|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?Jeg er bare nysgjerrig på noe: Dere som sier dere ikke liker å kjøre bil, er det fordi dere er litt engstelige i trafikken? Jeg spør av oppriktig interesse, altså, absolutt ikke for å dømme. Jeg har bare tenkt på det noen ganger. Og det som er min teori er at man kanskje føler seg usikre i trafikken fordi man ikke er så vant til det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?Jeg er helt enig i at barn bør kunne lære seg å bruke kollektivtransport fra relativt ung alder.
![]() |
#83 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?Jeg tok lappen når jeg var 32, det er 20 år siden. Før det klarte jeg meg helt fint uten førerkort, mannen var sjåføren min når jeg trengte det. Men så flyttet vi ut av Oslo, og alt ble straks mye mer knotete uten å kunne kjøre bil selv. Spesielt etter at vi fikk barn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
flisespikker
|
![]() Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?
Ja, det med at Datteren måtte bytte mellom minst to befordringsmidler for å komme seg til og fra skolen (og for å besøke venner) gjorde jo at det ble veldig mye trening på å reise kollektivt.
![]() |
#85 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?Forresten har skyss (buss her) mange gode kampanjer som går på å velge buss framfor privatbil, som peker f.eks. på alt man slipper å tenke på når man tar buss.
![]() |
#87 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Jeg kjører riktignok ikke bil (har ikke førerkort), men mannen min liker det overhodet ikke. Det handler ikke om at han er engstelig, men at han er særdeles utålmodig og kø gir han lopper. I tillegg synes han det er kjedelig å kjøre langt, han blir sliten i øynene og sliten i hodet og får vondt i kroppen, og har lyst til å gjøre andre ting, som å scrolle på mobilen eller sove. Han reiser heller ikke kollektivt veldig ofte da, han foretrekker å sykle, og har gå- eller sykkelavstand til jobb.
![]() |
#88 |
flisespikker
|
Alt, egentlig.
![]() |
#89 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?Jeg elsker å kjøre bil, spesielt alene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Dårlig husmor
|
Her er jeg litt også. Jeg har kjørt bil til hytten to ganger denne måneden. og sitter absolutt og irriterer meg over all den gode strikketiden jeg kaster bort på å kjøre en bil hele den tiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Dårlig husmor
|
Jeg liker å kjøre bil. Jeg er bare mer glad i å for eksempel strikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Glamorøs
|
Litt av alt. Jeg tok lappen ganske sent, og liker ikke å kjøre bil. Jeg er ganske trygg i bytrafikk, både som bilkjører, syklist og fotgjenger, men liker ikke landeveier. Men så tenker jeg at det er ikke noe jeg har voldsomt behov for å bli veldig sikker på heller. Jeg trenger det ikke.
![]() |
#93 |
One of These Days
|
![]() Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?Vi har to biler. En elbil som jeg kjører og en bensinbil som kjæresten bruker. Vi kunne nok klart oss med en bil, men da måtte kjæresten brukt den. Dårlig med kollektivt fra oss til jobb. For min del er det godt dekket med kollektivt til jobb, men det er jeg som kjøper mat, også har jeg ofte forskjellige ting jeg skal som gjør at bil er tidsbesparende. Jeg bruker kollektivt når det passer, ellers bruker jeg min lille elbil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
![]() Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?Jeg elsker å kjøre bil! Men ikke på vinterføre eller i Oslo.
![]() |
#95 |
VeloppDragen
|
![]() Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?Jeg foretrekker å sitte på, og hadde nok ikke hatt egen bil om det ikke var for all øvelseskjøringen.
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Ja, helt klart. Ser den. Og har det på samme måte selv, skjønt jeg kommwr ikke på noen eksempler akkurat nå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
lider av tastleksi
|
![]() Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?Vi hadde en bil de første 20 årene vi var to med førerkort, men for ett par år siden flyttet jobben til mannen, og han gikk fra ca 15-30 reisevei med buss & gange til ett område der kollektivt ikke funker. Tror han måtte ha byttet buss 3 ganger og brukt 2+ timer uten bil.
![]() |
#98 |
|
![]() Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?Vi hadde ikke bil før for litt over ti år siden, da hadde vi fått barn nummer to, hadde barnehage litt langt unna og begynte å kjenne på at det ble tungvint der vi hadde flyttet til (før det bodde vi i Oslo, ikke sentrum men bra kollektivt og barnehage i trilleavstand). Da tok mannen lappen, vi kjøpte bil, og to år etterpå tok jeg også lappen. Bil nummer to fikk vi etter noen år, en pitteliten elbil som nå er oppgradert til en litt større elbil siden vi trengte mer rekkevidde. Vi har barn som av ulike behov må kjøres til skolen, og som grunnet det samme ikke går på samme skole, men i helt ulike retninger. I tillegg ligger jobben min sånn til at hvis jeg tar kollektivt går det minst en time totalt, og da har jeg heller ikke mulighet for å "rykke ut" hvis noe skjer med barna, som har vært aktuelt flere ganger. Bil tar mye kortere tid. Så vi har to, og kommer til å fortsette med det så lenge barna bor hjemme i hvert fall. Så motivasjon for å droppe bil nummer to finnes i grunnen ikke her, og det finnes ikke så mange løsninger på vår situasjon som kan fikses i et sånt prosjekt som du skisserer, i hvert fall. Det er litt livet sjøl, liksom.
![]() |
#100 |
intro
|
Det Skilpadda sa. Jeg innrømmer gjerne at jeg har blitt mer engstelig med åra - egentlig uten grunn, for jeg klarer meg i praksis bra i trafikken. Det hender dog at jeg gruer meg veldig til å parkere.
![]() |
![]() |
|
|