|
Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?Ribba minutt for minutt skal j oetter litt igangsetting bare stå der og kose seg leeeeeeenge?
![]() |
#82 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?Min Kiwi pleier å ha sånne store firkantede lefser. Jeg har lært av min tante, som har bodd på østlandet i over 60 år nå, å spise ribberester med sennep i lefse.
![]() |
#83 |
![]() Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?Min kiwi pleier ikke ha det så særlig ofte, eller evt har de en eller to, så kanskje har de ikke når jeg kommer, men min eurospar pleier ha. I alle fall har de 3-5 pakker så det er større sjangs for å få tak i, men holdbarheten tilsier at de må kjøpes like før jul, og holder ikke til nyttår, og gjerne tomt / ikke kommet nye i romjulen, evt ER jeg ikke på eurospar i romjulen egentlig...
![]() |
#84 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?Jeg synes det er ville kvalitetsforskjeller på lefser. (Jeg spiser lefser hele året.) Rundt juletider ser jeg at Real(?) har store, firkantede lefser, men Real er alltid tørre. Det er så nedtur. |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?
De holder hvor lenge som helst hvis du fryser dem da.
![]() |
#86 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?Ikke så veldig mye egentlig. Vi har ikke sånne store frokoster med masse kjøtt og kabaret og alt mulig. Jeg er fornøyd med godt brød eller rundstykker, gjerne aniskringler, ost og paprika, kanskje eggerøre, kaffe og juice. Jeg er så å si vegetarianer når det gjelder pålegg, og etter mange år med tenåringer som står opp på alle slags tider har frokosten utviklet seg til en mer fleksibel greie hos oss. |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
*Det har jeg rett og slett bare aldri tenkt på, men herved skal jeg skaffe dem allerede, så snart jeg finner noen i en butikk, og fryse dem til jul!
![]() |
#88 |
Semiaktiv
Ja, det er sant at det er store forskjeller. Dette er den jeg har kjøpt på julemarkedet, jeg var veldig fornøyd med den i fjor: https://www.godtoghjemmelaget.no/pro...delpotetlefse/
![]() |
#89 |
Er fornøyd
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?Jeg har innført rødbetgravet laks til julefrokosten, samt hjemmelaget silderøre på ristet rugbrød. |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?For en del år siden laget jeg hjemmelaget laksemousse, og det er kjempegodt! Men så forspiste jeg meg ... men nå er det så lenge siden at jeg fikk lyst på det igjen!
![]() |
#91 |
<3
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?Kan svare for meg selv også, da.
![]() |
#94 |
Semiaktiv
![]() Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?Vi har en hel del i fryseren fra tidligere. Blant annet har vi et stykke sylte jeg kjøpte på julemarkedet i fjor. Svigerforeldrene mine feiret jul her i fjor, og da de kom hadde svigermor med seg sin hjemmelagede sylte, så da spiste vi selvsagt av den i stedet. Antar ei sylte holder seg et år i fryseren (-20c), så da slipper vi å kjøpe det. Smurte lefser har vi også i fryseren fra tidligere, i tillegg til en dunk (2 l tror jeg) med kaldpresset eplesaft, også fra svigers.
![]() |
#95 |
<3
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?Sylte og lefse, ja! Det har vi også - det er jeg oppvokst med på julaften. Da var det barne-TV på formiddagen mens mamma lagde sylte og lefse til oss.
![]() |
#96 |
Semiaktiv
Akkurat samme her.
![]() |
#97 |
Glad
|
![]() Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?Spurte 13-åringen om dette spørsmålet. Skinkeost svarte hun.
![]() |
#98 |
ej ikke møjkets heije
|
Det er denne typen svar vi har fått i alle år, og ungene har ikke hatt noe lyst til å stå opp "tidlig" for å spise julefrokost heller. Men i år kom altså forespørselen helt av seg selv, og med en langt mer interessant ønskeliste over hva som skulle være på bordet (dog bare middels julete). De gror opp disse ungene.
![]() |
![]() |
#99 |
![]() Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?Mine tror motsatt vei. De har i alle år stått opp tidlig, men i løpet av det siste året at eldstemann som er 16 funnet sin indre tenåring og b menneske og er vanskeligere å få opp. Søstra på 13 har vært b-menneske lenge, men kommer i alle fall til frokost i større grad.
![]() |
#100 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?Barna våre er veldig forskjellige der. Mellomste skjønner ikke poenget med julefrokosten og spiser helst sitt vanlige peanøttsmør. Han er ekstremt kresen da og prøver sjelden noe nytt. Derimot er både eldste og yngste veldig glade i julefrokostene våre og det har de vært siden de var små. Det er et av julens høydepunkter også for dem.
![]() |
|
|