Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Sier du kabaret eller aspik?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-02-25, 13:27   #1
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sier du kabaret eller aspik?

Den var morsom.

Gammel 09-02-25, 18:39   #2
Rabbit
Langøret

Rabbit sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Jeg er oppvokst med at moren min lagde kabaret til symøtene sine, og hvis det ble noe igjen, fikk vi smake dagen etter. Jeg likte det ikke den gangen og ikke nå heller. Mat INNI gele burde vært forbudt. Gele er dessert i mine øyne. Der jeg kommer fra sa vi aspik.

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-25, 10:12   #3
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Mannens bestemor elsket kabaret, og de siste årene hun levde lagde jeg en minikabaret til henne hver lørdag, til stor glede for henne.

Åh, for en fin ting å gjøre!

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-25, 12:29   #4
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Leste akkurat et intervju i Aftenposten med Jonas, marokkansk-norsk rapper fra Ellingsrud som er med på Hver gang vi møtes:

Sitat:

Hva er det norskeste du vet?
Kabaret. Mat som sitter klistret fast i et gjennomsiktig fengsel med egg og reker som skriker til deg: «Hjelp meg ut!» Jeg hater kabaret.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-25, 20:13   #5
Nada
Svada

Nada sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

Sykt lyst på kabaret nå.

Gammel 09-02-25, 20:21   #6
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 52
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nada, her.

Sykt lyst på kabaret nå.

Samme her! Trur eg kunne ete kabaret nesten kvar dag.

Gammel 12-02-25, 10:08   #7
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kaller ikke saus for buljong (siden den kan være laget på buljong) og dermed heller ikke kabaret for aspik.

Gammel 12-02-25, 10:12   #8
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere svarer som om vi som sier aspik er dumme i hodet som ikke vet at aspik er selve geleen. Vi vet jo det – det handler om dialekt, ikke dumskap. Når jeg sier jeg har vondt i foten når jeg har vondt i beinet, så har jo ikke det noe med at jeg ikke vet forskjell på fot og bein. Det er bare fordi jeg er trønder.: knegg:

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-25, 11:02   #9
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Dere svarer som om vi som sier aspik er dumme i hodet som ikke vet at aspik er selve geleen. Vi vet jo det – det handler om dialekt, ikke dumskap. Når jeg sier jeg har vondt i foten når jeg har vondt i beinet, så har jo ikke det noe med at jeg ikke vet forskjell på fot og bein. Det er bare fordi jeg er trønder.: knegg:

Varm sjokoladedrikk er ikke det samme som kakao. All sjokolade er laget av kakao, kakao er en av ingrediensene i sjokolade, enten den er kald og fast, eller varm og flytende. Kakao og varm sjokolade er derfor to vidt forskjellige ting. Dette er nok ikke de som bor steder i landet hvor det er vanlig å si kakao om varm sjokolade klar over.

Sist redigert av My : 12-02-25 kl 12:38.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-25, 11:18   #10
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eller de som sier Lipsyl om all leppepomade.

Jeg er jo en sånn som synes det er rart å kalle alle svarte sko med søm for Doctor Martins og alle hvite øreplugger for airpods, da. Innrømmer det. Eller alle jeans for Levi`s (eksempel fra min tid), eller alle jeans for Wrangler (eksempel fra min mor sin tid).
Her vil jeg dog mene at dialektuttykket er enten olabukse eller dongeribukse (og muligens flere, men det var disse jeg kom på). Jeg er vestlending og sier dongeribukse, dvs `dongribukse`.

Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-02-25, 11:36   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men syns du det er rart å si "Rollerblades" om inlineskøyter? Det er også et merkevare.

Jeg er for øvrig helt inkonsekvent her, hilsen kabaret-kakao.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-25, 11:57   #12
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men syns du det er rart å si "Rollerblades" om inlineskøyter? Det er også et merkevare.

Jeg er for øvrig helt inkonsekvent her, hilsen kabaret-kakao.

..og thermos, primus, stillongs, stressless, potetgull, ziploc, q-tips ... ja, og porolon, som svigerfamilien på Sunnmøre sier om all slags skumgummi. Språket er jo stappfult av slike ord som tar utgangspunkt i en merkevare. Eller matretter som er oppkalt etter en bestemt ingrediens. Jeg er også inkonsekvent, men sier både aspik og kakao. Ikke av mangel på kunnskap, men fordi det er det foreldrene mine kalte det, så det er det jeg er "oppdratt" til å si.

Sist redigert av My : 12-02-25 kl 12:43.
Gammel 12-02-25, 12:25   #13
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

. Ikke av mangel på kunnskap, men fordi det er det foreldrene mine kalte det, så det er det jeg er "oppdratt" til å si.

Nemlig. Har lagt av meg visse ting da. Prøver å ikke si sunnlikt-såpe, for eksempel.

Gammel 12-02-25, 12:32   #14
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Nemlig. Har lagt av meg visse ting da. Prøver å ikke si sunnlikt-såpe, for eksempel.

Rundupp. Tuppervareboks. Elsker disse utenlandske merkenavnene som nordmenn har prøvd å uttale etter beste evne, uten å kunne språket, slik at det har etablert seg som et fast uttrykk som ingen lenger tenker over betydningen av.

Sist redigert av My : 12-02-25 kl 12:48.
Gammel 12-02-25, 12:48   #15
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Rundupp.

Rundupp?

Gammel 12-02-25, 11:43   #16
Isprinsessen
Bør lage seg en tittel selv

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Kabaret.
Hilsen en som tygger toy

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-25, 12:40   #17
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Eller drosjebil som min mor sier. Jeg sier det ikke, jeg sier taxi

Gammel 12-02-25, 12:47   #18
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Mamma sier "under armene" og "under armene-spray" (eller på trøndersk, da, oinner arman) om henholdsvis roll-on og spraydeodorant. Æ ska gå å ta på mæ oinner arman-spray.

Gammel 12-02-25, 13:06   #19
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mamma sa Sunlisepe, tror ikke hun sier det mer. Og min farfer sa faktisk drosjemannsbil!!

Jeg skjønte hva rundupp er! :solt:

Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-02-25, 13:10   #20
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Google oversetter rundupp på direkten.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:15.