|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?Vi har to biler, tre sjåfører. Vi kunne fint hatt en bil - kanskje til og med ingen. Årsaken til at bil nummer to kom var fordi jeg fikk jobb hvor det innebar en del kjøring (krav om bil i arbeidskontrakt ) og mannen jobbet på utsiden av byen med latterlig dårlig kollektivtilbud. Nå ser verden annerledes ut. Jeg har samme jobb, men vi har nå firmabiler til kjøring+jeg sykler på sommeren, mannen jobber nært hjemmet. Tenåringen kjører den gamle bilen.
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?Å kjøre fra Majorstua til sentrum er helt vanvittig i mine øyne. Det er jo godt innenfor gangavstand.
og det skal vi alltid bli. Sist redigert av Input : 19-12-23 kl 21:51. Årsak: Grammatikkfeil |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?
Jeg kjenner flere som har to biler i Oslo..Har nok også mye med hva og hvor man jobber/bor..
|
|
|
#4 |
|
In love with a fairytale
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?Vi er 3, straks 4 sjåfører her i huset. Vi bor i utkanten av byen, og jeg må ta 3 busser for å komme meg til jobb. Det tar fort 45-60 min med buss, mot 15 med bil. Vi la en plan for å kvitte oss med en bil i høst, men innså at da går ikke livet opp. Det er alt for mye logistikk med kjøring til og fra jobb, trening, fritidsaktiviteter, handling m.m. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?Hos oss så koker det ned til at så lenge vi bor her vi bor, og jobber der vi jobber så må vi ha hver vår bil. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?Vi hadde to biler når vi hadde to voksne og to barn, etterhvert tre barn og jobber på ulike steder og fritidsaktiviteter her og der, kun av enkelhet for å slippe planlegge så mye og for å få logistikken til å gli. Etterhvert hadde vi faktisk 4 biler og 3 førerkort i familien, når vi telte med min veteranbil og sønnen sin bil. Men så døde den ene bilen vår av alderdom, og nå har vi bare en bil, og sønnen har sin. Men vi har flyttet mer sentralt og har kortere vei på jobb, kombinert med at vi bare har ett barn boende hjemme. Mannen har helt panikk av og til for at han føler at han ikke kan «dra på noe» med bilen, for da må vi klare oss uten. Jeg mener at vi greier oss helt fint en helg eller noe uten bilen.
|
|
|
#7 |
|
i tåka
Medlem siden: Dec 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?Vi bor på bygda og har minimum 4 km reisevei uansett hva vi skal. Jeg pendler 5 mil hver vei til jobb. Vi klarte oss med en bil i mange år da barna var små. Mannen jobber turnus, og vi kunne låne mine foreldres ekstrabil i perioder. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?Det er jo klart stor forskjell på hvor sentralt man bor og hvilket kollektivtilbud man har. Men, jeg opplever at ganske mange som bor sentralt overvurderer hvor stort bilbehov de har. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?Vi er fire stk over 18 år i husholdningen. Alle har hver sin bil. Her vi bor er det et must. Kollektivtilbudet er helt elendig. Hovedveien i området er en europavei uten gangfelt(eller i hvert fall alt for lite gangfelt), så det er livsfarlig å ferdes for mye til fots eller på sykkel.
|
|
|
#10 |
|
Søt og rar
|
Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?Jeg er helt enig i at barn bør kunne lære seg å bruke kollektivtransport fra relativt ung alder.
|
|
|
#11 |
|
Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?Jeg tok lappen når jeg var 32, det er 20 år siden. Før det klarte jeg meg helt fint uten førerkort, mannen var sjåføren min når jeg trengte det. Men så flyttet vi ut av Oslo, og alt ble straks mye mer knotete uten å kunne kjøre bil selv. Spesielt etter at vi fikk barn. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Søt og rar
|
Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?Forresten har skyss (buss her) mange gode kampanjer som går på å velge buss framfor privatbil, som peker f.eks. på alt man slipper å tenke på når man tar buss.
|
|
|
#13 |
|
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?Hvis du bare har en bil slipper du å smelle den ene inn i den andre når du skal skyndte deg inn på teamsmøte.
|
|
|
#15 |
|
Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?Jeg elsker å kjøre bil, spesielt alene. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
One of These Days
|
Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?Vi har to biler. En elbil som jeg kjører og en bensinbil som kjæresten bruker. Vi kunne nok klart oss med en bil, men da måtte kjæresten brukt den. Dårlig med kollektivt fra oss til jobb. For min del er det godt dekket med kollektivt til jobb, men det er jeg som kjøper mat, også har jeg ofte forskjellige ting jeg skal som gjør at bil er tidsbesparende. Jeg bruker kollektivt når det passer, ellers bruker jeg min lille elbil. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?Jeg elsker å kjøre bil! Men ikke på vinterføre eller i Oslo.
|
|
|
#18 |
|
VeloppDragen
|
Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?Jeg foretrekker å sitte på, og hadde nok ikke hatt egen bil om det ikke var for all øvelseskjøringen.
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
|
|
|
|
|
#19 |
|
|
Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?Vi hadde ikke bil før for litt over ti år siden, da hadde vi fått barn nummer to, hadde barnehage litt langt unna og begynte å kjenne på at det ble tungvint der vi hadde flyttet til (før det bodde vi i Oslo, ikke sentrum men bra kollektivt og barnehage i trilleavstand). Da tok mannen lappen, vi kjøpte bil, og to år etterpå tok jeg også lappen. Bil nummer to fikk vi etter noen år, en pitteliten elbil som nå er oppgradert til en litt større elbil siden vi trengte mer rekkevidde. Vi har barn som av ulike behov må kjøres til skolen, og som grunnet det samme ikke går på samme skole, men i helt ulike retninger. I tillegg ligger jobben min sånn til at hvis jeg tar kollektivt går det minst en time totalt, og da har jeg heller ikke mulighet for å "rykke ut" hvis noe skjer med barna, som har vært aktuelt flere ganger. Bil tar mye kortere tid. Så vi har to, og kommer til å fortsette med det så lenge barna bor hjemme i hvert fall. Så motivasjon for å droppe bil nummer to finnes i grunnen ikke her, og det finnes ikke så mange løsninger på vår situasjon som kan fikses i et sånt prosjekt som du skisserer, i hvert fall. Det er litt livet sjøl, liksom.
|
|
|
|
#20 |
|
heimføing
|
Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?Jeg bor ganske nær sentrum i byen min, bruker bilen hver dag. Pluss buss av og til (= når jeg skal noe sosialt som gjør bilkjøring utelukket). Det siste året har jeg nesten aldri tatt buss, fordi busstoppet er flytta et godt stykke unna, pga veiarbeid som skal pågå noen mndr til. Så da kjører jeg heller, og er i praksis blitt avholdsmenneske. |
|
|
|
![]() |
|
|