deretter. Det er lov å bli skuffet, men har dere sett kommentarfelt i det siste? Vi bor altså ikke i et korrupt land, det må gå an å ha litt gangsyn. Mistenkeliggjøring av hele grupper er aldri greit.

Dette er en av grunnene til at jeg valgte å ikke gå videre i politikken.

Gammel 05-09-23, 08:35   #98
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Standard

Jeg forventer i tillegg at politikere (som jo er en begrenset gruppe mennesker tross alt) også skal ha evnen til å forstå at det at noen av de velger å bryte loven, vil være enda mer problematisk for resten av gruppen enn det nok er i en del andre settinger. Fordi de er politikere, fordi de forvalter tillitt, fordi de er en begrenset gruppe. Blandt annet. Det er ett eller annet om å fatte hvilken rolle du har fått som politiker som ikke synes å gå inn altså. Jada, du bør skjønne at du ikke kan shoppe aksjer eller bo på gutterommet, åpenbart! - både av deg selv og fordi du har et helt korps av rådgivere som kan fortelle deg hva reglene er, men du bør også skjønne at du setter både deg og andre i en ekstra kinkig situasjon utover det rent lovlige når du gjør slike ting. De må jo fatte at det gjør noe med folks oppfatning av de (individuelt og som gruppe) når det gang på gang avsløres lovbrudd/omsnikelser av regelverket?

Gammel 05-09-23, 08:38   #99
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Standard

Og ja, de bør i tillegg fatte at rekrutteringen av nye personer som er interessert i å holde på med politikk vil bli vanskelig. Men det er da ikke kommentarfeltenes feil? Det er jo en grunn til at folk reagerer som de gjør? En engere gruppe mennesker med allerede ganske lukrative avtaler klarer ikke å unngå fristelsen til å snuske til seg mer? Det er slik det vil oppfattes av folk flest vil jeg tro.

(Og joda, man kan jo likvel oppføre seg i kommentarfelt.)

Gammel 05-09-23, 08:41   #100
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg så en post på Facebook (apropos kommentarfeltet ) om at Huitfeldt var kulturminister da overgang til DAB-radio ble innført, og at mannen hennes på det tidspunktet hadde aksjer i DAB-radioer. Noen som vet om det stemmer?

Og selvfølgelig er ikke alle politikere korrupte jævler. Men at makt kan korrumpere er jeg ikke i tvil om. Det gjelder alle maktposisjoner, ikke bare politikere.

For min del handler det om at jeg synes det er rimelig spesielt at det er mindre strengt regelverk for politikere mht aksjer enn for næringslivet. Jeg klarer ikke å se logikken i det uansett fra hvilken vinkel.

Og så synes jeg «har ikke satt meg godt nok inn i regelverket, beklager jeg skulle ha…» er en elendig unnskyldning som menig mann, feks NAV-klienter, aldri hadde sluppet unna med. Når man forventer at mennesker, som er i en sårbar posisjon, skal ha mer ansvar for handlinger - inkludert handlinger som begås mot dem - enn det politikere har i jobben sin, da er det noe som er galt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:55.